Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei!
Skrev ett innlegg litt tidligere om problemer med min første bil. Har nå funnet en løsning på det takket være hjelpen fra noen av dere 😄  Men jeg er nå på utkikk etter en ny bil, en typisk førstegangsbil hadde vært topp. Vil gjerne ha en enkel 5 seters bil, diesel, manuell og gjerne noe som ikke er altfor lite (Volkswagen polo blir litt lite). Har ett budsjett på 70 000 kr, så forventer ikke store bilen men trenger noe som holder ett par år og er relativt driftsikker. Har sett litt på en Volkswagen Golf 1,6 TDI 105hk Comfortline BMT stasjonsvogn. Den har kjørt ca. 109 000 km og fulgt service hefte. Har ikke noe særlig erfaring med Golf, hvert fall ikke stasjonsvogn varianten. Vet dere om denne er regnet som en driftsikker bil? Eventuelt om dere vet om noen andre merker og modeller som kan være bra som førstegangsbil?

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sanvi skrev (På 22.11.2020 den 0.29):

Skrev ett innlegg litt tidligere om problemer med min første bil. Har nå funnet en løsning på det

Det hadde vært fint om du oppdaterte den tråden med hva som ble løsningen.
 

Sanvi skrev (På 22.11.2020 den 0.29):

Vil gjerne ha en enkel 5 seters bil, diesel

Har du et kjøremønster som tilsier at du kan bruke en bil med dieselmotor?

Jeg vil uansett sannsynligvis fraråde å kjøpe dieselbil til 70000 kroner. Dette er en potensiell kostnadsbombe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (11 minutter siden):

Det hadde vært fint om du oppdaterte den tråden med hva som ble løsningen.
 

Har du et kjøremønster som tilsier at du kan bruke en bil med dieselmotor?

Jeg vil uansett sannsynligvis fraråde å kjøpe dieselbil til 70000 kroner. Dette er en potensiell kostnadsbombe.

Glemte det helt, har oppdatert den andre nå!

Ja jeg vil si det, skal pendle en del. Bruker ikke bilen på små turer, bor så sentralt at det ikke er noe vits. Skal se på en Golf (2010) og Passat (2012), begge diesel nå til helga. Hva mener du med at det kan bli en kostnadsbombe?

Lenke til kommentar
Sanvi skrev (9 timer siden):

Glemte det helt, har oppdatert den andre nå!

Ok, jeg har lest det nå. Hva er grunnen til at du vil bytte ut den bilen?
 

Sanvi skrev (9 timer siden):

Skal se på en Golf (2010) og Passat (2012), begge diesel nå til helga. Hva mener du med at det kan bli en kostnadsbombe?

Dette er ikke spesielt lurt:

kremt skrev (På 25.10.2020 den 21.39):

dette er "juksemotorer" det tittes på her, disse ble omprogrammert til å ha hyperaktive dyser for å få ned utslipp av nox. Møller dekker 2 år etter software fiks på dyser og EGR, etter det er det ut av egen lomme. En dyse prises til 15 tusen av møller (injektor common rail). EGR bytte ca 20k. Clutch og svinghjul ca 20-25k. Det summerer seg fort opp, ikke rart man av og til ser Passat 2010 modeller til omtrent vrakpris pga skyhøye regninger. Her må man kunne skru selv hvis ikke bør man kjøpe japse eller ny bil (ikke vag!).

 

kremt skrev (På 17.11.2020 den 16.50):

Clutch og svinghjul som nevnt, ganske dyrt. Turbo er relativt vanlig med havari. Dette er bare de store tingene, utenom dette er det en drøss med andre ting som går til skogen. Tipper du blir god til å skru. For å si det sånn så er det gode grunner til at 10 år gamle passater selges for ca 30 tusen. Håper bilen tjener deg godt men du bør nok ikke legge for mye i en sånn bil, det er ofte det ene etter det andre på disse bilene. Honest john ga Passat 2005-2011 karakter 1 av 5. Det sier litt når bilen får store plusser på sine praktiske og kjøremessige egenskaper.

 

Når det gjelder Volvoen som er nevnt over her, så har den etterfølgeren til motoren som sitter i din ASX. Denne 1.6 literen har et lite oljefilter i tilførselsslangen til turboen. Filteret tetter seg med turbohavari som resultat. Slangen med filteret kan byttes med en ny med bedre design, men dette er så dyrt at man like gjerne kan skaffe seg en god bensinbil i steden (det er mye jobb).

 

Du bør regne ut hvor mye diesel du regner med å bruke i året og sammenligne med en god bensinbil. Sannsynligvis forsvarer ikke ekstrakostnaden for drivstoff (bensin vs diesel) de dyre reparasjonene som vil komme på dieselbilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil aldri kunne gardere deg mot at noe går i stykker innen et par år, som du skriver er tidshorisonten du skal ha bilen.

Jeg ville investert 2-3 av de 70 000 kr til å betale en erfaren mekaniker for et par timers hjelp. Da spør du først om hvilken bil som regnes for å være billigst mulig i kostnads/reparasjonsdrift. Så spør du om du kan betale personen for å være med på å se på 2-3 potensielle biler, til visning.

Jeg tror dette er noe folk flest burde begynne å gjøre. En erfaren mekaniker kan enkelt se (visning), høre (på prøvetur), og finne feil som kan potensielt koste titusenvis av kroner i reparasjon kort tid etter kjøp. Informasjonen går selfølgelig kun mellom kjøper og mekaniker, selger skal ikke få denne informasjonen gratis. Man kan kanskje spørre selger om h*n vil være med på å dele kostnaden.

Jeg ville heller tapt 2000 - 3000 kr enn å begynne å finne ut etterpå at ting går i stykker i ett sett, og bilen jeg betalte 60 000 kr for ikke faktisk er verdt mer enn 10 000 kr eller kanskje bare vrakpanten fordi motoren er i ferd med å bli ødelagt.

Man har forsikring ja, men man kan jo aldri stole på en sjel i dag. Folk vil aldri bare godta titusenvis av kroner i reparasjonskrav etter et kjøp, helst ikke tusenlapper heller.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (5 timer siden):

Jeg ville investert 2-3 av de 70 000 kr til å betale en erfaren mekaniker for et par timers hjelp.

Også kjent som en NAF kjøpstest: https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/naf-test-ved-kjop/

Men dette hjelper deg kun med å finne ut hva som er galt her og nå, ikke hva som kan gå galt i nær fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (46 minutter siden):

Ingenting med det har noe med diesel å gjøre. 

 

Du svarte på dette innlegget

Sanvi skrev (18 timer siden):

Glemte det helt, har oppdatert den andre nå!

Ja jeg vil si det, skal pendle en del. Bruker ikke bilen på små turer, bor så sentralt at det ikke er noe vits. Skal se på en Golf (2010) og Passat (2012), begge diesel nå til helga. Hva mener du med at det kan bli en kostnadsbombe?

 

Den årsmodellen du ser på har også modifisert programvare noe som gjør at den kjører en mer aggressiv resirkulering av eksos, dette gjorde de for å komme under minimumskravene til eu når det gjelder sotutslipp. Men konsekvensen er at partikkelfilteret soter igjen. Er også veldig dårlig stål i de bilene.

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg svarte på hvorfor jeg trodde mobile999 anså en dieselbil til 70.000kr som ei potensiell kostnadsbombe. Uansett så er VW fra 2010-perioden helt kurante biler. Rustproblematikken er et rykte som stammer fra tidlig 2000-tallet da VW og Mercedes eksperimenterte med en ny type lakk.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si rust er det største problemet, også på disse årgangene. Nå kjenner jeg ikke det totale omfanget, men at de har slitt med sinkslipp er ingen hemmelighet. Mulig det er dette som er årsaken til mye av rustproblemene. De bittesmå boblene i lakken er ofte vanskelig å oppdage, spesielt for dem som ikke polerer bilen selv. Når man først oppdager det er det for sent. Det er helt sikkert mange biler som er bra også, bare sjekk godt på bakluke, nederst på dører, hjulbuer og under panser. En kompis hadde en 2010-modell hvor det dukket opp rust alle ovennevnte steder og noe av det ble han tipset om av en garantiansvarlig hos Møller. Han fikk utbedret noe før garanti utløp og noe like etterpå, men da med en annen fordeling (60/40?). Dessverre tok det ikke så lang tid før det dukket opp ny rust. Dette begynte da på en bil som var 5-6 år gammel og godt vedlikehold, men dette er selvsagt langt fra noen statistikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 25.11.2020 den 3.24):

Ok, jeg har lest det nå. Hva er grunnen til at du vil bytte ut den bilen?

Er egentlig veldig lei Mitsubishien, har brukt over 25 000 kr på reparasjoner siden mai i år. Vært på verkstedet 4 ganger alt i alt. Var første bilen min så ble litt overveldende når jeg plutselig ble slengt inn i en meklings sak med Forbrukerrådet og samtidig måtte navigere 25 000kr verdt av regninger fra verkstedet alt i løpet av 2-3mnd. Vil kose meg med bilen, skal jo være litt morsomt å kjøpe sin aller første bil, men når jeg ser på den ser jeg bare stress😂😅  

Bilen er "frisk" nå, så skal selge den. også vil jeg heller satse på en bil som har gått litt mindre og ett merke/modell som er kjent for å være stabil (så stabil som det går ann med tanke på alder/km stand).
 

Lenke til kommentar

Oppdatering!

Jeg endte opp med å forhøre meg med en mekaniker som @Taurean foreslo, dette hjalp veldig. Jeg forklarte hva jeg ville ha ut av en bil og hva jeg skulle bruke bilen til, han rekommanderte flere biler en av de var en VW Golf. Som jeg skrev litt tidligere så har jeg vært interresert i å kjøpe en Golf (litt basert på venner sine erfaringer og litt basert på folk sin generell erfaring med VW Golf).

Jeg så på en VW Golf 2010 (1,6l diesel) i går, den har kjørt 101 000km. Var nøye med å se etter rust som @liehen sa kunne være ett problem, var ingen rust. Verken på dører (innsiden eller utsiden), ikke på bakluka, ikke under panser og ikke hjulbuene heller. Jeg antar at grunnen til at den var så godt vedlikeholdt er fordi det var en gammel dame som eide den før, hun hadde fulgt service (og mer) og nesten ikke brukt bilen fordi hun ble syk. Tanken var at jeg skulle bestille NAF test etter @Gavekort sitt tips, men det hadde vært utført en NAF test i September som viste null feil. Etter jeg fintenkte litt på drivstoff forbruk, diesel vs. bensin og kjøremønster kom jeg fram til at diesel ble en bedre løsning for meg. 

Jeg endte opp med å kjøpe bilen og med tanke på kjørefølelsen liker jeg Golfen veldig. Skal ta en lang tur i morgen for å teste drivstoff forbruk og slikt. Tusen takk for all hjelpen! Hadde null anelse på hva jeg skulle se etter når jeg så på bilen eller hvilke potensielle problemer som kunne oppstå. Og hadde ikke vurdert å sjekke om bensinbil kunne ha vært noe for meg før @mobile999 nevnte det! Så tusen takk igjen!
 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 minutter siden):

Genialt.

Foreslår at du lar verkstedet som foreslo det ta en sjekk. Det behøver ikke koste mye. Så vet du om det kommer noen overraskelser i løpet av den neste måneden.

Lurt, da drar jeg innom verkstedet til uka og spør om jeg kan få en generell sjekk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sanvi skrev (På 28.11.2020 den 23.20):

Er egentlig veldig lei Mitsubishien, har brukt over 25 000 kr på reparasjoner siden mai i år. Vært på verkstedet 4 ganger alt i alt. Var første bilen min så ble litt overveldende når jeg plutselig ble slengt inn i en meklings sak med Forbrukerrådet og samtidig måtte navigere 25 000kr verdt av regninger fra verkstedet alt i løpet av 2-3mnd. Vil kose meg med bilen, skal jo være litt morsomt å kjøpe sin aller første bil, men når jeg ser på den ser jeg bare stress😂😅  

Bilen er "frisk" nå, så skal selge den. også vil jeg heller satse på en bil som har gått litt mindre og ett merke/modell som er kjent for å være stabil (så stabil som det går ann med tanke på alder/km stand).
 

Om du ville kose deg med en bil så var en ASX et merkelig valg i utgangspunktet 😅

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...