Gå til innhold

Rapport: Hydrogenbiler er et kommersielt feilsteg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant. Men har redaksjonen noe ny informasjon fra Toyota angående elbiler fra merket? Det er jo øredøvende stille fra Toyota på elbilsatsing..

Toyota skulle jo presentere sitt nye faststoffbatteri på OL i Tokyo i 20.

Ok,de har konvertert en fossil Lexus til elbil uten noe nytt annet enn navnet Electric på bakdøren. Men det er ikke akkurat en revolusjonerende bil med tanke på at vi bikker 2021 snart . 

OL ble det som kjent ikke noe av,men hva med faststoffbatteriet til Toyota..falt det i fisk..? 

Siste jeg leste om nytt ang elbiler fra Toyota var i Motor 23/4-2019.. Altså temmelig gammelt nytt,all den tid media flommer over av elbil-nyheter nå om dagen. 

Endret av ACYBN18O
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om grønt hydrogen rundt 2030 havner på ca 15 kr per kg (levert i store volum og uten avgifter), så tilsvarer det en pris på 45 øre per kWh. Dersom en regner med dårligere virkningsgrad på for brenselscelle, kan vi si at prisen er heller 80 øre per kWh. Strøm kan vi regne koster 30 øre per kWh (stor skala uten avgifter). For begge energbærere kommer i tillegg transport og avgifter. Transport/logistikk er mye mer kostbart for hydrogen, så hvis vi sier 100 øre per kWh ut til kunde, så må vi kanskje regne 250 øre for hydrogen (i tillegg kommer ev. veiavgifter for begge). En ser altså at i en gylden fremtid (for hydrogen fra 2030) vil fortsatt elbiler ha være veldig fordelaktige og ulemper som stor vekt, høy pris og dårlig rekkevidde nærmest eliminert.

Tunge og lange transporter vil stå seg for hydrogen selv om batteridrift stadig vil hale innpå. Hydrogen vil også stå mye sterkere om transport kan unngås, som produksjon og bruk på store flyplasser og i havner.

Legg så til grønn hydrogen (innsatsvare) til ammoniakk/gjødsel, metanol og til raffinerier, i stor grad erstatte naturgass i oppvarming, erstatte fossile brensler i jern og stålverk og sementindustri, så vil behovet for hydrogen eksplodere de neste tiårene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mrxx skrev (4 minutter siden):

Vekt-argumentet mot Tesla semi, ser også ut til å forsvinne etter uttalelsene til Musk for et par dager siden. Slik det ser ut nå blir den ca 1 tonn tyngre enn tilsvarende diesel, og sannsynligvis lik vekt etterhvert.

1000 km rekkevidde dekker nok behovet til de aller fleste. Hydrogen er dødt allerede før det har begynt til det bruket.

For energilagringen så må altså batteriene opp mot 2kWh/kg før det stemmer når man sammenligner H2-tanker med innhold mot batteriet, så lite trolig. Vekten til brenselceller, pumper, radiator o.l. forblir den samme mens man legger til mer og mer energi med tankene opp mot rekkevidden man trenger og energitettheten totalt sett går opp. 

Problemet er ikke kun rekkevidde for batterier, det er hurtigheten man må trekke strøm direkte i en tid der mer og mer skal produseres fra sol og vind som er problemet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (52 minutter siden):

For energilagringen så må altså batteriene opp mot 2kWh/kg før det stemmer når man sammenligner H2-tanker med innhold mot batteriet, så lite trolig. Vekten til brenselceller, pumper, radiator o.l. forblir den samme mens man legger til mer og mer energi med tankene opp mot rekkevidden man trenger og energitettheten totalt sett går opp. 

Problemet er ikke kun rekkevidde for batterier, det er hurtigheten man må trekke strøm direkte i en tid der mer og mer skal produseres fra sol og vind som er problemet. 

Nå var det diesel han sammenlignet med, der du har motor, girkasse, dieseltanker med diesel, adblue og alt som hører med i en diesel-trekkvogn. Ellers planlegger vel f.eks Nikola å ha en batteripakke på 300 kWh i tillegg til hydrogensystemet. Vi har vel ikke fått noen anslag på vekten på den enda. Og om ikke hydrogentankene veier mye, så tar de ihvertfall opp mye plass.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
L@A skrev (2 timer siden):

Du kan bare gjøre et kjapt googlesøk så finner du ut at Toyotas nye elbil er Toyota Mirai. Og ja, den er lekker.

https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2019/new-mirai-concept.json

Da har jeg jo kjørt elbil hele livet. Alle har hatt 12V-batteri.

NERVI skrev (39 minutter siden):

Hvis hydrogen er for dyrt, og brenselceller er for dårlige til personbiler, samtidig som prisen for fyllestasjoner er astronomiske. Vil det ikke vere enda verre for tyngre kjøretøy, båter og tg?

Det stemmer. Argumentet fra hydrogenbransjen er at betalingsviljen er mye større fordi det koster for mye at sjåførene må ta pålagte kjøre og hviletids-pauser. Enkle beregninger viser at langtransport-kjøretøy som kjøres mye og bruker 250 000 kr på diesel i året kan spare 200 000 kr på å kjøre rent elektrisk. Det kan i lønne bra mange timer med kjøre og hviletids-pauser.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
mrxx skrev (1 time siden):

Nå var det diesel han sammenlignet med, der du har motor, girkasse, dieseltanker med diesel, adblue og alt som hører med i en diesel-trekkvogn. Ellers planlegger vel f.eks Nikola å ha en batteripakke på 300 kWh i tillegg til hydrogensystemet. Vi har vel ikke fått noen anslag på vekten på den enda. Og om ikke hydrogentankene veier mye, så tar de ihvertfall opp mye plass.

Nikola Two skal ha et 250kWh batteri, og Nikola TRE skal ha et 125kWh batteri. Nikola One blir den samme som Two bare med en "sleeper-cab". Forholdet mellom batteriet og H2-tanker kan sikkert justeres om kundene vil det. 

Angående vekt mellom BET og FCET, så får FCET et større og større forsprang jo mer energi man skal holde. Spesielt siden DoD er potensielt 100% hele tiden, uten at det går ut over "ladetid". 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Hydrogenproduksjon kan ikke hangle rundt og bare gå en brøkdel av døgnet. De vil sette krav til kontinuerlig drift for å maksimere produksjonen, akkurat som på Raggovidda. Dermed forsvinner hele overskuddskraft-argumentet. En annen forutsetning er at overskuddsenergien blir ekstremt billig, eller sagt på en annen måte: at ingen rimeligere teknologier for å ta unna overskuddet finnes. Nok en latterlig urealistisk forutsetning. Overskudds-argumentet henger altså ikke på greip!

Analysene som ser på H2 pris tar aldri for seg 100% utnyttelsesgrad?  Du får dette til å være et større problem enn det er. Det er ikke slik at elektrolysørene tar timesvis før de kjøres og har driftstemperatur, og nå i starten så ønsker man selvfølgelig mer oppetid for å få ned pris. Men man produserer uansett når det er plass i nettet frem mot overskuddet. Det er jo fordelen her. 

Overskuddsenergi er billig. Det er jo energi man ikke klarer å finne forbrukere for, som er hele poenget. Den starter ikke når man er i minus slik logikken deres fungerer. Den starter allerede når prisen starter å flate ut og gå nedover. Da har man et overskudd. Om du kikker på timer i døgnet selv nå idag mellom toppene i strømprisen og når den starter å falle så ser du altså oppetiden man kunne hatt for elektrolyse. 

Overskudds-argumentet henger ikke på greip når man lager falske premisser for den. Som f.eks det å argumentere for minus-priser og definere dette som "overskudd".

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...