Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trøtt og mangler overskudd


Gjest 0b7ed...5be

Anbefalte innlegg

Gjest 0b7ed...5be

ei

 

Etter jobb pleier jeg alltid bli veldig trøtt og mangler motivasjon på å gjøre noe som helst eller å ut og finne på ting. Har mest lyst til å bare ligge på sofaen og se TV, og føler jeg mangler energi og overskudd til å gjøre noe som helst. Jeg jobber i byggebransjen, og i travle perioder kan jeg jobbe fra 7 på morgenen til 9 på kvelden uten problemer, men etter jobb er jeg like trøtt når jeg kommer hjem, uansett om klokka er 1500 eller 2200. Et annet problem er at jeg blir veldig lett irritert. Jeg kan være på jobb og være i godt humør, og hyggelig med de rundt meg. Men hvis jeg for eksempel besøker foreldrene mine etter jobb eller i helga blir jeg veldig lett irritert, og sliter med å være like hyggelig som jeg pleier. Noe som er veldig synd for de er noen utrolig flotte personer begge to. Går ofte derfra med dårlig samvittighet pga min egen oppførsel. Dette ser jeg egentlig på som et større problem enn at jeg mangler motivasjon til å finne på ting. Jeg vil virkelig ha et godt forhold til foreldrene mine. 
 

jeg spiser variert, og har tatt prøver hos legen som viste at jeg ikke manglet noe. Og det var egentlig det eneste svaret jeg fikk fra legen. Siden blodprøvene var ok, så var det ikke noe galt. 
 

Er det noen som kjenner seg igjen i dette, og/eller kan tenke seg hva det skyldes? Synes det er merkelig at jeg kan holde det gående hele dagen, men med en gang jeg kommer hjem til meg eller foreldrene mine blir jeg trøtt irritabel. Hadde en periode for ca tre år siden der jeg plutselig hadde masse overskudd og brukte kveldene bl.a på forskjellige prosjekter hjemme. Men det gikk over etter et par uker. 

Anonymous poster hash: 0b7ed...5be

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 0b7ed...5be

Vanligvis 4-5 ganger om dagen, men på travle dager kan det nok bli med tre. Men nå skal det sies at dagene jeg bare spiser tre ganger er som oftest de gangene jeg jobber hele dagen, og kvelden. Altså ikke de dagene jeg er trøtt. 
 

sover normalt veldig godt, og pleier å sove ca 7 timer i ukene, og ofte Ca time ekstra i helgene. 
 

er forresten mann på 28 år

Anonymous poster hash: 0b7ed...5be

Lenke til kommentar
Gjest 0b7ed...5be

Føler meg ikke deprimert på noen måte. Har det egentlig bra med meg selv. Kan ha stressende dager på jobb innimellom, men normalt ikke. 
 

men må alikevel si at jeg tenker det sansynligvis er noe psykisk..? Siden jeg har energien jeg trenger når jeg er på jobb, den er bare helt borte når jeg kommer hjem. 

Anonymous poster hash: 0b7ed...5be

Lenke til kommentar
Gjest 0b7ed...5be

Vet ikke hva de sjekka hos legen, forklarte bare situasjonen, også tok jeg noen blodprøver. fikk beskjed om at alt var i orden. 
 

vanlig å bli sliten etter arbeid, ja. Men når jeg jobber til 1500 burde jeg jo ha overskudd til å finne på noe på kvelden, og ikke bare ligge på sofaen. Siden jeg kan jobbe hele kvelden også uten problem, så må jo energien være der en plass, den er bare gjemt med en gang jeg kommer hjem

 

dette gjelder vel så mye resten av året, så høsten har nok ikke skylda. Er vel ca tre år siden jeg hadde en kort periode med masse overskudd og lyst til å få gjort ting hjemme, og ut og finne på ting på kveldene. 

Anonymous poster hash: 0b7ed...5be

Lenke til kommentar

Wow, ble litt satt ut og sjokkert nå..
Føles nesten som det er meg selv som har skrevet/Laget denne tråden..
Er helt likens som deg jeg og, bare helt omvendt.. Har ganske ofte NULL energi på jobb, men våkner til og får masse energi etter jobb. (Ja jeg trives og har det kjempebra på jobb).

Bor du alene/er alene etter jobb ?
Jeg opplever det slik, om man ikke har noen plan/noe å finne på/noe se frem til og glede seg etter jobb så blir man deprimert og sliten med null energi..
Klarer du ta en liten lur på et par minutter etter jobb ? bare koble av litt ? trener du ? spiser du mye søppel mat ?
Du sier det mest sannsynlig er noe psykisk...  Mulig du ikke tenker så mye når du er på jobb.
Jeg selv tror dårlig energi/trøtthet er fordi man tenker for mye osv..

Bare ikke vær redd for å snakke med noen :)






 

Lenke til kommentar
Gjest 0b7ed...5be

Jeg bor alene, og er mye alene, ja. Men jeg trives med det. Har venner jeg kan være med, men har ikke noe stort behov for å være sosial. Jeg trener ikke annet enn at jeg har en fysisk jobb, og jeg pleier gå tur i skogen 2-5 ganger i uka. Ca halvparten av gangene jogger jeg. 
problemet hvis jeg sover litt etter jobb er at jeg blir enda trøttere, og det blir enda vanskeligere å komme seg opp av sofaen. Selv om det bare er noen minuttter 

vet ikke helt hvem jeg skulle snakka med om dette, føler ikke helt det er der det ligger, men mer at hjernen min har bestemt seg for at etter jobb så er dagens gjøremål ferdig og det er på tide å slappe av

 

Anonymous poster hash: 0b7ed...5be

Lenke til kommentar

Dette er egentlig ganske vanlig, alle opplever nok dette fra tid til annen, noen oftere enn andre. 

Det handler jo i stor grad om motivasjon og trivsel. Det gjelder nok å ta seg litt i nakken og komme i gang med noe - noe som gir deg noe. For min del kan jeg også oppleve slik, da begynner jeg egentlig med å skape gode treningsrutiner og blir mer sosial. For meg hjelper det mye, handler om den imaginære dørstokkmila. 

Når man er sliten etter man kommer hjem fra jobb, og legger seg nedpå, ja så blir tiltakene så uendelig mye større for å gjøre noe. Hadde jeg lagt med nedpå sofaen når jeg kom hjem etter jobb, hadde jeg nok bare blitt liggende der. Prøv å tving deg litt ut i det sosiale, trening, evt andre interesser. Gi det er forsøk:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan seff bare snakke for meg selv, men da jeg hadde litt av samme problemet var dette løsningen min:

1) Sove litt mer enn det jeg trodde. Jeg trodde 6 timer holdt, men jeg måtte nesten opp på 7,5 for å føle meg uthvilt.

2) Trene. Trenger ikke være mye, men en eller annen fast fysisk aktivitet som gjør at du både har et mål og kroppen får litt annen bevegelse enn det du gjør på jobb. Har du mye hardt fysisk arbeid kan kanskje noe ala yoga funke. Eller sykle.

3) Ha ett eller annet prosjekt utenom jobb og trening. Det kan være noe du bygger eller lager. Eller du kan prøve å på en eller annen måte forbedre deg, enten videreutdanning, kurs eller bare lære en ferdighet gjennom Youtube (gitar f.eks).

4) Selv om enkelte av oss trives å være alene, har vi likevel behov for å være sosiale. Mange som tror at de har det best med seg selv, men jeg er villig å tippe at de likevel har det best å av og til være sosiale. Nå arbeider du sikker med mange folk, så den sosiale delen er kanskje likevel dekket. Tenderer du til å være introvert kan det være greiest å ha litt folke-pause om kveldene. For meg er løsningen å ta en prat eller kaffe med en god venn. Jeg er gift så det er titt og ofte kona og jeg som finner på noe. Dog så er det litt godt å ha en kamerat å prate med likevel.

Lenke til kommentar

Du mangler lidenskap og hobbyer i livet. Det er genialt å ha en jobb. Men det er viktig å ha noe ved siden av jobben også, som interesserer.

At man blir inspirert, motivert og respektert på jobb er også viktig. Du skriver at det er bra miljø. Men er det inspirerende? Lærer du noe nytt fra tid til annen, og har du ansvar for å lære bort noe til andre? Eller står du og gjør det samme hele dagen?

Det er viktig å ha ting i livet som interesserer, motiverer og inspirerer. At det man gjør blir lagt merke til og at miljøet man er i er genuine. Jeg mener at mangelen på dette er hva som skaper stillstand og psykiske problemer.

En fin ting å spørre seg selv er hva en ville gjort om en vant førstepremien i eurolotto. 500 millioner. Hvis du plutselig ble økonomisk uavhengig og kunne gjøre noe for de nærmeste. Hva ville du gjort da, med tanke på jobb og fritid? Både i dag og om 10-30 år.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest 0b7ed...5be

Hei igjen, og takk for svar!

 

her var det flere gode tips! Tror nok både unik42 og taurean har et poeng i at jeg mangler prosjekter/lidenskap og hobby utenom jobb. 
Men selv ting som jeg egentlig burde (iflg sånn jeg kjenner meg selv) burde ha veldig lyst til å bruke tid på, så føles det mer som et ork. For eksempel kunne jeg tenkt meg å kjøpe et litt stort RC-fly, og å begynne å dykke. Har økonomi til å kjøpe det som trengs og drive med begge deler, men det virker mer som et ork, og istedenfor sitter jeg i sofaen og ser på tv i blant rot og drit. Det er så lite annet som frister å bruke tid og krefter på. Hvis jeg er finner på noe annet en kveld, begynner jeg etterhvert å tenke på om jeg rekker hjem og slappe av litt på sofaen før jeg skal legge meg. 
 

For ca tre år siden hadde jeg en halvferdig garasje utenfor her. Plutselig fikk jeg masse motivasjon og energi, og gjorde ferdig garasjen på kveldene, selv om jeg hadde en travel periode på jobb. Da gledet jeg meg til å komme hjem og snekre. Dette varte en kort periode, og etterpå er det sofaen som har frista mest. 
 

Vet at jeg klager og syter fælt nå, og dere bare tenker at jeg må få ræva ut av sofaen, men jeg føler det er mer som skal til. Jeg mangler gleden og motivasjonen til å finne på ting jeg egentlig har lyst til. 

Anonymous poster hash: 0b7ed...5be

Lenke til kommentar
Gjest 9fce6...864

Føler deg grovt. Nå er situasjonen sånn at jeg har fått meg ny jobb, som gjør hverdagen veldig stressende. Føler på en del press og en del nye folk å hilse på , så når jeg kommer hjem er det rett på sofaen.

men før så pleide jeg å være på trening 18.00 man-fre frem til 20.00. Dette hjalp veldig. man blir på en måte en robot. Står opp 07, jobb 8-1530, trening så  søvn og repeat - men det er en annen diskusjon.

 

skulle nok ønske jeg vant 300mill i eurojackpot ja😂

Anonymous poster hash: 9fce6...864

Lenke til kommentar

Altså, personlig er det å dra på besøk til noen (eller motta besøk) etter en lang dag på jobben noe av det siste jeg ønsker. Så det at du er litt smågretten hos foreldrene dine etter jobben kan jo være et tegn på at personligheten din heller mot introversjon - d.v.s. at du gjerne trenger "alenetid" for å lade batteriene. Kanskje prøve å legge besøk og sånn til fridager?

Ellers virker ikke kostholdet ditt unormalt dårlig, og du er ikke unormalt lite fysisk aktiv heller. Men du nevner at du ligger på sofaen og ser på TV "blant rot og dritt". Ikke noe galt med å slenge seg på sofaen foran TV'en som en form for avslapping, men det at du lever i rot og dritt høres ikke så bra ut. Det er mentalt utmattende å ha rot og dritt rett foran trynet på en - å ha sånne ting hengende over seg.

Det er godt mulig det ikke er særlig mer komplisert enn som så, og at du vil føle du har mer energi hvis du klarer å holde det noenlunde rent og ryddig rundt deg.

Endret av AntonMarkmus
Lenke til kommentar
Gjest 0b7ed...5be skrev (På 22.11.2020 den 19.42):

ei

 

Etter jobb pleier jeg alltid bli veldig trøtt og mangler motivasjon på å gjøre noe som helst eller å ut og finne på ting. Har mest lyst til å bare ligge på sofaen og se TV, og føler jeg mangler energi og overskudd til å gjøre noe som helst. Jeg jobber i byggebransjen, og i travle perioder kan jeg jobbe fra 7 på morgenen til 9 på kvelden uten problemer, men etter jobb er jeg like trøtt når jeg kommer hjem, uansett om klokka er 1500 eller 2200. Et annet problem er at jeg blir veldig lett irritert. Jeg kan være på jobb og være i godt humør, og hyggelig med de rundt meg. Men hvis jeg for eksempel besøker foreldrene mine etter jobb eller i helga blir jeg veldig lett irritert, og sliter med å være like hyggelig som jeg pleier. Noe som er veldig synd for de er noen utrolig flotte personer begge to. Går ofte derfra med dårlig samvittighet pga min egen oppførsel. Dette ser jeg egentlig på som et større problem enn at jeg mangler motivasjon til å finne på ting. Jeg vil virkelig ha et godt forhold til foreldrene mine. 
 

jeg spiser variert, og har tatt prøver hos legen som viste at jeg ikke manglet noe. Og det var egentlig det eneste svaret jeg fikk fra legen. Siden blodprøvene var ok, så var det ikke noe galt. 
 

Er det noen som kjenner seg igjen i dette, og/eller kan tenke seg hva det skyldes? Synes det er merkelig at jeg kan holde det gående hele dagen, men med en gang jeg kommer hjem til meg eller foreldrene mine blir jeg trøtt irritabel. Hadde en periode for ca tre år siden der jeg plutselig hadde masse overskudd og brukte kveldene bl.a på forskjellige prosjekter hjemme. Men det gikk over etter et par uker. 

Anonymous poster hash: 0b7ed...5be

Jeg har det sånn hver eneste vinter. Verst var det da jeg var student og bare ville sove hele tiden.
Jeg tar sol en gang i blant, og føler det hjelper. Det er sikkert bare placebo; men placebo har en dokumentert effekt tross alt.

Lenke til kommentar

Hva slags jobb er dette? Turnus? Turnus ødelegger jo døgnrytmen. Kroppen får liksom ikke innstilt seg noen gang. Men jeg har hatt det slik før, og det vikitge er god søvn. For det må du få redusert stress i kroppen. Ta en løpetur og litt styrke, bare så du kjenner at hjertet slår. Spise sunt, uten å bli fanatiker. Ikke drikk kaffe hele dagen, det stresser søvnen. Få d vitaminer og magnesium. 

Drikker du alkohol? Den er en energityv. Ellers er jeg ingen eksepert her. Det kan også være depresjon, at du ikke finner interesse i noe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...