Gå til innhold

Nesten én av fem kvinnelige politiansatte har opplevd seksuell trakassering


Anbefalte innlegg

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/11/20/195720995/nesten-en-av-fem-kvinnelige-politiansatte-har-opplevd-seksuell-trakassering

I en anonym undersøkelse fagbladet Politiforum har gjort blant nesten 6.000 politiansatte medlemmer i Politiets Fellesforbund, svarer 18,3 prosent, nesten én av fem, av de kvinnelige ansatte at de har blitt utsatt for seksuell trakassering i løpet av sin tid i politiet. Bare 14 prosent av hendelsene ble rapportert, og for 43 prosent av dem igjen ble det ingen konsekvens.

 

Nedslående resultat.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utrivelige tall. Samtidig virker det som det går fremover, gitt at det rapporteres at det er nedgang i antallet som opplever dette, så mulig mye av dette ligger tilbake i tid.

Sitat

 

-I årets medarbeiderundersøkelse i politiet ser vi en nedgang fra forrige måling i rapportering på seksuell trakassering fra ca 2% til 1,3%. 

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2020/10/13/nulltoleranse-for-seksuell-trakassering-i-politiet/

 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (23 timer siden):

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/11/20/195720995/nesten-en-av-fem-kvinnelige-politiansatte-har-opplevd-seksuell-trakassering

I en anonym undersøkelse fagbladet Politiforum har gjort blant nesten 6.000 politiansatte medlemmer i Politiets Fellesforbund, svarer 18,3 prosent, nesten én av fem, av de kvinnelige ansatte at de har blitt utsatt for seksuell trakassering i løpet av sin tid i politiet. Bare 14 prosent av hendelsene ble rapportert, og for 43 prosent av dem igjen ble det ingen konsekvens.

 

Nedslående resultat.

Tallene bør nok leses med forsiktighet. Hvis dette er en undersøkelse som er sendt ut til alle politiansatte så er det jo ikke nødvendigvis et representativt utvalg som har svart, siden man selv har valgt om man svarte eller ikke. Jeg kan se for meg at de som er utsatt for slikt er mer tilbøyelige til å svare siden det er så stor fokus rundt dette og det angår dem personlig.

Tallene kan altså være overdrevet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 timer siden):

Tallene bør nok leses med forsiktighet. Hvis dette er en undersøkelse som er sendt ut til alle politiansatte så er det jo ikke nødvendigvis et representativt utvalg som har svart, siden man selv har valgt om man svarte eller ikke. Jeg kan se for meg at de som er utsatt for slikt er mer tilbøyelige til å svare siden det er så stor fokus rundt dette og det angår dem personlig.

Tallene kan altså være overdrevet.

Ja det er riktig og tror nok det er som du sier at de som er utsatt for det er mer tilbøyelig med svare.

Uansett ganske ille, men når ting blir så offentlig som nå pleier de rydde opp og ta det alvorlig.

Så det er positivt.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 timer siden):

Tallene bør nok leses med forsiktighet. Hvis dette er en undersøkelse som er sendt ut til alle politiansatte så er det jo ikke nødvendigvis et representativt utvalg som har svart, siden man selv har valgt om man svarte eller ikke. Jeg kan se for meg at de som er utsatt for slikt er mer tilbøyelige til å svare siden det er så stor fokus rundt dette og det angår dem personlig.

Tallene kan altså være overdrevet.

Det spørs også på hvem som tolker svarene, for dette er blitt demonstrert i andre liknende spørreundersøkelser hvor den som tolker svarene bruker en subjektiv tolkning og dermed kommer frem til noe helt annet en hva andre hadde tolket det som.

Lenke til kommentar

Hva er tilsvarende tall for andre yrker?
Hva er tilsvarende tall for menn i samme yrke?

Arbeidstilsynet melder om at det er en "markant økning i seksuell trakassering de siste ti årene", men det tror jeg faktisk ikke noe på. Jeg tror det er en markant økning i bevissthet rundt seksuell trakassering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...