Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av PC


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjøpte i 2014 en ferdig pc fra Komplett, og har egentlig ikke opplevd noe problemer med den, til tross for hva jeg har forstått er en ganske shitty pc, så har jeg klart å kjøre alle spillene jeg har spilt på greie settings, og nå spiller jeg kun League og Warzone. Det er imidlertidig helt umulig å spille warzone på denne pcen, og selve hastigheten på pcen generelt begynner å forvitre.

Jeg spiller ikke veldig mye, derav har jeg ingen planer om å bruke sinnsykt mye på nye deler, så mitt budsjett er ganske lite, 3-4k klassen. Mange vil nok sikkert foreslå å kjøpe ny pc istede for å bytte deler, men tenker ikke bruke så mye penger. Siden jeg er en dummy på pc og deler så spør jeg her i håp om litt hjelp, for sånn jeg har forstått det er det ikke alle deler som går sammen, og som jeg kan bruke med hverandre.

Specsa på pcen: 

Cooler Master Elite 311 Sort/Sølv vifte
            
Corsair CX500, 500W PSU: ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze , Standard. 2x 6+2pin PCIe, 5x SATA, 4x Molex
        
Intel Core i5-4690 Prosessor Socket-LGA1150, Quad Core 3.5GHz, 6MB, 84W, 22nm, HD4600, inkl. Kjøler
        
Cooler Master Seidon 120V CPU Kjøler    
    
ASUS B85M-G, Socket-1150: Hovedkort, m-ATX, B85, DDR3, 1xPCIe-x16, VGA, DVI, HDMI, Haswell        

Ballistix Sport DDR3 1600MHz 8GB, 2x4GB 1600MHz (PC3-12800) DDR3 CL9-9-9-24, 1.5V, 
        
Seagate Barracuda 1TB 3.5" SATA 6GB/s (SATA 3.0), 64MB Cache

SSHD: Seagate Firecuda 1TB 3.5 SSHD

Skjermkort: MSI GeForce GTX 1050Ti 4GB Gaming X

 

Jeg ønsker å bruke de pengene på det mest viktige som vil gi mest mulig utslag på pcen, forhåpentligvis nok til å gjøre den litt raskere og kunne ha mulighet til å kjøre flere spill, selv om det fortsatt forventes lav FPS.

 

Jeg har sett på denne oppgraderingspakken fra komplett, med hovedkort, prosessor, vifte og DDR4: https://www.komplett.no/product/1134120/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-ryzen-5-3600#

 

Vil dette gjøre jobben, og vil jeg kunne bytte disse delene uten å måtte bytte ut andre deler?

 

Takk for forståelsen og eventuell hjelp! :)

  

Endret av T90BBEN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ligger veldig i "ny PC" land fordi du har en grei CPU, men har mindre enn 16 gig ram. Derimot siden det er DDR3 så er det muligens ikke vits å oppgradere bare det i stedet for å ta en CPU upgrade pack, men en slik upgrade vill nok ikke gi PCen mye mer boost fordi

Du har et veldig dårlig 3D kort og du hadde fått mest ytelse ved å oppgradere det, men du har også en PSU på 500w som er 6 år gammel. Så det er mulig du trenger å oppgradere den også om du skal bytte 3D kort.

Litt catch22.

 

Når det er sagt ville jeg hevde at PCen din hadde fått mest mer liv i seg med "nok strøm" (PCen vill ikke slå seg på om det er for lite), med 16gig ram og et nytt 3D kort. Derimot så hadde ikke jeg giddet å oppgradere dette setupet slikt da jeg tror det ikke er verdt det totalt sett. Det jeg hadde gjort er nok å kjøpe et GTX1660 kort (1660=120w og 1050Ti=75w, men du bør ha nok selv med 500w) og sjekket om systemet klarte det, fikk bedre praktisk resultat i spillene jeg spilte og satset på at 8 gig sys ram vill holde i de fleste settinger. Mest for pengene og et siste forlengende liv til gaming PCen du har. Fungerer det ikke så kan du jo heve kjøpet på 3D kortet.

 

Lenke til kommentar
LOBOS skrev (13 timer siden):

Du ligger veldig i "ny PC" land fordi du har en grei CPU, men har mindre enn 16 gig ram. Derimot siden det er DDR3 så er det muligens ikke vits å oppgradere bare det i stedet for å ta en CPU upgrade pack, men en slik upgrade vill nok ikke gi PCen mye mer boost fordi

Du har et veldig dårlig 3D kort og du hadde fått mest ytelse ved å oppgradere det, men du har også en PSU på 500w som er 6 år gammel. Så det er mulig du trenger å oppgradere den også om du skal bytte 3D kort.

Litt catch22.

 

Når det er sagt ville jeg hevde at PCen din hadde fått mest mer liv i seg med "nok strøm" (PCen vill ikke slå seg på om det er for lite), med 16gig ram og et nytt 3D kort. Derimot så hadde ikke jeg giddet å oppgradere dette setupet slikt da jeg tror det ikke er verdt det totalt sett. Det jeg hadde gjort er nok å kjøpe et GTX1660 kort (1660=120w og 1050Ti=75w, men du bør ha nok selv med 500w) og sjekket om systemet klarte det, fikk bedre praktisk resultat i spillene jeg spilte og satset på at 8 gig sys ram vill holde i de fleste settinger. Mest for pengene og et siste forlengende liv til gaming PCen du har. Fungerer det ikke så kan du jo heve kjøpet på 3D kortet.

 

Okei.

Har fått et tilbud av et annet sted om

AMD Ryzen 5 3600

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, AM4

G.Skill Aegis 3000MHz 16GB (2x8GB)
3000MHz (PC4 2400) DDR4 CL16

Be Quiet Pure Rock 2 CPU-kjøler
8.4~26.8dB(A), 150W TDP

 

til samme pris som Komplett på 4000. Så det er egentlig skjermkort, og eventuelt strømforsyning som er det store problemet? Vil jeg få mest mulig forbedring i å oppgradere skjermkortet og strømforsyning istedet for disse fire komponentene? Fordi når jeg kjører tunge spill så kjører CPU på 100%, mens skjermkortet ikke blir kjørt på noe, så det virker jo som det er CPU som er problemet fordi den bottlenecker

Lenke til kommentar
7 minutes ago, T90BBEN said:

Okei.

Har fått et tilbud av et annet sted om

AMD Ryzen 5 3600

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, AM4

G.Skill Aegis 3000MHz 16GB (2x8GB)
3000MHz (PC4 2400) DDR4 CL16

Be Quiet Pure Rock 2 CPU-kjøler
8.4~26.8dB(A), 150W TDP

 

til samme pris som Komplett på 4000. Så det er egentlig skjermkort, og eventuelt strømforsyning som er det store problemet? Vil jeg få mest mulig forbedring i å oppgradere skjermkortet og strømforsyning istedet for disse fire komponentene? Fordi når jeg kjører tunge spill så kjører CPU på 100%, mens skjermkortet ikke blir kjørt på noe, så det virker jo som det er CPU som er problemet fordi den bottlenecker

Det der blir en svært solid oppgradering!

Lenke til kommentar

Jeg bygget i år omtrent samme pc til min datter. Hun fikk litt raskere ram, 3200mhz og et gtx1660. Ved enkel bruk trekker den ikke 100w engang. Spiller hun kan den komme seg opp rundt 200w. Har vel sett peaks rundt 220w, men sjeldent (ikke de mest krevende spill til en 10åring). 

Så jeg antar du vil holde deg under 50% belastning for psu, men det vil avhenge av evt oppgradering av skjermkort så klart. Så langt burde du være godt innafor, men psuer blir litt lunefulle med alderen.

Lenke til kommentar

Det jeg ville gjort om jeg var deg, og låst til dit budsjett: Kjøp "pakke" på finn med i7 4770/4790k prosessor eller nyere, hovedkort og 16 GB ram, så overklokker du prosessoren noe (enkelt ved hjelp av YouTube og Google). Så snapper du opp et 1070 kort til 1500 ish på finn. Psu og kabinett beholder du, resten selger du for 1000-1500 kroner sammen. 

Evt kjøp de delene du har linket til (som faktisk er en knallbra oppdatering) og kjøp et 1070 kort på finn. Du kan til nøds også kjøpe 1060 6GB eller rx 580 8GB. 

Uansett hva du gjør, så krever Warzone fryktelig mye av prosessoren. Det er bedre med en kraftig prosessor enn et kraftig skjermkort til det spillet. 

Lenke til kommentar

Mye spørsmål her nå, men vil det for eksempel lønne seg å kjøpe en helt ny pc og selge den forrige f.eks?

 

Ser f.eks det ligger noe ute til rundt samme pris, litt høyere med specsa

Kabinett: NZXT N500

Hovedkort: MSI Mortar B250m

Cpu: Intel i5-7500 med coolermaster 212 evo kjøler

Ram: Ballistix sport red DDR4 16GB

Skjermkort: MSI GTX 1070 Gaming X

Strømforsyning: Corsair TX 750w

1sk 128gb m.2 ssd+ 1tb hdd (2x500gb) Win 10

 

Vil jeg da få en mye bedre PC på alle områder, minus eventuelt dårligere prosessor her enn jeg hadde fått med Ryzen 5 3600 som jeg linket? Eller er jeg helt ute på tur nå?

Lenke til kommentar
LOBOS skrev (På 24.11.2020 den 1.29):

Du ligger veldig i "ny PC" land fordi du har en grei CPU, men har mindre enn 16 gig ram. Derimot siden det er DDR3 så er det muligens ikke vits å oppgradere bare det i stedet for å ta en CPU upgrade pack, men en slik upgrade vill nok ikke gi PCen mye mer boost fordi

Du har et veldig dårlig 3D kort og du hadde fått mest ytelse ved å oppgradere det, men du har også en PSU på 500w som er 6 år gammel. Så det er mulig du trenger å oppgradere den også om du skal bytte 3D kort.

Litt catch22.

 

Når det er sagt ville jeg hevde at PCen din hadde fått mest mer liv i seg med "nok strøm" (PCen vill ikke slå seg på om det er for lite), med 16gig ram og et nytt 3D kort. Derimot så hadde ikke jeg giddet å oppgradere dette setupet slikt da jeg tror det ikke er verdt det totalt sett. Det jeg hadde gjort er nok å kjøpe et GTX1660 kort (1660=120w og 1050Ti=75w, men du bør ha nok selv med 500w) og sjekket om systemet klarte det, fikk bedre praktisk resultat i spillene jeg spilte og satset på at 8 gig sys ram vill holde i de fleste settinger. Mest for pengene og et siste forlengende liv til gaming PCen du har. Fungerer det ikke så kan du jo heve kjøpet på 3D kortet.

 

Regner med at man kan finne 1x8 DDR3 ram på finn.no til en rimelig penge?

Lenke til kommentar
T90BBEN skrev (10 timer siden):

Mye spørsmål her nå, men vil det for eksempel lønne seg å kjøpe en helt ny pc og selge den forrige f.eks?

 

Ser f.eks det ligger noe ute til rundt samme pris, litt høyere med specsa

Kabinett: NZXT N500

Hovedkort: MSI Mortar B250m

Cpu: Intel i5-7500 med coolermaster 212 evo kjøler

Ram: Ballistix sport red DDR4 16GB

Skjermkort: MSI GTX 1070 Gaming X

Strømforsyning: Corsair TX 750w

1sk 128gb m.2 ssd+ 1tb hdd (2x500gb) Win 10

 

Vil jeg da få en mye bedre PC på alle områder, minus eventuelt dårligere prosessor her enn jeg hadde fått med Ryzen 5 3600 som jeg linket? Eller er jeg helt ute på tur nå?

Det blir litt vanskelig å anbefale i og med at du spiller Warzone som krever veldig mye av CPUen, dermed vil en i5-7500 (4 core/4threads) være liteog du kommer til å oppleve lag. Hadde heller kjøpt Ryzen 3600 og samlet penger og oppgradert skjermkortet senere (eller hvis du har penger til overs finne noe billig på finn.no, anbefaler minimum gtx 1070) :).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...