Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bedrift har delt personopplysninger


Erstatning1

Anbefalte innlegg

Heisann. 

Jeg har levert inn et skjema med mange personopplysninger om meg selv til en bedrift i sammenheng med et salg.

På skjema sto det:

Navn.

Adresse.

Epost.

Telefonnummeret.

Personnummer.

Kjøpesum.

Navn på min bank.

Bilde av førerkortet.

 

Men av en eller annen grunn, så har en person i bedriften ved et uhell greid å legge dette skjema ut som et bilde på Finn.no. Der har bildet med opplysningene vært i over 1 uke nå før det ble slettet. Så nå har hvem som helst sett alle mine opplysninger.

 

Fikk ikke vite om dette før i dag. Men jeg lurer på om jeg har krav på noen erstatning eller hva jeg eventuelt burde gjøre fremover.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som det kan kreves erstatning for skade av ikke-økonomisk art (oppreisning) etter personopplysningsloven § 30.

Personvernforordningen (GDPR) art. 82 nr. 1 sier at "Enhver person som har lidd materiell eller ikke-materiell skade som følge av en overtredelse av denne forordning, skal ha rett til å motta erstatning fra den behandlingsansvarlige eller databehandleren for den forvoldte skaden."

Forarbeidene til personopplysningsloven § 30 inviterer til en vurdering av "krenkelsens grovhet, utvist skyld, den behandlingsansvarliges økonomi og hvilke andre sanksjoner som rettes mot den behandlingsansvarlige eller databehandleren". Videre om krenkingen har ført til en berikelse for den databehandler/behandlingsansvarlig. Det sies at i opplysninger som behandles for næringsformål vil krenkelsen ofte korrespondere med behandlingsansvarlig/databehandlers berikelse. 

Så... 
Har du lidt noen skade? Har bedriften tjent noe på personvernbruddet?

Lenke til kommentar

Er saka meldt til Datatilsynet? Verksemda har plikt til å melde inn saka innan 72 timar. 

Det er fleire vegar for deg å gå, men fyrst og fremst så bør du få kartlagt konsekvensane av at personopplysningane dine har vært tilgjengelege. Er det f.eks. mange som har sett annonsa på finn.no? Er det mange som har opna biletet? At biletet har ligget ute i ei veke utan at nokon har rapportert annonsen tyder på at annonsa ikkje har vore veldig mykje besøkt. Etter som det er snakk om eit skjema så er det nok også berre dei som har opna biletet i stor versjon som har kunne lese opplysningane. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

Er saka meldt til Datatilsynet? Verksemda har plikt til å melde inn saka innan 72 timar. 

Det er fleire vegar for deg å gå, men fyrst og fremst så bør du få kartlagt konsekvensane av at personopplysningane dine har vært tilgjengelege. Er det f.eks. mange som har sett annonsa på finn.no? Er det mange som har opna biletet? At biletet har ligget ute i ei veke utan at nokon har rapportert annonsen tyder på at annonsa ikkje har vore veldig mykje besøkt. Etter som det er snakk om eit skjema så er det nok også berre dei som har opna biletet i stor versjon som har kunne lese opplysningane. 

Har ikke fått meldt inn noe til datatilsynet enda. Skal kontakte Finn i dag for å få litt dokumentasjon og info om hvor mange som har sett det.

Lenke til kommentar
emeritus skrev (5 timer siden):

Ser ut som det kan kreves erstatning for skade av ikke-økonomisk art (oppreisning) etter personopplysningsloven § 30.

Personvernforordningen (GDPR) art. 82 nr. 1 sier at "Enhver person som har lidd materiell eller ikke-materiell skade som følge av en overtredelse av denne forordning, skal ha rett til å motta erstatning fra den behandlingsansvarlige eller databehandleren for den forvoldte skaden."

Forarbeidene til personopplysningsloven § 30 inviterer til en vurdering av "krenkelsens grovhet, utvist skyld, den behandlingsansvarliges økonomi og hvilke andre sanksjoner som rettes mot den behandlingsansvarlige eller databehandleren". Videre om krenkingen har ført til en berikelse for den databehandler/behandlingsansvarlig. Det sies at i opplysninger som behandles for næringsformål vil krenkelsen ofte korrespondere med behandlingsansvarlig/databehandlers berikelse. 

Så... 
Har du lidt noen skade? Har bedriften tjent noe på personvernbruddet?

Bedriften har ikke tjent noe på å dele mine opplysninger. Men det er jo en belastning for meg å vite at hvem som helst kan nå sitte med mine opplysninger. Dette ble jo lagt ut på en veldig populær annonse på Finn... Og om det eventuelt blir noe skade av dette vet man jo ikke enda.

Lenke til kommentar
Erstatning1 skrev (6 timer siden):

Har ikke fått meldt inn noe til datatilsynet enda. Skal kontakte Finn i dag for å få litt dokumentasjon og info om hvor mange som har sett det.

Det er bedrifta som har plikt til å melde innan 72 timar, du bør likevel ta kontakt med datatilsynet for å påsjå at saka er meldt inn innafor tidsfristen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...