Gå til innhold

Når alt blir smart tar det etter hvert latterlig mye tid å holde styr på alle apper og dingser. Nå trenger vi en ordentlig plattfo…


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har snart en egen hub og tilsvarende app for hver minste ting i huset. Siste innkjøp er hub fra Futurehome. Ettersom den har både Zigbee og z-wave, så kan den snakke med det aller meste. Ikke minst Trådfri-lysene fra Ikea, som jeg har ganske mange av. Joggu sa je smør! Det er jo nesten ingenting som fungerer med Futurehome!I hvert fall ikke Ikea, til tross for at FH skryter av å støtte det. Integrasjon med Tibber fungerer heller ikke. Muligens fungerer det med Futurehome Classic-appen, men den er jo utgående. Og det er jo helt kul umulig å resette hub-en til å ta i bruk Classic når den først er satt opp med ny app.

Fibaro ser dog ut til å fungere, etter å ha nullstilt én gang. Fibaro-dimmeren inni veggen får bare bli der dum, inntil videre.

Fant noen nye Zigbee-dingser fra Aqara. Hyggelig pris, og med Zigbee må det jo fungere, tenkte jeg. Særlig, sa Futurehome. For like lite som at USB kan kobles sammen med USB, kan Zigbee kobles sammen med Zigbee. Det er omtrent like kompatibelt som DAB og DAB+. Egentlig kunne alt hatt ett felles navn, f.eks. "signal". Enhver enhet med signal kan snakke med enhver annen enhet med "signal". Du trenger kun et egnet interface mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, jeg. Tibber og Homely...

Jeg er forsåvidt enig i problemstillingen. Garasjen min er nå oppe i fire "smarte" enheter og for huset skal jeg ikke engang forsøke å telle opp antall enheter. Men målsetningen bør nok være å ha tilgang til ett system der man kan lese av og/eller kontrollere enhetene samlet, og da hjelper det lite om Homely støtter en håndfull brands i stedet for bare ett. Det finnes mange langt mer åpne plattformer for dette. Men om de er gode, er en annen sak.

I stedet for Homely ville jeg ha tittet på Homey, Home Assistant, HomeSeer, OpenHab, etc. Disse har kommet ganske langt i å støtte mange enheter, men dette er et komplett underutviklet milliardmarked. Alle har hjem, og vi kan ikke styre det med forskjellig app for hver eneste elektriske enhet.

Dessuten kommer du alt for langt gjennom tankerekka - helt ferdig, faktisk - før du nevner det desidert aller viktigste: Systemet *må* være offline-basert. Tilkobling over nett må være både mulig å velge bort, og mulighet til å sette opp trygt etter egne vurderinger. Det må være et online-element ellers får man jo ikke sjekka kameraet eller brukt de vanlige formene for stemmestyring, men smarthjemsystemet og så mange enheter som mulig må virke offline. Enheter som ikke oppfører seg så snart du får knute på fiberen er en effektiv måte å få andre i husstanden sure.

Endret av tommyb
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette minnet mer om en «redaksjonell tekstreklame» enn som en artikkel eller kommentar. «Native Ads» kalles det vel? Nå er det en helhetlig standard for iOS enheter, nemlig HomeKit, hvor kontroll av alle «dingser» er direkte i OS’et og ikke nødvendigvis i egne apper. Videre har nå Apple, Google og Amazon startet utviklingen av en opne-source standard, hvor også Lightify, tidligere Philips Hue, SmartThings, IKEA, Samsung m.fl. har hengt seg på. Lukkede norske standarder er ikke noe å satse på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 timer siden):

Dessuten kommer du alt for langt gjennom tankerekka - helt ferdig, faktisk - før du nevner det desidert aller viktigste: Systemet *må* være offline-basert. Tilkobling over nett må være både mulig å velge bort, og mulighet til å sette opp trygt etter egne vurderinger. Det må være et online-element ellers får man jo ikke sjekka kameraet eller brukt de vanlige formene for stemmestyring, men smarthjemsystemet og så mange enheter som mulig må virke offline. Enheter som ikke oppfører seg så snart du får knute på fiberen er en effektiv måte å få andre i husstanden sure.

Word!

En smart-dings som ikke klarer seg offline er ikke særlig smart. :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (4 timer siden):

Jeg har snart en egen hub og tilsvarende app for hver minste ting i huset. Siste innkjøp er hub fra Futurehome. Ettersom den har både Zigbee og z-wave, så kan den snakke med det aller meste. Ikke minst Trådfri-lysene fra Ikea, som jeg har ganske mange av. Joggu sa je smør! Det er jo nesten ingenting som fungerer med Futurehome!I hvert fall ikke Ikea, til tross for at FH skryter av å støtte det. Integrasjon med Tibber fungerer heller ikke. Muligens fungerer det med Futurehome Classic-appen, men den er jo utgående. Og det er jo helt kul umulig å resette hub-en til å ta i bruk Classic når den først er satt opp med ny app.

Fibaro ser dog ut til å fungere, etter å ha nullstilt én gang. Fibaro-dimmeren inni veggen får bare bli der dum, inntil videre.

Fant noen nye Zigbee-dingser fra Aqara. Hyggelig pris, og med Zigbee må det jo fungere, tenkte jeg. Særlig, sa Futurehome. For like lite som at USB kan kobles sammen med USB, kan Zigbee kobles sammen med Zigbee. Det er omtrent like kompatibelt som DAB og DAB+. Egentlig kunne alt hatt ett felles navn, f.eks. "signal". Enhver enhet med signal kan snakke med enhver annen enhet med "signal". Du trenger kun et egnet interface mellom.

Huhh, en EDB hipster......

Lenke til kommentar

Ja, dette er et område hvor man lett kan gå seg vill i fine, ofte frittstående løsninger, som ikke snakker sammen. Dette går greit med teknisk interesserte brukere, men hva med bestemor/bestfar eller andre som skal være barnevakt, får de det til? Hva med neste eier av leiligheten/huset?

Hvis jeg skulle bygge nytt, ville jeg sett på den åpne standarden KNX (www.knx.org), som støttes av en lang rekke produsenter. En passende mengde kvalifiserte elinstallatører har ekspertise på dette og kan installere og sette i drift komplette løsninger. Brukermassen er også så stor at det finnes mange tredjeparter som utvikler brukerløsninger (fex apper) for dette.

Lenke til kommentar

Det er som jeg har tenkt i mange, mange år. Det som kommer til å skje, er at:

- Vi kommer til å få -ett- nettforum hvor -alt- diskuteres. Ingen sorteringssystem. Man søker kun opp navn på tråder, informasjon og tekster man vil finne. Ingen reklame, ingen forstyrrende elementer. Gratis for alle.

- Én mappe på dataen, mobilen og nettbrettet hvor alle mapper er.

Så kan folk over tid lage sine egne systemer i hodet sitt.

Jeg tror alle disse hjelpemidlene bare er med på å suge tid, energi og penger ut av folk. Dét er hele baktanken.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
37 minutes ago, sedsberg said:

 

Haha! Tenkte på den samme når jeg leste artikkelen.

Men jeg har likevel litt troen på Tibber-modellen. Siden de har kontinuerlig inntekt så kan de holde seg med utviklere som vedlikeholder sine egne grensesnitt mot de forskjellige APIene de støtter. Mens ovner, lys, garasjeporter o.l. kun trenger en (forhåpentligvis) enkel implementering som kun forholder seg til lokalt trådløst nett og holder seg i mange år. Dermed går du ikke i den fella der hver dings har sin egen webservice som slutter å funke etter hvert som de forskjellige firmaene går tom for venture capital.

Lenke til kommentar
1 hour ago, OPV said:

Hvis jeg skulle bygge nytt, ville jeg sett på den åpne standarden KNX (www.knx.org), som støttes av en lang rekke produsenter. En passende mengde kvalifiserte elinstallatører har ekspertise på dette og kan installere og sette i drift komplette løsninger. Brukermassen er også så stor at det finnes mange tredjeparter som utvikler brukerløsninger (fex apper) for dette.

Nå har jeg KNX-basert smarthus selv, og det er en grunn til at jeg ikke nevnte KNX. Det er flott til strømstyring men det er skikkelig rigid å jobbe med, og jeg vil si det handler mer om lysstyring og automasjon enn informasjon/kommunikasjon med smarte enheter. 

Lenke til kommentar

Veldig mye utstyr bruker apper og telefonskjermen som GUI rett og slett for å slippe å utvikle en egen dings med GUI. Ta f.eks dimming av LED og tuning av fargetemperaturen på LEDen. I gamle dager kunne man sett for seg to vri-dimmere på veggen, en for farge og en for dimming, skjultanlegg og kabling til alle lyskildene.

Nå for tiden dropper de skjultanlegg til brytere, fysiske vri-dimmere og bruker heller telefon-skjermen som GUI og trådløst som erstatning for skjultanlegg og kabler. Men telefoner har jo en tendens til å ikke vare evig. De knuses, mistes, stjeles, rotes bort, får vannskader, blir uforklarlig uresponsiv, sliter med innlogging, får virus eller noe annet. Alle eggene i en kurv osv. Ikke hvis, men når det skjer så raser verden sammen for folk. De får ikke skrudd på lyset, ikke åpnet bildøra eller kjørt, ikke åpnet dørene med adgangskontroll på jobben, ikke betalt for ny telefon i butikken, eller mat eller parkeringsavgift for den del osv. Folk blir totalt stuck! Folk er for avhengige av at telefonen fungerer og det er selvsagt utenlandske spionorganisasjoner veldig glade for.

LØSNINGEN er: Én enhet - en funksjon - fast intuitiv plassering - kan brukes uavhengig av internettforbindelse, passord og andre ting. For å ta dimmer-eksemplet. Fysiske dimmere er bra! Eller egne skjermpaneler om det trengs skjerm-GUI. De kan godt være trådløse bare de kommuniserer direkte med LED-ene uten å være avhengige av nett-tjenester, passord, kontorer osv. GUI-paneler bør ikke ha ørten apper og klikk før man kommer fram til det man egentlig vil. Én enhet - en funksjon. Da justerer man f.eks lyset på kjøkkenet allerede fra første berøring av GUIet, omtrent som en vridimmer. Den plasseres der det er mest intuitivt. Ofte i 1,1m høyde innenfor kjøkkendøra. Der man naturlig forventer å finne den selv om man var blind eller det bare er bekmørkt i leiligheta. Ligger "dimmeren" i bukselomma på badet, eller kanskje under boka man leste før man sovnet etc så blir det en hel leteprosess før man finner den og kan slå på lyset. Sånn bør det ikke være. Det blir selvsagt ennå verre om man har besøk. Svigermor eller din potensielle neste kjære skal jo ikke være avhengig av rote i lomma på buksa di som ligger på badet og bruke din pinkode for å få slått på lyset. Derfor fast intuitiv plass. Ingen kode for å bruke dingsene.

Og hvorfor skal man styre lyset hjemme fra en app på telefonen når man er på jobb? (må vel presisere utenom hjemmekontor i disse tider). For å imponere kollegaen med "se hva jeg kan"? :p Lufta går fort ut av sånne gimmicker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
OPV skrev (3 timer siden):

Hvis jeg skulle bygge nytt, ville jeg sett på den åpne standarden KNX (www.knx.org), som støttes av en lang rekke produsenter. En passende mengde kvalifiserte elinstallatører har ekspertise på dette og kan installere og sette i drift komplette løsninger. 

KNX er det siste jeg ville brukt! Med KNX har du garanti for at det blir svinedyrt. Å involvere elinstallatører gjør den garantien dobbel. Jeg vil over på noe som menigmann kan jobbe med så tidlig i kjeden som mulig. Helst rett ut av sikringsskapet. Alt som kan gjøres uten faglærte folk er bra. Bra for kunden, altså. Ikke for elektrobransjen. Min jobb som forbruker er å hindre bransjen fra å tjene penger på meg, og vice versa. Derfor utgår merker som Elko glatt, med mindre det er tvingende nødvendig å bruke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...