Gå til innhold

PlayStation 5 videreselges for opptil 25 000 kroner


Anbefalte innlegg

Ja det ulovlig. Men dette er ikke hacking. Det er som coop selv sier, dette går ikke ut over de men alle andre som ønsker seg en konsoll. Med andre er ikke coop skadelidende.

Det er ikke ulovlig å snike i køen, uansett hvor mye du skulle ønske det.

Hadde de derimot ikke betalt for konsollene, eller ødelagt noe i datasystemene er det en straffbar handling. De har ikke gjort noen av delene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Juggel skrev (39 minutter siden):

Ja det ulovlig. Men dette er ikke hacking. Det er som coop selv sier, dette går ikke ut over de men alle andre som ønsker seg en konsoll. Med andre er ikke coop skadelidende.

Det er ikke ulovlig å snike i køen, uansett hvor mye du skulle ønske det.

Hadde de derimot ikke betalt for konsollene, eller ødelagt noe i datasystemene er det en straffbar handling. De har ikke gjort noen av delene.


De betaler åpenbart ikke skatt av salgene sine, og det vil derfor være interessant for skatteetaten å få utlevert disse kundelistene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (8 minutter siden):

At enkelte her inne forsvarer dette viser bare hvor tankegangen ligger. Dette her er bare trist.

Det at enkelte mener at dette er straffbart og at uthenging av privatpersoner som selger en vare for en høyere pris enn man selv liker er greit, viser bare hvor tankegangen ligger.

Dette er furting, intet annet. 

Lenke til kommentar

Til dere som sier at alle hadde en lik sjangse til å kjøpe dette så er det feil.

Dette var til salgs i noen få sekunder iløpet av en dag og grunnet dårlig system hos butikkene ble det mye klur. Hva om du satt i et møte eller var på jobb de 5 sekundene dette produktet var til salgs?

Det har også (ikke overraskende) kommet fram at bots har blitt brukt til å kjøpe dette produktet og vi ser en økende trend med at folk kjøper både dette produktet og andre produkt som f.eks skjermkort kun for å selge videre til syke priser.

Så her mener jeg at Finn.no har et ansvar for å ikke tilrette legge et slikt svartebørs system.

Det beste hadde vært om butikkene som faktisk solgte slike produkter tok ansvar og laget et retferdig system slik at folk flest kunne delta og at det måtte bevises at det er et menneske som fulfører kjøpet og ikke en bot. Når det ikke skjer så er neste steg at Finn.no ikke tilater slike annonser før 1-2 mnd etter release.

Til dere som nevner at det finnes andre plasser å selge som feks facebook så tror jeg det ligger litt lengre inne for mange å legge ut en PS5 til 40 000 der med fult navn enn på finn.no.

Dette kommer fra en som aldri har eid en konsol og aldri vurderte PS5.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MysticoN skrev (2 timer siden):

Til dere som sier at alle hadde en lik sjangse til å kjøpe dette så er det feil.

Dette var til salgs i noen få sekunder iløpet av en dag og grunnet dårlig system hos butikkene ble det mye klur. Hva om du satt i et møte eller var på jobb de 5 sekundene dette produktet var til salgs?

Alle hadde like stor mulighet for å kjøpe en selv.

Om du satt i et møte eller var ellers opptatt så var det en situasjon du selv hadde satt deg i, det er ikke butikken sin skyld.

Enkelte fikk gjennom bestillingene sine timer etter at salget startet, så det var ikke oppe i bare noen få sekunder.

Det var også flere muligheter fra kl 08:00 til 13:00, for ikke å nevne alle gangene man kunne forhåndsbestilt.

 

MysticoN skrev (2 timer siden):

Det beste hadde vært om butikkene som faktisk solgte slike produkter tok ansvar og laget et retferdig system slik at folk flest kunne delta og at det måtte bevises at det er et menneske som fulfører kjøpet og ikke en bot. Når det ikke skjer så er neste steg at Finn.no ikke tilater slike annonser før 1-2 mnd etter release.

Selvfølgelig.

Men som vi ser var det folk som brukte sine datakunnskaper for å bryte sikringene nettsidene hadde satt.

For eksempel kunne man kun kjøpe en konsoll, mens noen har klart å kjøpe flere.

Det er også snakk om at de har kjøpt konsollen før den ble lagt ut til salgs.

Det vil nok ikke være mulig å skape et 100% sikkert system.

Lenke til kommentar

Man må jo lure på hvorfor Sony gjør dette. Tenker de at de får større totalsalg, om de gir maskinen et eksklusivt image fra starten? Jeg lurer på hva som ligger bak denne strupingen av tilbudet.

 

Artikkelforfatteren bør vel forøvrig oppnå forståelsen av at om noe er lagt ut på finn for 25000, selger det ikke for den prisen. Såpass bør være et minstemål for å få tankene sine på trykk.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Aiven skrev (32 minutter siden):

Man må jo lure på hvorfor Sony gjør dette. Tenker de at de får større totalsalg, om de gir maskinen et eksklusivt image fra starten? Jeg lurer på hva som ligger bak denne strupingen av tilbudet.

Struping av tilbudet?

Tja, covid, enorm etterspørsel, etc.

De har nok solgt langt flere konsoller rundt denne lanseringen enn de solgte ps4 rundt lanseringen av den.

 

Man produserer vanligvis etter et estimat for hvor mange enheter man kommer til å selge, så om etterspørselen er mye høyere enn forventet så har man ikke nok.

Mye lurere det enn å produsere mange millioner fler enn det som faktisk selges.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Iki said:

Alle hadde like stor mulighet for å kjøpe en selv.

Om du satt i et møte eller var ellers opptatt så var det en situasjon du selv hadde satt deg i, det er ikke butikken sin skyld.

Enkelte fikk gjennom bestillingene sine timer etter at salget startet, så det var ikke oppe i bare noen få sekunder.

Det var også flere muligheter fra kl 08:00 til 13:00, for ikke å nevne alle gangene man kunne forhåndsbestilt.

 

Selvfølgelig.

Men som vi ser var det folk som brukte sine datakunnskaper for å bryte sikringene nettsidene hadde satt.

For eksempel kunne man kun kjøpe en konsoll, mens noen har klart å kjøpe flere.

Det er også snakk om at de har kjøpt konsollen før den ble lagt ut til salgs.

Det vil nok ikke være mulig å skape et 100% sikkert system.

ifølge butikkene selv så gikk de iløpet av sekunder. Og når det legges opp for å jukse så gjør folk selvsagt det. Men jeg forstår at du er en forkjemper for et dårlig system som belønner juks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svartebørshandel med elektronikk er lov.

Svartebørshandel med konsertbilletter og billetter til idrettsarrangementer er ulovlig.

Minner om jalla tilstander. Sony og MS kunne ha belønnet lojale forbrukere ved å gi de førsterett på nye produkter, men de gir selvsagt faen.

For ordens skyld, jeg har PS5. Tech demoer og rehash er for det meste man får de neste 3-4 månedene, anbefaler folk å unngå handel på finn.

Lenke til kommentar
MysticoN skrev (13 minutter siden):

ifølge butikkene selv så gikk de iløpet av sekunder. Og når det legges opp for å jukse så gjør folk selvsagt det. Men jeg forstår at du er en forkjemper for et dårlig system som belønner juks.

Finn opp et system som beskytter mot folk som hacker nettsiden din slik at varer som ikke er til salgs blir lagt av i handlekurven, da kan du begynne å snakke om gode løsninger...

Lenke til kommentar
Juggel skrev (16 timer siden):

Personlig har jeg ikke noen problemer med dette, nei.

At personer utnytter hull hos udugelige elgiganter er ingen andre sin feil enn forretningene.

Alt jeg trenger å vite om deg.

Det går jo ikke ut over elgigantene heller, men mannen i gata. Feilslått strategi fra ende til annen. Regner også med at de fleste som prøver å selge blir innebrendene med dem om de prøver å selge for mer enn 10K. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenker jeg like gjerne kan vente rundt et år nå som den ikke er på plass til jul uansett.

Det er ikke så mange spill jeg har lyst på foreløpig, det er egentlig mest f.eks Last Of Us 2 som jeg ikke orker å spille på PS4 fordi den dessverre bråker for mye, så jeg har ventet med det. 

Når våren og sommeren kommer er det sjelden noe spilling uansett. Da er det bedre å være ute eller gjøre andre ting.

Men neste høst har det kommet flere spill, og da håper jeg å ha en PS5 i hus :) 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...