Gå til innhold

Valg av skjermkort vinteren 20/21


Mixy

Anbefalte innlegg

Hei,

Med fare for at dette blir veldig rødt vs. grønt...

Jeg oppgraderer maskinen min i disse dager, og trengte da å gjøre en sammenligning av alternativene slik de ser ut for å kunne gjøre et valg. Jeg har sammenstilt litt ulike reviews med følgende forutsetninger. For min del var det viktigst å se på 4k tallene da det er det nærmeste jeg kommer 5120x1440 oppløsningen jeg spiller på. 4k-testene gir også noe mer strekk i laget og fremhever mer "ren-GPU" ytelse slik jeg ser det. Jeg sammenligner altså med salgsverdien av 2080 som jeg har i dag. Jeg har gjort noen forenklinger som dere med rette kan være uenige i (mer om disse litt senere):

  • Ikke sett på Raytracing
  • Ikke sett på DLSS
  • Ikke sett på syntetiske tester

Jeg har også tatt utgangspunkt i dagens priser sånn ca som dette. Jeg gjetter altså på hvor AMD-kortene vil lande hen når 6900 og AIB kortene kommer. Det er ingen vits å sammenligne med veiledende priser som ingen forhandlere forholder seg til når etterspørselen er så mye høyere enn tilgangen. Vi har heller ikke sett AIB-prisene til AMD her, men jeg har lagt de et stykke over reference, så kan det eventuelt tunes senere. 

  • RX 6800 - 8 000kr
  • RX 6800 XT - 9 500kr
  • RX 6900 XT - 14 000kr
  • RTX 3080 - 10 000kr
  • RTX 3090 - 20 000kr

 

image.png.88d27402eb061868e4ca9cc3f6114538.png

image.png.cecba8ea7a16a64eaec0720311333b41.png

Sånn jeg ser det er det altså relativt "dødt løp" mellom 6800 XT og RTX 3080 som er hovedkandidatene mine. Som sagt skulle jeg komme tilbake til forenklingene i tallgrunnlaget, for dette måtte jeg inn med mer skjønn for å mene noe om. Her er det nok en del bias fra min side, så jeg hører gjerne fra dere hvis det er noe jeg har uteglemt eller feil i tabellen under.

image.png.06d265ee587f75d90cce450695c0358b.png

 

Som dere ser ligger det en åpning for 6900 XT i regnearket mitt som jeg skal få lagt inn så fort det kommer noe tall fra dette. Det ligger jo en ganske "tydelig" mulighet i markedet all den tid det er så stor forskjell i pris på RTX 3080 og 3090. Hvis det havner på 80kr/% er det jo alene i det området. Kanskje Nvidia må svare med 3080 Ti.

Til syvende og sist er det altså ikke noe klart svar. Eneste konklusjonen må være at det er supert med konkurranse, og at vi nå har en bredde av utilgjengelige kort å velge mellom..

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal kjøpe ny maskin og heller mot AMD CPU og NVIDIA skjermkort. SAM til tross, så det virker det ikke som om det er nok til å utgjøre den store forskjellen. Ønsker også å ha mulighet for full raytracing supporting. DLSS virker også som en greie som vil være spesielt nyttig i fremtiden med nye spill og høyere krav og oppløsning. AMD 6000-serien er litt billigere, men vet ikke om det blir utslagsgivende for min del når man først legger så mye penger i noe. Og nå kan jo også NVIDIA få SAM. Tror dessverre AMD sin programvare og features fremdeles er svært umodne.

Lenke til kommentar

Flott sammenligning. 

AMD RX 6800 og XT har en stor fordel 16gb vram mot 3070 8gb og 3080 10gb

Godfall

Sitat

Godfall at 1440p shows very strong performance from the Radeon RX 6800 XT, beating the RTX 3080 by a 14% margin to come in right behind the RTX 3090.

Jumping to 4K sees the 6800 XT lose some ground to the 3090, though it managed to match the RTX 3080. We’re also looking at 60 fps performance at 4K in this visually impressive title.

https://www.techspot.com/review/2144-amd-radeon-6800-xt/

Ulempen er dårligere ray tracing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Thorny said:

Jeg skal kjøpe ny maskin og heller mot AMD CPU og NVIDIA skjermkort.

Ja det er nok der jeg også lander. For egen del handler denne tråden mer om å få input til metoden og eventuelle misforståelser, det å trekke konklusjon ut av dette får være opp til den enkelte.

3080/6800XT er såpass tett i ytelse at det enkelte kort (altså produsent) og spill og innstillinger vil være "avgjørende" hvis man virkelig vil makse. I praksis vil jeg tro at for de fleste er det bedre å kjøpe Nvidia hvis man har gsync skjerm eller andre sånne faktorer som påvirker.

Alternativt hvis man bare vil spille og ha det gøy - kjøp det kortet du får tak i. For de færreste vil det være verdt å vente ukesvis på et kort som potensielt gir deg noen målbare frames.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv lyst på AMD men tror jeg blir å gå for NVIDIA av den enkle grunn at jeg har gsync fra før, og at jeg liker eyecandy (RT). 

Har et 3080 i bestilling, men vurderer faktisk å vente til super/ti kommer. Regner med dette dukker opp rett over sommeren(?)

6900XT pusher sikkert NVIDIA såpass at de neste korta blir en del bedre enn hva vi ser nå, det er iallefall min tanke..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...