Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Rettslære 2 privatisteksamen høst 2020


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pepsimax94 skrev (9 minutter siden):

Ja det bør man. Da jeg gikk på jussen og hadde akkurat de samme fagene (erstatningsrett, avtalerett og kjøpsrett) fikk vi beskjed om at vi må se hva som er avtalt mellom partene først for å se om det foreligger forsinkelse, mangel osv. :) 

Ja, men husk at vgs-nivå er noe helt annet enn jussen. Er vel en grunn til at vi får forberedelsesdel på forhånd. 

Og om vi skulle brukt jussen her, burde vi vel dratt inn Bodum-dommen om at partene har risikoen selv for egne forutsetninger

 
Endret av Engel99
Lenke til kommentar
madlaga skrev (15 minutter siden):

Jeg lurte på det samme. Men jeg leste så mange sensorveiledninger hvor det stod at "formålet er å prøve elevene på flest mulig felt" - at jeg så meg helt blind på det og tok med en liten del avtalerett. Kan godt være det er utenfor oppgaven da, veldig usikker.. 

Nei, det vil jeg ikke si at det er. Se fkjl. §16 1.ledd jf. §15 1.ledd. 

I denne saken opplyste selger om toppfart osv og det var det som var avtalt da syklene ble kjøpt og at "det hørtes bra ut!". M og P sa ikke spesifikt til selger at de kom for å kjøpe en miljøvennlig sykkel og det var derfor ikke avtalt at sykkelen skulle være miljøvennlig fordi

- M og P ikke spesifikt sa den skulle være miljøvennlig

- Kravet og miljøvennlighet ikke ble sagt av selger da han fortalte om sykkelen

Hvis selger hadde opplyst om at sykkelen var miljøvennlig i tillegg til den andre informasjonen han ga, så er det dette som er avtalt. Avtalen var at de kjøpte en sykkel med toppfart på 50 kmt eller hva det var. 

Lenke til kommentar
Pepsimax94 skrev (1 minutt siden):

Nei, det vil jeg ikke si at det er. Se fkjl. §16 1.ledd jf. §15 1.ledd. 

I denne saken opplyste selger om toppfart osv og det var det som var avtalt da syklene ble kjøpt og at "det hørtes bra ut!". M og P sa ikke spesifikt til selger at de kom for å kjøpe en miljøvennlig sykkel og det var derfor ikke avtalt at sykkelen skulle være miljøvennlig fordi

- M og P ikke spesifikt sa den skulle være miljøvennlig

- Kravet og miljøvennlighet ikke ble sagt av selger da han fortalte om sykkelen

Hvis selger hadde opplyst om at sykkelen var miljøvennlig i tillegg til den andre informasjonen han ga, så er det dette som er avtalt. Avtalen var at de kjøpte en sykkel med toppfart på 50 kmt eller hva det var. 

Jaa det gir mening, kom vel frem til noe som ligner det der ja haha. 

Endret studieretning siden du har gått jus før, men nå tar vgs fag? 🙂

Lenke til kommentar
Engel99 skrev (20 minutter siden):

Ja, men husk at vgs-nivå er noe helt annet enn jussen. Er vel en grunn til at vi får forberedelsesdel på forhånd. 

Og om vi skulle brukt jussen her, burde vi vel dratt inn Bodum-dommen om at partene har risikoen selv for egne forutsetninger

 
  •  

Ja det skjønner jeg :) Men da jeg gikk på jussen var det akkurat samme temaer og i tillegg var alle spørsmålene oppgitt som på rettslære 1 og forvaltningsretten kommer ikke før på 2. året og fullmakt på 3. året, så var enklere hehe :) men det er absolutt lurt å nevne noe om avtalrett ift. kjøp ift. hva partene hadde grunn til å forvente osv :)  Hadde M berettigede forventninger (avtalerett) om at sykkelen var miljøvennlig fordi selger sa det? Det tolker jeg det til at hun mener, fordi hun hevder jo at selger sa syklene var miljøvennlige :) 

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar
madlaga skrev (10 minutter siden):

Jaa det gir mening, kom vel frem til noe som ligner det der ja haha. 

Endret studieretning siden du har gått jus før, men nå tar vgs fag? 🙂

Ja, kom ikke inn videre pga for dårlig karaktersnitt og tok 1. året som privatist :) har lyst til å fullføre jussen så er derfor jeg tar opp fag :) 

Lenke til kommentar
Pepsimax94 skrev (5 minutter siden):

Ja, kom ikke inn videre pga for dårlig karaktersnitt og tok 1. året som privatist :) har lyst til å fullføre jussen så er derfor jeg tar opp fag :) 

Aah ja har hørt om det der, at man må søke videre med VGS karakterer hvis man går bachelor. Syns det er helt utrolig tragisk å gjøre det på den måten, men det er jo en helt annen sak haha 🙂

Lenke til kommentar
madlaga skrev (10 minutter siden):

Aah ja har hørt om det der, at man må søke videre med VGS karakterer hvis man går bachelor. Syns det er helt utrolig tragisk å gjøre det på den måten, men det er jo en helt annen sak haha 🙂

Ja, det er kjipt, men sånn er det dessverre 😕 det var ikke karaktersnitt da jeg tok 1. året som privatist da, da hadde jeg drittdårlig snitt, men så lenge jeg hadde 6000 kr. til å avlegge eksamen i emnene kjøpsrett, avtalrett, erstatningsrett, familie- og arverett og menneskerettigheter (så lenge jeg betalte for å ta eksamen) gikk det bra, haha :)

Lenke til kommentar
Pepsimax94 skrev (2 minutter siden):

Ja, det er kjipt, men sånn er det dessverre 😕 det var ikke karaktersnitt da jeg tok 1. året som privatist da, da hadde jeg drittdårlig snitt, men så lenge jeg hadde 6000 kr. til å avlegge eksamen i emnene kjøpsrett, avtalrett, erstatningsrett, familie- og arverett og menneskerettigheter (så lenge jeg betalte for å ta eksamen) gikk det bra, haha :)

Hvilken skole tok/tar du bacheloren på?

Lenke til kommentar
Engel99 skrev (18 minutter siden):

Hvilken skole tok/tar du bacheloren på?

Jeg hadde for dårlig snitt til å komme inn på noe, så jeg tok 1. året på UiO som privatist, så da kunne man ha 2 i snitt fra vgs hvis det var det om å gjøre. Så lenge jeg hadde penger til å betale for å kunne ta emnene, spilte det ingen rolle hvilket snitt jeg hadde. Måtte også ha generell studiekompetanse. 

Jeg kommer ikke inn videre på bachelor/master for da må man ha karaktersnitt på sånn 5,5 eller noe sånt for å komme inn :) 1. året på jussen var åpent for alle (privatister) da jeg tok det, men ikke 2. og 3. året for da må man ha snitt for å komme inn. Man kan ikke være privatist og betale seg ut av det på en måte :) 

 

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Engel99 skrev (7 timer siden):

Fikk 4, ikke fornøyd, trengte bedre!

Har noen noe erfaringer med klaging på slike privatist-eksamener? Skal det mye til å gå opp? Skjønner ikke hva jeg har gjort så kraftig feil på. Så kjedelig at vi ikke får noe løsningsforslag eller begrunnelse for karakter:( 

Jeg er enig, det burde vi fått! Hvis man klager kan man gå både opp og ned i karakter da så det er skummelt...

Lenke til kommentar
Engel99 skrev (12 timer siden):

Fikk 4, ikke fornøyd, trengte bedre!

Har noen noe erfaringer med klaging på slike privatist-eksamener? Skal det mye til å gå opp? Skjønner ikke hva jeg har gjort så kraftig feil på. Så kjedelig at vi ikke får noe løsningsforslag eller begrunnelse for karakter:( 

 

enig, utrolig kjipt 😕 har ikke gått på privatskole heller, så har ikke noen lærer å snakke med om oppgaven 😕  

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...