Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Huseier krever husleie etter han fikk leie ut på nytt


Damsgårdberg

Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet ut  fra en leilighet jeg leide og levert nøkkelen  til utleier. 2-3 uker etter det noen har flyttet inn i den ledige leilighet. Likevel krever utleier husleie for tre måneder i oppsigelsestid. Jeg prøvde å finne ut når leilighet ble leid ut på nytt, men han nekter å svare. HTU sier at «alt må bevises». Hvordan kan jeg bevise at leilighet ble tatt i bruk i oppsigelsestid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om leiligheten har egen strømmåler kan jo avlesning av strømforbruk være en mulighet. Med dagens målere er det mulig å få ganske detaljert informasjon.

Eventuelt kan du prøve å snakke med de nye leietakerne for å få bevis fra dem. 

Et annet vesentlig moment. Var det huseier som ba om nøklene før oppsigelsestiden var omme? I så fall har vel ikke husker rett på leie fra deg. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest f2064...e64

Så lenge nøkler er levert har ikke huseier krav på noen ting! Ikke la deg lure til å betale.

Betaler du for de tre månedene oppsigelsen var skal du også ha tilbake nøklene og kunne bruke leiligheten i 3 måneder til, i denne saken har ikke huseier noe å si fordi han har tatt tilbake nøklene.

Anonymous poster hash: f2064...e64

Lenke til kommentar

Hvordan kan utleietvistutvalget kreve bevis fra DEG? Det er jo utleier de burde kreve bevis fra?? Hvordan skal utleier bevise at du bor der samtidig som det bor andre der??

Har du skriftlig bevis på at nøkler er overlevert? Har du en kontrakt?

Han nekter å svare .. så han nekter altså å gi skriftlig bevis. Hvis det stemmer, så er det jo en skikkelig svindler.

Blir spennende å følge denne tråden.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Jeg er helt ødelagt av denne saken. Jeg har gjort 101 feil av 100 mulige! Har aldri leid før, og min første erfaring var grusom. Jeg oppdaget muggsopp mens jeg bodde der, i tillegg til mye mer- som for eksempel leilighet var ikke utvasket osv.

Jeg visste ikke at jeg skulle dokumentere alle manglene, skrive klage til utleier og vente på om han gidder å gjøre noen forbedringer. Jeg prøvde å snakke med han og kone, men ble ignorert. Da flyttet jeg ut- etter å ha bodd der i tre uker, til en enda dyrere leilighet, den første jeg fikk tak i. Vi har ikke fylt ut skjema/protokoll ved overtakelse, han la nøkkelen under blomsterpotte da jeg flyttet inn. Jeg gjorde det samme da jeg flyttet ut. Jeg trodde at dette er normalt, han er jo en «profesjonell» utleier!

Mekler sa at han «vil være grei med med» og derfor reiser krav kun for to måneder. Jeg spurte om jeg kan se leiekontrakt med den nye leietaker. Når leiligheten ble leid ut på nytt? Mekler spurte da hvilken betydning det har for meg(?!). Det kan hende at han fikk leie ut fra for eksempel desember, alle har oppsigelsestid, folk pleier ikke å flytte inn med en gang! 
Jeg spurte om jeg kan se at utleier har fått godkjenning av bruksendring, siden han nekter å svare på dette spørsmålet. Leilighet er godkjent for 80 år siden men ingen av eierne, ifølge Plan-og byggningsetaten, har søkt godkjennelse av bruksendringer.  Det ble bygget bad, toalettrom, vaskeri, flere veger er fjernet. Da sa mekler igjen- hvilken betydning det har for deg? Mener du at leilighet er utleid ulovlig, må du sende bekymringsmelding til kommunen.

Jeg nektet å betale krav siden jeg ikke fikk vite når leilighet ble leid ut på nytt,  og vet ingenting om han kan bekrefte godkjennelse av bruksendringer. Da sa megler at han skal stille krav for 3 måneder pluss utgifter for saksbehandling pluss dårlig utvask. Nå skiller han dårlig utvask på meg... jeg ringte til HTU og fikk svar at «alt må bevises» og dette er ikke deres jobb å sjekke om han har godkjennelse og om noen bor i leilighet nå. Jeg forstår ikke hva som foregår. Jeg har mistet reklamasjonsrett pga jeg har flyttet ut, han har nøklene, i verste fall var jeg villig til å betale for perioden leilighet stod tom. Jeg kan ikke trenge meg inn i deres eiendom for å snakke med de som bor der. Helt forvirret.
HTU sier at jeg kan også reise krav mot ham. Men hvilket krav kan jeg reise, hvis jeg har mistet reklamasjonsrett og var så naiv at jeg bare la nøkkelen der jeg fant den ved innflytelsen? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mekler sa at hennes funksjon er videreformidle, mekler/ HTU kan ikke representere en part. Mekler sin oppgave er å informere meg om utleiers krav, han/ hun kan ikke gi meg råd eller forklare hvilke rettigheter jeg har.
Vil jeg ikke akseptere utleierens «sjenerøse» tilbud om å betale kun for september og oktober? Da skal han reise et nytt krav- for sep, oktober og november, pluss utgifter for saksbehandling og dårlig utvask. Dette er til informasjon.  Mener jeg at leilighet ikke var utvasket? Da skulle jeg klaget på det rett etter jeg har flyttet inn. Mener jeg at det viktig når leilighet ble leid ut på nytt? Hvorfor det???  Ikke godkjent bruksendring? Vi vet ingenting om det.


Jeg har møtt veggen i denne saken. Jeg trodde at mine rettigheter blir forklart etter jeg har stilt to konkrete spørsmål- om dato til den nye kontrakten og om godkjennelse av bruksendringer. Men nei, det er ikke deres oppgave. 
jeg kan reise motkrav, men ja, det stemmer- jeg har mistet reklamasjonsrett. Jeg kan kreve hvilken som helst sum, men alt må bevises.
 At han tok imot nøkkel uten å informere meg hva det betyr, ingen kommentar. Utleieren bruker advokathjelp, mens jeg fikk forklaring fra jussformidlingen om at siden jeg har oversittet reklamasjonsrett kan de ikke være behjelpelige. Når det gjelder andre omstendigheter i saken « slik vurdering er tidskrevende å gjennomføre», og da «faller dette utenfor deres kompetanse». 

Lenke til kommentar

Når det er flyttet uten oppsigelse medfører ikke det at leier er fritatt ansvar selv om nøkkelen er lagt under potteplanten og leier følgelig ikke disponerer boligen lengre. Når ny avtale med ny leietaker gjelder fra, er imidlertid interessant. Leier er ansvarlig for den tapte leieinntekten, og eventuelt utgifter til utvask om dette ikke var gjort omtrent like ordentlig som ved overtakelse. 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, emeritus said:

 Når ny avtale med ny leietaker gjelder fra, er imidlertid interessant.

Dette er en veldig ELI5 forklaring fra staten:

https://www.regjeringen.no/contentassets/d91b918e5dc448d0a320a07f7b652d3a/p17xxxxx_hus_10_ny.pdf

Hvis det er ny beboer i leiligheten og den ikke er disponibel for trådstarter så er det veldig enkelt. Huseier har ikke rett til dobbel husleie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du har levert tilbake nøkkelen og utleiger har akseptert den så er det gjort avtale om tilbakelevering av husrommet og utleiger kan ikkje kreve leige for ei teneste du ikkje får. 

Då må utleiger eventuelt reise sak mot deg for å dokumentere at du skulder penger. Tilsvarande er det om utleiger vil holde igjen depositum, du kan forholde deg rolig og vente på at utleiger leverer dokumentasjon på eit rettmessig krav. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 timer siden):

Så lenge du har levert tilbake nøkkelen og utleiger har akseptert den så er det gjort avtale om tilbakelevering av husrommet og utleiger kan ikkje kreve leige for ei teneste du ikkje får. 

Då må utleiger eventuelt reise sak mot deg for å dokumentere at du skulder penger. Tilsvarande er det om utleiger vil holde igjen depositum, du kan forholde deg rolig og vente på at utleiger leverer dokumentasjon på eit rettmessig krav. 

Det var jeg som flyttet ut pga mangler som han ikke ønsket å rette. Nå påstår han at jeg stakk av uten å gi beskjed om manglene, og dette er hans ord mot mitt. Jeg skulle dokumentere manglene, sende muggsopp til laboratorium, kreve utvask og gi ham minst 14 dager for å rette forbedringer, mens jeg bodde der. Det var uutholdelig for meg. 
han kan si at nøkkelen ble levert frivillig eller nekte at han fikk nøkkelen i det hele tatt, som han nekter nå at jeg prøvde å snakke om manglene og ba ham å ta en «lang» tur en etasje ned. Noen få meter, for å se hvilke problemer jeg har. 
jeg skal prøve å ta kontaktmed strømleverandøren og få bekreftelse på at leil er i bruk.

spørsmål: Kan jeg kreve erstatning for utvask? HTU dor venter motkrav av meg  

Lenke til kommentar

Det skjer i praksis aldri at noen får tre måneders oppsigelsesleie hvis leietaker allerede har flyttet ut. Utleier har tapsbegrensningsplikt og i et velfungerende leiemarked (som i praksis vil si de aller fleste markedene som dekkes av HTU) vil det si at leieobjektet forventes utleid igjen svært raskt. Det er altså ikke nødvendigvis av noen betydning for deg om leiligheten er leid ut igjen eller ikke. Det er utleier som må begrunne hvorfor han ikke har klart å dekke inn leietapet ved å finne ny leietaker. 

Utleier får ikke erstatning for "saksbehandlingsutgifter" i Husleietvistutvalget. Det han kan få dekket er gebyret for behandling av saken, og det er hvis han vinner frem fullt ut eller i det vesentligste. 

Endret av krikkert
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Namsmannen kastet ut en tidligere leietager hos oss, og sånn jeg oppfattet Husleietvistutvalget som vi måtte igjennom var de upartisk.

Dette skjedde for 5 år siden og penger begynner å komme inn nå på nyåret (2021).

Vi måtte dokumentere utgifter og ikke alle ble godtatt som rettsgebyr som inkasso selskapet tok.

Ikke sikker på om jeg fikk godkjent utlegget for namsmannen heller så utleier må bevise og leietager må bevise.

Men betaler du i oppsigelsestiden har du også tilgang til utleiedelen, du må bare bevise ovenfor utvalget.

Vi oppfordrer våre leietagere å melde seg inn i leieboerforeningen.

 

Lenke til kommentar
5 hours ago, krikkert said:

Det skjer i praksis aldri at noen får tre måneders oppsigelsesleie hvis leietaker allerede har flyttet ut. Utleier har tapsbegrensningsplikt og i et velfungerende leiemarked (som i praksis vil si de aller fleste markedene som dekkes av HTU) vil det si at leieobjektet forventes utleid igjen svært raskt. Det er altså ikke nødvendigvis av noen betydning for deg om leiligheten er leid ut igjen eller ikke. Det er utleier som må begrunne hvorfor han ikke har klart å dekke inn leietapet ved å finne ny leietaker. 

Utleier får ikke erstatning for "saksbehandlingsutgifter" i Husleietvistutvalget. Det han kan få dekket er gebyret for behandling av saken, og det er hvis han vinner frem fullt ut eller i det vesentligste. 

Jeg synes dette er litt for optimistisk på leietakers vegne.

La oss ta et eksempel. En tidsbestemt leiekontrakt med 12 måneders varighet. Grunnen til begrensingen er utleiers midlertidige fravær ifm. med et arbeidsopphold i utlandet. Så sier leietaker opp og flytter mens det står 3 måneder igjen av kontraktstiden.

I slike tilfeller tror jeg det er overveiende sannsynlig at HTU vil pålegge leietaker å betale ut kontraktstiden ettersom det er urimelig å forvente at utleier skal finne en ny leietaker for de 3 månedene som gjenstår før utleier selv flytter tilbake.

Og etter at jeg skrev det ovenstående er jeg blitt rimelig sikker på at Krikkerts bruk av ordet "oppsigelsesleie" gjør at mitt eksempel ikke er omfattet av Krikkerts påstand. Men jeg poster likevel for å poengtere at leietaker ikke har en ubetinget rett til å gå fra sine avtalte forpliktelser.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (På ‎22‎.‎11‎.‎2020 den 17.29):

Om leiligheten har egen strømmåler kan jo avlesning av strømforbruk være en mulighet. Med dagens målere er det mulig å få ganske detaljert informasjon.

Eventuelt kan du prøve å snakke med de nye leietakerne for å få bevis fra dem. 

Et annet vesentlig moment. Var det huseier som ba om nøklene før oppsigelsestiden var omme? I så fall har vel ikke husker rett på leie fra deg. 

Dette var et helt genialt tips, tusen takk! Jeg tok kontakt med BKK og fikk avlesning for strømforbruk for de siste 8 uker. Miste forbruk per uke er 67,924, største - 159, 745.

Jeg la nøkkelen der jeg fant den da jeg flyttet inn - under blomsterpotten:-) Nå skjønner jeg hvor naiv jeg var. Jeg forventer at utleieren skal nekte at han fikk nøkkelen tilbake, siden han krever husleie for mer enn to måneder og skal skylde strømforbruk på  meg.

I hvert fall avlesning av strømforbruk viser forskjellige resultater hver uke, men er det nok for å bevise at noen bor i leiligheten?

Lenke til kommentar
Damsgårdberg skrev (40 minutter siden):

I hvert fall avlesning av strømforbruk viser forskjellige resultater hver uke, men er det nok for å bevise at noen bor i leiligheten?

Ikke nødvendigvis. Om det er flere ting som står på som er temperaturstyrt så kan jo det forklare i hvertfall noe av variasjonen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...