Gå til innhold

Test av Mazda MX-30: Sjelden har vi så sterke meninger om en elbil


Anbefalte innlegg

11 hours ago, Complexity said:

Er vel ikke DC laderen som er problemet. Når man hurtiglader får man jo DC fra ladestolpen som mates nesten direkte til batteriet.

Mulig det er begrepene som er feil her, men med DC-lader mener jeg bilens evne til å ta imot energi fra en DC-hurtiglader. Min 120 Ah i3 tar max 50 kW, og den tar ikke mer selv om jeg hurtiglader fra en 150 kW-lader.

AC-laderen i min i3 tar 11 max kW, men da kreves ladestasjon tilkoblet 400 V 3-fas (altså TN-anlegg, ikke IT). 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (12 timer siden):

Er vel ikke DC laderen som er problemet. Når man hurtiglader får man jo DC fra ladestolpen som mates nesten direkte til batteriet.

DC laderen brukes jo bare når man lader med AC og bilen må konvertere det til DC.

Men er rart at den lader så mye tregere ja.. Ironisk nok har de nye vannkjølt batteri, mens de gamle som ladet raskere kun hadde luftkjølt.

Grunnen er at de har valgt lavere spenning. Da får en mindre effekt siden strømmen er begrenset. På sett og vis kan en si at DC-laderen er problemet siden de ikke er fullt fleksible på strømmen, men det er noen valg i designet av batteriet som bare ble feil. En startet vel med batteriet fra Kona og tok bort en del for å få plass, da endte en med lavere spenning og ok kapasitet.

Lenke til kommentar
2 hours ago, zanta said:

Mulig det er begrepene som er feil her, men med DC-lader mener jeg bilens evne til å ta imot energi fra en DC-hurtiglader. Min 120 Ah i3 tar max 50 kW, og den tar ikke mer selv om jeg hurtiglader fra en 150 kW-lader.

AC-laderen i min i3 tar 11 max kW, men da kreves ladestasjon tilkoblet 400 V 3-fas (altså TN-anlegg, ikke IT). 

Det er vel fordi bilen forteller ladestasjonen dette så ladestasjonen ikke leverer mer.

Tesla superchargers (de gamle iallefall) besto vel bare av en masse paralellkobla bil-ladere. Samme som de brukte en eller to av i bilene for å lade med AC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mazda gikk også til topps på Consumer Reports Reliability Index. For første gang så har ikke Lexus/Toyota førsteplassen. Det er også noe som teller for folk. Man kan jo håpe at denne bilen tar etter resten av modellene på det området.

(Mazdas mest holdbare modell er forøvrig sportsbilen MX-5 med 98 av 100 poeng.)

Lenke til kommentar
11 hours ago, Dr. Bombay said:

Ikke noe problem med bakovervendte barneseter i denne bilen. Man må bare velge seter som kan roteres.

Noe man for øvrig bør ha uavhengig av hvor god plass man har i baksetet. Det gjør livet så mye enklere.

Enig, de roterbare setene er rent gull. Setene til Cybex tar dessuten liten plass, selv i hvilestilling. Det lærte vi den harde måten siden første bakovervendte setet vi kjøpte var fra Norske Be-safe, antagligvis den desidert mest plasskrevende barnestolen som noensinne er laget...

Lenke til kommentar
23 hours ago, hekomo said:

Poenget er jo innstillingen - om at man ikke skal bli med inn i fremtiden, men klore seg fast i fortiden og giftbilenes dominans.

Det er ingen bilprodusenter som klorer seg fast i fortiden. De fleste prøver å tjene penger på å tilby biler folk vil ha.

23 hours ago, hekomo said:

Nei, for den kjører på giftstoffer resten av tiden.

Dinosaursmoothie er ikke giftig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg syns er dårligst med denne bilen er størrelsen på kupéen. Det er jo en (relativt) lang bil, med en kort kupé. Og det hører jo ikke hjemme noe sted på en elbil. Her er det jo ingen eksosmotorblokk som fordrer et langt panser. Her burde kupéen vært trukket mye lenger forover. Her mener jeg at VW har gjort det MYE riktigere på deres ID.3 og ID.4.

Særlig siden MX-30 tydeligvis er beregnet til å være en nr. 3 bil for familien. Greit om det også er plass til lange tenåringer i baksetet (eller bakovervendt barnesete). Må innrømme at jeg slitet med å forstå prioriteringene til Mazda her.

image.png.bdc7bdc7de44f0f33de845800b856655.png

image.png.dd9f4a6063d4ab69fb1e11ff5eb2c6a5.png

Lenke til kommentar
Merko skrev (41 minutter siden):

Har faktisk 0 peiling selv, men er ikke både lading og batteri fra Tesla bedrer? 

Cellene er nok ofte fra samme produsent.

I følge teslabjørn mener han at vw kjøler bedre og kan lade med høyere hastighet i et større område. Vw har vel også toppbuffer på batteripakken. Ladetid på vw 77kwh batteripakke er veldig nær teslas. Godt mulig den er raskere. Så nettop en video som viste 1 time til 100% på 2021 model 3 på 250kw teslalader.
 

Hjuloppheng og div andre komponenter er nok også vel så bra på vw.

Dessuten tror jeg ikke tesla har en slik type plattform som kan deles mellom fabrikker

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Trestein said:

I følge teslabjørn mener han at vw kjøler bedre og kan lade med høyere hastighet i et større område. Vw har vel også toppbuffer på batteripakken. Ladetid på vw 77kwh batteripakke er veldig nær teslas. Godt mulig den er raskere. Så nettop en video som viste 1 time til 100% på 2021 model 3 på 250kw teslalader.

Man lader da ikke til 100% på hurtiglader!

Jeg tenker den beste testen er å se på er hvor lang tid det tar å fylle på en typisk rekkevidde for å komme seg noen timer videre nedover veien. Altså hvor lang tid det tar å fylle på f.eks 200 km eller 300 km. Et annet alternativ er å se på hvor mye rekkevidde man får på f.eks 20-30 minutter.

Å se på hvor lang tid som brukes på å få 200-300 km er mer representativt for en situasjon der man prøver å komme seg fortest frem, mens å se på hvor mye rekkevidde man får på 20-30 minutter er mer representativt for en situasjon der man ikke stresser med å komme seg fortest frem. (200 km tar vel omkring 10 minutter på Model 3. Så da er det 10 minutters pause hver ~3 timers kjøring.)

Her er en test der man har sett på hvor mye man får på 30 minutter: https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/ladetest-sommer-2020/

 

 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Og Teslaer produsert etter ca 2015 har svært lite feil på batteripakkene. Til den grad det har vært feil har det stort sett gått på defekte hovedkontaktorer, som har vært integrert i batteripakken på S/X. Det er nok delvis derfor de har gjort det relativt enkelt å komme til elektronikken i batteripakken til 3/Y, mens selve batterimodulene er nesten umulig å reparere."

.

.

.

.

Nå vel, alt er relativt. I forhold til pris på en batteripakke og i forhold til konkurenter er det svært mye feil på batteripakker i Tesla. Tror du skal slite med å finne Teslaverksteder som ikke har skiftet noen dusin pakker, mens du skal slite med å finne andre bilverksteder som har skiftet batteripakker i det hele tatt.

 

Lenke til kommentar
On 11/30/2020 at 9:25 AM, Hanhijnn said:

Det jeg syns er dårligst med denne bilen er størrelsen på kupéen. Det er jo en (relativt) lang bil, med en kort kupé. Og det hører jo ikke hjemme noe sted på en elbil. Her er det jo ingen eksosmotorblokk som fordrer et langt panser. Her burde kupéen vært trukket mye lenger forover. Her mener jeg at VW har gjort det MYE riktigere på deres ID.3 og ID.4.

Særlig siden MX-30 tydeligvis er beregnet til å være en nr. 3 bil for familien. Greit om det også er plass til lange tenåringer i baksetet (eller bakovervendt barnesete). Må innrømme at jeg slitet med å forstå prioriteringene til Mazda her.

 

Synd du ikke har fått med deg at de skal tilby en plugin versjon med wankelmotor fra 2022.

Ellers godt å se at "ekspertene" i kommentatorfeltet skal ha bedre peiling enn ingeniørene til Mazda.

Lenke til kommentar
dguzs skrev (12 minutter siden):

Synd du ikke har fått med deg at de skal tilby en plugin versjon med wankelmotor fra 2022.

Wankelmotorene til Mazda er legendariske, men tviler på at de finner veien til MX-30. 😆

dguzs skrev (13 minutter siden):

Ellers godt å se at "ekspertene" i kommentatorfeltet skal ha bedre peiling enn ingeniørene til Mazda.

Burde absolutt bekymre Mazda ja. Enig med du der. 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 12/1/2020 at 12:46 PM, Hanhijnn said:

Wow, såpass altså. Ja det var nytt for meg, men da forstår jeg mer hvorfor panseret på MX-30 er så langt.

En wankelmotor tar uhyre liten plass ift. effekten den kan ha. Det som tar mye plass med wankelmotor er eksosanlegget da wankelmotorer ikke liker mottrykk. Så denne Mazdaen kunne blitt omtrent like kompakt som ID3 hvis de ville....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...