Gå til innhold

TILBAKEBLIKK: Takk og farvel, PlayStation 4!


Anbefalte innlegg

Arodem skrev (44 minutter siden):

Voldsom sammenligning etter min mening. Det var mest litt lettbeint harselering med det hele fordi DKC gikk hardt ut og kalte oss idioter for bruken av et ord i en artikkel, noe som for min del virket litt i overkant. PS5 er ute, den er ikke vidt tilgjengelig - det gjør oss ikke til idioter.  

Selvsagt er eksemplene og sammenligningene satt på spissen.
Det jeg savner er litt journalistisk integritet.
Det  å lese gjennom saker før de publiseres.
En trend i tiden er at journalister bare kan publisere og redigere i ettertid. Noe som i mine øyne skaper lettvektjournalister som trykker "publiser" for raskt, uten å ta en ekstra sjekk på innhold og grammatikk. 

Vi ser det samme i spillverden. Når titler går "gold", så er de ikke gold likevel. Første jeg møter idet jeg skubber spillplaten inn i konsollen på slippdato, er at spillet på 42GB vil laste ned en "oppdatering" på 46GB.

Det hadde tatt 10 minutter å lese gjennom artikkelen, før publiser ble trykket. Så kunne en luket bort åpenbare feil.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 hours ago, guttis84 said:

"æ har fått en ps5 gratis" jævla rasshøl faktisk.

Kæm bryr sæ om ps5? Da sony bestemt at bare hackers sku få det så blei det jo bare sånn i norge,kun kids som betale for sånn. Hadd æ troffe en av dem sku æ dænga vedkommende ned og tapt sine 6k pr maskin.

Hvem har fått en PS5 gratis? Ikke jeg. Betalte 6K for min som alle andre som fikk forhåndsbestilt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tor Rasmussen skrev (46 minutter siden):

Selvsagt er eksemplene og sammenligningene satt på spissen.
Det jeg savner er litt journalistisk integritet.
Det  å lese gjennom saker før de publiseres.
En trend i tiden er at journalister bare kan publisere og redigere i ettertid. Noe som i mine øyne skaper lettvektjournalister som trykker "publiser" for raskt, uten å ta en ekstra sjekk på innhold og grammatikk. 

Vi ser det samme i spillverden. Når titler går "gold", så er de ikke gold likevel. Første jeg møter idet jeg skubber spillplaten inn i konsollen på slippdato, er at spillet på 42GB vil laste ned en "oppdatering" på 46GB.

Det hadde tatt 10 minutter å lese gjennom artikkelen, før publiser ble trykket. Så kunne en luket bort åpenbare feil.

 

Jeg leste gjennom saken før publisering - for 2-3 uker siden, før lanseringen. Den har ligget klar siden da. Så glapp det gjennom et ord i begynnelsen av teksten som ser rart ut på grunn av en kontekst som endret seg i løpet av de ukene. Det er nå rettet. 

Endret av Arodem
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva det er å takke for med den forrige konsollgenerasjonen. Selv om det også gjaldt generasjonen før så har vel den tekniske utviklingen aldri gått saktere enn den har gjort under forrige generasjon. Vi husker vel alle med gru den grafiske nedgraderingen av The Witcher 3.

Heldigvis har antallet eksklusive spill gått kraftig ned, og kvaliteten på spillene er også mer middelmådig enn noensinne. Det har vært totalt unødvendig å eie en konsoll, og det er meget positive nyheter for gamere.

De ekstremt svake konsollene har også gjort at enkelte indiespill så godt som klarer å matche AAA-spill når det gjelder grafikk. Et spill som A Plague Tale: Innocence hadde aldri fått den oppmerksomheten det fortjener om AAA-spill hadde vært utviklet for PC i stedet for PS4.

Dessuten har antallet PC-eksklusive spill vært like høyt som alltid, og kvaliteten har blåst PS4-spill ut av vinduet. Subnautica, Disco Elysium, Into The Breach, Divinity: Original Sin 2, Hollow Knight, Crusader Kings 3, Rimworld, Factorio, etc etc har alle vært spill som har dominert så mye at de til og med har fått mye oppmerksomhet i spillpressen, som de siste 20 årene tradisjonelt sett ikke har vært så opptatt av gode spill.

Hva så med fremtiden? Det som er spennende er at Microsoft ikke virker å bry seg så mye om konsoller, men er mer opptatt av at folk skal bruke deres plattform for å spille spill. Vi har allerede sett at Microsoft Flight SImulator 2020 har fått masse oppmerksomhet. Et spill utviklet for PC, og allerede så teknisk imponerende at konsollene er akterutseilt. Og det før konsollene ble lansert! Det skal komme en konsollversjon, men den må nedgraderes så mye at vi fremdeles ikke har fått en lanseringsdato. Kan vi håpe på flere sånne tilfeller i årene som kommer, er blir vi igjen vitne til at utviklingen stopper helt opp?

Det eneste som er sikkert er at PC-eksklusivene igjen kommer til å være så overlegne at det bare er den plattformen man trenger. Det er veldig gode nyheter. For mannen i gata, så holder det nok i massevis å kjøpe en konsoll, men for oss gamere så får vi håpe at mannen i gata ikke får spesielt stor innvirkning på spillutviklingen de neste 7 årene heller.

Lenke til kommentar
radiohodet skrev (16 minutter siden):

Vet ikke helt hva det er å takke for med den forrige konsollgenerasjonen. Selv om det også gjaldt generasjonen før så har vel den tekniske utviklingen aldri gått saktere enn den har gjort under forrige generasjon. Vi husker vel alle med gru den grafiske nedgraderingen av The Witcher 3.

Likevel var det fult av spill med fantastisk grafikk de siste årene.

The last of us 2, god of war, Spider-Man, death stranding, osv.

 

radiohodet skrev (17 minutter siden):

Heldigvis har antallet eksklusive spill gått kraftig ned, og kvaliteten på spillene er også mer middelmådig enn noensinne. Det har vært totalt unødvendig å eie en konsoll, og det er meget positive nyheter for gamere.

Playstation hadde flere større eksklusive spill, med fantastisk kvalitet.

Slik som nevnte tlou, Uncharted, Gow, hzd, osv.

 

radiohodet skrev (19 minutter siden):

De ekstremt svake konsollene har også gjort at enkelte indiespill så godt som klarer å matche AAA-spill når det gjelder grafikk. Et spill som A Plague Tale: Innocence hadde aldri fått den oppmerksomheten det fortjener om AAA-spill hadde vært utviklet for PC i stedet for PS4.

Nå ville vel spillet dratt nytten av akkurat samme hardware løft som alle andre spill...

radiohodet skrev (20 minutter siden):

Dessuten har antallet PC-eksklusive spill vært like høyt som alltid, og kvaliteten har blåst PS4-spill ut av vinduet. Subnautica, Disco Elysium, Into The Breach, Divinity: Original Sin 2, Hollow Knight, Crusader Kings 3, Rimworld, Factorio, etc etc har alle vært spill som har dominert så mye at de til og med har fått mye oppmerksomhet i spillpressen, som de siste 20 årene tradisjonelt sett ikke har vært så opptatt av gode spill.

Flere av spillene du nevner her får du på Playstation 4...

Kun de tre siste du ikke får på den.

Ingen av dem er kjent for å utnytte hardware spesielt heller...

 

radiohodet skrev (23 minutter siden):

Hva så med fremtiden? Det som er spennende er at Microsoft ikke virker å bry seg så mye om konsoller, men er mer opptatt av at folk skal bruke deres plattform for å spille spill. Vi har allerede sett at Microsoft Flight SImulator 2020 har fått masse oppmerksomhet. Et spill utviklet for PC, og allerede så teknisk imponerende at konsollene er akterutseilt. Og det før konsollene ble lansert! Det skal komme en konsollversjon, men den må nedgraderes så mye at vi fremdeles ikke har fått en lanseringsdato. Kan vi håpe på flere sånne tilfeller i årene som kommer, er blir vi igjen vitne til at utviklingen stopper helt opp?

Microsoft utvikler fremtidige spill for Xbox series S, altså en maskin som nå sliter med 720p i 60fps...

Så det er nok ikke stort håp for deg der.

 

radiohodet skrev (25 minutter siden):

Det eneste som er sikkert er at PC-eksklusivene igjen kommer til å være så overlegne at det bare er den plattformen man trenger. Det er veldig gode nyheter. For mannen i gata, så holder det nok i massevis å kjøpe en konsoll, men for oss gamere så får vi håpe at mannen i gata ikke får spesielt stor innvirkning på spillutviklingen de neste 7 årene heller.

2/10 trolling dette.

Fiks litt på hvilke spill du nevner, og alle de andre feilene så kanskje du gjør det bedre neste gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, radiohodet said:

Vet ikke helt hva det er å takke for med den forrige konsollgenerasjonen. Selv om det også gjaldt generasjonen før så har vel den tekniske utviklingen aldri gått saktere enn den har gjort under forrige generasjon. Vi husker vel alle med gru den grafiske nedgraderingen av The Witcher 3.

Heldigvis har antallet eksklusive spill gått kraftig ned, og kvaliteten på spillene er også mer middelmådig enn noensinne. Det har vært totalt unødvendig å eie en konsoll, og det er meget positive nyheter for gamere.

De ekstremt svake konsollene har også gjort at enkelte indiespill så godt som klarer å matche AAA-spill når det gjelder grafikk. Et spill som A Plague Tale: Innocence hadde aldri fått den oppmerksomheten det fortjener om AAA-spill hadde vært utviklet for PC i stedet for PS4.

Dessuten har antallet PC-eksklusive spill vært like høyt som alltid, og kvaliteten har blåst PS4-spill ut av vinduet. Subnautica, Disco Elysium, Into The Breach, Divinity: Original Sin 2, Hollow Knight, Crusader Kings 3, Rimworld, Factorio, etc etc har alle vært spill som har dominert så mye at de til og med har fått mye oppmerksomhet i spillpressen, som de siste 20 årene tradisjonelt sett ikke har vært så opptatt av gode spill.

Hva så med fremtiden? Det som er spennende er at Microsoft ikke virker å bry seg så mye om konsoller, men er mer opptatt av at folk skal bruke deres plattform for å spille spill. Vi har allerede sett at Microsoft Flight SImulator 2020 har fått masse oppmerksomhet. Et spill utviklet for PC, og allerede så teknisk imponerende at konsollene er akterutseilt. Og det før konsollene ble lansert! Det skal komme en konsollversjon, men den må nedgraderes så mye at vi fremdeles ikke har fått en lanseringsdato. Kan vi håpe på flere sånne tilfeller i årene som kommer, er blir vi igjen vitne til at utviklingen stopper helt opp?

Det eneste som er sikkert er at PC-eksklusivene igjen kommer til å være så overlegne at det bare er den plattformen man trenger. Det er veldig gode nyheter. For mannen i gata, så holder det nok i massevis å kjøpe en konsoll, men for oss gamere så får vi håpe at mannen i gata ikke får spesielt stor innvirkning på spillutviklingen de neste 7 årene heller.

Jeg tenker at du har mistet bakkekontakten fullstendig, min gode mann. Sjelden har jeg sett så mye ønsketenkning i en enkelt post. Flesteparten av spillene du nevner er ikke engang "PC-eksklusiv". Og PC-eksklusivitet gir uansett ingen mening siden det er en åpen plattform. I de tilfellene der et spill er PC-eksklusivt er det enten 1: at spillet er ekstremt nisje, 2: utviklerne har ikke råd/tid til å porte det, 3: kontrollsystemet lar seg ikke enkelt porte til gamepad. Blant de spillene du nevner som faktisk kun finnes på PC er det CK3, RimWorld og Factorio, som alle er management/sim/clickfest spill, altså den siste kategorien. Kategori 1 og 2 er nok så sjeldne og indie at verken du eller jeg har hørt om dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 28.11.2020 den 13.45):

På ps5 nå kan man finne en liste i profilen sin som viser hvor mange timer man har brukt i hvert spill...

Har godt over 6.000 timer på PS4 alene...

image.png.8b9f040310ee5c25a465f1a950a30d1a.png

Hvor i all verden gjør man dette? Har ønsket en slik funksjon i minst 10 år, og kunne vært meget interessant å se hvor mye tid som faktisk har blitt brukt på PS4, som sikkert er min minst brukte Playstation så langt. Ikke for mangelen av spill, men for mangelen av tid etter jeg fikk kids.

radiohodet skrev (14 timer siden):

Det eneste som er sikkert er at PC-eksklusivene igjen kommer til å være så overlegne at det bare er den plattformen man trenger. Det er veldig gode nyheter. For mannen i gata, så holder det nok i massevis å kjøpe en konsoll, men for oss gamere så får vi håpe at mannen i gata ikke får spesielt stor innvirkning på spillutviklingen de neste 7 årene heller.

Altså, det skumleste med innlegget ditt er at jeg ikke helt klarer å avdekke om det er en trollepost eller fullt alvor fra din side. For å helgardere meg må jeg nesten bare kommentere, og det punktvis attpåtil.

1) Hva er det som gjør at PC Master Race (og andre fanboys) ikke klarer å pakke hjernen sin rundt det faktum at andre folk har andre preferanser enn dem? Jeg har i årevis hatt en betydelig sterkere PC enn PS4, og jeg spiller av og til spill på den, men for det meste støver den bare ned. Jeg synes rett og slett det er mer gøy å spille på konsoll. Og det har ikke med å kunne spille henslengt på sofaen å gjøre, da jeg har PCen koblet til den samme TVen og innen rekkevidde for den samme godstolen. Det er rett og slett lavere terskel, bedre spill etter min mening, mindre styr (feilmeldinger, vedlikehold, programmer, etc.) og mindre tidkrevende.

2) "Mannen i gata" kan være så mangt. Jeg kan garantere deg at jeg har spilt betydelig flere spill enn deg, sannsynligvis holdt på lenger enn deg, sannsynligvis eid flere konsoller og PCer enn deg, og garantert hatt betydelig flere spilltimer enn deg. Og ja, tallene mine er høye nok til at jeg kan være skråsikker på dette. Jeg regner meg selv som en gamer og har vært det de siste 33 årene. Jeg spiller gjerne på både PC, konsoll, håndholdt og mobil, og eier flere av hver av disse og har eid nesten samtlige forskjellige. Likevel foretrekker jeg alltid konsoll, og Playstation fremst blant dem. Er jeg "mannen i gata" av den grunn?

3) Jeg har flere personer jeg håper ikke får for stor innflytelse på spillutvikling, deriblant PC-elitister som deg selv (til tross for at jeg gjerne også spiller på PC). Men det er mange som kommer før deg i køen, som de som punger ut i hytt og gevær for mikrotransaksjoner, de som kun kjøper det årlige FIFA og/eller COD, de på motsatt ende av skalaen som kun spiller indie-spill, de som insisterer på at kun førstepersonsspill er godt nok for VR, de som sørger for at Fortnite fortsatt er en greie, og mange andre. Hovedgrunnen til at det er disse jeg vil komme til livs er fordi de utgjør en så stor del av pengesekken at flere og flere utviklere hiver seg på latsiden og kopierer disse businessmodellene slik at variasjonen i spill simpelthen forsvinner. Det samme skjer dersom alle plutselig må spille på PC fordi sånne som deg mener at det "objektivt sett" er bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (15 minutter siden):

image.png.8b9f040310ee5c25a465f1a950a30d1a.png

Hvor i all verden gjør man dette? Har ønsket en slik funksjon i minst 10 år, og kunne vært meget interessant å se hvor mye tid som faktisk har blitt brukt på PS4, som sikkert er min minst brukte Playstation så langt. Ikke for mangelen av spill, men for mangelen av tid etter jeg fikk kids.

Fra hovedmenyen på konsollen går man inn på profilen sin øverst til høyre.

Når du trykker X på den vil det komme opp noen valg, velg "profile" 

Nå kommer en meny hvor du kan velge "games"

 

Der har du en liste med alle spillene dine, spilletid, når du spilte spillet sist, og hvor mange thropies du har.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fikk PS4 til release men valgte å ikke åpne den med en gang pga veldig få spill. Når det nærmet seg jul det året åpnet jeg den og lastet ned Resogun og War Thunder. Resogun spiller jeg faktisk litt innimellom da det var veldig bra. Men det ble spilt lite frem til Trails Fusion kom.

For min del kan PS4 leve lenge til, har det like gøy med PS3 enda. Det har kommet MYE bra ut på PS4 og noe er jeg fremdeles ikke ferdig med enda og det er flere spill jeg gjerne vil spille ferdig først også.

Eneste som er litt kjedelig er at jeg har fått kjøpt alle Playstaion konsoller til release, men null sjans når PS5 ble lansert.

Lenke til kommentar
Iki skrev (På 30.11.2020 den 9.31):

Fra hovedmenyen på konsollen går man inn på profilen sin øverst til høyre.

Når du trykker X på den vil det komme opp noen valg, velg "profile" 

Nå kommer en meny hvor du kan velge "games"

 

Der har du en liste med alle spillene dine, spilletid, når du spilte spillet sist, og hvor mange thropies du har.

Jeg fikk testet dette, og kan melde om at det IKKE er alle spillene dine. Bare de omtrent 200 sist spilte. Jeg var sabla nysgjerrig på hvor mange timer jeg hadde på Destiny som da viser seg å ikke være blant de 200 siste. Avslørte derimot at jeg hadde betydelig flere timer enn jeg trodde på The Witcher 3, som hadde så mye som 550 timer. Ikke gikk det an å summere timene eller sortere lista på noe vis heller. Håper dette inkluderes etterhvert.

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (43 minutter siden):

Jeg fikk testet dette, og kan melde om at det IKKE er alle spillene dine. 

Min liste inneholder alle spill jeg har spilt på PS4.

Men den inneholder ikke spill fra PS3 eller ps Vita.

Fra launch spillene på PS4 og helt frem til det siste jeg spilte.

Lenke til kommentar
Iki skrev (17 timer siden):

Min liste inneholder alle spill jeg har spilt på PS4.

Men den inneholder ikke spill fra PS3 eller ps Vita.

Fra launch spillene på PS4 og helt frem til det siste jeg spilte.

Men sjekk om det ikke står "recently played" eller lignende. For det står det hos meg. Om du ikke har spilt mer enn de anslåtte 200 spillene, så kan det jo være at det kun er derfor listen din er komplett. Og sjekk gjerne om du finner noen måte å sortere lista på. Jeg er ikke i nærheten av launch-spillene engang. Destiny kom vel omtrent 2 år etter release, og det dukker ikke opp.

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (2 timer siden):

Men sjekk om det ikke står "recently played" eller lignende. For det står det hos meg. Om du ikke har spilt mer enn de anslåtte 200 spillene, så kan det jo være at det kun er derfor listen din er komplett. Og sjekk gjerne om du finner noen måte å sortere lista på. Jeg er ikke i nærheten av launch-spillene engang. Destiny kom vel omtrent 2 år etter release, og det dukker ikke opp.

Ser ikke noe plass det står recently played.

Spillene ligger i rekkefølge etter når jeg sist spilte dem, men har ingen mulighet for å sortere.

Jeg telte spillene nå, og det er 247 spill på listen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 3.12.2020 den 10.12):

Ser ikke noe plass det står recently played.

Spillene ligger i rekkefølge etter når jeg sist spilte dem, men har ingen mulighet for å sortere.

Jeg telte spillene nå, og det er 247 spill på listen min.

Ja, 200 var bare mitt estimat, men jeg er i alle fall ikke i nærheten av å komme til det som skal være bunnen av lista. Da er det sikkert 250 eller 300 spill som kan være på lista. Jeg anslår å ha spilt ca 5-600 PS4-spill i alle fall. Får prøve meg litt mer frem, og kanskje prøve å telle over antallet mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 3.12.2020 den 10.12):

Ser ikke noe plass det står recently played.

Spillene ligger i rekkefølge etter når jeg sist spilte dem, men har ingen mulighet for å sortere.

Jeg telte spillene nå, og det er 247 spill på listen min.

Har 299 spill på min liste. Kan være 300 og at jeg telte feil på et tidspunkt, men jeg er i alle fall 100% sikker på at ikke alle spillene vises. Det første spillet på min liste er 5 år siden jeg spilte, så det mangler ca 2 år med spill..

Det står recently played på venstre side rett over listen.

En annen merkelig ting jeg har oppdaget er at det av en eller annen grunn er Lara Croft and the Temple of Osiris som er helt øverst på min liste, selv om det er årevis siden jeg spilte det.

Og jeg finner absolutt ingen måte å endre sortering på, eller å få en komplett liste. Begynner faktisk å irritere meg. Hvorfor legge inn en slik funksjon uten at den er komplett?

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (6 timer siden):

Og jeg finner absolutt ingen måte å endre sortering på, eller å få en komplett liste. Begynner faktisk å irritere meg. Hvorfor legge inn en slik funksjon uten at den er komplett?

Nå regner jeg med at den ikke egentlig er det for folk som ønsker så mye informasjon, spesielt med tanke på hvor bortgjemt den er.

Er nok også ment for Ps5 spill, og ps4 bare ble med pga bakoverkompatibilitet.

Lenke til kommentar
Iki skrev (18 timer siden):

Nå regner jeg med at den ikke egentlig er det for folk som ønsker så mye informasjon, spesielt med tanke på hvor bortgjemt den er.

Er nok også ment for Ps5 spill, og ps4 bare ble med pga bakoverkompatibilitet.

😭

Da får jeg bare vurdere å fortsette å bruke Timetracker i stedet. Har virkelig savnet en skikkelig slik funksjon på Playstation. Men håper i det stille på at de forbedrer funksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...