Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor feirer man jul når man er ferske samboere?


Gjest 0f89d...d41

Anbefalte innlegg

Gjest 0f89d...d41

Jeg og min kjæreste har et lite problem. Vi er henholdsvis 29 og 23 år. Har vært sammen i 1,5 år og ble samboere i sommer, etter å ha vært i et langdistanseforhold i litt over 1 år.

Jeg vet ikke helt hva som er normalt, men sist jul var vi ikke flyttet sammen og forholdet føltes så ferskt at det føltes litt rart å feire jul med hennes familie eller at hun skulle feire med min familie.

Nå har vi begge blitt bedre kjent med hverandres familier, og det er mer komfortabelt å eventuelt feire jul med dem. Vi klarer ikke helt å bestemme oss for hvilken familie vi skal være hos, eller om bare oss to skal feire alene i leiligheten.

Jeg har tenkt på å feire sammen med hennes familie, men vet at mine foreldre og spesielt moren min vil ta det tungt, da de blir sittende hjemme alene på julaften. Hun har kanskje litt vanskelig for å akseptere at "gutten hennes" er flyttet hjemmefra.... Så jeg får skikkelig vondt inni meg. Hun bruker bli så glad når jeg eller jeg og min kjæreste kommer på besøk. Hennes familie er stor og det er alltid mye folk hos dem på julaften. Hos min familie har det alltid bare vært mine foreldre, min bror og jeg.

 

Hvordan og hvor har dere feiret jul tidlig i forholdet?

Anonymous poster hash: 0f89d...d41

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det blir ensomt og leit for dine foreldre, og hennes foreldre er mer "likegyldig" til det så er det jo ikke så mye å lure på, og heller at dere kommer på besøk til hennes foreldre på nyttårsaften eller i romjula? Det er jo ikke noe fasitsvar på det, i verste fall om det er noen som har plassen og gjestfriheten kan man jo slå begge familier sammen til en stor julefeiring?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Flin skrev (16 minutter siden):

Hvorfor må dere feire jul sammen? Du til dine og hun til sine er jo en mulighet.

Ja, det er ikke unormalt å ha julekvelden med hver sin familie de første årene man bor sammen. Det vil ingen reagere på.

Feire jul sammen i leiligheten går jo også, men blir vel mer ett tema år man har vært sammen en stund og har fått egne barn. 

Ingen fasit her. Bare ikke en familie prøver å overstyre noe.

Noen familier kan være rene julemafiaen der det er masse ritualer, forventninger og hele slekten MÅ være samlet. Det kan være alt fra supert til litt kunstig fasade. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Søstra mi og typen har vært sammen i 7 år og de feirer fortsatt jul hver for seg. De bor også sammen, men har ikke barn enda. Samme med forsåvidt meg og dama men vi er litt ferskere.

Det er ganske normalt helt til dere blir far og mor vil jeg si. Da kan dere eventuelt vurdere om dere vil invitere de over til dere eller om alle samles hos en. Det spørs hvor godt forhold en har.

Jeg synes det er stusselig å tenke over at man bare er to, det blir som alle andre kvelder bare med litt bedre mat og pakker. Men det er vel noen som liker det også. 

Ser ikke helt hvorfor man måtte velge å feire med en av familiene, med mindre man virkelig er på kanten med den ene familien.

Det er koselig å være nyforelsket, men det er kanskje greit å få litt pusterom også. Det hadde nok også familiene satt pris at du/henne ikke hadde dratt med hverandre overralt og fikk "alenetid" med sønnen/dattera. 

Endret av Ezio
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 6a299...611
0laf skrev (48 minutter siden):

Midt i en pandemi, så hadde det kanskje vært like greit om dere ble hjemme i stedet ?

Nå får det være nok! Poenget med dugnaden nå er nettopp at man kan feire jul på normal måte!

Anonymous poster hash: 6a299...611

Lenke til kommentar
Gjest 6a299...611 skrev (11 minutter siden):

Nå får det være nok! Poenget med dugnaden nå er nettopp at man kan feire jul på normal måte!

Anonymous poster hash: 6a299...611

Kjære venn, du misfostår litt. Det er ikkje "dugnad" for å hjelpe litt. Det er globalt pandemi med over 1 million døde og nye rekorder kvar dag. Selskaper går konk, millioner mistet jobben. Du må se litt større bilde enn "jeg drikker ikke øl på pub for å feire jul".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 0f89d...d41

TS her.

Glemte å nevne at kjæresten min ønsker at jeg skal feire hos hennes familie, siden jeg ikke har vært på besøk der like ofte som hun har vært hos min familie. Hun ønsker at jeg og foreldrene hennes skal få en bedre connection..
Det er forresten ikke aktuelt at begge familiene samles, da de bor 7 timers kjøring unna og ikke kjenner hverandre i det hele tatt utenom hva de heter. Hennes familie bruker å være rundt 8 stk på julaften. Jeg blir den 9'ende personen isåfall om jeg skal feire hos dem. For å være ærlig liker jeg ikke å ha mange mennesker rundt meg, da det blir mye støy. Jeg er en tilbaketrukken fyr og hennes familie er svært utadvendt med mye latter og prating, noe som blir veldig slitsomt for meg da jeg ikke klarer å være oppe på deres nivå. Og de liker heller ikke å ha TVen på, noe som er litt leit siden jeg liker å ha noe i bakrunnen å se/høre på når man kanskje ikke har noe å si. Derfor har jeg ikke sååå lyst å feire hos dem. Hos min familie er det mer rolig, der vi bare ser på juleserier og filmer, og koser oss i sofaen uten en masse prating, ville historier og latter.

Trenger egentlig en bekreftelse om at det er flere som faktisk feirer jula hos hver sin familie, for det er det jeg egentlig har lyst til. Men føler ikke at hun vil det.. Vet at om jeg stjeler dattra til svigers på julaften og tar henne med til min familie, så blir ikke forholdet til svigers noe bedre. Vi har jo vært desidert mest hos min familie, så tror svigers forventer at jeg i det minste kommer å feirer jul/nyttår hos dem, siden jeg nesten ikke har besøkt dem i hele år..

Anonymous poster hash: 0f89d...d41

Lenke til kommentar
Gjest 0f89d...d41 skrev (10 minutter siden):

TS her.

Glemte å nevne at kjæresten min ønsker at jeg skal feire hos hennes familie, siden jeg ikke har vært på besøk der like ofte som hun har vært hos min familie. Hun ønsker at jeg og foreldrene hennes skal få en bedre connection..
Det er forresten ikke aktuelt at begge familiene samles, da de bor 7 timers kjøring unna og ikke kjenner hverandre i det hele tatt utenom hva de heter. Hennes familie bruker å være rundt 8 stk på julaften. Jeg blir den 9'ende personen isåfall om jeg skal feire hos dem. For å være ærlig liker jeg ikke å ha mange mennesker rundt meg, da det blir mye støy. Jeg er en tilbaketrukken fyr og hennes familie er svært utadvendt med mye latter og prating, noe som blir veldig slitsomt for meg da jeg ikke klarer å være oppe på deres nivå. Og de liker heller ikke å ha TVen på, noe som er litt leit siden jeg liker å ha noe i bakrunnen å se/høre på når man kanskje ikke har noe å si. Derfor har jeg ikke sååå lyst å feire hos dem. Hos min familie er det mer rolig, der vi bare ser på juleserier og filmer, og koser oss i sofaen uten en masse prating, ville historier og latter.

Trenger egentlig en bekreftelse om at det er flere som faktisk feirer jula hos hver sin familie, for det er det jeg egentlig har lyst til. Men føler ikke at hun vil det.. Vet at om jeg stjeler dattra til svigers på julaften og tar henne med til min familie, så blir ikke forholdet til svigers noe bedre. Vi har jo vært desidert mest hos min familie, så tror svigers forventer at jeg i det minste kommer å feirer jul/nyttår hos dem, siden jeg nesten ikke har besøkt dem i hele år..

Anonymous poster hash: 0f89d...d41

Jeg skjønner akkurat hvordan du har det, jeg liker ikke ukjent familie eller familieselskap heller, om du klarer burde du slept deg med dama di til folka hennes, alternativ er å feire sammen alene eller hver for seg hos familiene.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Alle forhold er ulike. Du må prate med dama di. Trur ikkje ho vil kjøpe argumentet "ein ukjent på diskusjon.no sa at de gjør det slik". Snakk, del kva du tenker og føler. Prøv å komme til kompromiss. Avtal at dere skal besøke hennes foreldre oftere, men jul skal du feire heime. Det er det eg ville gjort. 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (33 minutter siden):

Dessverre så er det for lite for sent. Smitten er fortsatt på høyt nivå. Vil ikke synke nok for at folk skal feire jul normalt 

Hva er normal jul? Det er alt fra masse fester, store julebord og slektssamling på julaften, til middager og treff med de få nære.

Folk får klare et par ganger i livet uten å ta av med store sammenkomster (i antall). 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, plankeby said:

Hva er normal jul? Det er alt fra masse fester, store julebord og slektssamling på julaften, til middager og treff med de få nære.

Folk får klare et par ganger i livet uten å ta av med store sammenkomster (i antall). 

Ja, null problem for min del. Litt kjedelig, men lever fint med det. Kjedeligste blir å feire julen uten familie. Men ofrer heller 1 jul enn å potensielt drepe mine foreldre og besteforeldre 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...