Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Foliering?


Erikkerik

Anbefalte innlegg

Hei. Da vi fikk ny bil for litt siden, hadde produsent på en eller annen måte oversett at vi skulle ha lakkert sort tak som en del av pakka. Forhandler tilbyr oss nå foliering av taket som kompensasjon og anbefalte ikke lakkering av ny bil. Jeg har ikke peil, så jeg spør derfor her. Blir dette bra? Burde vi godta dette som kompensasjon? Noen problemer eller fallgruver jeg burde være klar over. Bilen det er snakk om er peugot e2008. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være forskjell på etterlakkering av ny bil versus ferdig lakkert fargevalg fra fabrikk.

Foliering kan jeg ikke nok om. Noen takstativ har gummikontakt med deler av taket, vil foliering tåle det uten å få skjolder? Hvis takstativ noen gang blir tema (takboks, ski, annet på taket).

Kjenner ikke til takfeste på Peugot.

Garantier på foliering eller lakk må være viktig her, siden det gjøres utenfor fabrikk. Nye  biler lakkeres jo ved visse skader, det gis vel da noen rettigheter på slikt arbeid til forbruker. En nybil merkevareforandler sender heller ikke nye biler til lakkering eller foliering hvor som helst..

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bør vel flyttes til juss.

Såvidt jeg husker, så skal kunden kunne tilbys et produkt som er like godt i kvalitet som det som mangler, eller tilbys en prisreduksjon som tilsvarer lignende fullgod produkt eller manglende produkt.

Men i et slikt tilfelle så tipper jeg at selgeren må kunne dokumentere at folieringen skal vare like lenge, ha like god kvalitet og like gode egenskaper som fabrikklakk. Og de må vise deg det.

Ellers må de selge bilen de har nå til noen som er villige til å kjøpe den til en pris de bestemmer, og bestille en ny bil til deg.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Dubious said:

Folie varer i 5 år, men kan brukes lengre

Vet om en med helforliert bil som nå har kjørt 200 tusen km med den.

Er litt slitt rundt om kring men holder nok enda noen år til. Har ikke løsnet noen plasser.

Men lakk vil jo naturligvis holde enda lengere.

Fordelen med folie er jo om bilen skal selges en dag og man kan rive den av. Bilen er jo "ny" under da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...