Gå til innhold

Feil i nettbutikk, salg av varer som det var tomt for


asjstian

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg noen stoler som var på black friday tilbud, fikk i dag denne mail fra butikken:

Hei! Grunnet stor pågang og høyt salg av Edison stol ble enkelte ordre registrert i vår nettbutikk selv om vi gikk tom for disse på vårt nettlager.

Dette beklager vi på det sterkeste 

Bestillingen din ble etter kort tid annullert automatisk og reservasjonen på ditt bankkort blir opphevet. 

 

Er det greit, eller bør jeg heller be de skaffe varen, gi tilsvarende vare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpsloven sier følgende: 

§ 23.Rett til oppfyllelse.

(1) Kjøperen kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller for så vidt oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller.

 


Uten at jeg vet helt om dette gjelder ved salg eller denslags, eller om butikken har egne vilkår for kjøp som gjør at det ikke gjelder. 

Lenke til kommentar

er det viktig for deg, ta en prat med forbrukerrådet. der får du gode tips, hjelp og hint om situasjonen din.

eg har dratt flere saker laaaaangt i kjøps- og forbrukerrett sammenheng. vunnet alle🤠🖕

tror denne saken taler til din fordel, men lenge siden eg har tatt dypdykk i tema.

en viktig ting er att du som forbruker/kjøper har handlet i god tro og på ingen måte ant noe muffins ;)

Lenke til kommentar

Om noen følger denne saken.. jeg sendte en mail til Skeidar, og henviste til lovverket rundt dette som en finner på link her i saken.  

Fikk etter en liten uke en mail med beklagelse, forklaring på at det var feil i deres system og at jeg kunne ta kontakt neste gang jeg handlet i deres nettbutikk og jeg skulle få en rabatt da. Ikke noe om sum eller noe, ser for meg en 10% avslag eller noe.  La det gå? Trengte det som var bestilt, og gjorde regning med det..

Lenke til kommentar
asjstian skrev (9 timer siden):

Om noen følger denne saken.. jeg sendte en mail til Skeidar, og henviste til lovverket rundt dette som en finner på link her i saken.  

Fikk etter en liten uke en mail med beklagelse, forklaring på at det var feil i deres system og at jeg kunne ta kontakt neste gang jeg handlet i deres nettbutikk og jeg skulle få en rabatt da. Ikke noe om sum eller noe, ser for meg en 10% avslag eller noe.  La det gå? Trengte det som var bestilt, og gjorde regning med det..

Jeg ville tatt kontakt igjen, henvist til lovverket på nytt, og bedt dem forklare hvorfor de ikke følger loven, og hvilken grunn de har for det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Der, etter langt og mitt lenge kom det ett svar.

De tilbyr meg nå 6stk stoler som er "tilsvarende", pris pr stk er 999kr, og jeg får de til det jeg opprinnelig kjøpte de andre for! Det er en god deal, og mer enn forventet. 

Har kun spurt ett par ganger, og uttrykt misnøye med type 10% på ett kjøp osv..

Så er da veldig fornøyd med måten de til slutt løste denne saken..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
edge skrev (På 25.11.2020 den 21.38):


Alright. Når jeg leser litt på det så er det vel forbrukerkjøpsloven som gjelder her, og ikke kjøpsloven. Dog virker det historisk sett som du skal kunne få varen, eller en tilsvarende, dersom kjøpet er gjennomført: https://www.dinside.no/okonomi/er-tilbudsvaren-du-bestilte-plutselig-utsolgt-fa-erstatning/61096923

Private selskap kan selvsagt ikke lage retningslinjer som overkjører Norges lover.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...