Gå til innhold

Test av Mazda MX-30: Sjelden har vi så sterke meninger om en elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det å foretrekke? Når man designer en elbil bør man designe rundt batteriet slik at man slipper kompromisser. Du skriver at du ønsker ID-plattformen, dvs. MEB-plattformen. Den er definitivt bygd rundt batteriet så jeg vet ikke hvor du vil hen.

Ville du ikke hatt en fossilbil som var bygd rundt motoren?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor ladingen er så elendig: Har en 2019 Ioniq med 28kWh (netto) batteri, og den lader konstant 63-67 kW opp til rundt 75% selv med kaldt batteri (testet akkurat nå i omtrent null grader)

Noen må ha gjort noe veldig feil på Mazda'en her (eller noen har gjort noe veldig riktig på Ioniq'en)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Per definisjon[1] er hurtigading over 40kW.

Når bilen ikke klarer denne farten, så er det rett å si at den ikke støtter hurtiglading.

Til og med trillingene klarer over 40kW (om batteriet er mellom 11 og 30°C).

Kilde:

[1] Definert at de første store Norske støtteordninger for hurtigladningutbygging.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Bil med batteri er absolutt å foretrekke fremfor batteri med bil

Ehh, dette er jo bare en morsom setning. I beste fall. Jeg tipper Mazda endrer designet på sikt. Eller så selger de færre biler. Alle andre går i retning av optimalisering som batteri og kompakte (el)motorer gir. Dette er bare en modda bensinbil. Biler ser ikke ut som T-Ford lenger, og det er det gode grunner for. Utviklingen stopper ikke. Forhjulstrekk? Nei, nei, nei...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

5 hours ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Huhh, bakkeklaring på 13 cm og blir kalt SUV...

 

SUV er en skatteklasse for biler i USA, og har ingenting med bakkeklaring å gjøre.

SUV inkluderer renovasjonsbiler og biler for å bytte lyspærer i gatelys.

Men vi trenger flere biler med bakkeklaring. Det er ikke alle private veier som er like flate.

Endret av MEMENK76
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (Akkurat nå):

Da blir alt mer fornuftig (lite batteri)!

Synes du ikke det er fornuftig nok med 200km rekkevidde når en gjennomsnittlig bil kjører 38 km daglig? Lang rekkevidde og hurtiglading er for lange turer, og lange turer er ikke noe som står på salgsplakaten til MX-30.

La oss kalle det en sekundærbil/pendlebil/bybil og ferdigstille denne saken der vi sammenligner apekatter og elefanter på grunnlag av hvor flinke de er til å klatre i trær.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Synes du ikke det er fornuftig nok med 200km rekkevidde når en gjennomsnittlig bil kjører 38 km daglig? Lang rekkevidde og hurtiglading er for lange turer, og lange turer er ikke noe som står på salgsplakaten til MX-30.

La oss kalle det en sekundærbil/pendlebil/bybil og ferdigstille denne saken der vi sammenligner apekatter og elefanter på grunnlag av hvor flinke de er til å klatre i trær.

Langturer står naturligvis ikke på salgsplakaten nå (lite batteri og lav ladehastighet). Med rekkeviddeforlenger er langturer intet problem og da kommer naturligvis en ny salgsplakat!

Lenke til kommentar
1 minute ago, Ketill Jacobsen said:

Langturer står naturligvis ikke på salgsplakaten nå (lite batteri og lav ladehastighet). Med rekkeviddeforlenger er langturer intet problem og da kommer naturligvis en ny salgsplakat!

De bomma ganske mye på promoteringen i starten da. Opplev Norge! Og masse informasjon om turistattraksjoner i landet vårt fikk man se når man trykka på bilen på Mazdas hjemmesiden.

De har vel endret det nå da.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (12 minutter siden):

Langturer står naturligvis ikke på salgsplakaten nå (lite batteri og lav ladehastighet). Med rekkeviddeforlenger er langturer intet problem og da kommer naturligvis en ny salgsplakat!

Poenget mitt er at dette ikke bare er pynting for regulative krav med en jumboutgave som venter på en rekkeviddeforlenger. BMW i3 kommer også med rekkeviddeforlenger, men likevel solgte BEV-utgavene som bare juling.

Vi har klart oss i evigheter med e-Golf og 1.gen Leaf, så det føles veldig malplassert å kritisere en bil 3 år senere som nesten dobler denne rekkevidden, på grunnlag av fiktive behov for langturer. Vi har allerede solide bevis på at MX-30 klarer å levere på andre punkter, men målstreken på våre egne behov for rekkevidde har tydeligvis forflyttet seg noe helt hinsides.

Det er rett å ikke si seg tilfreds med teknologisk fremgang, men nå vil jeg igjen understreke at MX-30 koster 250.000kr, en prislapp som ikke er uten kompromiss.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gavekort said:

BMW i3 kommer også med rekkeviddeforlenger, men likevel solgte BEV-utgavene som bare juling.

I Norge skyldes dette at avgiftene ble mye høyere for elbiler med rekkeviddeforlenger, som Chevy Volt / Opel Ampera (uten e) og BMW i3 REX. I USA ser jeg mange i3 REX.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Og en i3 blir bedre med rekkeviddeforlenger, men jeg vil argumentere for at BEV-utgaven ikke er en mindre ekte elbil. Jeg føler Ketill forsøker å fremstille MX-30 som dette.

Jeg har hørt MX-30 blitt kritisert for å være en kostnadsredusert hybridbil der de tok ut bensinmotoren, noe jeg synes er fullstendig flåsete.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
jr_605 skrev (2 timer siden):

Forstår ikke hvorfor ladingen er så elendig: Har en 2019 Ioniq med 28kWh (netto) batteri, og den lader konstant 63-67 kW opp til rundt 75% selv med kaldt batteri (testet akkurat nå i omtrent null grader)

Noen må ha gjort noe veldig feil på Mazda'en her (eller noen har gjort noe veldig riktig på Ioniq'en)

 

Tror svaret er masse kobolt i Ioniq-batteriene som gjør at det tåler mye mer røff bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...