Gå til innhold

Gjennomsnitt internethastighet?


Anbefalte innlegg

https://www.ssb.no/inet

 

Sitat

 

Oppdatert

13. desember 2019

Nøkkeltal

82,5

Mbit/s er medianhastigheita på private faste breibandsabonnement

 

Hva mener folken her? for hvis 82,5 mbit er gjennomsnitt ytelse flest betaler for eller har tilgjengelig?

Nå vet jeg ikke hvor stort betydning fiberutbygging\5g og 4g har, fleste VDSL er nedlagt og 3g blir snart lagt ned, så hvordan tror dere det blir neste år? Håper å få det over 150 mbit over nyttår, men litt i tvil hva som skal til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (13 timer siden):

https://www.ssb.no/inet

Hva mener folken her? for hvis 82,5 mbit er gjennomsnitt ytelse flest betaler for eller har tilgjengelig?

Nå vet jeg ikke hvor stort betydning fiberutbygging\5g og 4g har, fleste VDSL er nedlagt og 3g blir snart lagt ned, så hvordan tror dere det blir neste år? Håper å få det over 150 mbit over nyttår, men litt i tvil hva som skal til?

Svarene finner du på samme side eller ved å gjøre et enkelt søk på samme nettsted:

"Overføringskapasitet (nedlasting): Den teoretisk moglege rekna i kilobit / Megabit per sekund." (nevnt under "Omgrep" i artikkelen)

Og det er ikke målt som gjennomsnitt, men median:

293810?_ts=159f9c7b560

Endret av inside_446486
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hadde man tatt gjennomsnittet av den høyeste tilgjengelige hastigheten, så ville det nok ha vært mye høyere enn faktisk abonnert hastighet. Har man fiber eller koaks, kan de fleste få minst 500 eller 1000Mbit, og noen også 1250Mbit eller 10000Mbit.

Men når man ser på hvem forbrukerne er, så er det ikke alle som abonnerer på det høyeste. I borettslag er det vanlig at en leverandør kanskje leverer en pakke med noe TV og 10Mbit bredbånd som standard til alle leilighetene, enten man vil ha det eller ikke. De som ikke bryr seg om internett, vil jo da beholde 10Mbit. Mens de som er mer interessert vil heller betale ekstra på hastigheter på kanskje 150, 300, 500, 1000, 1250Mbit, og noen også til og med 10000Mbit.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 28.11.2020 den 20.14):

https://www.ssb.no/inet

 

Hva mener folken her? for hvis 82,5 mbit er gjennomsnitt ytelse flest betaler for eller har tilgjengelig?

Nå vet jeg ikke hvor stort betydning fiberutbygging\5g og 4g har, fleste VDSL er nedlagt og 3g blir snart lagt ned, så hvordan tror dere det blir neste år? Håper å få det over 150 mbit over nyttår, men litt i tvil hva som skal til?

Jeg har Telenor og har 9,5 på speedometer. Og Internett  ramler ut hele tiden. Må slå av maskina for å komme i gang. Jeg sitter i et annet rom en der routeren er. Men det er ikke engang 10 meter. Hvorfor får jeg ikke koblet til nettverket mitt? Må jeg virkelig bruke et adapter? Slik som Netgear? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
jae-ols skrev (28 minutter siden):

Kr. 359,- for et sørgelig tregt nettverk. Nedlastning: 13Mbps og opplasting: 10 Mbps. Det er ikke mye å skryte av. Og så dyrt som det er. Dette er et borettslag. 

Synd man som oftest ikke kan velge bort internett og TV og få reduksjon i husleien. Jeg er også lei all denne påtvungne dritten.

Lenke til kommentar
RaveX skrev (1 time siden):

Hsr 1gbit begge retninger. Betaler 299 / mnd for dette. Telenor fiber. 

hvordan får du det? bedrift leie av fiberen? Leier billig fra et firma og betaler egenandel?

jae-ols skrev (1 time siden):

Kr. 359,- for et sørgelig tregt nettverk. Nedlastning: 13Mbps og opplasting: 10 Mbps. Det er ikke mye å skryte av. Og så dyrt som det er. Dette er et borettslag. 

Med den prisen der bør man forvente bedre, ville hørt med borettslaget om de har planer eller vurdert å flytte hvis mulig.

Nå har jeg ikke full oversikt men tror de fleste borettslag i byer har fiber vertfall nyere boliger, finnes untakk med telenor og telia sin get levrandør så klart.

Rydin skrev (1 time siden):

10/2 til 589kr/mnd fra breiband.no. 

Får heldigvis fiber i løpet av året. Det har ikke vært noe annet alternativ her. 

I så fall bor dere nok såpass langt unna fiberen eller ikke får fleretallet i styret å oppgradere.

Med 5g og fiber burde gjennomsnitt hastigheten øke i år mener jeg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

... 

I så fall bor dere nok såpass langt unna fiberen eller ikke får fleretallet i styret å oppgradere.

Jeg bor i en enebolig 6km nord for Spydeberg. Det er ikke noe styre her. 

Det har vært en kobberlinje her, men den har de sluttet å vedlikeholde før jeg flyttet hit for 3 år siden. Eneste mulighet for nett her er breiband.no (nå bigblu) eller mobilt bredbånd. Breiband har ingen begrensning på data i mnd, men det er tregt og dyrt. 

Nå graver de vann, kloakk og fiber, så i løpet av året så skal alt bli bedre. 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 timer siden):
RaveX skrev (6 timer siden):

Hsr 1gbit begge retninger. Betaler 299 / mnd for dette. Telenor fiber. 

hvordan får du det? bedrift leie av fiberen? Leier billig fra et firma og betaler egenandel?

Har en bekjent i Telenor. 299 inkluderer både internett og tv. Har også ubegrenset telefon abonoment (mtp data) for kr 99,- per mnd.

Lenke til kommentar
11 hours ago, RaveX said:

Har en bekjent i Telenor. 299 inkluderer både internett og tv. Har også ubegrenset telefon abonoment (mtp data) for kr 99,- per mnd.

Hvis jeg hadde trodd på det der, så hadde jeg vært forpliktet til å rapportere det. Men det er litt for dumt til å virke troverdig.  Det er åpenbart ingen anledning til å gi denslags gaver til bekjente hverken i Telenor eller andre norske bedrifter. https://www.telenor.com/code-of-conduct/nb/

Til info så får ikke Telenor-ansatte selv heller noen rabatt på Telenors tjenester.  Vi får selvsagt dekket det vi trenger i jobben, slik som i andre bedrifter, men vi betaler full ordinær pris for private Telenor-abonnement slik som f.eks telefon til barna.

Endret av bmork
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tja kommer vel ann på om det er borettslag avtale eller privat enebolig avtale, man må vel betale skatt hvis arbeidsplassen dekker bredbånd og ligdene, eller man blir sponset, men er det slik gjennomsnittlig hastigheten økes når 5g kommer og fiber og kobernettet blir lagt ned?

For man skulle tro flere og flere går for 500 mbit hastighet siden det blir standard for altibox kunder.

Vil tro fleste borettslag er flere som velger 250 mbit.

Men spørsmålet om flesteparten av internetlevrandørene klarer å holde hva de lover siden når flere får raskere linjer blir jo kapasiteten enorm totalsett kan fort komme over 100 gigabit enkelte plasser.

Lenke til kommentar
bmork skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg hadde trodd på det der, så hadde jeg vært forpliktet til å rapportere det. Men det er litt for dumt til å virke troverdig.  Det er åpenbart ingen anledning til å gi denslags gaver til bekjente hverken i Telenor eller andre norske bedrifter. https://www.telenor.com/code-of-conduct/nb/

Til info så får ikke Telenor-ansatte selv heller noen rabatt på Telenors tjenester.  Vi får selvsagt dekket det vi trenger i jobben, slik som i andre bedrifter, men vi betaler full ordinær pris for private Telenor-abonnement slik som f.eks telefon til barna.

Der kom du meg i forkjøpet - jeg skulle også kommentere at dette RaveX påstår umulig kan være i tråd med retningslinjene og hele konseptet høres tvilsomt ut.

Jeg trodde heller ikke Telenor leverte symmetriske 1 Gbps-aksesser i privatmarkedet? Det som fremkommer på nettsidene stanser i hvertfall på 500 Mbps.

Kanskje dette er en form for smal humor, ironi, eller rett og slett god gammaldags trolling?

Homenet derimot kan fint finne på å levere gigabit til en slik pris hvis man er svært heldig og får en god case i et borettslag. Uten "TV" riktignok, men færre og færre ønsker nok på sikt en tvunget "TV-pakke" i fellesutgiftene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaveX skrev (5 minutter siden):

Synes det er kjempekult at dere her på ett forum skal bestemme hva som står på mine regninger, og hva jeg har både i veggen hjemme og på telefon. Fikk meg en god latter nå.

Så flott at forumet kan bidra med en god latter i kulda. 😀

Når det er sagt så er ingenting av det du beskriver noe Telenor har noe problemer med å realisere teknisk, det er jo kun et spørsmål om vilje til å levere til de kommersielle betingelsene du hevder å ha derfra.

Så om du nå sitter på en "friendly user"- eller pilot-tjeneste som (enda) ikke er normalt kommersiellt tilgjengelig til en uhyre lav spottpris samt fri mobildata - bare fordi du kjenner noen i Telenor kan jeg bare gratulere med det, og det er sikkert flere som ønsker å bli kjent med vedkommende.

Siden det er interessant for flere må du gjerne fortelle mer om navnet på tjenestene og om dette er noe Telenor evt. tester ut før kommersialisering, siden 1 Gbps ikke finnes i produktlista og deres nåværende tolkning av "fri data" er "fri" kun i navnet. 

Måtte uansett fremtidens Telenor-abonnement ligne mer på det du beskriver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
jae-ols skrev (På 7.1.2021 den 16.51):

Jeg har Telenor og har 9,5 på speedometer. Og Internett  ramler ut hele tiden. Må slå av maskina for å komme i gang. Jeg sitter i et annet rom en der routeren er. Men det er ikke engang 10 meter. Hvorfor får jeg ikke koblet til nettverket mitt? Må jeg virkelig bruke et adapter? Slik som Netgear? 

På 10 merer kan det jo være 3 tykke,solide murvegger etter alt vi vet. I en av disse rommene kan det på toppen være ett bad 🤪 Tipper det kan være årsaken.

Men fra gjetning til litt mer reelt, hva med å prøve å flytte routeren (eller en erstatnig) litt nærmere? Sjekke hvilke kanaler som det er minst trafikk på og benytte seg av den/de. Tipper her at det lønner seg å bruke 5Ghz båndet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...