Gå til innhold

Telenor modem og Asus ruter. Får ikke logget på Asus


Haze2003

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Min tidligere maskin döde, nå er jeg over på en ny pc, men nå kommer jeg ikke inn på Asus rutern.

Skal pröve og forklare så godt som murlig... ;)

 

Jeg har Zyxel 8720 Modem fra Telenor (skrudd av wi fi på denne)

Har koblet Asus AC1750 RT-AC66U B1 ruter på denne.

 

Får ikke logget inn på Asus Rutern, kun Telenor modem/rutern

 

Inne på Telenor konifigurering/Om modemet står det ip : 31.**.*.***

På ipconfig står det : Default Gateway 10.0.0.***

 

Oppkobling er som fölger :

 

Fra "veggen" til Wan (Telenor) 

Ethernet 1 (Telenor) til Ethernet 1 (Asus)

 

Tips? ;)

Endret av Haze2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, finner du ikke grensesnittet, har du ikke brukernavn og/eller passord eller skjer det noe galt når du logger inn?

Haze2003 skrev (2 timer siden):

Skulle tatt noe port forward

Hvorfor? Det er ikke sikkert det er så lurt.

Det kan være lurt at du fjerner hele ip adressen som ikke begynner på 10 i åpningsinlegget.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Første spørsmål blir vel hvorfor du her trenger to rutere? Du sier WAN-porten på Telenor-ruteren brukes. Det er kun for DSL at denne ruteren fungerer som modem, da via DSL-porten. Hvis du har fiber eller HFC fungerer denne da bare som ruter, og hvis det er slik at du uansett kobler alle enhetene dine på Asus-en, så hvorfor ikke koble Asus-en til HFC-modemet eller fibermodemet (avhengig av hva du har).

Videre her har du koblet Asus-en til via Ethernet1 på Asus-en i stedet for WAN. Dermed får enheter fortsatt ip etc. fra Telenor-ruteren. Bruker du WAN-porten på Asus-ruteren vil det fungere, men du får da "ruter-bak-ruter", hvilket kan ha en del komplikasjoner....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, NULL said:

Første spørsmål blir vel hvorfor du her trenger to rutere? Du sier WAN-porten på Telenor-ruteren brukes. Det er kun for DSL at denne ruteren fungerer som modem, da via DSL-porten. Hvis du har fiber eller HFC fungerer denne da bare som ruter, og hvis det er slik at du uansett kobler alle enhetene dine på Asus-en, så hvorfor ikke koble Asus-en til HFC-modemet eller fibermodemet (avhengig av hva du har).

Videre her har du koblet Asus-en til via Ethernet1 på Asus-en i stedet for WAN. Dermed får enheter fortsatt ip etc. fra Telenor-ruteren. Bruker du WAN-porten på Asus-ruteren vil det fungere, men du får da "ruter-bak-ruter", hvilket kan ha en del komplikasjoner....

Syntes det var dårlig dekning på Telenor Rutern(modem) og jeg hadde Asus ruteren var tidligere.

Derfor jeg bruker begge 2.....

 

Vi har fiber fra Telenor

 

Er Zyxel 8720 HFC Modem?

 

IMG_20201122_183505.jpg

Lenke til kommentar
4 hours ago, mobile999 said:

Ok, finner du ikke grensesnittet, har du ikke brukernavn og/eller passord eller skjer det noe galt når du logger inn?

Hvorfor? Det er ikke sikkert det er så lurt.

Det kan være lurt at du fjerner hele ip adressen som ikke begynner på 10 i åpningsinlegget.

Jeg får logget inn på modem/ruter fra Telenor

Får ikke logget inn på Asus rutern.

 

Hva er galt med det?

Hvorfor fjerne hele ip adressen? Jeg har fjernet slutten på det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Haze2003 said:

Syntes det var dårlig dekning på Telenor Rutern(modem) og jeg hadde Asus ruteren var tidligere.

Derfor jeg bruker begge 2.....

Vi har fiber fra Telenor

Er Zyxel 8720 HFC Modem?

Men hvorfor ikke bare koble bort Telenor-ruteren og kun bruke Asus-ruteren? Hvis du ønsker å bruke Telenor-ruteren som ruter og Asus-ruteren for å få bedre wifi-dekning, anbefaler jeg å sette Asus-ruteren i aksesspunktmodus.

Hvis "ruter bak ruter" ikke er et problem for deg, kobler du fra svitsjen på Telenor-ruteren til WAN-porten (den blå) på Asus-ruteren. Da vil enheter du kobler til Asus-ruteren kunne aksessere admin-grensesnittet på 192.168.1.1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, NULL said:

Men hvorfor ikke bare koble bort Telenor-ruteren og kun bruke Asus-ruteren? Hvis du ønsker å bruke Telenor-ruteren som ruter og Asus-ruteren for å få bedre wifi-dekning, anbefaler jeg å sette Asus-ruteren i aksesspunktmodus.

Hvis "ruter bak ruter" ikke er et problem for deg, kobler du fra svitsjen på Telenor-ruteren til WAN-porten (den blå) på Asus-ruteren. Da vil enheter du kobler til Asus-ruteren kunne aksessere admin-grensesnittet på 192.168.1.1.

Ok, trudde jeg måtte bruke Telenor ruteren, pga jeg får fiber fra dem.

Men, vist jeg ikke "trenger" Telenor ruteren, kan jeg koble bort den ja...

Prøve forslag nr2 fra den først... ;)

 

Hva mener du med "kobler du fra svitsjen på telenor rutern" ?

Er det den Grå (DSL) porten?

 

Jeg får ikke opp 192.168.1.1 på ipconfig... Får 10.0.0.***

Sikkert jeg som har rota det til der men... ;)

 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Haze2003 said:

Ok, trudde jeg måtte bruke Telenor ruteren, pga jeg får fiber fra dem.

Men, vist jeg ikke "trenger" Telenor ruteren, kan jeg koble bort den ja...

Prøve forslag nr2 fra den først... ;)

 

Hva mener du med "kobler du fra svitsjen på telenor rutern" ?

Er det den Grå (DSL) porten?

 

Jeg får ikke opp 192.168.1.1 på ipconfig... Får 10.0.0.***

Sikkert jeg som har rota det til der men... ;)

 

Svitsjen er de fire gule portene.

Når etter hvert ting er koblet riktig, vil du får admin-grensesnittet på 192.168.1.1  😉

Hvis du har fiber, er det en annen "boks" som er "fibermodem". Telenor-ruteren har WAN-porten sin koblet mot denne boksen. Hvis du har fiber med IPTV, må IPTV aktiveres i brukergrensesnittet til Asus-ruteren etter at du har fjernet Telenor-ruteren (linken tar også for seg noe av problemene med å kjøre en ruter bak en annen ruter). 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, NULL said:

Svitsjen er de fire gule portene.

Når etter hvert ting er koblet riktig, vil du får admin-grensesnittet på 192.168.1.1  😉

Hvis du har fiber, er det en annen "boks" som er "fibermodem". Telenor-ruteren har WAN-porten sin koblet mot denne boksen. Hvis du har fiber med IPTV, må IPTV aktiveres i brukergrensesnittet til Asus-ruteren etter at du har fjernet Telenor-ruteren (linken tar også for seg noe av problemene med å kjøre en ruter bak en annen ruter). 

 

 

JEg har ingen annen box en Zyxel P8702N.

Jeg har internett tilkobling i veggen i gangen.

 

Så har jeg fortstått det rett, så skal jeg koble fra Svitsjen (gul port) på telenor til  WAN-porten (den blå) på Asus-ruteren..?

Lenke til kommentar
Just now, Haze2003 said:

Så har jeg fortstått det rett, så skal jeg koble fra Svitsjen (gul port) på telenor til  WAN-porten (den blå) på Asus-ruteren..?

Ja. Helst bør du da også sette Asus-en i aksesspunktmodus hvis du skal beholde Telenor-ruteren:

How to turn an old Wi-Fi router into an access point - CNET

Skal sies at etter å ha satt den i AP-modus, vil du ikke nå den på 192.168.1.1. Da må du inn i webgrensesnittet til Telenor-ruteren og se hvilken IP-adresse den har fått.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, NULL said:

Ja. Helst bør du da også sette Asus-en i aksesspunktmodus hvis du skal beholde Telenor-ruteren:

How to turn an old Wi-Fi router into an access point - CNET

Skal sies at etter å ha satt den i AP-modus, vil du ikke nå den på 192.168.1.1. Da må du inn i webgrensesnittet til Telenor-ruteren og se hvilken IP-adresse den har fått.

 

EDIT! : Gikk igjennom webgrensesnittet på Telenor rutern og da fant jeg ip adressen til Asus rutern ;)

 

 

 

Sender bilde av og tilkoblingspunktet bak tven og første tilkoblingspungt i gangen

Kabel er lagdt til kontoret, der Telenor rutern står.

IMG_20201122_213026.jpg

IMG_20201122_213049.jpg

Endret av Haze2003
Lenke til kommentar

Du har ikke IPTV ser jeg i hvert fall.

For å oppsummere, så har du tre opsjoner:
A) Koble bort Telenor-ruteren. 
B) Koble ledning fra gul port på Telenor-ruteren til blå port på Asus-en. En slik løsning vil skape en del potensielle problemer. Eksempelvis vil ikke T-We-appen se TV-dekoderen din for og da får du ikke tilgang til innholdet som bare er tilgjengelig hjemme (kan løses ved å koble T-We-dekoderen også på Asus-ruteren). "Ruter bak ruter" kan også skape problemer for enkelte VPN-løsninger en del bedrifter bruker, online-gaming for en del spill på pc eller konsoll m.m.
C) Etter at du har kolet fra gul port på Telenor-ruteren til blå port på Asus-en skal du kunne aksessere admingrensesnittet på Asus-en. Du kan da sette opp Access Point Mode, hvilket gjør at du unngår problemer som "ruter bak ruter" kan gi. I aksesspunktmodus vil admingrensesnittet være tilgjengelig via en IP-adresse delt ut av Telenor-ruteren. Hvilken IP dette er, vil du kunne se i administrasjonsgrensesnittet til Telenor-ruteren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, NULL said:

Du har ikke IPTV ser jeg i hvert fall.

For å oppsummere, så har du tre opsjoner:
A) Koble bort Telenor-ruteren. 
B) Koble ledning fra gul port på Telenor-ruteren til blå port på Asus-en. En slik løsning vil skape en del potensielle problemer. Eksempelvis vil ikke T-We-appen se TV-dekoderen din for og da får du ikke tilgang til innholdet som bare er tilgjengelig hjemme (kan løses ved å koble T-We-dekoderen også på Asus-ruteren). "Ruter bak ruter" kan også skape problemer for enkelte VPN-løsninger en del bedrifter bruker, online-gaming for en del spill på pc eller konsoll m.m.
C) Etter at du har kolet fra gul port på Telenor-ruteren til blå port på Asus-en skal du kunne aksessere admingrensesnittet på Asus-en. Du kan da sette opp Access Point Mode, hvilket gjør at du unngår problemer som "ruter bak ruter" kan gi. I aksesspunktmodus vil admingrensesnittet være tilgjengelig via en IP-adresse delt ut av Telenor-ruteren. Hvilken IP dette er, vil du kunne se i administrasjonsgrensesnittet til Telenor-ruteren.

 

a) Godt murlig jeg gjør dette. men  jeg må ikke gjøre noe spesielt vist jeg går for det?

b) Ikke så nøye med T-We-appen... men.. var er hæ***** og bruke denne, når jeg var på ferie i Norge i sommer.

Dette kan være en av grunnene?

VPN bruker jeg ikke

C) Gjorde dette nå. Gikk inn på brukergrensesniten på Telenor rutern og fant ipen til Asus rutern :)

Dette ser riktig ut...?

Noe mere jeg burde endre på i innstillingene?

image.png.69e15c958a2148c0fd0297d47a795513.png

 

 

 

Lenke til kommentar

 

4 minutes ago, Haze2003 said:

a) Godt murlig jeg gjør dette. men  jeg må ikke gjøre noe spesielt vist jeg går for det?

b) Ikke så nøye med T-We-appen... men.. var er hæ***** og bruke denne, når jeg var på ferie i Norge i sommer.

Dette kan være en av grunnene?

VPN bruker jeg ikke

A) Nei, skal ikke være noe spesielt du må gjøre. Hvis du aktiverer Aksesspunktmodus, kan det være lurt å velge det første standardvalget (slik at den står i vanlig rutermodus) før du kobler bort Telenor-ruteren.

B) Er noen ting der som bare funker når man er hjemme. Så hvis du ikke var hjemme, er vel det forklaringen. TV2 Ukesarkivet er vel det jeg kommer på i farten som krever at man er hjemme.

Quote

C) Gjorde dette nå. Gikk inn på brukergrensesniten på Telenor rutern og fant ipen til Asus rutern :)

Dette ser riktig ut...?

Noe mere jeg burde endre på i innstillingene?

image.png.69e15c958a2148c0fd0297d47a795513.png

Ja. Ser riktig ut.

Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

 

A) Nei, skal ikke være noe spesielt du må gjøre. Hvis du aktiverer Aksesspunktmodus, kan det være lurt å velge det første standardvalget (slik at den står i vanlig rutermodus) før du kobler bort Telenor-ruteren.

B) Er noen ting der som bare funker når man er hjemme. Så hvis du ikke var hjemme, er vel det forklaringen. TV2 Ukesarkivet er vel det jeg kommer på i farten som krever at man er hjemme.

Ja. Ser riktig ut.

Ok. Takk for all hjelp! :)

 

Da skal jeg teste litt mere imorgen :)

 

 

 

Endret av Haze2003
Lenke til kommentar
On 11/22/2020 at 10:25 PM, NULL said:

 

A) Nei, skal ikke være noe spesielt du må gjøre. Hvis du aktiverer Aksesspunktmodus, kan det være lurt å velge det første standardvalget (slik at den står i vanlig rutermodus) før du kobler bort Telenor-ruteren.

B) Er noen ting der som bare funker når man er hjemme. Så hvis du ikke var hjemme, er vel det forklaringen. TV2 Ukesarkivet er vel det jeg kommer på i farten som krever at man er hjemme.

Ja. Ser riktig ut.

Hei,

 

Da har jeg endelig fått testet litt mere...

1. Først endret til jeg til standardvalget (Aksesspunktmodus i Asus rutern)

2. Så prøvde og koble bort Telenor rutern, koble direkte i den blå porten på Asus rutern, men det fungerte dårlig.

Ingen nett 😕 Noen flere tips? ;)

 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Haze2003 said:

Hei,

 

Da har jeg endelig fått testet litt mere...

1. Først endret til jeg til standardvalget (Aksesspunktmodus i Asus rutern)

2. Så prøvde og koble bort Telenor rutern, koble direkte i den blå porten på Asus rutern, men det fungerte dårlig.

Ingen nett 😕 Noen flere tips? ;)

Hvis du skal koble bort Telenor-ruteren, kan du ikke ha Asus-en i aksesspunktmodus. Aksesspunktmodus er hvis du skulle kjøre den bak Telenor-ruteren. Hvis du kun skal bruke Asus-en, må den stå i rutermodus slik den gjorde i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...