Gå til innhold

Elsyklene blir bedre: Dette kan vi forvente av de kommende modellene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God utvikling, spesielt dette med tyveriskikring er viktig.

Det er jo veldig omdiskutert :) men syns 25 km.t oppeves litt kunstig sakte. Vanlige folk sykler fortere enn 25. man kunne satt hastighet opp til 20 miles som i usa, ca 32 km.t samt at man greit kunne hatt kraftigere motorer så lenge hastighet er begrenset. er man 100kg og sykler barn til barnehage med drøye bakker er det ok med litt mere krefter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen beveger seg mot noe annet enn en "sykkel", men jeg håper at andre beholder troen på sykkelen som et alternativ! Hastighetsbegrensningen er jo sikring mot dårskap. Det handler vel også om å begrense bruken av ressurser.

Er man ute etter egenskapene til en moped, så kan man kanskje heller kjøpe en moped og underordne seg et annet regelverk og ansvar.

 

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper det blir fokus på å få ned mengden vedlikehold. Nå er det litt for ofte at gir må justeres eller tannhjul må skiftes. Det hadde også vært fint å få en dekket til kjedet bedre (eller enda bedre, byttet det ut med en annen mekanisme). Navgir gjør vel ting litt bedre, men det er ikke mye å velge mellom der.

Bortsett fra det er den største bekymringen tyverifaren for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
eivinds skrev (5 minutter siden):

Bortsett fra det er den største bekymringen tyverifaren for min del.

Derfor burde det være krav om lukket sykkelparkering både i boliger og på arbeidsplasser
Nå er det kun krav om bilplasser i boliger

Alle butikker som har parkeringsplasser for biler burde vært pålagt å ha sikker parkering for sykler, noe svært få har i dag
De fleste setter bare ut stativ hvor man setter fronthjulet, uten mulighet for låsing til fast gjenstand

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg har litt sans for Vello med 250 W motor og berre 160 Wh batteri. Han ladar batteriet når du bremsar ved å trø bakover og i nedoverbakkar. Du kan trø ekstra på i nedoverbakkane for å lade meir. På flata kan eg gjerne trø sjølv, det er berre i bratte motbakkar i motvind eg gjerne skulle ha litt hjelp. Sidan sykkelen ladar sjølv med mi muskelkraft og nedbremsing, treng eg ikkje tenkje på å lade batteriet. (Batteriet kan ladast frå nettet òg. I konvensjonell elsykkel-modus med meir hjelp frå motoren er rekkjevidda 80 km.)

 

Finst det andre elsyklar som fungerer bra med berre muskelkraft og er svært kompakte når dei er lagt saman?

 

Sykkelen samanleggbar slik at eg lett kan få han med på tur i både bil og småfly. Eg har sakna eit enkelt transportmiddel på flyturar, sidan flyplassen gjerne er nokre km frå staden eg skal til og tilbodet av offentleg transport på små flyplassar som regel er magert. Ein vanleg sykkel får ikkje plass i eit småfly, men denne skal det gå greitt å få med når han er samanlagt.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
26 minutes ago, eivinds said:

Håper det blir fokus på å få ned mengden vedlikehold. Nå er det litt for ofte at gir må justeres eller tannhjul må skiftes. Det hadde også vært fint å få en dekket til kjedet bedre (eller enda bedre, byttet det ut med en annen mekanisme). Navgir gjør vel ting litt bedre, men det er ikke mye å velge mellom der.

Bortsett fra det er den største bekymringen tyverifaren for min del.

Hvis du vil ha lite vedlikehold er det vel navgir (eller girkasse i front som er på vei) med beltedrev som er tingen. Finnes i en del forskjellige utgaver, og girnavet i seg selv koster fra 1500 til 15 000 avhengig av merket og kvalitet.

Problemet er fort at når du faktisk trenger vedlikehold, så blir det vanskelig. Og de fleste slike nav-gir trenger ny olje hvert år med aktiv kjøring hver dag, og hvor enkelt dette er kan variere.

Ellers er kindernay (https://kindernay.com/) ganske spennende. Norsk navgir med støtte for stikkaksle (slik at en enklere kan bytte bakhjul).

Når det gjelder tyverifare ville jeg påstå at skikkelig sykkelregister (bikemember.no og bikeindex.org), to gode sykkellåser (ulås), samt muligens en BikeFinder hjelper mye.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Gode nyheter. Særlig fra Buddy. 48V batteri/controller er en bra oppgradring. Prisene er ikke så horrible heller.
Modeller med og uten eldrift til 80k++ er jo overpriset kanskje, men jeg tipper at kundegruppen her er velstående menn med nok penger å bruke på hobbyen sin :)
Som andre påpeker er det da kanskje like greit å gå til innkjøp av en scooter, men de er jo ikke av carbon og proppet med eksklusive komponenter (for de som bryr seg om slikt).

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, leifeinar said:

Der er vel batteriet som er problemet? hvis du da ikke har småfly selv?? eller er 160 Wh batteri godkjent i fly?

Kva som er lov og ikkje lov av batteri på rutefly i innsjekka bagasje og handbagasje har eg mista oversikta over, men i flyklubben sitt småfly kan eg ha med akkurat kva eg vil.  Til og med passasjerar med våpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (10 timer siden):

- sinp -

Det er jo veldig omdiskutert :) men syns 25 km.t oppeves litt kunstig sakte. Vanlige folk sykler fortere enn 25. 

- snip -

Det skal være noen fordeler med manuelle sykler, og det å kunne sykle forbi elsykler på flatene er god motivasjon for oss som fortsatt bruker sykkel uten batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Xantippe said:

...og det må man betale moms på, mens elbil som gir null helseeffekt (eller bare negativ) er momsfri.

Niks, byte frå eksosbil til elbil har stor helseeffekt for mange fleire enn kjøparen.  Skadeverknadane av mange avgassar vert eksponensielt verre med konsentrasjonen.  Når berre 10% av bilparken er skifta ut med elbilar, har det stor positiv effekt for veldig mange som korkje har bil eller sykkel.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (53 minutter siden):

Niks, byte frå eksosbil til elbil har stor helseeffekt for mange fleire enn kjøparen.  Skadeverknadane av mange avgassar vert eksponensielt verre med konsentrasjonen.  Når berre 10% av bilparken er skifta ut med elbilar, har det stor positiv effekt for veldig mange som korkje har bil eller sykkel.

Men de fleste bytter ikke ut eksosbilen, de kjøper en elbil i tillegg for å kjøre gratis i bommen og kan kjøre i kollektivfeltet
Ville fått mange færre eksosbiler på veien med fri moms på elsykler, men ingen gidder å prøve engang 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Dubious said:

Men de fleste bytter ikke ut eksosbilen, de kjøper en elbil i tillegg for å kjøre gratis i bommen og kan kjøre i kollektivfeltet
Ville fått mange færre eksosbiler på veien med fri moms på elsykler, men ingen gidder å prøve engang 

Det er ikkje sant.  I fylgje undersøkinga til TØI frå 2016 kjøper dei fleste (78%) elbil fordi dei byter ut ein eksosbil.

 

Av dei som kjøper ein ekstra bil er dei vanlegaste grunnane skifte av arbeidsplass, at ein person til i husstanden har fått sertifikat eller at dei må køyre meir rundt på ungane (idrettsturneringar og liknande).  For kjøparar av eksosbilar er det tilsvarande tal.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 timer siden):

Niks, byte frå eksosbil til elbil har stor helseeffekt for mange fleire enn kjøparen.  Skadeverknadane av mange avgassar vert eksponensielt verre med konsentrasjonen.  Når berre 10% av bilparken er skifta ut med elbilar, har det stor positiv effekt for veldig mange som korkje har bil eller sykkel.

Hvis det stemmer så kan man oppnå det samme bare ved å redusere utslippene fra biler med forbrenningsmotorer med 10%. Og det har man forlengst gjennomført.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...