Gå til innhold

Rapport: Hydrogenbiler er et kommersielt feilsteg


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (9 minutter siden):

Det er en ikke-sak. Man risikerer mer å vente i hydrogenkø enn i ladekø. Og med hydrogenbil er det heller ikke alle oppdrag mellom sykehus man kan utføre, ettersom man ikke kan bevege seg veldig langt unna hydrogenfyllestasjonen(e).

Ikke der infrastrukturen bygges ut. Den vil komme her også nå etterhvert som Everfuel tar over det Uno-X startet på. 
Gen2 stasjonene i California viser jo utviklingen som kommer fra Gen1, der man ikke opplever "hydrogen-kø". Fordelen til hydrogen-stasjonene er jo det at de kan få tilsendt energi om det har vært trangt om plassen lokalt for selvproduksjon i nettet og uvanlig høyt pågang i en periode. Alt slikt loggføres slik bensin og diesel loggføres, og når flere hydrogen-hubber produserer større mengder hydrogen, så vil slikt være løst selv ved Gen1 stasjoner. 

Hør med et hvilket som helst taxi-firma som har erfaring med FCEV og BEV idag. De fortsetter å kjøpe FCEV og BEV rett og slett fordi behovet er der for dem i å vinne langvarige kontrakter som BEV alene ikke gir dem. Da er altså alternativet ICEV/PHEV eller FCEV om de går for nullutslipp i tillegg til BEV flåten som kjører de mindre turene lokalt. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Altså det du sier er at de selskapene som har FCEV mener FCEV kan gi mening? Du tror ikke det kan være noe selection bias her, i og med at du kun snakker med taxiselskaper som har erfaring med FCEV?

De aller fleste taxi-selskaper vil forkaste FCEV i den innledende øknomiske vurderingen, og heller gå for BEV.

Det er flere firma som både har BEV og FCEV som tester begge teknologier enn firma som kun har FCEV, så nei. Jeg snakker om de som kjøper BEV og FCEV og fortsetter å kjøpe flere av begge type biler mens de erstatter sin gamle bilflåte. En av argumentene for å fortsett kjøpe FCEV er for langvarige kontrakter som de ikke får alene om de kun kan tilby BEV. 

Det er som sagt ikke godkjent at man skal måtte stoppe og fylle energi når man driver med pasient-transport, som ofte kan være i smerter. Klager derifra sørger jo selvfølgelig at andre firma får disse oppdragene senere, og det er billigere for forsikringen å sende pasienter med taxi enn luftambulanse eller ambulanse. 

Vi har jo taxi-firma selv her i Norge som roper om behovet for FCEV som står klar for å kjøpe dette så kjapt infrastrukturen er klar og bygges ut. De har selvfølgelig erfaring med BEV og vet om fordeler og ulemper hos begge type biler. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Som sagt, det er like sannsynlig at man må stoppe for hydrogen som for lading, så jeg kan ikke skjønne at det skal spille noen rolle. 

Hydrogen fyller man før man plukker opp pasienten. Det rekker man fint siden det kun tar 3-5 minutter, og vil være sammenlignbart med dagens ICEV/PHEV flåte. De alle fyller på energien de trenger for ethvert oppdrag før man plukker opp kunden. 

Noe som ikke vil være mulig med BEV siden rekkevidden kan allerede være laber når oppdraget kommer. 
 

 

Lenke til kommentar

Stikker man innom og lader i 5 minutter får man kanskje 100 km ekstra. Det er trolig nok til omkring 95% av pasientreiser med bil. Øker man det til 10 minutter er man nærmere 200 km ekstra, og det er trolig nok til omkring 99% av pasientreiser med bil.

Skal man kjøre lengre enn 200 km er det tilrådelig at sjåføren tar en pause.

Så jeg ser ikke helt problemet, uansett om bilen er tilnærmet tom for strøm når oppdraget kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Stikker man innom og lader i 5 minutter får man kanskje 100 km ekstra. Det er trolig nok til omkring 95% av pasientreiser med bil. Øker man det til 10 minutter er man nærmere 200 km ekstra, og det er trolig nok til omkring 99% av pasientreiser med bil.

Skal man kjøre lengre enn 200 km er det tilrådelig at sjåføren tar en pause.

Så jeg ser ikke helt problemet, uansett om bilen er tilnærmet tom for strøm når oppdraget kommer.

Har man 100 km fra før av, og lader i 5 minutter, så kommer du ikke mellom Oslo og Trondheim med disse nye 100 km du har ladet. 

Det er muligheten i å ta oppdrag som er viktig her. En BEV står dårligere stilt for å kunne ta slike oppdrag enn ICEV/PHEV/FCEV, så for et taxi-firma, så er det viktig å også ha denne muligheten klar. Om en ICEV/PHEV/FCEV kun har 100 km igjen i tanken, så spiller det jo liten rolle når man fyller 500 nye km på 4-5 minutter. Det rekker man før alle slike pasientreiser. 

En Taxi-sjåør har ikke slike hvile og pause regler, og uansett om du ikke ser problemet, så gjør taxi-firmaene det, som fremdeles kjøper FCEV og BEV mens de erstatter gammel bilflåte. 

Lenke til kommentar

Pasientreiser mellom Trondheim og Oslo er vel ikke så relevant, så vidt jeg vet. Jeg mener alt av dette gjøres med buss, fly og tog.

Lange pasientreiser med taxi er mer relevant med kjøring fra/til hjemmet til/fra sykehus, om man bor veldig usentralt. Typisk da f.eks i nord-Norge. Men disse er ofte mer planlagte, slik at man kan planlegge med lading.

Men jeg kan være med på at å ha noen ladehybrider i flåten kan gi mening i nord-Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (7 minutter siden):

Har man 100 km fra før av, og lader i 5 minutter, så kommer du ikke mellom Oslo og Trondheim med disse nye 100 km du har ladet. 

Er det vanlig med pasientreiser mellom Oslo og Trondheim med personbil? Også når tida er så knapp at man ikke kan gi sjåføren en lovpålagt hvilepause? Har de ikke helikoptere eller ambulansefly i forbindelse med disse byene og sykehusene?

Dette høres mer ut som en desperat søking etter uhyre sjeldne scenarier for å ha "noe" å kritisere elbiler for. Hva blir det neste sære scenariet?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Pasientreiser mellom Trondheim og Oslo er vel ikke så relevant, så vidt jeg vet. Jeg mener alt av dette gjøres med buss, fly og tog.

Da forstår du ikke hvordan pasientreiser ofte løses. Det er som sagt billigere å sende folk med Taxi enn med ambulanse eller luftambulanse, og buss, fly og tog går ikke når pasienten f.eks må rulles, går med krykker eller har smerter. 

Kirurger jobber ofte rimelig sporadisk, og noen ganger så blir pasienter sendt videre til neste sykehus pga man må ha spesialist-kirurger som har tatt på seg det å ta operasjonen etter intern-møtet hvor man samler de som har peil for å diskutere saken. 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Lange pasientreiser med taxi er mer relevant med kjøring fra/til hjemmet til/fra sykehus, om man bor veldig usentralt. Typisk da f.eks i nord-Norge. Men disse er ofte mer planlagte, slik at man kan planlegge med lading.

Lading midt i arbeidstiden er jo ikke særlig lukrativt. Det betyr at en BEV må ta turen og stå og lade i ettertid uten å kunne tjene penger. Mindre tid med familie og venner, og de jobber nok som det er fra før av. Det er jo ikke uvanlig at de jobber 10-12 timers arbeidsdager. 

For et enkeltpersonsforetak så luker man ut seg selv for en haug av oppdrag med en BEV. Og for et taxi-firma, så gjør man det samme om bilflåten kun inneholder BEV's. Da må de i tillegg ha ICEV/PHEV for sjåførene som parkerer hjemme uten ladetilgang, samt for de oppdragene som går på kryss og tvers av landet.

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Men jeg kan være med på at å ha noen ladehybrider i flåten kan gi mening i nord-Norge.

Taxi-firma selv i Bergen har FCEV/ICEV/PHEV i sin flåte sammen med BEV. De roper jo om behovet for FCEV av en god grunn. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Er det vanlig med pasientreiser mellom Oslo og Trondheim med personbil?

Det er ofte enklere å løse med bil, enn med fly og tog ja, om man har vært såpass uheldig at man trenger en spesialist. Eventuelt om kapasiteten lettes ved en av plassene angående kirurger. Jeg har blitt kjørt slik selv, med gips fra hofta og hele beinet. Så det å sitte i rollestol var umulig, samt det å stå på tog i timesvis er jo også utelukket. Det samme med plass på fly. Taxi-sjåføren fikk betalt for "bæring" sammen med en sykepleier, slik stuere på flyplass også får de gangene man må fysisk hjelpe en passasjer i å komme seg inn og ut av kjøretøyet/flyet. Lukrativt det for taxi-sjåførene, og lett-tjente penger ofte. 

Simen1 skrev (15 minutter siden):

Også når tida er så knapp at man ikke kan gi sjåføren en lovpålagt hvilepause? Har de ikke helikoptere eller ambulansefly i forbindelse med disse byene og sykehusene?

Helikoptre og ambulansefly blir brukt for hasteoppdrag. Ikke for pasienter som kan klare seg på smertestillende i påvente av en ikke-kritisk operasjon. Det er jo ekstremt mye billigere å frakte dem i en Taxi enn i et helikopter. 

Simen1 skrev (15 minutter siden):

Dette høres mer ut som en desperat søking etter uhyre sjeldne scenarier for å ha "noe" å kritisere elbiler for. Hva blir det neste sære scenariet?

Jeg foreslår at du undersøker temaet selv, og prater med en taxi-sjåfør neste gang du bruker dem om dette. 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus said:

Da forstår du ikke hvordan pasientreiser ofte løses. Det er som sagt billigere å sende folk med Taxi enn med ambulanse eller luftambulanse, og buss, fly og tog går ikke når pasienten f.eks må rulles, går med krykker eller har smerter. 

Det benyttes spesialtilpassede busser. https://www.helsenorge.no/pasientreiser/rettigheter/helseekspressen/

Men jeg ser de ikke har så lange ruter som Oslo-Trondheim. Antar det heller ikke er noe volum å snakke om, for ikke-kritiske pasienter.

Antar også at det som er av volum for ikke-kritiske pasienter sendes med vanlig rutefly. Det går fint med rullestol og krykker. Flypersonellet er godt kjent med dette. Det kan være vanskelig om man har smerter, men det trenger ikke være noe vanskeligere enn med personbil. Ofte vil man at turen skal gå så raskt som mulig.

2 minutes ago, oophus said:

Lading midt i arbeidstiden er jo ikke særlig lukrativt. Det betyr at en BEV må ta turen og stå og lade i ettertid uten å kunne tjene penger. Mindre tid med familie og venner, og de jobber nok som det er fra før av. Det er jo ikke uvanlig at de jobber 10-12 timers arbeidsdager. 

Det er svært lukrativt i forhold til fylling av drivstoff. 20 minutter på å spare f.eks 400 kroner er 1200 kr/time, etter skatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Jeg har blitt kjørt selv på en av disse rutene i en Taxi fremfor helsebussen, så man utnytter Taxier også. Det er ofte mye mer behagelig for enkelte pasienter, spesielt om man går på smertestillende og risikerer å få opp smertene iløpet av turen. 

Slike busser blir ofte brukt av pasienter med kroniske sykdommer, som gjør at de ofte må inn for sjekk, uten at de trenger så veldig mye hjelp som bæring. Man har kanskje noen gamle som bruker rullestol og slikt, men ekstremt få folk med gips på f.eks. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det er svært lukrativt i forhold til fylling av drivstoff. 20 minutter på å spare f.eks 400 kroner er 1200 kr/time, etter skatt.

Fylling av drivstoff til 2,5kr/kWh er da ikke så ille, og kan fint hentes igjen på slike turer om FCEV bilene tar de fast. 10-12,000 kr på en slik Oslo-Trondheim tur. Om det er bæring, og vi antar samme tillegg som for stuere på flyplassen, så er det 200-400kr ekstra der også. 
 

Lenke til kommentar
oophus skrev (6 minutter siden):

Det er ofte enklere å løse med bil, enn med fly og tog ja, om man har vært såpass uheldig at man trenger en spesialist.

Hvor ofte da?

 

oophus skrev (8 minutter siden):

Lukrativt det for taxi-sjåførene, og lett-tjente penger ofte

Hvor ofte da?

 

oophus skrev (8 minutter siden):

Helikoptre og ambulansefly blir brukt for hasteoppdrag. Ikke for pasienter som kan klare seg på smertestillende i påvente av en ikke-kritisk operasjon. Det er jo ekstremt mye billigere å frakte dem i en Taxi enn i et helikopter. 

Altså smertestillende og ikke-kritisk operasjon som gjør at de kan spare seg penger til luftambulanse og helikopter, men likevel har de så dårlig tid at de ikke kan ta en kombinert ladepause og lovpålagt hvilepause. Det høres ut som et rimelig søkt scenarie. Som sagt, hvor ofte skjer slike pasientreiser?

 

oophus skrev (14 minutter siden):

Jeg foreslår at du undersøker temaet selv, og prater med en taxi-sjåfør neste gang du bruker dem om dette. 

Sist jeg pratet med en taxisjåfør om saken, rettere sagt en assisterende daglig leder i et taxiselskap, så trodde han hydrogenbiler handlet om nedskalerte/temmede hydrogenbomber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus said:

Jeg har blitt kjørt selv på en av disse rutene i en Taxi fremfor helsebussen, så man utnytter Taxier også. Det er ofte mye mer behagelig for enkelte pasienter, spesielt om man går på smertestillende og risikerer å få opp smertene iløpet av turen. 

Jeg også. Med Model S. Full av Oxy.

5 minutes ago, oophus said:

Fylling av drivstoff til 2,5kr/kWh er da ikke så ille, og kan fint hentes igjen på slike turer om FCEV bilene tar de fast. 10-12,000 kr på en slik Oslo-Trondheim tur. Om det er bæring, og vi antar samme tillegg som for stuere på flyplassen, så er det 200-400kr ekstra der også. 

Det er fortsatt ganske uansvarlig om de kjører Oslo - Trondheim uten pause. Det er ikke direkte ulovlig, men kan egentlig ikke tenke meg at det skjer.

(Ganske enkelt vil jeg si det slik at om man ikke er i god nok form til at man tar pauser på turen Oslo -Trondheim med personbil, så er man ikke i form til å reise. Da får man vente på at formen bli bedre eller finne et annet alternativ.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Hvor ofte da?

Hvordan mener du jeg skal kunne svare på et slikt spørsmål? Jeg regner med skisessongen gir mer pågang for slikt enn normalt sett med skader som ofte har med knær og dermed spesialister å gjøre. 

 

Simen1 skrev (1 minutt siden):
oophus skrev (17 minutter siden):

Lukrativt det for taxi-sjåførene, og lett-tjente penger ofte

Hvor ofte da?

Simen1 skrev (2 minutter siden):
oophus skrev (18 minutter siden):

Helikoptre og ambulansefly blir brukt for hasteoppdrag. Ikke for pasienter som kan klare seg på smertestillende i påvente av en ikke-kritisk operasjon. Det er jo ekstremt mye billigere å frakte dem i en Taxi enn i et helikopter. 

Altså smertestillende og ikke-kritisk operasjon som gjør at de kan spare seg penger til luftambulanse og helikopter, men likevel har de så dårlig tid at de ikke kan ta en kombinert ladepause og lovpålagt hvilepause. Det høres ut som et rimelig søkt scenarie. Som sagt, hvor ofte skjer slike pasientreiser?

Det oppfattes som dårlig service om en taxi må fylle under oppdrag. Har du noen sinne sittet på i en taxi og fylt bensin/diesel på normale oppdrag? 

Forskriftene om kjøre - og hviletid omfatter ikke taxisjåfører. Man har som ved normale arbeidsplasser lov til 30 minutter hviletid innenfor 8 timer, men disse taes utenfor oppdrag. Og de blir som regel bare bokført mellom oppdragene man uansett har. 

Hvor ofte pasientreiser forekommer spørs jo på hvor ofte folk skader seg...
 Men hvor ofte de skjer mellom f.eks Oslo og Trondheim aner jeg ikke. Dette er jo som sagt ei "holy grail" av ei tur en taxisjåfør jubler for å få. Det kan ofte bety 3-4 fridager siden pengene er sikret for nesten ei ukes fortjeneste. Det å altså ha biler i bil-flåten som kan ta slike turer er selvfølgelig noe et taxifirma ønsker å ha. 

 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, oophus said:

Det oppfattes som dårlig service om en taxi må fylle under oppdrag. Har du noen sinne sittet på i en taxi og fylt bensin/diesel på normale oppdrag?

Oslo - Trondheim er ikke et normalt oppdrag. Den lengste taxi-turen jeg har tatt har vært omkring 1,5 timer. Hva med deg?

23 minutes ago, oophus said:

Forskriftene om kjøre - og hviletid omfatter ikke taxisjåfører. Man har som ved normale arbeidsplasser lov til 30 minutter hviletid innenfor 8 timer, men disse taes utenfor oppdrag. Og de blir som regel bare bokført mellom oppdragene man uansett har.

Oslo - Trondheim er 6,5-8 timer, stort sett. Tror du de ville ta pausen før eller etter turen? Og om de starter å kjøre f.eks kl 09:00, tror du de ikke vil spise eller gå på do før 15:30-17:00? De bare dropper lunsj og holder seg, fordi det vil være usømmelig at kunden skal måtte vente? Hva med kunden? Du syns kunden heller ikke skal få gå på do eller spise?

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):
oophus skrev (14 minutter siden):

Jeg har blitt kjørt selv på en av disse rutene i en Taxi fremfor helsebussen, så man utnytter Taxier også. Det er ofte mye mer behagelig for enkelte pasienter, spesielt om man går på smertestillende og risikerer å få opp smertene iløpet av turen. 

Jeg også. Med Model S. Full av Oxy.

Ok? Hvorfor lurer du på om Taxier får pasientreiser om du kunne ha bekreftet dette selv fra starten av? Korte og lange turer, spiller ingen rolle så lenge det er enklest å få til for enkelte oppdrag med en Taxi. 

En Model S kan jo fint ta pasientreiser mellom sykehus i Oslo f.eks uten store problemer. Men problemet dukker opp om man må kjøres til Kristiansand eller Trondheim f.eks fra Oslo. Og slike reiser er ofte på oppdrag. Da må sjåføren, eller taxifirmaet love kapasitet til slike turer, som kan komme med kort varsel til lang varsel. 

Kirurger har ofte en spesialitet, og alle sykehus tar ikke alle typer operasjoner. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (15 minutter siden):

Det er fortsatt ganske uansvarlig om de kjører Oslo - Trondheim uten pause. Det er ikke direkte ulovlig, men kan egentlig ikke tenke meg at det skjer.

Det spørs på pasienten. Om han/hun starter å få smerter, så trur jeg sjåføren kjører så langt det er mulig om han/hun ikke må på toalettet og energien i bilen rekker for turen. Da fyller man ikke energi midtveis kun pga bensinen var billig liksom. For min del så tok vi en pause fordi jeg ville prøve å sitte baki bilen. Så vi stoppet mens jeg prøvde å komme meg baki pga beinet startet å bli hovent med beinet lavere enn hjertet i gipsen - noe som gjorde at smerten tok seg opp. Det å heve beinet over ei nedlent forsete hjalp ekstremt mye, så sjåføren gjør jo sitt beste for å gi god service for pasienten. Når jeg kom frem til sykehuset, så ble jeg spurt om turen, og jeg regner med slikt rapporteres om hvis pasienten er blitt dårlig behandlet. For min del var sjåføren konge som gjorde alt det han kunne for å kjøre så rolig og "kjapt" som mulig, mens han spurte og sørget for at jeg hadde det så godt det lot seg gjøre. Så jeg trur disse turene betyr mye for enhver taxisjåfør. Det er kjappe penger i kassen totalt sett.  

Funfact: Sykehuset tok med en pisse-bolle i taxien hvis jeg måtte pisse, siden jeg ikke ville klart å kommet meg frem til et toalett inne på toalettet alene. Så her så ville faktisk taxisjåførens oppgave være å tømme pisse-karet hvis jeg pisset i det, liggende i taxien. Jeg håper for deres skyld at det er mulig å føre opp som ekstrakostnader. 😅 Dog glad jeg slapp den ekstra erfaringen. ^^ 

Jeg tipper at for mange pasienter, så er det nok ønskelig å ta pause selv sammen med sjåføren, men sjåføren må altså legge ting til rette for at turen skal være best for pasienten. Ofte kan det bety få pauser, og helst så få av dem som mulig. Spesielt om pasienten uansett faster for operasjon der fremme. Da kan pasienten ofte være ekstra slappe uten drypp, og de kan risikere å besvime. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (26 minutter siden):

(Ganske enkelt vil jeg si det slik at om man ikke er i god nok form til at man tar pauser på turen Oslo -Trondheim med personbil, så er man ikke i form til å reise. Da får man vente på at formen bli bedre eller finne et annet alternativ.)

Hvordan skal man vite om pasienten er i form X timer i en bil i forkant av turen? 



 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Oslo - Trondheim er ikke et normalt oppdrag. Den lengste taxi-turen jeg har tatt har vært omkring 1,5 timer. Hva med deg?

Det er ikke et normalt oppdrag nei, men det forekommer. Dette vil være et "holy grail" oppdrag, som man selvfølgelig ønsker å ta som en taxisjåfør når de først dukker opp. Det er jo tilgangen til slike oppdrag jeg prater om, selv om de ikke akkurat foregår ukentlig, så ligger det verdier i å ha biler som kan ta dem. Dog selv for 1-2 timers oppdrag, der man først er hjemme igjen etter 2-4 timer, så vil det jo ligge verdi i å ha en bil som kan fortsette dagens arbeidsdag uten store pauser til og fra. Når slike oppdrag kommer er jo ikke noe man alltids kan planlegge. 

 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):
oophus skrev (27 minutter siden):

Forskriftene om kjøre - og hviletid omfatter ikke taxisjåfører. Man har som ved normale arbeidsplasser lov til 30 minutter hviletid innenfor 8 timer, men disse taes utenfor oppdrag. Og de blir som regel bare bokført mellom oppdragene man uansett har.

Oslo - Trondheim er 6,5-8 timer, stort sett. Tror du de ville ta pausen før eller etter turen? Og om de starter å kjøre f.eks kl 09:00, tror du de ikke vil spise eller gå på do før 15:30-17:00? De bare dropper lunsj og holder seg, fordi det vil være usømmelig at kunden skal måtte vente? Hva med kunden? Du syns kunden heller ikke skal få gå på do eller spise?

Lov å bruke litt logikk også. Oslo-Trondheim trur jeg er det ultimate av slike turer sammen med f.eks Oslo-Bergen/Stavanger. En pasient på en slik tur vil jo forvente at sjåføren må pisse , og få i seg mat, og noen ganger så har nok pasienten det helt fint og kan samt ønsker pause selv. Men alt berør jo på situasjonen og turen per pasient. For pasienter som faster og har smerter, så tar man mindre pauser og tar kun de som er nødvendig.

Det å skulle kjøre en "TeslaBjørn" med pauser hver time for å lade kjappest mulig for å komme frem kjappest mulig er ikke en tur folk vil ha her. Da tar man heller bensinbilen for disse turene, og sender sjåfører som har disse. 

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus said:

Ok? Hvorfor lurer du på om Taxier får pasientreiser om du kunne ha bekreftet dette selv fra starten av? Korte og lange turer, spiller ingen rolle så lenge det er enklest å få til for enkelte oppdrag med en Taxi.

Jeg lurer ikke på om taxier får pasientreiseoppdrag. Jeg bare tilbakeviste din påstand om at det ikke benyttes busser, tog eller fly.

2 minutes ago, oophus said:

En Model S kan jo fint ta pasientreiser mellom sykehus i Oslo f.eks uten store problemer. Men problemet dukker opp om man må kjøres til Kristiansand eller Trondheim f.eks fra Oslo. Og slike reiser er ofte på oppdrag. Da må sjåføren, eller taxifirmaet love kapasitet til slike turer, som kan komme med kort varsel til lang varsel.

Du har fortsatt ikke klart å vise til noen reelle utfordringer med å benytte elbil. Har man f.eks 30 minutters varsel,
så kan man lade til 100% og gjennomføre turen uten lading. Men jeg tror at man uansett ville stoppe for mat og dopauser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...