Gå til innhold

Nettverks feil, hva kan GET/Telia tekniker gjøre.


Ritualz1

Anbefalte innlegg

Fått problemer med internet fra GET, plutselig funket ikke internet, routeren fikk ikke signal fra media-converteren (optisk -> CAT) som er en DKT comega 7933. Kontaktet GET/Telia som sender en tekniker på Mandag, men lurer på om de kan hjelpe meg med dette? Kjøpte leiligheten for under 6 måneder siden og da var alt av nettverk allerede satt opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være tre ting som gjør at du ikke har internett:

Hvis det er converteren som skaper trøbbel så må teknikeren bytte den ut. Dette skal være garantisak.
Hvis det er feil på linja mellom nettstasjon og converteren i hjemmet ditt så må teknikeren fikse det. Dette er garantisak med mindre du fysisk er årsaken til dette.

Hvis det derimot er feil på utstyret ditt, det vil si at dersom tekniker måler at det er signal inn til converteren, og feilen ikke blir utbedret av at denne byttes ut, så kan du i verste fall bli fakturert for det. Da det er sannsynlig at routeren din som skaper krøll. Men dette skal kundeservice til Telia i 9/10 tilfeller kunne avklare før tekniker blir sendt hjem til deg. 😃

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at det er strøm på Mediaconverteren? Hvis alt er i orden, skal det lyse 2 grønne lys på siden av boksen. Det ene lyser for Power, mens den andre er for at den har optisk signal fra fiberen inn. 

 

Ellers er det en mulighet at LAN porten på Mediaconverteren har tatt kvelden, men dette er sjeldent. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Konkulf said:

Jeg ser for meg at det er strøm på Mediaconverteren? Hvis alt er i orden, skal det lyse 2 grønne lys på siden av boksen. Det ene lyser for Power, mens den andre er for at den har optisk signal fra fiberen inn. 

 

Ellers er det en mulighet at LAN porten på Mediaconverteren har tatt kvelden, men dette er sjeldent. 

Får et lys, power. WAN er ikke på, og rx/tx indikatorerne på  LAN-porten lyser kke når man har en enhet i den.

Endret av Ritualz1
Lenke til kommentar

Det du kan prøve er å fjerne selve mediaconverteren fra fiber-walloutleten. Det gjøres ved å trekke i en liten "tab" på toppen av boksen (motsatt side av LAN/strøm porten) og dra forsiktig oppover/nedover, litt avhengig av hvilken vei den er montert. Deretter sklir du den bare inn i sporet igjen, og se om det har skjedd noe med lysene på siden av boksen, og eventuelt om det er liv i LAN porten nå.

Du kan ikke gjøre noe skade ved å gjøre dette, da den bare passer en vei, og det skal komme et lite "klikk" når den fester seg på plass igjen i walloutleten.

Endret av Konkulf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...