Gå til innhold

FEATURE: Hvor mye koster det å bygge en PS5-PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg spiller mest på PC selv, men synes det er fint å ha i alle fall én konsoll ved siden av som jeg kan bruke på TV'en, der jeg kan ligge i sofaen og spille.

Sonys eksklusive titler som Horizon Zero Dawn, God of War og Ghost of Tsushima (Har ikke prøvd TLOU2 enda) er svært gode "sofaspill", så jeg kommer nok til å kjøpe meg en PS5 så snart det faktisk er mulig å kjøpe en uten å vente månedsvis på en. Det frister også ekstra med en PS5 siden min PS4 bråker som et jetfly, selv om jeg har byttet kjølepasta og blåst viften tom for støv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artig prosjekt, selvsagt, men også ganske meningsløst da det blir som å sammenligne epler og skiftenøkler.

For det første selges konsoller (med unntak av Nintendo sine) med tap, da det er lisensiering Sony (og MS) tjener penger på. Siden en Playstation uten spill praktisk talt er en voldsomt overdimensjonert og svært dyr Chromecast, må nødvendigvis utgiftene til software tas med i regnestykket. Konsollspill er omtrent uten unntak dyrere en PC-versjonene, og for hvert spill kjøpt krymper den økonomiske avstanden. I tillegg kommer en del onlinetjenester som er gratis på PC, men koster penger på konsoll.

For det andre er konsoller rene underholdningsmaskiner. PC kan "alt" en konsoll kan, men er i tillegg et arbeidsverktøy som kan brukes både til studier, jobb, "hjemmekontor", bilde- og videoredigering, musikkproduksjon - you name it. De aller fleste som har konsoll har i tillegg en PC eller laptop, eller i det minste et nettbrett, noe man er langt mindre avhengig av med en PC som overlapper underholdning og nytte.

Regner man sammen prisen på en PS5, spillene kjøpt gjennom fem(?) års levetid, og kanskje også en maskin til nyttebruk ved siden av, tviler jeg på at forskjellen er særlig stor, og kanskje ikke en gang fordel konsollen.

I tillegg har man elementer som spillutvalg. Det meste som kommer til PS5 vil også komme til PC, i tillegg til en del Xbox-"eksklusive" titler, samt et vell av PC-eksklusive. I tillegg er bakoverkompabiliteten enorm; de aller fleste spill man noen gang har kjøpt til PC vil kunne kjøres også på en ny maskin gjennom kompabilitetsmodus eller patcher/tredjeparts verktøy som gjør at selv spill fra forrige årtusen går knirkefritt i dag. Mod-samfunnet gjør også en kjempejobb, slik at man kan få fryktelig mye mer underholdning (og spilletid) ut av et spill enn det man får i "boksen", noe som i all hovedsak er gratis. For eksempel er brorparten av mine 300-ish timer i Left4Dead 2 brukt på andre brett enn de offisielle, uten at det har kostet meg en krone utover originalspillet.

Selv sverger jeg til PC som spillverktøy og kunne aldri tenkt meg å skrote spill-PC'en for å gå utelukkende til konsoll. På samme måte kjenner jeg flere konsoll-gamere som aldri kunne tenkt seg å skifte Xbox'en eller PS'en mot en gaming-rigg.

Plattformene dekker forskjellige behov og bruksmønstre, og det er av den grunn ikke helt rettferdig å sammenligne prisene "back to back". En motorsykkel tar deg både raskere og billigere fra A til B enn en stasjonsvogn, men den er ikke nødvendigvis et bedre alternativ av den grunn. Det er jo en grunn til at det ikke har vært utbredt sinne over prisforskjellen; folk føler de får det de betaler for i begge leire.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
4 hours ago, Couchfighter said:

Jeg er en PCMR gutt men til og med folk som meg bør glede seg over at disse nye konsollene stiller med solid ytelse.

Flottere spill på konsollene tilsvarer jo også bedre kvalitet på mange av disse spillene som ellers ofte har få forbedringer når de portes over til PC. Win-win for oss alle, etter min synsing!

Samme båt her. Selv om jeg nesten utelukkende gamer på PC er jeg oppriktig begeistret for at de nye konsollene faktisk har CPU og lagringbåndbredde samt litt minne å leke med slik at vi faktisk kan få fremskritt innen spilldesign. Har stått mye stille helt siden PS3/X360 da PS4/X1 hadde utdatert CPU ved launch som tidvis jobber hardt KUN for å fore GPU med data...

Jeg håper bare det blir nok satsing på faktisk design, AI og nye konsepter de neste par årene som en effekt faktisk balasert maskinvare etter at røyken har lagt seg etter "omg4k60 @ very high" versjoner av spill vi allerede har sett/hatt tilgjengelig alt for lenge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Craxmerax skrev (15 minutter siden):

Liten detalj fra artikkelen:

PS5 og Xbox Series X bruker begge en Zen 2 basert CPU. Altså basert på Ryzen 3000 serien, ikke 2000.

Skulle til å nevne dette. Zen 2 = Ryzen 3xxx. 

Ryzen 2xxx er basert på zen +. Ryzen 1xxx basert på zen (eller zen 1). 

 

Men for øvrig en veldig grundig og interessant artikkel.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Daysleeper skrev (1 time siden):

Samme båt her. Selv om jeg nesten utelukkende gamer på PC er jeg oppriktig begeistret for at de nye konsollene faktisk har CPU og lagringbåndbredde samt litt minne å leke med slik at vi faktisk kan få fremskritt innen spilldesign. Har stått mye stille helt siden PS3/X360 da PS4/X1 hadde utdatert CPU ved launch som tidvis jobber hardt KUN for å fore GPU med data...

Jeg håper bare det blir nok satsing på faktisk design, AI og nye konsepter de neste par årene som en effekt faktisk balasert maskinvare etter at røyken har lagt seg etter "omg4k60 @ very high" versjoner av spill vi allerede har sett/hatt tilgjengelig alt for lenge :)

Du skal ikkje sjå vekk ifra at det er konsollene som drar spel designen til eit nytt nivå dei neste årene.

Lenke til kommentar

God catch, @Donkey Kong , litt slurv frå oss der. Fiksa no. @Skeptisk23 viss ein går for 3070-builden til 18k-ish så tangerer ein Xbox òg. Spekulasjonane har vel vore at ein må på ca. 2080 Super-nivå, så då vil nok 3060 Ti halde der også, men så er det dette med optimaliseringa da.

Elles er eg heilt samd med omtrent alt @Lord_Kremmerhus seier, og me har skrive mykje om dette før. Òg samd i at samanlikninga ikkje er så veldig matnyttig, men det gir jo ein viss peikepinn på kvar ein er. Alltids artig å sjå tilbake om eit år eller to for å sjekke ståa igjen då. Me skriv jo at det er eit slags tankeeksperiment, og er mest for moro. 

Endret av iR' BR34K
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Santiano skrev (5 timer siden):

Dere bruker seriøst ordet strålesporing dere også? Hvorfor må alt på død å liv ha en norsk variant? Akkurat som strømming. Er det virkelig vanskeligere enn å bare si streaming?

Hvorfor ikke? Gamer har i alle år vært flinke til å anvende norske termer der hvor de finnes og dette er en god ting. Det gir ingen fordeler å anvende engelske termer og dermed innføre nye ord i språket som vi egentlig har fra før av.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Absolutt. Dette er på ingen måte noen slakting av tankeeksperimentet og med det artikkelen, men heller ett innspill om at konklusjonen ikke er noen ubetinget "fasit", da det er flere elementer som forklarer og/eller rettferdiggjør prisgapet.

Som du er inne på er det også interessant å se avstanden senere i livsløpet, da jeg vil tro komponentene går ned i pris raskere enn konsollen, noe Sony garantert har tatt med i regnestykket og prissettingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Lord_Kremmerhus skrev (1 time siden):

Absolutt. Dette er på ingen måte noen slakting av tankeeksperimentet og med det artikkelen, men heller ett innspill om at konklusjonen ikke er noen ubetinget "fasit", da det er flere elementer som forklarer og/eller rettferdiggjør prisgapet.

Som du er inne på er det også interessant å se avstanden senere i livsløpet, da jeg vil tro komponentene går ned i pris raskere enn konsollen, noe Sony garantert har tatt med i regnestykket og prissettingen.

Og vi tar det ikke som slakt heller, Lord_Kremmerhus. Dette var en meget god tilbakemelding fra deg, som vi alltids setter pris på (tilbakemeldinger, altså). Og tanken var som iR' BR34K var inne på heller å sette opp et lite "nullpunkt" nå. Og så blir det spennende å se hvordan dette tåler tidens tann.

Og så er det jo en morsom artikkel å skrive. Må jo kunne ha det gøy også, så lenge det er grundig samtidig :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Daysleeper skrev (10 timer siden):

Jeg håper bare det blir nok satsing på faktisk design, AI og nye konsepter de neste par årene

Kunne ikke vært mer enig. Synes design har havnet i baksetet siden PS2.

Lord_Kremmerhus skrev (10 timer siden):

For det første selges konsoller (med unntak av Nintendo sine) med tap, da det er lisensiering Sony (og MS) tjener penger på.

Jeg er enig med hele innlegget ditt bortsett fra akkurat dette. Om konsollene selges med tap er irrelevant for regnestykket.
For å sette litt tall på alle innspillene dine kan jeg jo nevne at jeg faktisk har regnet meg frem til at gjennom PS4 sine 7 års levetid har jeg brukt ca 100 000 kr på konsollen, utstyr og spill. Inni der er det snakk om både vanlig og Pro, samt 4 kontrollere og 3 VR-headset, men likevel er det nærmere 70 000 bare på spill. Tror jeg har i underkant av 1000 spill til maskina, så en gjennomsnittspris på ca 80 kroner per spill. Da snakker vi PC-nivå på spillpriser, men så kjøper jeg ofte på tilbud og mange av spillene er "gratis" PS-Plusspill, men poenget mitt med akkurat dette er at det er kun de første månedene at vi ser den store forskjellen mellom PC-spill og konsollspill i pris. Tror nok uansett at du har rett i at den totale prisforskjellen ikke er så stor som artikkelen her tilsier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
iR' BR34K skrev (9 timer siden):

. @Skeptisk23 viss ein går for 3070-builden til 18k-ish så tangerer ein Xbox òg. Spekulasjonane har vel vore at ein må på ca. 2080 Super-nivå, så då vil nok 3060 Ti halde der også, men så er det dette med optimaliseringa da.

 

Det var ment som en spøk og et stikk til hvorfor man lager en slik artikkel med fokus på en av to nye konsoller.  

Lenke til kommentar
Santiano skrev (13 timer siden):

Dere bruker seriøst ordet strålesporing dere også? Hvorfor må alt på død å liv ha en norsk variant? Akkurat som strømming. Er det virkelig vanskeligere enn å bare si streaming?

Hva er galt med det egentlig?

I tillegg: Ref. den andre posten din, så går det fint an å redigere her.

Endret av CommanderKeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Gringorilla: Irrelevant? Ja og nei.

Med en ren sammenligning utsalgspris mot utsalgspris, kan man selvfølgelig hevde at slike elementer ikke har noe å si. Å kjøpe en PlayStation koster X, og å kjøpe en PC koster Y. Men i og med at konsoller selges med tap, er det åpenbart at de tjener pengene gjennom andre kanaler enn selve konsollsalget, og man sitter med en maskin som egentlig koster mer enn det man betaler, og man subsidierer dette prisavslaget gjennom fremtidige kjøp. Dette er jo en av fordelene ved å ha eierskap over hele maskinen, i stedet for en PC hvor hver komponent skal selges med overskudd siden hw-utviklerne og - produsentene tjener lite eller ingen ting på programvaren komponenten/maskinen brukes til.

Igjen: Dette er bare nok et element som gjør det vanskelig å sammenligne prisene direkte mot hverandre, da man på konsoller faktisk får dyrere maskinvare enn prislappen tilsier - i hvert fall den første tiden. PC og konsoll har ikke bare forskjellige muligheter og bruksområder, de prises også etter forskjellige modeller.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...