Gå til innhold

Deler til en fremtidsfokusert PC


Anbefalte innlegg

Planlegger å gå til innkjøp av noen varer for en datamaskin som er fremtidssikker. Foretrekker å gå til innkjøp av kvalitetsvarer nå, enn å måtte oppgradere tidligere. Nå er det nesten 9 år siden jeg sist kjøpte meg PC så føler mye har endret seg. Budsjettet ligger på rundt 15 000, men er relativt fleksibelt. Foretrekker å heller bruke mer penger nå, enn å måtte oppgradere tidligere. Kunne vært fint om denne kunne vare 9-10 år slik som den jeg har hatt nå med kanskje en GPU update eller 2 på veien.

 

Maskinvare jeg har:

SSD's and HDD:

Har 2 SSD og 1 HDD, kommer til å kjøpe m2 i fremtiden.

Asus 1070 TI:

Oppdaterer skjermkortet mitt senere, har fremdeles 144hz 1080p skjerm, så venter muligens til neste generasjons skjermkort samtidig som jeg oppgraderer PC-skjermen.

1000W PSU Evga SUPERNOVA G3

 

Hva jeg tenker å kjøpe

 

Case: Fractal Design Meshify 2

Forvirret hva forskjellen mellom  Meshify 2 og S2 Meshify ?

Tenker å erstatte viftene med i kabinettet med Noctua A14, da jeg foretrekker en stillegående PC

 

CPU: AMD Ryzen 9 5900X

Vet at dette er overkill for spill nå, og at  5600x gir mye spill ytelse for pengene. Men slik jeg forstår det er Ryzen 5000-series siste serie som evt vil passe med dagens hovedkort så når jeg må oppgradere så betyr det full revamp.

5800x er jo veldig lik ryzen 5900x, men føler disse er såpass nære i pris atm at jeg kan like godt påkoste meg en 5900x

 

CPU Cooler: Noctua NH-D15 Chromax.Black  

Som sagt liker jeg stillegående PC,  og har en gammel Noctua NH-D14 i nåværende maskin jeg er fornøyd med. Dette betyr jeg må benytte meg av Lavprofil ram, og slik jeg har forstått det, er det vanskelig å finne lavprofil ram med 3600mhz og timings under CL18.

 

Memory: Corsair Vengance LPX 32G (4 x 8GB) DDR4-3600 CL18

Leste at Zen 3 ram sweetspot skulle ligge rundt 4000Mhz, men på noen tester virker det mer som at 3600/3733mhz ga bedre ytelse ennhøyere frekvenser. Hva er sannsynligheten for at dette er noe som blir "fikset" med bios updates.

Også lest at zen 3 foretrekker 4 ram stikker, men at flere ram stikker også betyr at det blir vanskeligere å oppnå høy frekvens stabilt. 

 

Motherboard: Asus TUF Gaiming X570-PLUS (Wi-Fi)

For tiden bruker jeg WiFi og her slipper jeg å kjøpe eksternt WiFi kort og virker som et generelt bra hovedkort. 

Ser at veldig mange anbefaler B550 over x570, men B550 har ikke PCI 4.0 for Skjermkort, noe som betyr den er litt mindre "futureproof"?

 

 

 😃

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...