Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tette hull i fliser på bad


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte leilighet nylig, og der har det vært montert bl.a. et skap som er fjernet (før jeg kjøpte), og tydeligvis noe annet. Veggflisene er helt hvite. Hva kan jeg gjøre for å tette hullene på en pen måte? Silikon/akryl blir ikke så pent, synes jeg. Finnes det noe man kan fylle i hullene, som herder til samme overflate som flisene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hullene er skjært med hullborr, og du finner ut hvilken type flis som er brukt, kan du jo få skjært til et par runde flisbiter som er tilnærmet lik størrelsen til hullene og lime dem inn der. Bruke silikon i det lille 1 mm snittet som blir rundt. Spørre flisbutikker om de har muligheter for det.

Har aldri brukt silikon eller akryl på den måten med å fylle igjen hull så det skal bli en varig estetisk pen løsning, men det er sikkert ingen dårlig løsning hvis man har håndlag og tar seg god tid. Bruke såpevann, skjære av jevnt med en firkantskje og glatte forsiktig over. Burde gå an. Blir det for gæli kan man bare dra det ut igjen.

Men ja, essensielt så burde flisa pigges ut og skiftes. Da må det fuges på nytt, noe som kan bli vanskelig å få riktig farge. Hvis det er vasket av og til, er gjerne fugene blitt mørkere over mange år, da må man bruke en mørkere fugemasse som passer til fargen. Hvis det er membran under er det risiko for at den ødelegges. Det krever også håndlag for å ikke ødelegge flisene ved siden av.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...