Gå til innhold

Stempelmotoren dør - også i Tyskland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å sammenligne en stempelmotor og en elmotor blir bare dumt, for det er batteriet som er dyrest og mest avansert på en elbil.

Jeg tror BMW og Mercedes kommer til å klare de nye utslippskravene, det er verre med resten av bilprodusentene. Et velfungerende faststoffbatteri kan imidlertid bli en game changer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Tipper fungerende faststoffbatterier kommer omtrent samtidig med superledere i romtemperatur, Jesus og kald fusjon.

Faststoff batterier er i drift i dag i mercedes busser.

https://www.google.no/amp/s/arstechnica.com/cars/2020/09/mercedes-benzs-newest-electric-city-bus-uses-solid-state-batteries/%3famp=1

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er bare at det er en million andre som tenker som deg og at det ikke er SÅ mange galninger som frivillig vil betale titusener ekstra i måneden bare for å kjøre prompebil.

Når avgiftene nå går opp på elbiler (pluss moms) kommer avgifter og trolig moms også til å økes tilsvarende på prompebilene og prompedrivstoffet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Et problem for industrien er når kravene innføres i 2025, men et annet problem er at man kan få en Osbourne-effekt i årene før dette.Det vil si at folk utsetter å kjøpe bil et par år, fordi de ser at elbilene er i ferd med å bli så rimelige at det er bedre å vente på elbilenn man ønsker, enn å kjøpe en bil hvor man binder seg til høye driftsutgifter i bilens levetid.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kanin skrev (19 minutter siden):

Et problem for industrien er når kravene innføres i 2025, men et annet problem er at man kan få en Osbourne-effekt i årene før dette.Det vil si at folk utsetter å kjøpe bil et par år, fordi de ser at elbilene er i ferd med å bli så rimelige at det er bedre å vente på elbilenn man ønsker, enn å kjøpe en bil hvor man binder seg til høye driftsutgifter i bilens levetid.

 

I dag taper man over 200 000,- ved ikke å velge en batteribil i Norge, bare på selve kjøringen. Andre utgifter kommer i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Får håpe de blir like revolusjonerende som ryktene skal ha det til.

De revolusjonerer ingenting annet enn levetid evt. Hovedproblemet med batterier er lav energitetthet og høy pris. Nå har batterier akkurat blitt et rasjonelt alternativ til småbiler, det vil ta tid før bred implementering kommer og det er igjen avhengig av råvaretilgang osv.

1 hour ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

I dag taper man over 200 000,- ved ikke å velge en batteribil i Norge, bare på selve kjøringen. Andre utgifter kommer i tillegg.

Over en 20 års periode?

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

De revolusjonerer ingenting annet enn levetid evt. Hovedproblemet med batterier er lav energitetthet og høy pris. Nå har batterier akkurat blitt et rasjonelt alternativ til småbiler, det vil ta tid før bred implementering kommer og det er igjen avhengig av råvaretilgang osv.

Over en 20 års periode?

Liten bil og 300 000 km.

Batteribilen VW e-Up koster 5 000,- , mer enn en Polo bensiner fra samme merke om begge belastes med MVA. Det er rimelig å anta at bensin utgifter er vertfall 5 kr mer en strømutgifter pr 10 km, dette gir (30 000mil x 5 kr/mil) 150 000,- spart på dette punkt. Litt ekstra serviceutgifter på bensinbilen og man runder 200 000,-

Ref, Polo (bensiner) pris 274 900,- https://www.volkswagen.no/no/biler/polo.html?---={"biler_polo_featureappsection"%3A"%2F%2B%2F0"}

Ref, e - Up (batteri) pris 225 120,- https://www.volkswagen.no/no/biler/e-up.html

 

Kjøper man større bil kommer batteribilen enda betre ut. I praksis er ikke en bensinbilen (Poloe´n) verdt mer en vrakpanten etter at første settet med bremseklosser må byttes her i Norge (Du taper jo 150 000,- i løpende driftsutgifter + ekstra servicekostnad og den er 50 000,- dyrere i innkjøp i forhold til batteribil nevnt over), men ved eksport til Afrika er det jo råd å oppnå en høyere pris.

 

Joda, en gavepakke fra den norske Stat og FrP......

 

Oppsumering (spart ved å kjøpe batteribil jfr de to biler over)

Driftsutgifter + 200 000,- (ved 300 000 km)

Lavere pris bil  50 000,-

+ fordeler i bomring, ved parkering, på ferger, lading hos arbeidsgiver, årsavgifter osv osv

 

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pirkko Rygh said:

Og hvor skal alle elbilene ta strømmen fra? Da Alle biler blir det.

Pluss industrien og hushold og og og?

Vindturbiner, og når det slutter å blåse?

Skifte til elbilar fører til minimal auke i straumforbruket, fordi elbilar er som mykje meir energieffektive enn eksosbilar.  Dei to raffieneria i Noreg, Slagentangen og Mongstad, brukar meir energi enn heile den norske bilparken til saman når han er elektrifisert.  Den planlagde elektrifiseringa av sokkelen vil òg krevje mykje meir straum enn heile den norske bilparken til saman når han er elektrifisert.  Legg til alle bensinstasjonane og transport av drivstoff, so tippar eg straumforbruket i Europa går ned når heile bilparken er elektrifisert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...