Gå til innhold

Videresalg av playstation 5, ulovlig?


Taurean

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er en artikkel om videresalg av sjeldne sko/klær til skyhøye priser. Her er Forbrukerrådet spurt og de mener det er helt innafor. Eneste unntaket er festival/konsert-billetter (dette er det egne lover for). Vil nok tro de mener det samme for en underholdningsmaskin. 
 

https://trd.by/aktuelt/2018/07/13/Espen-25-kjøper-merkeklær-på-nett-og-selger-dem-til-tredobbel-pris-i-Trondheim-17111282.ece

Lenke til kommentar
Jakoozie skrev (29 minutter siden):

Det er helt åpenbart at det er lov. 

Om det burde være lov er er annet spørsmål. Det går an å diskutere.

Vet ikke jeg håper virkelig at det blir krav de som selger må vise kvittering, så er lettere å avsløre det, men er nok noen som vil forfalske kvittering tyligvis får det ingen konsikvenser så sant ikke kjøpereren rapporter det, man i verstefall bli politianmeldelse men lite sansynlig.

Nå er det forskjell å selge til 2-3 ganger pris og 10 ganger pris.

Finn bør tydligvis endre brukerbetingelse ved mistanke om svindel forbeholder finn seg retten å kreve kvittering eller bevis på varen er verdt så mye. Det vil stoppe useriøs salg.

Sitat

Eneste unntaket er festival/konsert-billetter (dette er det egne lover for). Vil nok tro de mener det samme for en underholdningsmaskin. 

Hvorfor skal det være untak for festivaler og konsert bilettet fordi staten ikke vil bruke tiden på det? Blir jo samme utgangpunkt. Eneste det er lettere å ungå videre salg ved å sette krav om navnregistering.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, LMH1 said:

Hvorfor skal det være untak for festivaler og konsert bilettet fordi staten ikke vil bruke tiden på det? Blir jo samme utgangpunkt. Eneste det er lettere å ungå videre salg ved å sette krav om navnregistering.

Festivaler/konserter er gjerne et engangstilfelle. En fysisk, masseprodusert vare sånn som PS5 vil det bli lagd fler av, og vil være tilgjengjelig for atskillig flere. Må gjerne videreselge dem nå for 15.000 hvis folk er villig til å betale den slags summer for dem, men butikkpris er halvparten av dette, og dem vil komme inn igjen på lager.

Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Vet ikke jeg håper virkelig at det blir krav de som selger må vise kvittering, så er lettere å avsløre det, men er nok noen som vil forfalske kvittering tyligvis får det ingen konsikvenser så sant ikke kjøpereren rapporter det, man i verstefall bli politianmeldelse men lite sansynlig.

Anmeldelse for hva? Og hva har vise kvittering med det å gjøre? Ingen som kjøper PS5 for 25k på finn lever i en illusjon om at det er prisen selger har betalt for den. De er inforstått med at de betaler ekstra for å få den uten å vente.

1 hour ago, LMH1 said:

Nå er det forskjell å selge til 2-3 ganger pris og 10 ganger pris.

Er det forskjell, rent prinsipielt? Videre er det mange varer som selges til tigangen. Hva tror du f.eks. er produksjonskostnad på en liter håndsprit, som fort koster et par hundre på butikken? En tier, kanskje? Hvordan skiller privatpersoner sitt salg av PS5 seg fra butikkens salg av håndsprit?

1 hour ago, LMH1 said:

Finn bør tydligvis endre brukerbetingelse ved mistanke om svindel forbeholder finn seg retten å kreve kvittering eller bevis på varen er verdt så mye. Det vil stoppe useriøs salg.

 

Hva er det du mener er svindel her? Svar nøyaktig og konkret, ikke med håndvifting.

Lenke til kommentar

Gidder ikke å kaste bort tiden på slikt tull, men endrer ikke mening finn er useriøst som lar slikt går ustraffet.

Hadde det gjort det av skrivefeil så kunne de vært unskylt men de gjør det bevist så nei.

Sitat

Er det forskjell, rent prinsipielt? Videre er det mange varer som selges til tigangen. Hva tror du f.eks. er produksjonskostnad på en liter håndsprit, som fort koster et par hundre på butikken? En tier, kanskje? Hvordan skiller privatpersoner sitt salg av PS5 seg fra butikkens salg av håndsprit?

Man skulle tro sony eller butikkene står bak men godt mulig det er tjedjepart. Blir dette ikke som å si pengene går til rødekors eller ligdene når de ikke gjør det? folk har grunn å føle seg lurt eller tunget å betale overpris? Er det riktig det er greit? Så du syns det er greit å kjøpe bussbillett for så å selge det dyrt når automaten til router blir herpa? Eller øke prisene på andre ting, spiller lite hva det er ren prinsipp blir det samme å selge konsertbilletter de vet folk er villig å betale overprisfor. Det er jo idoti motsatt av black friday men når folk er idiotier er vist alt greit.

Så du syns det er greit å handle for 50 000 kr på black friday for så å selge mye til stivere pris etterpå bevist? Selv vil jeg si det er garantert uetisk særlig ved juletider. Da enkelte folk kanskje har ønsket en ting lenge men det ble utsolgt fordi noen idiotier utnytter systemet for å få penger. Ville det vært ulovlig ville problemet ikke vært der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Herregud. Tenk å syte over at folk tjener penger på andres utålmodighet. Når det finnes idioter som er villig til å betale overpris så er det alltid noen som utnytter dette. Det kalles "business ".

Lego kom ut med 42113 Bell Osprey for noen måneder siden, noe krenka mennesker klagde over at dette var en krigsmaskin og modellen ble trukket fra markedet. Men flere butikker hadde allerede solgt disse. Ca pris var 1500kr og det gikk ikke mange timer før disse ble annonsert for 6000-10000kr på finn.no På ebay ble de annonsert for det dobbelte. 

PS5 vil komme i butikker igjen, Lego Technic 42113 Bell Ospray vil mest sannsynlig forbli et samlingsobjekt.

Lenke til kommentar

Men hvorfor er det noen idioter som kjøper det? lurer jeg på kun fordi de har et ps5 spill uten konsoll?

https://www.pushsquare.com/guides/ps5-guide-ultimate-playstation-5-resource#backwards-compatibility

står ingen hva slags SSD som er kompaktibel med PS5 derfor venter jeg. Så håper jeg på ps5 slim også.

Nå må man se lagt etter 2.5 gigabit og bra trådløs eller 4g\5g simkort med konsollen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, LMH1 said:

Gidder ikke å kaste bort tiden på slikt tull, men endrer ikke mening finn er useriøst som lar slikt går ustraffet.

Hvorfor skal ikke jeg kunne selge en vare jeg lovlig har skaffet meg til den prisen jeg ønsker? Det er ingen som tvinger noen til å kjøpe den av meg, men jeg tilbyr den til den prisen. Sagt på en annen måte: jeg ville aldri solgt bilen min for det jeg kjøpte den for; den er for nyttig og det er for lang ventetid på ny. Om noen derimot tilbydde meg det dobbelte, ville jeg solgt den på sekundet, uten å tenke meg om. Er det umoralsk eller useriøst?

38 minutes ago, LMH1 said:

Man skulle tro sony eller butikkene står bak men godt mulig det er tjedjepart.

Har du noe grunnlag for å mistenke det?

38 minutes ago, LMH1 said:

Blir dette ikke som å si pengene går til rødekors eller ligdene når de ikke gjør det?

Nei, det vil være bedrageri. Å tjene penger på å selge en vare er ikke bedrageri, selv om den er priset høyt. Det er først bedrageri når du villeder.

8 minutes ago, LMH1 said:

Men hvorfor er det noen idioter som kjøper det? lurer jeg på kun fordi de har et ps5 spill uten konsoll?

Fordi de vil ha konsollen NÅ! Butikkene er utsolgt. Du kan vente, eller du kan betale ekstra. 

8 minutes ago, LMH1 said:

Nå må man se lagt etter 2.5 gigabit og bra trådløs eller 4g\5g simkort med konsollen.

Hva faen skal du med noe av det på en konsoll?

Jeg noterer meg også at du ikke kom opp med noen forklaring på hva som var svindel, men snakket om alt mulig annet. Så jeg forsøker igjen. Hva er det som er svindel?

Endret av barfoo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det vil være en håpløs oppgave å ha en generell regel på at varer ikke kan selges til mange ganger butikkpris. Det er trist at det utvikles roboter og teknologi for å kapre forbruksvarer til gode priser, eller i begrenset opplag. Slik at det kjøpes opp i antall for videresalg.

Finn er allerede full av varer til sterk overpris, mer enn over disk i butikk.

At vi har regler til konserter og arrangement er bra, ellers ville en kynisk industri kanibalisert alle populære arrangement med å kjøpe opp.

Kjøpekraften er jo ganske sprø når folk står i kø og er desperate etter å få den nyeste mobilen, spillemaskinen osv. umiddelbart ved lansering. Det er tross alt ikke noen verdensrevolusjonerende lanseringer som er viktig.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 timer siden):

At vi har regler til konserter og arrangement er bra, ellers ville en kynisk industri kanibalisert alle populære arrangement med å kjøpe opp.

Jeg vet ikke hva som skjer i den bransjen, men Rammstein har begynt med "feuer zone" og sånt tull, hvor man betaler siiiiinnssyke priser for å stå foran scena. Det er bare trist.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

15 tusen for en konsoll er kanskje ikke så ille. Folk kjøper jo gladelig ny aifone annethvert år til 15 tusen og har ingen problem med det. Likevel er jo en masseprodusert konsoll uten lanserte spill et rent tapsprosjekt. Men hvis man vil tape 10 tusen på et par måneder så står man jo fritt til det. Alt må ikke reguleres ihjel her i verden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...