Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har laget en DIY portabel lodde/elektronikkstasjon som jeg ønsker å dele med dere.
Den er ikke helt ferdig og trenger noen kloke hoder til å hjelpe meg med de siste småtingene.

  1. Jeg trenger syntes jeg trenger en logo eller tekst på kassa, men er usikker på hva det skal være og hvordan det bør gjøres. Kan bruke sjablong, svimerking eller noe lignende.
  2. Holder av kabelendene(blå) er et mareritt og noe dritt å bruke. Noen forslag til noe jeg kan bruke til å holde kablene på plass?
  3. Male eller beise farge? Hvilken farge?
  4. Den riper opp bordplata jeg setter den på. Hva bør jeg ha under? Tenker filt eller noe.
  5. Jeg er tom for ideer om hvor jeg kan plassere strips. Any takers?
  6. Jeg har 3D printet en lås for lemmen. Den er dårlig og vil over tid ryke. Noen forslag til lås jeg kan bruke?
  7. Er det noe jeg har glømt av?

Sjekk ut video av kassa
https://youtu.be/E-pLFMhh-tQ

IMG_20201011_170720.jpg

IMG_20201011_1706342.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først å fremst, veldig bra jobba! 

Jeg liker ideen, selv om dette kanskje ikke er noe for meg. Kofferten ser jo litt "røff" ut i kantene og det bærer jo preg av at denne er hjemmelaget, men ideen er veldig god :) 

Smart det med batteriet. :) 

jeg ser du har brukt finerplater. Her ville jeg kanskje heller brukt Tynne MDF plater. Disse er rettere i kantene og mer solide. Men er nok også tyngre. 

3D printing har jeg en kompos som driver med. Jeg synes ikke kvaliteten på det som printes er bra nok. Han printet en slik skyvelås holder til meg til verandadøren. Denne sprakk etter en uke. 

Videoen er også veldig bra synes jeg. Informativ og bra laget :) 

Lenke til kommentar

Takk Bjerknez! Den er litt røff i kantene, det gjør ikke så mye. Men at den er røff på undersiden er noe drit da den skader bordplaten. Kassen fikk jeg gratis fra Vinmonopolet faktisk. Slapp å kjøpe materialer.

3D printede deler kan være skrøpelige, men man må designe slik at man unngår svakhetene som 3D printer har. Jeg skal absolutt se nærmere på å designe og printe en skyvelås, det var smart.

Å putte forbruksbatterier i kassa var oppe til vurdering, men droppet det da batterier brukes av flere enn bare meg i husstanden. Dessuten er batterier tunge og ville gjort kofferten tyngre enn nødvendig. Om jeg skulle trenge strøm til testing har jeg alltids variabel strømforsyning og banankabler til å supportere meg.

Jeg har valgt å bruke Ryobi batterier da jeg har flere batterier fra før. Det jeg bruker nå er 18V 5Ah og holder til 3 timer aktivt bruk. Lyset drar ca 1A når at er påskrudd, og loddebolten drar ca 2.5A når den varmer seg opp. Når loddebolten er varm bruker den ikke så mye strøm. Kapasiteten på batterier er på ingen måte hemmende. 

Endret av oPRE
Lenke til kommentar

Veldig bra. :)

Denne går på prosjektlista, ikke nødvendigvis lik din men ideen er helt strålende. Prosjektlista som selvfølgelig er altfor lang. Livet er for kort! 

 

Etter litt søking lærte jeg et nytt ord, 'eksenterlås'. Det ble en sånn 'er det det det heter'-opplevelse. Uansett, det er en sånn(eller 2) du trenger til å holde lemmen. ;)

I bunn bruker du griptape, både for å beskytte underlaget og holde stasjonen på plass. En flekk i hvert hjørne og kanskje noe på midten. 

Usikker på de kabelholderne, kanskje lage J-kroker i stedet for øyer? Med en strikk som sørger for at kablene ikke hopper ut av kroken?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Veldig bra. :)

Denne går på prosjektlista, ikke nødvendigvis lik din men ideen er helt strålende. Prosjektlista som selvfølgelig er altfor lang. Livet er for kort! 

Takk! Dette høres veldig kjent ut 😅

1 hour ago, Kahuna said:

Etter litt søking lærte jeg et nytt ord, 'eksenterlås'. Det ble en sånn 'er det det det heter'-opplevelse. Uansett, det er en sånn(eller 2) du trenger til å holde lemmen. ;)

Eksenterlås er vurdert, men slo det fra meg siden de jeg fant ble for store. Altså mottakerdelen (kroken) ble for stor og ville muligens hemme plata fra å ligge flatt når den er åpen. Det er på ingen måte umulig å få til et bra resultat, så skal nok ta det opp til vurdering igjen. 👍

1 hour ago, Kahuna said:

I bunn bruker du griptape, både for å beskytte underlaget og holde stasjonen på plass. En flekk i hvert hjørne og kanskje noe på midten. 

Står over griptape. Har absolutt ingen problemer med at kassa sklir. Griptape vil heller ikke skåne arbeidsunderlaget nevneverdig. Den hvite bordplata såg ikke ut etter jeg var ferdig med å filme. Plata var full av merker, så dama var ikke så fornøyd etterpå 😅. Tenker heller å lime noe filt på undersiden for å skåne bordplata. Eventuelt noe tynn gummi matte. Eventuell noe tynn og semimyk kantlist (90 grader) på alle endevegger. Kanskje jeg rett må gå løs på bunnen og kantene med sandpapir slik at alt blir smooth.

1 hour ago, Kahuna said:

Usikker på de kabelholderne, kanskje lage J-kroker i stedet for øyer? Med en strikk som sørger for at kablene ikke hopper ut av kroken?

Skal tenke litt på denne :)

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på en ting som kanskje kunne vært smart.

Hva med en ladefunksjon til batteriet i kassa samt mulighet for å koble kofferten til 220V?

Alt du trenger er en tja... 24V forsterker med den amperen du trenger. Kanskje 10 ampere holder? Når du er et sted hvor du har tilgang til strøm så kobler du deg bare på og da lades batteriet samtidig som du kan bruke det som er inni kofferten etc. Det tillater også en kraftigere justerbar power supply om ønskelig. 

Alt du trenger er som sagt en 24V forsterker, Kanskje en trafo som tar ned volten til 12V eller noe. 

Bare en ide jeg fikk :) 

Lenke til kommentar

Eller rett og slett bare kjøpe en 24V 10amp. Adapter med vanlig DC plugg. Så bruker du en XL4016 buck converter for å justere ned volten og amperen til enhetene du bar. TS100 loddebolt koser seg mest med 24v, så denne trenger ingen converter. Hvis drill batteriet er 18V så tipper jeg du trenger en buck converter til denne for å lade. Den justerbare power supplyen kan jo bare ta strøm rett fra adapteret (hvis kofferten er koblet til nett strøm). 
 

det vil jo bli litt mer vekt, men det kan jo være et artig prosjekt allikevel :) 

 

Lenke til kommentar
oPRE skrev (20 timer siden):

Står over griptape. Har absolutt ingen problemer med at kassa sklir. Griptape vil heller ikke skåne arbeidsunderlaget nevneverdig.

Ikke helt enig i den vurderingen. Jeg ser på griptape som et alternativ til gummiføtter. Et veldig tynt alternativ, 1-2mm. Om uregelmessighetene dine er større enn som så må du finne på noe annet. ;)

NB. Jeg har ikke sett at griptape har laget svarte striper mot underlaget men så har jeg kun brukt det på mobiler og nettbrett og de er kanskje ikke tunge nok til at de vil lage svarte striper mot underlaget.

Lenke til kommentar

Jeg liker som sagt ideen din veldig godt. Et artig prosjekt jeg kunne tenkt meg å lage selv. Men utfordringen for min del hadde blitt å lage selve kofferten, eller evt. funnet en som kunne brukes. 

Jeg synes kofferten din var litt i overkant "røff" i kantene og finerplater er vel ikke det som tåler mest ved et fall, for jeg regner med at kassen veier litt? 

 

Lenke til kommentar
On 11/24/2020 at 12:46 PM, Bjerknez said:

Jeg kom til å tenke på en ting som kanskje kunne vært smart.

Hva med en ladefunksjon til batteriet i kassa samt mulighet for å koble kofferten til 220V?

Alt du trenger er en tja... 24V forsterker med den amperen du trenger. Kanskje 10 ampere holder? Når du er et sted hvor du har tilgang til strøm så kobler du deg bare på og da lades batteriet samtidig som du kan bruke det som er inni kofferten etc. Det tillater også en kraftigere justerbar power supply om ønskelig. 

Alt du trenger er som sagt en 24V forsterker, Kanskje en trafo som tar ned volten til 12V eller noe. 

Bare en ide jeg fikk :) 

og

On 11/24/2020 at 7:49 PM, Bjerknez said:

Eller rett og slett bare kjøpe en 24V 10amp. Adapter med vanlig DC plugg. Så bruker du en XL4016 buck converter for å justere ned volten og amperen til enhetene du bar. TS100 loddebolt koser seg mest med 24v, så denne trenger ingen converter. Hvis drill batteriet er 18V så tipper jeg du trenger en buck converter til denne for å lade. Den justerbare power supplyen kan jo bare ta strøm rett fra adapteret (hvis kofferten er koblet til nett strøm). 
 

det vil jo bli litt mer vekt, men det kan jo være et artig prosjekt allikevel :) 

Tanken med å bygge inn en strømforsyning var i bakhodet under hele prosjektet. Jeg skulle ønske det var enkelt å slenge inn ett 24V 5A strømforsyning, men en 120W strømforsyning er rett og slett for stor. Den måtte bli plassert på utsiden hvis jeg skulle hatt det. 

Når det er sagt så fungerer 18V Ryobi batteri (i praksis ca 17V - 22V) over all forventning. Den gir nok strømstyrke og varer lenge. Jeg er glad jeg droppet strømforsyning da det rett og slett ikke er behov for det. 

Når det er sagt har jeg to omformere i kassa som jeg ikke har fortalt om.

  1. 8 - 40V to 12V med kapasitet på 10A
    Brukes til led strips, 12V uttak, og USB billader
  2. En liten UBEC 7 - 24V in og 5V out. Kapasitet på 3A
    Brukes til det fleksible lyset. 
On 11/24/2020 at 8:02 PM, Kahuna said:

Ikke helt enig i den vurderingen. Jeg ser på griptape som et alternativ til gummiføtter. Et veldig tynt alternativ, 1-2mm. Om uregelmessighetene dine er større enn som så må du finne på noe annet. ;)

NB. Jeg har ikke sett at griptape har laget svarte striper mot underlaget men så har jeg kun brukt det på mobiler og nettbrett og de er kanskje ikke tunge nok til at de vil lage svarte striper mot underlaget.

Jeg tror vi snakker om forskjellig type grip tape. Jeg trodde du mente en tape med veldig ru overflate, slik man bruker på trappetrinn for ikke å skli. Du tenker vel på noe gummitape av noe slag? Har du link til noe du vil anbefale?

On 11/24/2020 at 8:15 PM, Bjerknez said:

Jeg liker som sagt ideen din veldig godt. Et artig prosjekt jeg kunne tenkt meg å lage selv. Men utfordringen for min del hadde blitt å lage selve kofferten, eller evt. funnet en som kunne brukes. 

Jeg synes kofferten din var litt i overkant "røff" i kantene og finerplater er vel ikke det som tåler mest ved et fall, for jeg regner med at kassen veier litt? 

 

Tja. Du kan komme langt med bordsag, drill og sandpapir for å lage en solid kasse. Med hobbyplate eller MDF plater kan du vel lage en pen kasse som ikke er så røff i kantene.

Når det kommer til kassa jeg lagde så veier den 10kg med innhold. Selve trekassa er kjempelett og veier knapt noen ting. Slik kasser kan man få gratis på vinmonopolet. 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg ser plass argumentet her. 

Men skulle jeg bygget noe kompakt, så ville jeg heller satset på en 24V adapter med rundt 10 ampere, samt byttet ut de duppedittene i kassa som bruker under under dette. Feks. satt inn 24V LED strips. Loddebolten fungerer jo fint på 24V mener jeg å huske. Da hadde du sluppet omformerene og kunne i tillegg ladet batteriet de gangene du trengte dette ved å koble deg til nettstrøm. 

Så langt det er mulig, kan det være greit og holde seg til en voltklasse for å slippe omformere etc. som igjen har sine begrensninger samt tar plass, og det minsker også feilkildene. 

Jeg sier ikke at måten du har gjort det på er "feil". Jeg kommer bare med noen synspunkter som KANSKJE hadde gjort den enda bedre. :)

Lenke til kommentar
oPRE skrev (På 19.11.2020 den 20.21):
  1. Den riper opp bordplata jeg setter den på. Hva bør jeg ha under? Tenker filt eller noe.
  2.  

Veldig bra bygget.

Under er veldig enkelt, bruk knotter til å ha under stolben osv. Ikea har sett som er veldig billig, både med små og store. De store hadde passet perfekt. Det er 4 av de pr pakke. Den typen får man over alt. Kan også bruke kork plate og lime fast..

Lenke til kommentar
oPRE skrev (8 timer siden):

Jeg tror vi snakker om forskjellig type grip tape. Jeg trodde du mente en tape med veldig ru overflate, slik man bruker på trappetrinn for ikke å skli. Du tenker vel på noe gummitape av noe slag? Har du link til noe du vil anbefale?

Glemte rent at det er flere typer griptape. Litt sløvt med tanke på at jeg har minst 2 av typene hjemme. :p

Denne tenkte jeg på:
Amazon.com: GT-5000 (3 Strips) Grip Tape for Guns, Cell Phones, Cameras, Knives, Tools - Makes Anything"Grippy".: Office Products

Jeg har ikke brukt den til våpen men til mobiler, nettbrett, PS4-kontrollere..

 

Lenke til kommentar

Hvis jeg virkelig skulle "pyntet" litt på kofferten ville jeg høvlet de røffe kantene litt forsiktig eller pusset dem, for å fjerne de største skjevhetene. Så ville jeg faktisk vurdert å male den i en "elektroblå" farge, samt satt på stålprofiler i hjrørnene da finerplater ikke tåler veldig mye. fire solide gummiknotter i bunnen ville jeg også satt på. 

Men alt kommer jo an på hvor mye jobb man vil legge i finishen. Selv er jeg egentlig litt petimeter der. men prosjektet er så absolutt godkjent og faktisk var det litt inspirerende også. FIkk lyst til å lage en slik selv, men jeg har en tendens til å aldri bli fornøyd og vil alltid forbedre etc. så jeg tror det blir en lang prosess for min del, hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...