Gå til innhold

Hvordan ta av forhjul på sykkel med skivebrems?


TheodorBjork

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp her. Jeg har tydeligvis punktert og trenger å få fikset sykkelen før jeg skal på jobb på mandag, men dessverre aner jeg ikke hvordan jeg skal fjerne forhjulet på sykkelen. Er det bare å løsne mutterene på sidene og løfte hjulet av? Må jeg løsne bremsevaier osv eller er de bare festet til skiven som blir værende igjen? Dette er veldig grunnleggende men hadde satt stor pris på hjelp!

kGumPcr.jpg
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (2 minutter siden):

Dette er trommelbrems.

Det er bare å løsne, evt. skru av de to store mutterne og hekte av vaieren fra armen.

 

Hårek skrev (1 minutt siden):

Det er vel en trommelbrems. Man hekter av wiren og løsner momentstangen der wirestrammeren er festet i gaffelen,
Så løsner du muttrene og løfter ut hjulet.

 

Takk. Så mye vet jeg. Trommelbrems, greit å vite.

Men litt forvirret. Med vaieren så mener dere ikke bremsevaieren? Den må ikke løsnes? Så jeg må først løsne mutteren til vaierene som er koblet til sølebeskytterene (eller hva enn de heter som gjør at søle osv ikke flyr overalt) og så løsne de store mutterene?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 minutter siden):

Enden av bremsevaieren må hektes av armen på trommelbremsen. Du skal bare skru på to store muttere.

Ok. Takk. Men de to vaierene som er festet til "sølebeskytterne" må vel også skrus/løsnes? Så både de små og de store mutteren må løsnes. Eller kan de hektes av uten å skru mener du? Det er to mutteren på den siden på bildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...