Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronapandemien i USA


Simen1

Anbefalte innlegg

USA har blitt en stor del av pandemien og mange av de andre corona-trådene fylles av stoff om USA. Derfor tenkte at USA fortjener sin egen koronatråd. Tråden er ment å handle om tall, statistikk, nyheter, historier, skildringer, hendelser og håndtering av corona i USA.

Jeg kommer til å samle litt info i første innlegg etter hvert, men starter i hvert fall rolig med en liten bemerkning om coronadødsfallene i USA forrige døgn, torsdag 26. november. I følge worldometeret bruker tallene å være høye tirsdag-fredag for så å synke lørdag-mandag. Men i går fallt tallene for daglig nye smittetilfeller og dødsfall brått. Jeg hadde ventet omtrent samme tall som onsdag. Noen som vet årsaken til at rapporterte tall sank så brått?

Tirsdag: 177103 nye smittede, 2216 dødsfall

Onsdag: 183 553 nye smittede, 2332 dødsfall

Torsdag: 108 284 nye smittede, 1311 dødsfall

Edit: Det var thanksgiving på torsdag. Det kan forklare lavt antall registreringer omtrent som helgedager også gir lavere registreringstall.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De synker brått fordi viruset er i ferd med å brenne seg ut, på samme måte som i Norge. 

Det passer dårlig med narrativet om at det er nødvendig med lockdowns og uendelige smittevernstiltak, og det er jo veldig trist. 

Blir moro å se når thanksgiving ikke fører til hverken økt smitte eller flere døde, slik som dere har skreket om i dagesvis. Da klarer man ikke lenger å lure folk i USA lenger, i hvert fall. 

Endret av Carltondance
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (4 minutter siden):

 

Blir moro å se når thanksgiving ikke fører til hverken økt smitte eller flere døde, slik som dere har skreket om i dagesvis. Da klarer man ikke lenger å lure folk i USA lenger, i hvert fall. 

Så du tror de juger om dette bare for å være slemme og plage folk?

Spør siden du skriver "lurer" folk; altså indikerer at myndighetene bevisst og med vilje lurer befolkningen bak lyset.

Jeg har uansett ikke "skreket" om noe. Som nordmann legger jeg meg ikke opp i hvordan amerikanere gjør ting; det har ikke noe med meg og mitt liv å gjøre uansett. Jeg er klar over at jeg bor i Norge og ikke i delstat #51. Og det er jeg glad jeg gjør; bor i Norge altså.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Det gikk akkurat opp for meg at det var thangsgiving i går. En "helldigdag" i USA, der folk (sykepleiere og leger er også folk) prioriterer familietid i hvert fall på kvelden. Det kan forklare lave registreringstall. Tallene for torsdag vil nok enten fordele seg ut over de neste dagene eller etterregistreres på riktig dato.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, hvorfor har amerikanske myndigheter (i demokratledede stater) og media i ukesvis foret befolkningen med skrekkpropaganda om at de må låse seg inne i hjemmene sine, og for all del ikke besøke venner og kjente? Og for all del ikke reise noe sted ved Thanksgiving. For da kommer millioner av mennesker til å dø en grusom død. 

Hva skjer hvis og når dette viser seg å ikke stemme? Og hvorfor har de sagt dette når det ikke stemmer? 

Jeg utelukker ikke at de faktisk tror på det de selv sier. Men i så fall har de bevist at man ikke skal høre på dem.

Morromann skrev (21 timer siden):

Jeg har uansett ikke "skreket" om noe. Som nordmann legger jeg meg ikke opp i hvordan amerikanere gjør ting; det har ikke noe med meg og mitt liv å gjøre uansett. Jeg er klar over at jeg bor i Norge og ikke i delstat #51. Og det er jeg glad jeg gjør; bor i Norge altså.

Dette har vært heftig diskutert på forumet, og det har vært store oppslag i norske medier om dette. Var også et langt innslag på Dagsrevyen i går. 

Endret av Jarmo
Persondiskusjon fjernet.
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Det gikk akkurat opp for meg at det var thangsgiving i går. En "helldigdag" i USA, der folk (sykepleiere og leger er også folk) prioriterer familietid i hvert fall på kvelden. Det kan forklare lave registreringstall. Tallene for torsdag vil nok enten fordele seg ut over de neste dagene eller etterregistreres på riktig dato.

Tar vel en 8-10 dager før vi får vite om det er noen Thanksgiving-effekt. Uansett, i og med at det er påbudt med munnbind på fly og flyplasser for alle vil det neppe ha noen smittespredningseffekt for akkurat det. Private sammenkomster derimot. Jeg vil tippe at det blir en god del utbrudd i "Trump-land", i stater og områder hvor Trump er populær fordi det er der man i hovedsak finner større deler av befolkningen som fornekter at coronaen i det hele tatt eksisterer og hvor konspirasjonsteoriene herjer.

Lenke til kommentar
Carltondance skrev (2 minutter siden):

Tja, hvorfor har amerikanske myndigheter (i demokratledede stater) og media i ukesvis foret befolkningen med skrekkpropaganda om at de må låse seg inne i hjemmene sine, og for all del ikke besøke venner og kjente? Og for all del ikke reise noe sted ved Thanksgiving. For da kommer millioner av mennesker til å dø en grusom død. 

Hva skjer hvis og når dette viser seg å ikke stemme? Og hvorfor har de sagt dette når det ikke stemmer? 

Jeg utelukker ikke at de faktisk tror på det de selv sier. Men i så fall har de bevist at man ikke skal høre på dem.

Dette har vært heftig diskutert på forumet, og det har vært store oppslag i norske medier om dette. Var også et langt innslag på Dagsrevyen i går. Du bryr deg tydeligvis litt du også, siden du føler behov for å svare i denne tråden.

Jeg er glad det er veldig får "trumpister" i Norge; altså folk som fornekter vitenskapen og tror at vi er styrt av noen fæle "sosialistløgnere" som lkun ønsker unnskyldning for å innføre kommunistdiktatur og lyver opp en pandemi for å oppnå det. Millioner av slike i USA; Trumpister; men heldigvis veldig få i Norge og overrepresentert i nettdebatter og sosiale medier.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, de plutselig lave dagstallene er nok på grunn av thanksgiving. Dødstallene ble også plutselig 1000 færre. Trump oppfordret forøvrig alle amerikanere til å samles inne og gjøre som før på thanksgiving, stikk i strid med CDCs råd og midt i den verste perioden i pandemien for landet. Reising innad i landet har økt kraftig opp mot thanksgiving.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Jeg er glad det er veldig får "trumpister" i Norge; altså folk som fornekter vitenskapen og tror at vi er styrt av noen fæle "sosialistløgnere" som lkun ønsker unnskyldning for å innføre kommunistdiktatur og lyver opp en pandemi for å opp nå det. Millioner av slike i USA; Trumpister; men heldigvis veldig få i Norge og overrepresentert i nettdebatter og sosiale medier.

Når det viser seg at media og myndigheter har tatt feil med sin skrekkpropaganda - hvem er det som fornekter vitenskapen da? 

Lenke til kommentar
Carltondance skrev (6 minutter siden):

Hva skjer hvis og når dette viser seg å ikke stemme? Og hvorfor har de sagt dette når det ikke stemmer? 

 

Carltondance skrev (2 minutter siden):

Når det viser seg at media og myndigheter har tatt feil med sin skrekkpropaganda - hvem er det som fornekter vitenskapen da? 

Hvis vi ser en økning i tilfeller, innleggelser og dødsfall i USA om en tre ukers tid, hva tenker du da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Tar vel en 8-10 dager før vi får vite om det er noen Thanksgiving-effekt. Uansett, i og med at det er påbudt med munnbind på fly og flyplasser for alle vil det neppe ha noen smittespredningseffekt for akkurat det. Private sammenkomster derimot. Jeg vil tippe at det blir en god del utbrudd i "Trump-land", i stater og områder hvor Trump er populær fordi det er der man i hovedsak finner større deler av befolkningen som fornekter at coronaen i det hele tatt eksisterer og hvor konspirasjonsteoriene herjer.

Jeg tenker bioingeniørene som tester og verifiserer resultater tok "tidlig helg" fra jobben i går for å sette på kalkunen tidlig nok og dermed fikk de gjort mindre enn på normale hverdager. Dvs. bunken med tester som ikke er verifisert og registrert bare skyves over til de kommende arbeidsdagene. Dette vil synes rimelig raskt på statistikkene. Noe tilsvarende med dødsfall. Dødsfall skal jo underskrives av leger. Tipper det var færre enn normalt på jobb i går og at de prioriterte behandling framfor papirarbeid (erklæringer av dødsfall). Det vil nok også synes rimelig kjapt på statistikken for de kommende dagene.

Thangsgiving-smitte vil nok først gjøre utslag om 4-7 dager og tilhørende dødsfall om 2-3 uker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Hvis vi ser en økning i tilfeller, innleggelser og dødsfall i USA om en tre ukers tid, hva tenker du da?

Da tenker jeg at jeg har tatt feil. 

I motsetning til tiltak- og lockdownsforkjemperne har jeg evne til det, nemlig. 

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker bioingeniørene som tester og verifiserer resultater tok "tidlig helg" fra jobben i går for å sette på kalkunen tidlig nok og dermed fikk de gjort mindre enn på normale hverdager.

Her er man allerede i full sving med å finne på all verdens rare unnskyldninger.

Konspirasjonsteoritråden er ikke stengt, altså! Bruk den. 

 

Endret av Carltondance
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (4 minutter siden):

Da tenker jeg at jeg har tatt feil. 

I motsetning til tiltak- og lockdownsforkjemperne har jeg evne til det, nemlig. 

Jeg spår at antall tilfeller, innleggelser og dødsfall per dag vil fortsette å stige i USA frem mot jul. Så får man krangle om Thanksgiving har hatt noen målbar effekt i det bildet. 

Endret av :utakt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Begravelsesbyråene vil med andre ord få travle dager rundt jul om dette skulle stemme.

Optimist. :) 

Store deler av samfunnet i USA er vel mer eller mindre åpent som vanlig, så jeg vet ikke om Thanksgiving vil ha så mye å si fra eller til. Folk der borte møter jo hverandre og farter rundt uansett. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Vi får bare håpe at det ikke fortsetter å øke videre på i USA. Den siste måneden har vært ganske forferdelig med overfylte sykehus og intensivavdelinger i mange stater (ND, SD, TX, MI, WY blant annet) og sykepleiere som er nødt til å gå på jobb selv om de er smittet. Det er også nå i gang streiker flere steder fordi legene og sykepleierne ikke har nok beskyttelsesutstyr på jobb, og det ikke er noen koordinert føderal innsats fra WH for å hjelpe delstatene med dette. Rekordmange innlagt på sykehus og dødstall på rundt 2000-2500 daglig. Det meldes fra flere lokale myndigheter at de vil gå tomme for intensivsenger iløpet av neste uke, blant annet i Texas.

Smittesporingen har også kollapset mange steder fordi spredningen er så voldsomt stor. 

Det største problemet for USA er kanskje at pandemien er så politisert at vitenskap og ekspertise blir tilsidesatt av den ene siden. Man har for eksempel Florida hvor den republikanske guvernøren DeSantis har bannet fylkers rett til å innføre bruk av munnbind ved høyt smittetrykk, bare fordi han selv tror at munnbind ikke fungerer. Så har man hele Trump-administrasjonen og White House hvor desinformasjon spres daglig og narrativet om at viruset er en hoax lever i beste velgående hos noen. Trumps advokat hevder fortsatt offentlig at viruset er skapt i Kina i samarbeid med demokratene for å angripe USA slik at Biden skulle vinne valget og lignende syke teorier som deles rundt av Trumps sønner og andre støttespillere. 

Vi har heldigvis sett den siste tiden at flere republikanske delstater endelig har innført noen tiltak for å bremse spredningen de også, i strid med Trump, men det har kommet for sent - etter at sykehusene og sporingen har gått helt på felgen. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Simen1 said:

Det gikk akkurat opp for meg at det var thangsgiving i går. En "helldigdag" i USA, der folk (sykepleiere og leger er også folk) prioriterer familietid i hvert fall på kvelden. Det kan forklare lave registreringstall. Tallene for torsdag vil nok enten fordele seg ut over de neste dagene eller etterregistreres på riktig dato.

Gi det to til tre uker slik at alle de som har smittet hverandre under thanksgiving feiringen kommer med i statistikken..

Endret av J!nx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...