Gå til innhold

Kommer Norwegian og SAS til å gå konkurs?


Urealistisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fictivision skrev (På 28.11.2020 den 13.12):

Tviler på at det blir dyrere å reise med fly hvis Norwegian går konkurs. WizzAir og muligens Braathens står klar til å utnytte dragsuget etter Norwegian. 

SAS går ikke konkurs da dem har langt bedre økonomi, lite gjeld og over 10 mrd på bok. 

Det spørs kor lenge Wizz kommer til å være på markedet. De fikk lov til "cabotage" nå i CORONA tidene. Men når situasjonen blir bedre, hvordan vil staten forholde seg til det? Hvordan vil de forholde seg til fagforenings knusing? Wizz har jo økonomisk base i Swizz - tax haven. Skal de slippe å betale arbeidsgiver avgift? Skal de som jobber i Noreg ikkje betale noe trygdeavgift her heller?

Med andre ord, om Wizz blir nødt til å betale alt det, kor lenge gidde de å være i Noreg?

Lenke til kommentar

Flyprisane vil garantert bli høgare ettersom det også etter korona nok kjem til å være langt færre som flyr. Kombinasjonen av at mange bedrifter er opptatt av å ha lavt klimaavtrykk og gode erfaringar med møter og kurs på nett vil føre til færre forretningsreisande og dermed høgare prisar for dei som reiser.

Det kjem fortsatt til å være flyselskap, og turismen vil nok ta seg opp igjen men det kjem nok ikkje til å være behov for like mange flyselskap på ei stund.

Når det gjeld Norwegian kortet så er det godt mulig at Bank Norwegian vil fortsette å eksistere sjølv om flyselskapet Norwegian Air Shuttle går konkurs.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Kommer Norwegian og SAS til å gå konkurs?

Norwegian hadde vel ikke livets rett før corona, med tanke på underskudd og enorm gjeld. De ble hjulpet under finanskrisen, men har ikke klart å snu skuta. Norwegian kan nok likevel bestå, da jeg vil anta at en potensiell oppkjøper viderefører merkevaren under sine...vinger (beklager). 

TemporalFracture: Det der er egentlig en artig tanke. Vi skal bare rundt hundre år tilbake før spanskesyken tok knekken på anslagsvis 50 mill mennesker. En katastrofe som gjør covid-19 til en helsemessig bagatell i historisk perspektiv. Så har du selvsagt rett i teknologisk og medisinsk fremskritt, men samtidig er det jo ikke slik at mer enn noen promille av smittede trenger behandling, så det er ikke så lett å sammenligne hvor farlig denne epidemien hadde vært for hundre år sida. 

En annen ting er at vi var langt færre den gang og reiste ytterst lite for bare hundre år siden. Det var ikke slike flaskehalser av kollektiv trafikk i form av flyplasser, togstasjoner osv. Langt flere var gårdbrukere og generelt hadde folk langt mindre kontakt med langt færre mennesker.

For å være klar på det, jeg har ingen medisinsk grunnlag for å uttale meg, det er bare en tanke. Det er veldig, veldig mange sykdommer som pr i dag er en bagatell grunnet medisiner, behandlingsmetoder og kunnskap (preventiv effekt). Likevel, dette tatt i betraktning, vil covid-19 være rimelig ubetydelig for menneskeheten i et historisk perspektiv. Og j*vlig godt er det. 

Endret av Revie
Lenke til kommentar
Revie skrev (32 minutter siden):

Norwegian hadde vel ikke livets rett før corona, med tanke på underskudd og enorm gjeld. De ble hjulpet under finanskrisen, men har ikke klart å snu skuta. Norwegian kan nok likevel bestå, da jeg vil anta at en potensiell oppkjøper viderefører merkevaren under sine...vinger (beklager). 
 

Rett før Corona leverte Norwegian sitt beste kvartal noensinne med milliardoverskudd.. At de har slitt lenge før de stemmer jo, men de hadde helt klart snudd - det var forventet positivt resultat og en rekordsommer for 2020 før Corona slo inn. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...