Gå til innhold

Amazon vil forsyne seg med deler av kundenes bredbånd


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes dette hørtes ut som en interessant ide. Og så lenge utlåns-kvoten kun brukes av ymse iot-enheter uten store krav til båndbredde, er det jo ingen som vil merke noe til dette.

Slik jeg forstår det er dette uansett en nødløsning -- der eiers nett er nede. Så totalt utlån gjennom en måned eller er år er sikkert forsvinnende lite..?

Men håper krypteringen de nevner er god nok, og at dette er trygt for alle parter som er involvert! (Meg, nabo, Amazon, fler?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (11 timer siden):

Syntes dette hørtes ut som en interessant ide. Og så lenge utlåns-kvoten kun brukes av ymse iot-enheter uten store krav til båndbredde, er det jo ingen som vil merke noe til dette.

Slik jeg forstår det er dette uansett en nødløsning -- der eiers nett er nede. Så totalt utlån gjennom en måned eller er år er sikkert forsvinnende lite..?

Men håper krypteringen de nevner er god nok, og at dette er trygt for alle parter som er involvert! (Meg, nabo, Amazon, fler?)

Det er kanskje interessant, men ikke en god ide. Synes nå jeg. Amazon prøver her å lage et proprietært nett istedenfor å bidra til fellesskapet og bygge ut et åpent nett. Det hadde vært langt mer interessant om Sidewalk var en del av The Things Network og brukte LoRaWan

Endret av StigVidar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (20 timer siden):

Syntes dette hørtes ut som en interessant ide. Og så lenge utlåns-kvoten kun brukes av ymse iot-enheter uten store krav til båndbredde, er det jo ingen som vil merke noe til dette.

Slik jeg forstår det er dette uansett en nødløsning -- der eiers nett er nede. Så totalt utlån gjennom en måned eller er år er sikkert forsvinnende lite..?

Men håper krypteringen de nevner er god nok, og at dette er trygt for alle parter som er involvert! (Meg, nabo, Amazon, fler?)

Det betyr at Amazon kan tilby et nesten globalt Wifi-nett, a la mobilnettoperatørene, bare at de slipper å betale de vanlige leiekostnadene for bruk av bakkenettet til de etablerte mobilnett-aktørene.

Hva ville du betalt for en nesten global Wifi-tilgang? 50 kr/mnd? Dette kan bli realiteten. Altså at Amazon tar seg til rette som gratispassasjer og selger den globale tilgangen tilbake til deg. Eller sagt på en annen måte: Kundene betaler et månedlig gebyr for å få trygg tilgang til hverandres Wifi-nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Det betyr at Amazon kan tilby et nesten globalt Wifi-nett, a la mobilnettoperatørene, bare at de slipper å betale de vanlige leiekostnadene for bruk av bakkenettet til de etablerte mobilnett-aktørene.

Hva ville du betalt for en nesten global Wifi-tilgang? 50 kr/mnd? Dette kan bli realiteten. Altså at Amazon tar seg til rette som gratispassasjer og selger den globale tilgangen tilbake til deg. Eller sagt på en annen måte: Kundene betaler et månedlig gebyr for å få trygg tilgang til hverandres Wifi-nett.

Problemet er at jeg ikke får tilgang. Jeg kan ikke logge meg på naboens nett. Alle mine amazon-iot-devicer kan riktignok det, men ikke jeg. Hverken mobil, pc, TV'er!

Så dermed er jeg nødt til å ha mitt eget tradisjonelle nett uansett. Og er ikke et av vilkårene fra Amazon at man deler av eget nett også? (Altså ikke kun leecher på ymse naboers nett?)

Skulle Amazon endre på vilkår, bl.a. fjerne begrensninger mtp båndbredde, eller maks overført pr mnd., stiller jo saken seg annerledes. Da vil jeg nok anbefale de fleste å hoppe av. Vi kan jo håpe at årvåkne journalister evnt plukker opp slike vilkårsendringer i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Asbjørn Eliassen skrev (1 time siden):

Litt sakte (blir sikkert endret om det brer om seg), men en drøm for den som vil være anonyme på internett. Innbrudd på internett kan nå skje fra en vilkårlig hjemmeadresse.

Åja? Hvordan skiller det å bruke naboens nett, seg fra å bruke tradisjon VPN? Hvorfor ikke rute trafikken gjennom Tor et par-tre ganger i tillegg da, hvis du virkelig har behov for anonymitet.

Jeg ser nok ikke på akkurat denne omtalte teknologien som en løsning rundt anonymitet. 

Lenke til kommentar
On 11/27/2020 at 2:27 PM, qualbeen said:

Åja? Hvordan skiller det å bruke naboens nett, seg fra å bruke tradisjon VPN? Hvorfor ikke rute trafikken gjennom Tor et par-tre ganger i tillegg da, hvis du virkelig har behov for anonymitet.

Jeg ser nok ikke på akkurat denne omtalte teknologien som en løsning rundt anonymitet. 

Tja. Det blir åpent og tilgjengelig for alle. VPN blir overflødig. En utmerket åpning for helt anonym vandalisme på internett.

Reis til en annen plass. Kjøp en ny umerket PC på veien(eller ta med en du har kjøpt brukt, stjålet eller lignende) . Stikk inn en usbpinne med forberedt skadevare og finn en vilkårlig Wi-Fi i et nabolag og slipp løs skadevaren fullstendig anonymt.

Lignende mønster er mulig og brukes nok i dag også, men slike nett forenkler dette betydelig ved at man slipper å lete etter åpne nett, og man slipper å bryte seg igjennom wpa på lukkede nett.

For de som krever anonymitet av andre mer lovlige grunner  kan jo dette være positivt. 

Nei. Det er ikke løsningen på anonymitet. Bare en ny måte å få det til på.

Endret av Asbjørn Eliassen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ser dilemma og nytten hos de som mister nett tilgangen og har et smart hjem som er avhengig av internett for å fungere. Om dette blir så utbredt er jeg ikke rette mannen å uttale meg om ,men ser ikke det store problemet om naboer bruker mitt for å la IoT dingser kommuniserer med cloud for å fungere. Slike dingser er jo uansett på eget isolerte VLAN hos meg.

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...