Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp ! Hvordan endre livstilen til dama ?


Anbefalte innlegg

Dama jobbet i en 80 %  stilling  fra kl 07.30 - 14  før hun blei  sykmeldt 2012.   Gjekk   sykmeldt 1 år før hun gjekk over på AAP  , og  fekk  innvilget 100 % uføretrygd des. 2015    Like etter at hun vart sykmeldt begynte hun å legge om livstilen. 

  Når hun var i jobb gjekk hun regelmessig til sengs omlag  kl. 23 hver kveld, men etter at hun vart sykemeldt begynte hun gradvis å endre  leggetida til kl.  omlag kl. 01.30.    Står opp  omlag kl 10 eller 11, og legger seg igjenn utpå ettermiddagen 1 times tid.   Nå er det ikkje uvanleg eg tidvis  vakner  når hun kommer å legger seg, og har registrert at klokken kan vera både 03 eller 04 før hun legger.     Barna er forlengst flyttet ut, og  det er bare oss 2 hjemme, og det meste av dagene  for hennes del går m/ til strikking ettersom hun har strikkemani.      Eg for min del  har hatt  for vane å  legge meg   kveld  omlag kl. 23 for dermed å ha overskudd til å neste dags på jobbing kl. . 07.30 -15.30 m/ tidvis mye  overtidsarb. kl.  07.30-19.30 

Har oppfordret dama om å endre på leggerutinene , og kome seg opp  av lenestolen å  gå seg en tur 1-2 ganger i uka, men det er som å snakke til døve ører.    Sjølv går eg regelmessig turer på fjellet, sykling m.m,  og  det handler for meg om helseforbyggende tiltak som tvilsamt  har vist seg å ha  effekt.    Har registrert   at både psyken , og fysikken har endret  seg betrakteleg hos henne siste årene, og  hun lever i sin egen boble, og det at hun også  røyker har ikkje noen   forbyggende på effekt  på helsen.  

     

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det aller fleste tilfeller må livsstilsendringer starte innenfra. Hun er nok klar over hva hun burde gjøre. Det eneste du kan gjøre er å spørre om du på noen måte kan hjelpe henne å gjennomføre de endringer hun ønsker. Har hun ingen ønsker, da har du ditt på det tørre og kan fortsette med ditt liv.
Da må du tenke at hun skal få lov å leve sitt liv som hun ønsker, og selv erfare de konsekvensene det medfører.
Du skrev i en annen tråd: "Såfremt ein ikkje er "bitre fiender" så bør det vera muleg å leve saman som venner, og innordne livet sitt der etter.".

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at folk som havner på uføre forandrer søvnrutinene, hun har jo i motsetning til deg ikke en jobb å stå opp til, og kanskje hun liker å ha litt alene tid på kveldene ?

Det er nå uansett ikke bra å ha dårlig søvnrutiner, men får hun nok søvn ellers så er det vel likegyldig om man kommer seg opp klokka 6 eller 10 om morgenen, hun er voksen så det er pent lite du kan gjøre med det, om du ikke takler en slik livsstil så passer dere kanskje ikke sammen ?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du har eit poeng i at livstilendringer  er noe som må komme innenfra, og ikkje utanfra.     For noen år sidan så  vart  røykeloven vedatt,  og før den tid så var røyking tillatt på busser, tog , fly , kafeer. o.l.    Idag har vi pandemien, og vi  blir oppfordret å m.a. bruke munnbind, 1 m avstand   av omsyn til smittefaren  å vise omsynet til andre.      

En lege hevdet at mange som møter hos legen  idag hadde hatt langt bedre utbytte av en resept på  eit  trenningsenter, en resept på piller på apoteket.    Endring av livsstilen har utvilsamt ført til at mange par  har gliidd ifra hverandre, og de  innser  at de ikkje lenger  passer saman.    Her handler det ofte om ein vanskeleg balansegang, og eit moralske ansvar , og eit vanskeleg valg mange må ta .      Dersom partneren blir råka av en ulykke,  belastningskader,  alsheimer, demente.    Ja, da  pakker ein ikkje bare kofferten å flytter for eg selv, og skyver dermed ansvaret over på andre.    

   

             

 

 

Lenke til kommentar

Du kan ikke endre livsstilen hennes, det må hun ville selv. Hvorfor er hun ufør? Det er vanskelig å legge om livsstilen om man ikke føler man har noe å leve for. Er hun deprimert så kan det forklare hvorfor leggerutinene er dårlige og hun ikke vil gå tur. 

Endret av Lakrisen
Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (På 23.11.2020 den 13.36):

Du kan ikke endre livsstilen hennes, det må hun ville selv. Hvorfor er hun ufør? Det er vanskelig å legge om livsstilen om man ikke føler man har noe å leve for. Er hun deprimert så kan det forklare hvorfor leggerutinene er dårlige og hun ikke vil gå tur. 

Nei, eg kan nok ikkje legge om livsstilen hennes utan vilje fra hennes side.   Eg synes  ikkje det er relavante opplysninger å brette ut hvorfor hun er blitt ufør. 

Endret av Flipper
Lenke til kommentar

Du skriver du har oppfordret .. men har du kommunisert? Prøvd å snakke rolig, prøve å forstå, være empatisk? Det er alltid en grunn. Ikke forvent noe i starten .. i starten er det kun å støtte og være empatisk som gjelder. Å bygge tillitsbånd. Eller styrke det som er der.

Må møte folk der dem er. Nytter ikke å prøve å tvinge folk, virker bare mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 minutter siden):

Du skriver du har oppfordret .. men har du kommunisert? Prøvd å snakke rolig, prøve å forstå, være empatisk? Det er alltid en grunn. Ikke forvent noe i starten .. i starten er det kun å støtte og være empatisk som gjelder. Å bygge tillitsbånd. Eller styrke det som er der.

Må møte folk der dem er. Nytter ikke å prøve å tvinge folk, virker bare mot sin hensikt.

Har aldri hatt til  hensikt å prøve å tvinge noen å endre sine holdninger.    Har  imidlertid oppfordre henne  igjennom holdningskapende arbeid å endre sin livsstil utifra  ærfaringer .        

Etter mange år i yrkeslivet så er omstillinger i forhold til arbeidsoppgaver, kompetansehevning,  arbeidsrutiner m.m blitt eindel av kvardagen, og her står ein som ansatt overfor 1 av 2 alternativ.       

Lenke til kommentar
Flipper skrev (4 timer siden):

Har aldri hatt til  hensikt å prøve å tvinge noen å endre sine holdninger.    Har  imidlertid oppfordre henne  igjennom holdningskapende arbeid å endre sin livsstil utifra  ærfaringer .        

Etter mange år i yrkeslivet så er omstillinger i forhold til arbeidsoppgaver, kompetansehevning,  arbeidsrutiner m.m blitt eindel av kvardagen, og her står ein som ansatt overfor 1 av 2 alternativ.       

Jeg sier ikke at du skal tvinge, men jobbe sammen med. Det er to forskjellige ting. Du er hennes livspartner, sjelevenn og trofaster partner. Det er faktisk innenfor å bry seg på en helhjertet og empatisk måte. Spørre hva som er feil hvis noe er feil og begynne å bli mer støttende, hvis det mangler.

Du vet sikkert også at privat og jobb er to 100% forskjellige ting. Hjemme er det riktig og lov å snakke om problemer og følelser, på jobb skal man holde seg profesjonell. Basert på hvilken jobb man har, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (11 timer siden):

Jeg sier ikke at du skal tvinge, men jobbe sammen med. Det er to forskjellige ting. Du er hennes livspartner, sjelevenn og trofaster partner. Det er faktisk innenfor å bry seg på en helhjertet og empatisk måte. Spørre hva som er feil hvis noe er feil og begynne å bli mer støttende, hvis det mangler.

Du vet sikkert også at privat og jobb er to 100% forskjellige ting. Hjemme er det riktig og lov å snakke om problemer og følelser, på jobb skal man holde seg profesjonell. Basert på hvilken jobb man har, selvfølgelig.

Privat og jobb er ikkje to 100% forskjellige ting.  Alle som har en jobb å gå til må forholde seg til den på eit eller annet vis, også i eit hvilket som helst hjem har ein jobb som skal gjøre.    Mange mennesker er veldi tilpassning / omstillingsdyktig, meden  noen er det som å  snakke m/ gråsteinen i fjæra

Lenke til kommentar
Taurean skrev (12 timer siden):

Jeg sier ikke at du skal tvinge, men jobbe sammen med. Det er to forskjellige ting. Du er hennes livspartner, sjelevenn og trofaster partner. Det er faktisk innenfor å bry seg på en helhjertet og empatisk måte. Spørre hva som er feil hvis noe er feil og begynne å bli mer støttende, hvis det mangler.

Du vet sikkert også at privat og jobb er to 100% forskjellige ting. Hjemme er det riktig og lov å snakke om problemer og følelser, på jobb skal man holde seg profesjonell. Basert på hvilken jobb man har, selvfølgelig.

Nei, privat og jobb er ikkje to forskjellige ting.     Ein bør ikkje dra med jobben hjem, men  innenfor de fleste arbeidsplasser så handler det også om  å kunne snakke saman om problemer.    De  psykososiale forhold på arbeidsplassen. blir vektlagt stor betydning, og det handler ofte om teamarbeid ,  kommunikasjon ,  kompetansehevning m.m .   Noen mennesker har  en postive  holdning , og ser mulighetene , og  har  omstillingsevne, og er ekstremt  tilpassningsdyktige.  Andre igjenn   har en negativ holdning til alt nytt som skjer rundt seg.      Vi lever i en tid der det vert stilt stadig mer krav til enkelt menneske for å "henge med" og  helsemyndighetene er blitt langt mer bevist på samanhengen mellom livsstil å sykdomer.                

Mine ektefelle hevdet at ein skal ikkje   prøve å forandre noen.       Ikkje skulle hun ta førerkort - Ikkje skulle hun lære seg m/ mobilen -  Ikkje skulle hun lære seg noe om data.     Med ein slike grunnleggende holdning er det sanneleg ikkje  enkelt. 

 

 

   

Endret av Flipper
Lenke til kommentar
Flipper skrev (På 24.11.2020 den 14.51):

Nei, eg kan nok ikkje legge om livsstilen hennes utan vilje fra hennes side.   Eg synes  ikkje det er relavante opplysninger å brette ut hvorfor hun er blitt ufør. 

Jeg spurte fordi om det er depresjon og psykisk sykdom så er man gjerne litt selvdestruktiv, ergo er det vanskelig å legge om livsstilen fordi man selv føler at det er poengløst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (2 timer siden):

Jeg spurte fordi om det er depresjon og psykisk sykdom så er man gjerne litt selvdestruktiv, ergo er det vanskelig å legge om livsstilen fordi man selv føler at det er poengløst. 

Hva er psykisk ?.     

Har  tatt del i en rekke arbeidsmiljøkurs der det m.a. har vert  reist spørsmål omkring  psykisk  / psykososiale forhold.    Psykisk er diagnose satt av psykologer / psykiatere, men ingen av dem har kompetanse til å sjå samanhengen mellom tankesettet, og den fysiske formen hos en passient.  

En høy andel av de som faller utenfor arbeidslivet  blir det sagt at det ligger en psykisk diagnose til grunn eller.   Mange har en  samansatt psykisk / fysisk diagnose.     Personleg så kjenner eg ikkje eitt menneske som ikkje sliter med fysiske / psykiske problemer (inkl. meg sjølv)  i en eller annen form.       

Endret av Flipper
Lenke til kommentar
J!nx skrev (3 minutter siden):

Kanskje det hjelper om du kan vise henne hvorfor du synes hun bør legge om livstilen? At du er glad i henne og helst vil ha henne med deg videre inn i fremtiden?

Dersom du noen gang har greidd å overtale en som  røyker å slutte å røyke å dermed legge om livsstilen  så  må du gjerne dele den  historie her med andre.   

For noen år tilbake så var det innført  røykelov  i alle offentlige rom, og dersom en oppfordrert en som røykte å "gå ut" før røykeloven  fekk ein umiddelbar svar på tiltale.     

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...