Gå til innhold

Elsyklene blir bedre: Dette kan vi forvente av de kommende modellene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (2 timer siden):

Alle lyger i slike undersøkelser
Jeg kjenner ingen som har kvittet seg med fossilbilen, og jeg kjenner mange som har elbil

Selv om ikke du kjenner noen, så finnes det mange som har gjort akkurat det. Blant annet meg selv. Jeg har kun en bil, og det er en elbil, med god nok rekkevidde til stort sett all kjøring jeg kan finne på å gjøre, så lenge jeg aksepterer en pause etter rundt 4 timer kjøring.

Uansett, det å bytte ut bruken av ice-bilen med elbilen til jobbkjøringen og annen småkjøring, hjelper på totalt sett. Så får man se litt gjennom fingrene på at noen ikke finner en bil som kan dekke absolutt alle behov, men trenger en større bil med ice-motor til ferieturer.

Erfaring tilsier dessuten at det er større sjanse for at ice-bilen står for utskiftning neste gang, i bytte med en elbil som dekker litt andre behov enn den første.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, uname -l said:

Hvis det stemmer så kan man oppnå det samme bare ved å redusere utslippene fra biler med forbrenningsmotorer med 10%. Og det har man forlengst gjennomført.

Dersom du skiftar ut 10% av bilparken med bilar som har 10% lågare utslepp vert utsleppreduksjonen berre ca 1%,  Skiftar du ut 10% av bilparken med elbilar er reduksjonen 10%.  Hugs at ein bil i snitt er 18 år ved vraking.  Små utsleppsreduksjonar frå eksosbilar har difor mindre effekt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Et viktig punkt når du velger el sykkel er at det er mulig å skaffe nytt batteri på ett senere tidspunkt med mindre du er av typen som holder batteriet ditt mellom 40-80% og dertil redusert fleksibilitet... Ett av de mest populære motorene i dag er Yamaha. Fikk granatsjokk når jeg fikk vite prisen på ett nytt batteri, som i dette tilfellet var 11.000,-. Tilsvarende fra Bo0sch fant jeg på nettet til 6.500,- (500Wh)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4ZOOWZKB skrev (3 minutter siden):

Et viktig punkt når du velger el sykkel er at det er mulig å skaffe nytt batteri på ett senere tidspunkt med mindre du er av typen som holder batteriet ditt mellom 40-80% og dertil redusert fleksibilitet... Ett av de mest populære motorene i dag er Yamaha. Fikk granatsjokk når jeg fikk vite prisen på ett nytt batteri, som i dette tilfellet var 11.000,-. Tilsvarende fra Bo0sch fant jeg på nettet til 6.500,- (500Wh)

Et nytt feste koster vel fra 250-500 kroner, og så lenge volt og ampere er tilsvarende, burde være uproblematisk å bytte om og heller bruke bosch-batterier. Kan bli litt værre om batteriet er innebygd. Da kan det hende det er bedre å kjøpe celler eller cellepakker løst, og heller bytte innmaten selv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
3 hours ago, Snowleopard said:

Et nytt feste koster vel fra 250-500 kroner, og så lenge volt og ampere er tilsvarende, burde være uproblematisk å bytte om og heller bruke bosch-batterier. Kan bli litt værre om batteriet er innebygd. Da kan det hende det er bedre å kjøpe celler eller cellepakker løst, og heller bytte innmaten selv.

Du fikk "innsiktsfullt" som "upvote" her...  Trolig fra en uten peiling på emnet. 🤨
Skal ikke påstå at jeg har super-peiling, men det er ikke alltid uproblematisk å bytte til ett annet batteri på sykler med Yamaha/Bosch utifra det jeg vet om dette (hadde en Haibike nå gitt til svigersønn).
Disse har elektronikk mellom controller og BMS som sjekker om det er "rett" batteri koblet til (tre ledninger mot normalt to for f.eks. Bafang-baserte elsykler).
Så her må både controller og batteri byttes. Det går jo, men da har man fort laget sin egen el-sykkel  :D

Edit/PS:
Prisene på disse "original-batteriene" er rett og slett ett ran. Sikkert 1000% avanse elns.
36V batterier på knappe 10Ah burde ligge på rett rundt 2k..slik f.eks. Bikeshop (som ikke driver veldedighet) selger til sykler med Bafang motor/controller.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
hermljos94 skrev (På 21.11.2020 den 9.56):

Har solgt elsykkel i en Sport 1 forretning i 7-8 år nå, det er gøy å se utviklingen som har skjedd siden da!

Dette kommer dog ikke i nærheten av gleden av å se effekten disse syklene har hatt på folks helse. Vi har hatt kunder som har gått til innkjøp av elsykkel, som var i skikkelig dårlig fysisk form, som nå er sprekere enn på flere tiår. Det gleder jeg meg virkelig over!

Kan legge til at det kommer sykler med Shimano EP8 og 750Wh batteri til våren, en av de står det mitt navn på.

Hei. Hvilken sykkel kommer med 750 watt batteri til våren? 

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (På 21.11.2020 den 11.33):

God utvikling, spesielt dette med tyveriskikring er viktig.

Det er jo veldig omdiskutert :) men syns 25 km.t oppeves litt kunstig sakte. Vanlige folk sykler fortere enn 25. man kunne satt hastighet opp til 20 miles som i usa, ca 32 km.t samt at man greit kunne hatt kraftigere motorer så lenge hastighet er begrenset. er man 100kg og sykler barn til barnehage med drøye bakker er det ok med litt mere krefter.

Helt enig. 32 km/t og minst 85nm motor. De fleste opererer med 70nm motor og det er for svakt. Har selv Hibike med 70nm motor og skulle gjerne hatt minst 85 NM. Buddy Bike har vel 85nm. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Over to år so bytta vi ut to fossilbilar med to elbilar her i hushaldninga vår🙂

Men, det var ein digresjon. Eg føretrekk trøsyklar føre elsyklar. For prisen en god elsykkel kostar så kan en få rimeleg heftige amerikanske trøsyklar, jfr Santa Cruz og den slags. Hjelper lite i lengda med dyr elsykkel når hjul, krank og diverse lager er av tvilsam kvalitet.

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (På 21.11.2020 den 11.33):

God utvikling, spesielt dette med tyveriskikring er viktig.

Det er jo veldig omdiskutert :) men syns 25 km.t oppeves litt kunstig sakte. Vanlige folk sykler fortere enn 25. man kunne satt hastighet opp til 20 miles som i usa, ca 32 km.t samt at man greit kunne hatt kraftigere motorer så lenge hastighet er begrenset. er man 100kg og sykler barn til barnehage med drøye bakker er det ok med litt mere krefter.

Svært godt forslag.

Blir nok vanskelig å få til,  i US kjører dei bil fra dei er 16 år. Dei har annen kultur, og forsikring tar seg av skade. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 23.11.2020 den 12.55):

Et nytt feste koster vel fra 250-500 kroner, og så lenge volt og ampere er tilsvarende, burde være uproblematisk å bytte om og heller bruke bosch-batterier. Kan bli litt værre om batteriet er innebygd. Da kan det hende det er bedre å kjøpe celler eller cellepakker løst, og heller bytte innmaten selv.

Lag en YouTube film om det. Og lim den inn ved enhvær anleding.

Prisen på batterier er nu under $100 pr 1 000 Wt, og det er jo lagt på litt fortjeneste. 

Selv har eg prøvd å påvirke BOSCH til å lage en 3 hjuling til snekkere, med hoved funksjon som salgsmonter og reklame. Er vanskelig selv om dei har alle deler.

 

Her et forsøk på å få demo batterigreier fra STHIL. Tilbud til dei om en opplæringsvideo i denne dur :

https://www.youtube.com/watch?v=Hb-JdreyXgU

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (16 minutter siden):

Lag en YouTube film om det. Og lim den inn ved enhvær anleding.

Selv har eg prøvd å påvirke BOSCH til å lage en 3 hjuling til snekkere, med hoved funksjon som salgsmonter og reklame. Er vanskelig selv om dei har alle deler.

 

Her et forsøk på å få deno batterigreier fra STHIL. Tilbud til dei om en opplæringsvideo i denne dur :

https://www.youtube.com/watch?v=Hb-JdreyXgU

 

Finner videoer allerede. bare google eller søk på youtube på "replacing battery cells electric bicycle" så finner du mange gode videoer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...