Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett til naust


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har noe liknende.

Huset har fibermodem fra Altibox. Nabobygget skulle også få internett. Jeg har lagt en CAT-6 kabel mellom byggene.
Hvert bygg har egen router, en Jensen Mesh router.

Mesh fungerer som på flyplasser og offentlige kontorer. Du ser bare ett nettverksnavn i lista over tilgjengelige nettverk på enheten din.
Du kobler til dette, og har dekning innenfor dekningsområdet til de to routerne. Om du beveger deg fra det ene bygget til det andre, bytter enheten sømløst til det sterkeste signalet uten å foreta deg noe.

Jensen Mesh routere selges i trepakninger, men fungerer også enkeltvis. Du konfigurerer med en app på smarttelefonen.

 

Du har innlagt strøm i naustet for å drive routeren?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
2 hours ago, ullrikken said:

Har en vannslange som ikke er i bruk mellom hus og naust. Kan jeg trekke kabel gjennom den ? Hvilken type kabel trengs ?

Ja, 100 % optimalt er kanskje ikke, men burde gå. Bruk CAT5e (CAT6 eller bedre anbefalt) eller bedre beregnet for utendørsbruk. 

Ingen brå svinger på vannslangen?

 

Endret av NULL
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kabel er jo det beste om den får ligge i fred og ikke blir utsatt for belastning.
Alternativt om du har fri sikt (ingen trær i mellom) så er det mulig å sette opp et PTP trådløst nett, det fungerer ikke helt som vanlig wifi nett, selv om du bruker SSID navn og passord,  og du trenger også et eget aksesspunkt i andre enden. (Samt bør ikke frekvensen overlappe med det som du benytter i AP for wifi tilgang i hus eller naust med den frekvensen du bruker på radiolinken.
Eksempel på PTP er NanoBeam AC eller NanoStation 5AC Loco fra Ubiquiti https://www.ui.com/airmax/nanobeam-ac-gen2/ de selges av dustin blant annet, men krever fri sikt i mellom pluss ca 20% eller noe slikt i alle retninger rundt de har en fin beregningside: https://link.ui.com/#. (Samt med så kort avstand må du sette så lav sendestyrke og gain som mulig og blir trolig fortsatt litt for sterkt signal, så kanskje NanoStation 5AC Loco er best valg siden den har lavest gain. Jeg har vært med på å sette opp NanoBeam AC PTP link på ca 20 meter link i mellom fra et hus og forbi nabo tomten til neste hus (fri sikt). Selv om den sier sa at signalet var i overkant høyt så fungerer det bra, og har gjort det i et års tid uten problemer. (bør også koble de opp når de ligger ved siden av hverandre før de monteres så du slipper gjøre det når de er hengt opp, men du kan fokusere på å stille de mest mulig rett mot hverandre.

Men det blir fort litt jobb og litt utstyr som kreves, om det er mulig å trekke i en hageslange som har trasse ned til naustet ville jeg nok prøvd det først.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg klart å trekke kabelen ned til naustet. Har koblet den ene enden til hjemmesentralen fra altibox og den andre til en av google wifi boksene som jeg flyttet ned i naustet. (har 3 google wifi forsterkere, og ble anbefalt å bruke den ene som mottaker av nett i naustet). Men får ingen signal i naustet. Er usikker om jeg har klart å koble cat 6 pluggene riktig, eller om jeg bør bruke noe annet enn google wifi boks som mottaker? Hvordan kan jeg få sjekket om pluggene fungerer som de skal ?

 

 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, ullrikken said:

Da har jeg klart å trekke kabelen ned til naustet. Har koblet den ene enden til hjemmesentralen fra altibox og den andre til en av google wifi boksene som jeg flyttet ned i naustet. (har 3 google wifi forsterkere, og ble anbefalt å bruke den ene som mottaker av nett i naustet). Men får ingen signal i naustet. Er usikker om jeg har klart å koble cat 6 pluggene riktig, eller om jeg bør bruke noe annet enn google wifi boks som mottaker? Hvordan kan jeg få sjekket om pluggene fungerer som de skal ?

 

 

 

Ta bilde av pluggene

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...