Gå til innhold

Telenor vs Altibox VPN?


Anbefalte innlegg

Sitat

Folk flest er veldig fornøyd med 50-100mbit, og entusiaster klarer seg normalt veldig godt med 250-500mbit. Det kommer til å ta mange år før 1000mbit begynner å bli nødvendig for folk flest, og frem til det så vil det ikke være noe særlig fokus på det heller. 

:lol:  Det ikke snakk om behov for min del, men er jo morsomt youtube laster raskere, eller man kan bruke tiden sin på spilling og film istedenfor å vente. Men får håpe mange er som deg, så kanskje jeg får bedre avtale en mange andre. For er ikke så vanskelig å tilpasse tilbudet til en kunde? Da nettet består av flere 10 gigabit og 100 gigabit koblinger.

Sitat

En av de høyeste kostnadene i alle bedrifter er lønn til ansatte, og om de har kunder som man må bruke store ressurser på å følge opp så lønner det seg ofte å la noen andre få den kunden i stedet. 

Tja tviler på 100 gigabit noder er billigere en lønn til toppledere, i så fall er det noe feil med lønnsystemene. Når ikke de som får 5 milioner kr årlig ikke har et godt svar.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Folk flest er veldig fornøyd med 50-100mbit, og entusiaster klarer seg normalt veldig godt med 250-500mbit. Det kommer til å ta mange år før 1000mbit begynner å bli nødvendig for folk flest, og frem til det så vil det ikke være noe særlig fokus på det heller. 

:lol:  Det ikke snakk om behov for min del, men er jo morsomt youtube laster raskere, eller man kan bruke tiden sin på spilling og film istedenfor å vente. Men får håpe mange er som deg, så kanskje jeg får bedre avtale en mange andre. For er ikke så vanskelig å tilpasse tilbudet til en kunde? Da nettet består av flere 10 gigabit og 100 gigabit koblinger.

Lenke til kommentar
1 minute ago, LMH1 said:

:lol:  Det ikke snakk om behov for min del, men er jo morsomt youtube laster raskere, eller man kan bruke tiden sin på spilling og film istedenfor å vente. Men får håpe mange er som deg, så kanskje jeg får bedre avtale en mange andre. For er ikke så vanskelig å tilpasse tilbudet til en kunde? Da nettet består av flere 10 gigabit og 100 gigabit koblinger.

Jeg er selv entusiast og har hatt tilgang til 1000mbit i 4 år, velger å betale for 500/500 da det normalt sett tar under 2 sekunder for en YouTube/Netflix/Amazon video i 4k å laste inn.

Jeg forstår at du aldri har jobbet i en større bedrift, for nettopp det å skreddersy løsninger til enkeltkunder er veldig dyrt og ikke noe en bedrift ønsker. De vil lage en standard løsning sommeren er "god nok" for folk flest, fordi de tjener mer penger på det. 

Hvis du virkelig vil ha 10gbit, hvor mye kan du betale i oppstartsavgift og hvor mye vil du være villig til å betale i måneden? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GA skrev (27 minutter siden):

Jeg er selv entusiast og har hatt tilgang til 1000mbit i 4 år, velger å betale for 500/500 da det normalt sett tar under 2 sekunder for en YouTube/Netflix/Amazon video i 4k å laste inn.

Jeg forstår at du aldri har jobbet i en større bedrift, for nettopp det å skreddersy løsninger til enkeltkunder er veldig dyrt og ikke noe en bedrift ønsker. De vil lage en standard løsning sommeren er "god nok" for folk flest, fordi de tjener mer penger på det. 

Hvis du virkelig vil ha 10gbit, hvor mye kan du betale i oppstartsavgift og hvor mye vil du være villig til å betale i måneden? 

Da laster vel du neppe i steam\orgin eller uplay etc eller på konsoll i bakgrunnen, for jeg merker med telenor fiber eller coax 80\10 mbit er linjen helt på håpløs, bedre med fiber men alikevel.

Vil du si hvorfor du nedgraderte? Fordi du finner ut 1 gigabit delt på TV\telefoni og internett er elendig avtale? Betale 1700 kr måneden for noe som koster mindre hos homenet.  Men man betaler 1100 kr med tvpakke og 500 mbit. Syns ikke vanskelig valg fordi tvkvaliteten blir jo 320p med mye nedlastinger.

Godt mulig 500 mbit er bedre fra altibox en telenor. Men alikevel tviler jeg på det er veldig forskjellig nedlasting er vel heller opplastingene som er tregere.

Hvorfor skal jeg betale mye? Enkelte får internet dekket av arbeidsgiveren særlig større internetfirmaer og ligdene. Desverre kan det også hende oppgradering i nettet blir dyrere for de som betaler minst. Man ser ofte det på telenor og telia.

Faktisk har jeg jobbet i større bedrift men spiller liten rolle. Koster vel lite å tilby noe ekstra. Er ikke slik økt 10 mbit koster 100 kr ellere mere, faktisk veldig lite. Men godt mulig coax og telefonkabel blir det mye dyrere og oppgradere sammenlignet med fiber på sikt.

Nå har jeg ikke mye erfaringer med altibox, har kun testet det på house of nerds, men er en del år. Syns egentlig peering avtalene har blitt bedre med telenor siden den gang. Men litt vanskelig å sjekke uten å fysisk sjekke.

Har så vidt testet https://eidsiva.net/

mener de har det på beitostølen men er jo tåplig å teste fiber med kun 10 mbit. Men virker ut som dekoderne der er raskere en telenor og mindre feil, men problemer er vel å få 4k kanaler.

Men undres litt på prisene der,

Medium

Fiberbredbånd og TV

100 Mbps hastighet*
Altibox TV

1099,-/mnd

Standard

Fiberbredbånd og TV

500 Mbps hastighet
Altibox TV
1199,-/mnd

Betyr det vikenfiber vil øke prisen med 100 kr til neste år?

https://www.kragerobredband.no/priser/

https://www.sfjbb.no/privat/priser/

https://www.nenett.no/privat/bredband/

Da alle bortsett fra viken fiber har dyrere avtale på bredbånd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Just now, LMH1 said:

Da laster vel du neppe i steam\orgin eller uplay etc eller på konsoll i bakgrunnen, for jeg merker med telenor fiber eller coax 80\10 mbit er linjen helt på håpløs, bedre med fiber men alikevel.

Jeg laster ofte ned spill i både Steam, Origin, Epic store etc jo. I tillegg drifter jeg en media server for noen familiemedlemmer(som kan streame 4k materiale fra meg), jobber fra hjemmekontor med mye videomøter osv. Fungerer helt strålende.

5 minutes ago, LMH1 said:

Vil du si hvorfor du nedgraderte? Fordi du finner ut 1 gigabit delt på TV\telefoni og internett er elendig avtale?

Fordi 1 gigabit ikke var noe poeng for meg. Aldri merket noen begrensninger med 500mbit. Jeg tåler å vente noen minutter ekstra på at et spill lastes ned, det er jo ikke noe man gjør ofte akkurat, bedre å bare investere i en litt større disk 😉

Til info så merket jeg ingen begrensning på 1000mbit mens jeg så på tv(2stk dekodere)

10 minutes ago, LMH1 said:

 

heller. Fikk ca 960mbit stabilt uansett, og det er jo grunnet begrensninger på det interne nettverket.

12 minutes ago, LMH1 said:

Godt mulig 500 mbit er bedre fra altibox en telenor. Men alikevel tviler jeg på det er veldig forskjellig nedlasting er vel heller opplastingene som er tregere.

500mbit fra Telenor hadde jeg der jeg bodde før, fungerte like bra det. Både på opplasting og nedlasting. 

13 minutes ago, LMH1 said:

Hvorfor skal jeg betale mye? Enkelte får internet dekket av arbeidsgiveren særlig større internetfirmaer og ligdene. Desverre kan det også hende oppgradering i nettet blir dyrere for de som betaler minst. Man ser ofte det på telenor og telia.

Du må jo betale nok til at noen tjener penger på det, ellers vil ingen tilby det... 10gbit er fullt mulig å få, men for at noen skal klare å tjene penger på det så snakker man nok over 10 000,- i måneden. 

De som får dekket Internett av arbeidsgiver gjør det fordi de har behov for det i jobben. Vi dekker det for alle ansatte hos oss, da de trenger det for å jobbe fra hjemmekontor. Dekker da 400,- i måneden, siden det er nok for en god nok linje til å gjøre jobben i nesten hele landet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, LMH1 said:

Da laster vel du neppe i steam\orgin eller uplay etc eller på konsoll i bakgrunnen, for jeg merker med telenor fiber eller coax 80\10 mbit er linjen helt på håpløs, bedre med fiber men alikevel.

det går helt uproblematisk 500 mbps opp og 500 mbps ned samtidig.

14 minutes ago, LMH1 said:

Vil du si hvorfor du nedgraderte? Fordi du finner ut 1 gigabit delt på TV\telefoni og internett er elendig avtale? Betale 1700 kr måneden for noe som koster mindre hos homenet.  Men man betaler 1100 kr med tvpakke og 500 mbit. Syns ikke vanskelig valg fordi tvkvaliteten blir jo 320p med mye nedlastinger.

De fleste kjøper båndbredde etter behov og økonomi. Og nei, TV kvaliteten blir ikke påvirket om du laster ned med 500 mbps.

14 minutes ago, LMH1 said:

Godt mulig 500 mbit er bedre fra altibox en telenor. Men alikevel tviler jeg på det er veldig forskjellig nedlasting er vel heller opplastingene som er tregere.

Hvorfor skal jeg betale mye?

Fordi du ønsker ett produkt som 1% av befolkningen er villig til å betale for?

14 minutes ago, LMH1 said:

Nå har jeg ikke mye erfaringer med altibox, har kun testet det på house of nerds, men er en del år. Syns egentlig peering avtalene har blitt bedre med telenor siden den gang. Men litt vanskelig å sjekke uten å fysisk sjekke.

Var ikke klar over at du hadde inngående kjennskap til Altibox og Telenor sine peering avtaler (ikke at selve peeringen er hemmelig).

Hvorfor mener du telenor sine peering avtaler har blitt bedre?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GA skrev (10 minutter siden):

De som får dekket Internett av arbeidsgiver gjør det fordi de har behov for det i jobben. Vi dekker det for alle ansatte hos oss, da de trenger det for å jobbe fra hjemmekontor. Dekker da 400,- i måneden, siden det er nok for en god nok linje til å gjøre jobben i nesten hele landet. 

Da er du heldig for vet det ikke er vanlig blandt de arbeidsplassene jeg har hørt om vertfall ikke for innleide konsulenter. Enkelte stiller krav må være samme internetlevrandøren som arbeidsplassen er levrandør i. Så kan være vanskelig å få til.

Så størst problem for meg er å vite det er invistering i så fall. Da kanskje internetlevrandøren er villig å gi litt ekstra?

Youtube er særlig elendig også, virker ut som det er mye bufring etc. Men håper det blir bedre for å spille av 4k eller 8k med full nedlasting blir neppe uten bufring.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
kpolberg skrev (4 minutter siden):

Fordi du ønsker ett produkt som 1% av befolkningen er villig til å betale for?

Hvorfor mener du telenor sine peering avtaler har blitt bedre?

Ja men altibox sier det har best fornøyde kunder på 14 år, så da er vel dems oppgave å finne løsninger.

Vel det er vel min erfaring, har ikke 100% sikkert erfaringer for det er jo flere ting som kan avgjøre.

Nå vet jeg ikke løren i oslo har kort knytepunkt eller har generieltsett bedre nett en i bærum fordi ofte kortere til uninett som ofte er knytingpunkt videre nettet, mens i bærum bruker vel drammen mistenker jeg uten vet det for sikkert.

Sitat

De fleste kjøper båndbredde etter behov og økonomi. Og nei, TV kvaliteten blir ikke påvirket om du laster ned med 500 mbps.

Merker jo selv med telenor særlig med ukesarkiv er det dårligere vertfall. så mistenker det har noe med bredbåndet å gjøre. Eller skal det egentlig bruke TV signalene?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
1 minute ago, LMH1 said:

Da er du heldig for vet det ikke er vanlig blandt de arbeidsplassene jeg har hørt om vertfall ikke for innleide konsulenter. Enkelte stiller krav må være samme internetlevrandøren som arbeidsplassen er levrandør i. Så kan være vanskelig å få til.

Så størst problem for meg er å vite det er invistering i så fall. Da kanskje internetlevrandøren er villig å gi litt ekstra?

Jeg gir opp, det er dessverre ikke mulig å få deg til å forstå hvordan hverken et fritt marked(tilbud/etterspørsel) fungerer, langt mindre hvordan en Internet leverandør jobber og tjener penger...

Du hadde fått det så utrolig mye bedre ved å bare kjøpe en standard 500mbit linje fra en hvilken som helst fiber leverandør, men om du virkelig ikke vil forstå det og kaste bort tiden din på å prøve å få til noe som ingen kommer til å tilby så får du heller gjøre det.

Er morsomt poeng er jo at du nå faktisk må være ha brukt flere måneder effektiv tid på å prøve å spare noen få minutter i tiden det tar å laste ned et spill på steam. Kommer til å trenge 10 terrabit linje for å klare å tjene inn igjen den tapte tiden... 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Er morsomt poeng er jo at du nå faktisk må være ha brukt flere måneder effektiv tid på å prøve å spare noen få minutter i tiden det tar å laste ned et spill på steam. Kommer til å trenge 10 terrabit linje for å klare å tjene inn igjen den tapte tiden... 

Nå trenger du ikke å overdrive? men verfall så mener jeg fremdeles det behov for bedre linje, håper 5g og andre levrandører gjør det nødvendig. Nå har jeg ikke sagt man må ha 10 gigabit, men 1250 mbit vil jo hjelpe. bytte det med 1 gigabit. Eller øke 500 mbit til 800 mbit selv om vet det størst sansylig ikke skjer for da er vitsen med 1 gigabit borte. Blir nok nødt å gå for 500 mbit, ja foreløpig da jeg vet ikke om det er verdt invistering. Hadde altibox finnet løsninger på ting kanskje? Så men slik det er nå er det ikke vits å blakke meg, når som mange andre får sponset hjemmekontor fordeler. Uten å betale skatt av det.

Husk det er lite tid å tjene på over 1 gigabit, men er jo morsomt som underholdingverdi og kan bruke tiden på andre ting.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

Nå trenger du ikke å overdrive? men verfall så mener jeg fremdeles det behov for bedre linje, håper 5g og andre levrandører gjør det nødvendig. Nå har jeg ikke sagt man må ha 10 gigabit, men 1250 mbit vil jo hjelpe. bytte det med 1 gigabit. Eller øke 500 mbit til 800 mbit selv om vet det størst sansylig ikke skjer for da er vitsen med 1 gigabit borte.

Det vil komme når behovet er der. Som alt annet - men behovet for 1GB/1250linje finnes ikke per d.d , forutenom deg da. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
52 minutes ago, LMH1 said:

:lol:  Det ikke snakk om behov for min del, men er jo morsomt youtube laster raskere, eller man kan bruke tiden sin på spilling og film istedenfor å vente. Men får håpe mange er som deg, så kanskje jeg får bedre avtale en mange andre. For er ikke så vanskelig å tilpasse tilbudet til en kunde? Da nettet består av flere 10 gigabit og 100 gigabit koblinger.

Hadde du satt deg inn i dette med TCP "ramp up", som ble nevnt i en annen tråd her, ville du sett hvor liten forskjell det i praksis ville vært mellom eksempelvis 500 og 1000 Mbps på å starte opp en Youtube-film. Og for den saks skyld 100 Mbps og 1000 Mbps....

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Behovet er det ikke? hvorfor har telia det på 5g or coax? som teknisk maks hastighet? Bare fordi de har behov? Er bare synd ikke man får valgt levrandør.

telia coax.png

Sitat

Hadde du satt deg inn i dette med TCP "ramp up", som ble nevnt i en annen tråd her, ville du sett hvor liten forskjell det i praksis ville vært mellom eksempelvis 500 og 1000 Mbps på å starte opp en Youtube-film. Og for den saks skyld 100 Mbps og 1000 Mbps...

vil uansett merke forskjell i steam hvis serveren er god nok. Så noe tid vil være spart.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, LMH1 said:

Ja men altibox sier det har best fornøyde kunder på 14 år, så da er vel dems oppgave å finne løsninger.

Hvorfor det? De skal tjene penger, ergo finner dem måter å maksimere profitt på minst mulig investering.

12 minutes ago, LMH1 said:

Nå vet jeg ikke løren i oslo har kort knytepunkt eller har generieltsett bedre nett en i bærum fordi ofte kortere til uninett som ofte er knytingpunkt videre nettet, mens i bærum bruker vel drammen mistenker jeg uten vet det for sikkert.

Jeg trodde uninett var stort sett en bærer av data for forskningsinstutisjoner, var ikke klar over at de oppererte som transit provider for andre ISPer? Forøvrig klar over at endel ISPer utveksler trafikk ved NIX, NIX2 pluss andre regionale IXPer, men dette er ikke det samme som transit peering.

12 minutes ago, LMH1 said:

Merker jo selv med telenor særlig med ukesarkiv er det dårligere vertfall. så mistenker det har noe med bredbåndet å gjøre. Eller skal det egentlig bruke TV signalene?

Eller kanskje Asusen din som er satt opp feil?

6 minutes ago, LMH1 said:

 Uten å betale skatt av det.

Har du hold i denne påstanden?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kpolberg skrev (7 minutter siden):

Hvorfor det? De skal tjene penger, ergo finner dem måter å maksimere profitt på minst mulig investering.

Jeg trodde uninett var stort sett en bærer av data for forskningsinstutisjoner, var ikke klar over at de oppererte som transit provider for andre ISPer? Forøvrig klar over at endel ISPer utveksler trafikk ved NIX, NIX2 pluss andre regionale IXPer, men dette er ikke det samme som transit peering.

Eller kanskje Asusen din som er satt opp feil?

Har du hold i denne påstanden?

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/hjemmekontor-og-skatt/#utstyr-hjemmekontor

selv om det finnes regler er det ikke sikkert arbeidgiver følger de, kan jo si utstyret kastes, eller har liten verdi. Så meldes det ikke inn, det er jo tid arbeidgiver bruker å melde inn til skattetaten så hvorfor kaste bort tiden når det finnes viktigere prioriteringer?

Da det finnes andre:

  • Sitat

     

    • Lang tjenestetid (minst 20 år, og deretter ikke oftere enn hvert 10. år): inntil 8 000 kroner
    • Bedriftsjubileum delelig på 25 år (f. eks. 25 år, 50 år, 75 år osv.): inntil 4 000 kroner
    • Giftemål: inntil 4 000 kroner
    • Bursdag (minst 50 år, og deretter ikke oftere enn hvert 10 år): inntil 4 000 kroner
    • Slutter i bedriften etter minst 10 år: inntil 4 000 kroner
    • Går av med pensjon: inntil 4 000 kroner

     

    Man kan kan fylle inn utgiften i skattefritt.

Sitat

Eller kanskje Asusen din som er satt opp feil?

Faktisk er samme problem med netgear eller andre routere. Så tviler på problemet er ekstra stort med asus.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Just now, LMH1 said:

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/hjemmekontor-og-skatt/#utstyr-hjemmekontor

selv om det finnes regler er det ikke sikkert arbeidgiver følger de, kan jo si utstyret kastes, eller har liten verdi. Så meldes det ikke inn, det er jo tid arbeidgiver bruker å melde inn til skattetaten så hvorfor kaste bort tiden når det finnes viktigere prioriteringer?

Hjelpe meg... 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, LMH1 said:

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/hjemmekontor-og-skatt/#utstyr-hjemmekontor

selv om det finnes regler er det ikke sikkert arbeidgiver følger de, kan jo si utstyret kastes, eller har liten verdi. Så meldes det ikke inn, det er jo tid arbeidgiver bruker å melde inn til skattetaten så hvorfor kaste bort tiden når det finnes viktigere prioriteringer?

Høres mer ut som du er troende til å snyte på skatten?

Meg bekjent skal man skatte av fordelen, når arbeidsgiver dekker telefon / internett.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei får ikke tilbud om det, men vet generielt sett ved nedbemanninger og slikt bedriftene ofte dropper fordeler eller velger noe annet for å ungå den problematikken. Uansett er vel arbeidgiver som må rapportere inn.

Særlig hvis

Sitat

Slutter i bedriften etter minst 10 år: inntil 4 000 kroner

Og man ikke har fått noe gave. Bare som eksempel. Så du trenger ikke beskylde meg for noe.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, LMH1 said:

Faktisk er samme problem med netgear eller andre routere. Så tviler på problemet er ekstra stort med asus.

Vil fremdeles påstå dette er feilkonfigurasjon på din side. Problemet med ukesarkiv er at dette går sammen med resten av internett trafikken, og du må da prioritere tv ukesarkiv trafikken høyere slik at hastigheten på steam nedlastingene dine går ned for å gjøre plass for tv strømmen fra ukesarkivet.

Dette har sikkert telenor allerede tatt høyde for i ruteren dem leverer ut til forbruker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...