Gå til innhold

Rettferdig oppgjør bolig.


Gjest c863d...0fb

Anbefalte innlegg

Gjest c863d...0fb

Kjapt forklart,

Samlivsbrudd, ingen kontrakter osv, ønsker rettferdig oppgjør for begge parter.

3 barn, ingen av oss har så veldig høy inntekt (470.000, og 520.000 ca), ingen av oss noe høyt  huslån pga inntekt og barn.

Vi har en rimelig bolig, med 1.2m igjen i lån. Fått vurdering av 2 meglere, 1.990.000 og 2.200.000. 

Vårt område ( eldre rekkehus, 200 boenheter) har tradisjonelt sett alltid ligget rundt 1.7-2m i pris. Men i det siste har noen boliger gått for 2.1m og 2.3m, boliger i tilsvarende stand osv som vår. 

Ene megler sier det har skjedd en positiv forandring her i det siste, og tror vi ser en positiv utvikling fremover.

Eksen som skal sitte med bolig får ikke låne stort mer enn at hun kan betale meg ut ca 350.000 i tillegg til restgjelden hun overtar, og ønsker ikke sitte med noen forpliktelser i form av private nedbetalings avtale eller slik. 

Jeg ønsker ikke å gjøre meg vanskelig, men ønsker heller ikke gi avkall på eksempel 100.000, da det påvirker mine muligheter for og etablere meg på nytt med bolig. 

Gjør jeg meg for vrang, så må vi selge og dele overskudd, men det føler jeg går veldig ut over barna og ønsker å unngå det!

Tips og råd mottas med stor takk...

 

Anonymous poster hash: c863d...0fb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ikke gi eksen 100.000 er ikke å "gjøre seg vrang"... 

Skilte meg fra ei med felles barn for 3 år siden, og vi klarte å holde det vennskapelig. Jeg kjøpte ut henne av huset den gang, og var nok veldig grei for å slippe noen krangling. Lot verdien av huset stå til høyeste av to takster f. eks., men satt godt i det likevel etterpå. 

Det var verdt litt for meg at hun hadde sjanse til å kjøpe seg en leilighet etterpå, og ikke leie små hybler i årevis med sønnen vår annnenhver uke. 

Forhåpentligvis kan din ex også se dette i deres situasjon og være medgjørlig på en måte som kommer deres felles barn tilgode ved å ikke betale deg underpris slik at du ikke får bodd skikkelig. Men forstår at dette blir vanskelig uten at huset selges dersom hun ikke har økonomi til å kjøpe deg ut. 

Lykke til uansett, håper det ordner seg på en grei måte for dere 🙂

Lenke til kommentar
Gjest c863d...0fb

Er helt enig med deg! 

Føles bare så vanskelig å ta ett slikt standpunkt da jeg vet at dermed må barna etablere seg i 2 nye hjem. Gitt vår inntekt, og at vi er aleneforeldre for 3 barn er sannsynligvis leie av en overpriset leilighet med 2/3 soverom eneste utvei i den nærmeste tiden..

Jeg har forhåpentligvis nå funnet en bolig av grei størrelse, men leie utgift er jo tilsvarende å betjene ett boliglån på 4-5m med dagens rentenivå 🙈

Anonymous poster hash: c863d...0fb

Lenke til kommentar
Gjest c863d...0fb
Loko skrev (9 minutter siden):

Husk at å selge en boligen fort kan koste 70-100k.

Ja, planen var at vi trekker fra halve summen av hva ett salg vil koste.. 

Anonymous poster hash: c863d...0fb

Lenke til kommentar
Gjest c863d...0fb
ITtraktor skrev (7 timer siden):

Gjør det enkelt, selg boligen til markedspris dersom ingen av dere har råd til å kjøpe ut den andre. Da blir det 100% rettferdig, uten grobunn for krangling og bitterhet i ettertid. 

Er bare den lille bitterheten som fester seg i meg ved å vite at dermed må barna "etablere" seg i 2 nye hjem.. føler den stikker litt, muligens dypere enn at jeg må gå med litt mindre utbytte.

Får prøve sorterer litt tanker og følelser

Anonymous poster hash: c863d...0fb

Lenke til kommentar
On 11/22/2020 at 9:06 AM, Guest c863d...0fb said:

sen som skal sitte med bolig får ikke låne stort mer enn at hun kan betale meg ut ca 350.000 i tillegg til restgjelden hun overtar, og ønsker ikke sitte med noen forpliktelser i form av private nedbetalings avtale eller slik. 

Jeg ønsker ikke å gjøre meg vanskelig, men ønsker heller ikke gi avkall på eksempel 100.000, da det påvirker mine muligheter for og etablere meg på nytt med bolig. 

Her kjente jeg det skurret mest for meg når jeg leste igjennom. Bruddet er et faktum, hva hun ønsker er egentlig likegyldig, nå må hun stå på egne bein. 

Jeg greier heller ikke å skjønne hvorfor hun ikke får lån nok til 1,2 MNOK. Hvor stopper det? Egenkapital? Lønna ser jo ut til å være god nok.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Gjest c863d...0fb
Wisd0m skrev (1 time siden):

Her kjente jeg det skurret mest for meg når jeg leste igjennom. Bruddet er et faktum, hva hun ønsker er egentlig likegyldig, nå må hun stå på egne bein. 

Jeg greier heller ikke å skjønne hvorfor hun ikke får lån nok til 1,2 MNOK. Hvor stopper det? Egenkapital? Lønna ser jo ut til å være god nok.

Totalt lån blir vel ca 1.5-1.6m inkludert penger til å betale meg ut med. Lønn er grei nok, men ikke bra nok for bank når en legger 3 barn, og 5% økning i rente til grunn.

Ikke noe gjeld av betydning utover det, bortsett fra bil

Står i samme situasjon selv, så kan bekrefte det..

Og jo, det er tiden for å stå på egne ben! Det vanskelige er at valgene jeg evt tar her også påvirker barna, og det i negativ retning i en situasjon som allerede er vond for de.

Anonymous poster hash: c863d...0fb

Lenke til kommentar
Gjest c863d...0fb
Taurean skrev (3 timer siden):

Du får det du kan få, og tar resten på avbetaling over lang tid, som et lån. Si 500 kr per måned fra ho.

Har også nevnt en mulig løsning på det slik.. men hun ønsker ikke å være "knyttet", stå i gjeld til osv. Hun har også blitt rådet av andre til og unngå slike løsninger. 

Jeg tenker jo det er veldig god løsning ca det og måtte selge for at en ikke har råd til og kjøpe ut

Anonymous poster hash: c863d...0fb

Lenke til kommentar
Gjest c863d...0fb skrev (53 minutter siden):

Har også nevnt en mulig løsning på det slik.. men hun ønsker ikke å være "knyttet", stå i gjeld til osv. Hun har også blitt rådet av andre til og unngå slike løsninger. 

Jeg tenker jo det er veldig god løsning ca det og måtte selge for at en ikke har råd til og kjøpe ut

Anonymous poster hash: c863d...0fb

Jaja, man kan ikke tvinge folk til å tenke fornuftig. Alt man kan gjøre er å tilby fornuftige løsninger og håpe at dem tar dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har jo kommet med alternativer som hun kan akseptere.

a) Hun eier boligen, blir stående i gjeld til deg. 

b) Hun selger huset

Noe annet finnes jo ikke. Hun har ikke råd til å sitte med huset uten økt gjeld. Evt. så må du gi henne egenkapitalen i gave.

Endret av Wisd0m
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...