Gå til innhold

Designe CV’n eller bare vanlig hvitt?


Gjest 4214e...561

Anbefalte innlegg

Gjest 4214e...561

Jeg er litt kreativ av natur. Mener ikke at jeg går veldig amok og gjør sånne ekstra ting, men jeg liker litt forandring, er visuell og synes standard ofte blir kan bli kjedelig. Jeg bare lurer på om noen har erfaring med å designe CV. Bryr arbeidsgiver seg om slik? Eller er det helt bortkastet? Må betale for det, men er ikke dyrt i det hele tatt. Men litt kjedelig er det jo om det er helt bortkastet

Anonymous poster hash: 4214e...561

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jobben du søker på primært handler om design/visuell kommunikasjon, så kan det være det har noe for seg. Da har du kanskje også en portefølje av andre verk du kan vedlegge, som kan være minst like interessant som teksten på CV for å kommunisere dine kunstneriske evner.

Hvis du skal overta min jobb med å få industriell teknologi til å fungere i henhold til formaliserte standarder, glem det. Jeg forventer en ordinær CV i svart-hvitt, helt uten skrivefeil, strukturert på samme måte som resten av bunken, og under absolutt ingen omstendighet får den være mer enn to sider, uansett hvor fantastisk og enestående karriere du har hatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Penny skrev (20 minutter siden):

Hvis jobben du søker på primært handler om design/visuell kommunikasjon, så kan det være det har noe for seg. Da har du kanskje også en portefølje av andre verk du kan vedlegge, som kan være minst like interessant som teksten på CV for å kommunisere dine kunstneriske evner.

Hvis du skal overta min jobb med å få industriell teknologi til å fungere i henhold til formaliserte standarder, glem det. Jeg forventer en ordinær CV i svart-hvitt, helt uten skrivefeil, strukturert på samme måte som resten av bunken, og under absolutt ingen omstendighet får den være mer enn to sider, uansett hvor fantastisk og enestående karriere du har hatt.

Tenker på kafe, butikk. Noe så enkelt. Jeg vil velge design som er relevant, og ikke særlig fargerikt. Jeg tenkte bare at en litt designet PC kan fenge mer, mer personlig. Uten at det er ekstremt mye farger og dilldall såklart. 

Lenke til kommentar

Det kan nok variere en del, men på generell basis så går fleire og fleire arbeidsgjevarar vekk frå CV på papir. Dei fleste brukar no søknadsskjema på nett der du må fylle inn relevant kompetanse i dei rette felta og på den måten lage ein ny CV som passar til arbeidsgivers system.

Dersom du skal gå rundt og spørre etter jobb og samtidig legge igjen ein fysisk CV så kan det være fordelaktig at du ikkje berre har eit kopi-ark å dele ut.
For ein arbeidsgiver som blar seg gjennom søknad og CV på papir så kan ein stoppe opp litt ekstra ved ein CV som er ekstra forseggjort, men det er nok meir og meir digitalt i dei fleste bransjar.
Til digital søknad og CV så bør du ikkje ha dokument som er for "fancy" ettersom du kan risikere at formateringa i dokumentet blir øydelagt av det nettlesarbrukargrensesnittet som arbeidsgiver bruker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste jeg lærte på cv-kurs, var at det går an å skrive cv'en i en slags progressiv stil. Altså at man forklarer jobbhistorien i en fortelling i stedet for den klassiske strukturerte versjonen. Da tar man med erfaringer og egenskaper i teksten.

Vi lærte også at for mye dilldall virker oftest mot sin hensikt. Det kan forvirre og virke useriøst. Det spørs hvor man søker jobb og hva man skal gjøre.

Og spesielt når man sender ut interessebrev- eller søknader, til mange bedrifter. Da bør det være mest mulig nøytralt. For man kan ødelegge for seg selv hos veldig mange hvis man da sender ut en veldig useriøs cv.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (25 minutter siden):

Eneste jeg lærte på cv-kurs, var at det går an å skrive cv'en i en slags progressiv stil. Altså at man forklarer jobbhistorien i en fortelling i stedet for den klassiske strukturerte versjonen. Da tar man med erfaringer og egenskaper i teksten.

Dette rådet ville eg vært forsiktig med å følge då det er svært situasjonsavhengig. 

Det er ikkje alle arbeidsgivere som har tid til å lese en lang tekst, mange hopper rett til utdanning og dagens arbeidsgiver før dei avgjer om kandidaten er relevant eller ikkje. 

Dersom det er 2-3 søkarar så kan det kanskje være lurt å fortelle om kompetansen i staden for å liste opp, men er det mange søkarar så kan ein bli offer for ei litt for rask grovsortering. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bytex skrev (6 timer siden):

Og hvor mange jobber har du hatt siden det kurset? ;)

Du skal prøve å være smart og morsom på min bekostning?

Jeg personlig har aldri trengt noe kurs. Men siden alle gnåler om at alt skal være så politisk korrekt her på denne nettisden, så valgte jeg å gjengi den "verdifulle kunnskapen" man får på sånne kurs. Sånn at jeg ikke blir beskyldt for å drive med "synsing basert på egen erfaring" nok en gang.

Men selv dét er jo feil på denne siden. Damned if you do and damned if you don't.

Kan du ikke heller komme med noen gullkorn siden du er så fantastisk smart og intelligent, i stedet for å prøve å være smart og morsom på andres bekostning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har utdanning innenfor bl.a design og valgte designe CV-en selv. Nøytral farge, og ikke noe ekstra greier, men gjorde den litt mer oversiktlig med marger og lignende, så arbeidsgiver lett kan svippe til det den ønsker lese om. En haug med tekst på en side er ikke alltid like oversiktlig, og gjør du noe litt annet med CV-en stikker den seg ut blant mange andre. 

Det går fint an å lage en stilren fin CV som skiller seg ut, enn den typiske Word-CVen.

I kreative yrker passer det fint. Du sier du skal søke kafé og butikker, der er det gjerne mange søkere, så jeg ville valgt en CV som skiller seg ut her. Om det kun er deltidsjobb kan man jo godt ta noen sjanser og gjøre den litt annerledes? Om du uansett skal søke på mange ulike steder.

Lenke til kommentar

Flere og flere firma bruker automatiserte løsninger (AI/ML) for å lese CVene, og da er det en fordel at man kan konvertere CVen til rene tekstfiler. Det kan man teste selv med flere forskjellige online løsninger, for å se at informasjonen blir noenlunde korrekt.

For mye design og krativitet rundt oppsett og utforming ødelegger denne prosessen, og for jobber med mange søkere blir disse ofte diskvalifisert uten noen manuell sjekk.

Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har brukt egenprodusert bakgrunnsbilde på mine standard søknader (i de tilfellene der man kan søke utenom fast skjema) samt en liten komposisjon av noen av mine beste bilder (som ikke er direkte knyttet til noe arbeid for andre).

Bakgrunnsbilde er åpenbart så stilrent og diskré at det ikke virker forstyrrende og hensikten er å fremstå som en gradient med mindre den som leser kikker litt nøye. Bildene jeg har benyttet er også av passende milde farger som ikke skriker etter oppmerksomhet. "Less is more".

Mitt fagfelt er dog knyttet til design og visualisering så jeg mener at det i mitt fag ofte er smart å tidlig gi et demonstrativt inntrykk som viser at jeg kan mer enn mye av konkurransen. Det er ikke gitt at jeg kommer langt nok i første søkeprosess til at jeg får vist porteføljen.

I de tilfeller hvor man både kan sende via mail og skjema sender jeg begge. Er oppmøte en mulighet så gjør jeg heller det og tar bilder med meg.

Lenke til kommentar

De fleste vil sette pris på vanlig CV. Unntak er om du søker på jobb som designer eller noe annet veldig kreativt. 

Når det gjelder butikk/kafe, så kan de spille begge veier. Om sjefen syns det er veldig fint, får du plus. Om sjefen syns lite om slikt, så mister du jobbintervju. 
Eg hadde gått for en GOD CV, veldig gjennomtenkt og presis. Om du har alt for mye tid til overs, bruk den heller til å lese mer om butikken/kafe og tilpass din CVen ut i fra informasjonen. Lykke til

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (På 16.1.2021 den 3.59):

De fleste vil sette pris på vanlig CV. Unntak er om du søker på jobb som designer eller noe annet veldig kreativt. 

Når det gjelder butikk/kafe, så kan de spille begge veier. Om sjefen syns det er veldig fint, får du plus. Om sjefen syns lite om slikt, så mister du jobbintervju. 
Eg hadde gått for en GOD CV, veldig gjennomtenkt og presis. Om du har alt for mye tid til overs, bruk den heller til å lese mer om butikken/kafe og tilpass din CVen ut i fra informasjonen. Lykke til

Helt enig her. ^ 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror nok, som mange allerede har nevnt, at med mindre du søker på en stilling som forventer kompetanse innen grafisk design, kreativitet etc., så er en helt plain CV bra nok - om ikke best. Jeg har selv rekruttert stillinger til min bedrift hvor vi hadde over 400 søkere, og de CV'ene som utmerker seg for meg er de som er to the point og lett å lese.

Tenk deg at de som leser gjennom CV'en din gjerne pløyer gjennom titalts/hundretals om gangen, det viktigste er derfor å få frem kompetansen din i kontekst mot stillingen så klart og tydelig som mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...