Gå til innhold

BSU - eier bolig. Hva gjør jeg i 2021?


Gjest e45fe...c95

Anbefalte innlegg

Gjest e45fe...c95

Hei,

Jeg og min samboer eier en bolig som vi kjøpte flett ny i 2019 for 2.6 millioner.

Både ifjor og i år har vi spart fullt i BSU for å få skattefradrag. Totalt har vi tilsammen ca 430k i BSU.

Boliglånet vårt er sikret vha BSU (Ordning som kom i 2018), slik at det blir regnet som egenandel, selv om vi da ikke har realisert denne.

Spørsmålet er hva vi skal gjøre videre. Boliglånet er pr dags dato på ca 2.4 millioner. Det er da ca 92% belåning. Dersom vi betaler ned med BSU'en er vi på ca 76-77% belåning.

Vi har begge i tillegg hvert vårt billån. Mitt er på 280k  hennes er på 180k. (

Spørsmålet mitt er om det er fornuftig å innfri BSU, for deretter å belåne oss opp til 85% igjen for å betale ned på billån? Billånene har begge høyere rente enn vi får fra BSU. Vi klarer dog ikke betale ut billånene, ettersom vi kun kan låne opp igjen 200k. 

Er det fornuftig å bare la det rulle og gå med BSU-rente på 2,4% til vi blir satt ned til normal innskuddsrente, eller betale ned deler av billånene? Renten skiller alt fra 0,6-2,0 prosentpoeng fra BSU.

I mitt hode vil det kanskje være smartest å betale ned billånene så fort som mulig, og da få til en realisering av BSU, deretter ta opp igjen lån til 85%.. Det vil da også gjøre at vi betaler mindre i terminen på boliglån, noe som gjør at vi kan betale mer i måneden på billånene.

Ønsker gjerne deres synspunkter. Tok kontakt med banken som kun svarte meg noe så simpelt som at det enda ikke var vedtatt enda at vi ikke fikk skattefritak fra neste år.

Anonymous poster hash: e45fe...c95

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest e45fe...c95

Det var det jeg også tenkte, men mister da potensielt 5 år med BSU renter, mens begge billånene sannsynligvis vil være nedbetalt på ca 3-4 år. Er da litt usikker på regnestykket. Går det kanskje såpass i null at det ikke spiller så stor rolle? 

Anonymous poster hash: e45fe...c95

Lenke til kommentar

Hvis BSUen har høyere rente enn effektiv rente på billånet ville jeg latt de stå (sannsynligvis er renten på billånet høyere enn BSU). Hvis ikke gjør som de over foreslår. Har forresten boligen steget noe i verdi? I såfall få by takst slik at du kan kvitte deg med billånene. Øk heller nedbetalingen på bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e45fe...c95

Joda, det logiske vil nok være å betale ut det minste billånet først.

Ettersom vi ikke har felles økonomi vil nok ikke dette bli gjort, da vi ønsker å ha det så ryddig som mulig. Det betyr at dersom vi skal skyte inn BSU og ta opp igjen lån vil lånet på 280k reduseres til 160k og lånet på 180k reduseres til 100k. Dette grunnet eierbrøk og brøk på innskutt BSU-kapital.

BSU har ikke høyere effektiv rente enn billånene. 

Det er mulig at bolig har steget i verdi. Vi brukte ca 100k på ekstra-leveranser når vi kjøpte bolig, men som da ikke var med i den opprinnelige prisen. Usikker på om det da teller med i totalprisen? 
Dersom vi skulle ønske en ny takst på boligen, er det bare til å ringe hvilken som helst megler? Er dette en gratistjeneste de utfører? Jeg har ikke vært borti slikt før. Jeg har hørt rykter om at taksering er gratis, men klarer ikke helt se for meg hvordan de får det til å gå rundt..

Anonymous poster hash: e45fe...c95

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...