Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Koble lysbryter.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg synes vel trådstarter kom litt feil ut her, men ikke så merkelig når man får slike tilsvar som her.

Du "brenner ikke  ned" huset ved å tukle med en slik bryter til ei lampe, med mindre du går inn for det = totalt inkompetent.

Det er liksom ikke hjernekirurgi å koble strøm, men defintivt farlig nok dersom man ikke har noe forståelse for strøm/kurser.

Har hatt elektriker på besøk som ikke klarte å koble en bryter etter varmgang i bryter pga - nettopp - en "handyman" som koblet kurs sjøl.

Men jeg vet at jeg ikke bør spørre i ett forum der det sitter elektrikere som helst ikke ser at "handymen" gjør jobben de er autorisert til å utføre.

Så jeg fikset det elektriker gjorde feil (noe jeg ikke har lov til). Det er jo sikringsskap og med måleinstrument så finner man jo ut hvordan en bryter virker.

En slik "simpel" bryter er grei nok den, men både "simple" og "Elko" er merket slik at kun elektrikere med nødvendig utdannelse vet hva symbolene og hvordan kretsen i en slik bryter er tenkt å fungere.

Så derfor:

Best å overlate slikt til elektriker... evt ikke spørre på ett forum der de garantert vil (korrekt) påpeke at du ikke har lov. .og at du er "ukyndig" fordi du spør. 
Istedetfor å svare som f.eks. Olaf gjør...
(Du vil finne det ut med et multimeter og IQ > skonummer)... :D

 

Lenke til kommentar
TL1000S skrev (12 minutter siden):

Du "brenner ikke  ned" huset ved å tukle med en slik bryter til ei lampe, med mindre du går inn for det = totalt inkompetent.


Fort gjort å bruke avbiteren til å avisolere dersom man ikke har egnet verktøy, være litt hardhendt, ende opp med dårlig kontakt eller for lite tverrsnitt, som fører til lysbuer eller varmgang ... som i verste fall kan føre til brann.

Jeg er dog ikke uenig, har sett mye rart fra elektrikere, som ikke er i nærheten av å være godkjent.
Tror i mange tilfeller folk klarer enkle elektriske ting like fint selv, men reglene er åpenbart der fordi mange lider av Dunning-Kruger, å gjør ting de absolutt ikke burde gjort.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (11 minutter siden):

Jeg synes vel trådstarter kom litt feil ut her, men ikke så merkelig når man får slike tilsvar som her.

Du "brenner ikke  ned" huset ved å tukle med en slik bryter til ei lampe, med mindre du går inn for det = totalt inkompetent.

Det er liksom ikke hjernekirurgi å koble strøm, men defintivt farlig nok dersom man ikke har noe forståelse for strøm/kurser.

Har hatt elektriker på besøk som ikke klarte å koble en bryter etter varmgang i bryter pga - nettopp - en "handyman" som koblet kurs sjøl.

Men jeg vet at jeg ikke bør spørre i ett forum der det sitter elektrikere som helst ikke ser at "handymen" gjør jobben de er autorisert til å utføre.

Så jeg fikset det elektriker gjorde feil (noe jeg ikke har lov til). Det er jo sikringsskap og med måleinstrument så finner man jo ut hvordan en bryter virker.

En slik "simpel" bryter er grei nok den, men både "simple" og "Elko" er merket slik at kun elektrikere med nødvendig utdannelse vet hva symbolene og hvordan kretsen i en slik bryter er tenkt å fungere.

Så derfor:

Best å overlate slikt til elektriker... evt ikke spørre på ett forum der de garantert vil (korrekt) påpeke at du ikke har lov. .og at du er "ukyndig" fordi du spør. 
Istedetfor å svare som f.eks. Olaf gjør...
(Du vil finne det ut med et multimeter og IQ > skonummer)... :D

 

Huff, nå ble jeg dypt såret her grunnet små 👟 😂😂😂😂 kjeder dere ikke her inne iallefall, med så mange verdensmestere samlet på et sted 😉😀

Lenke til kommentar

Det handler ikke så veldig om at elektrofag er hjernekirurgi eller at det er så sinnsykt komplisert at bare slike "big brains som oss kan evne å gjøre jobben". Det handler om ansvarsrett.

Eller for å si det annerledes; det er like idiotisk av meg å jobbe udokumentert svart som det er for en handyman å mekke på ting selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (42 minutter siden):

Det handler ikke så veldig om at elektrofag er hjernekirurgi eller at det er så sinnsykt komplisert at bare slike "big brains som oss kan evne å gjøre jobben". Det handler om ansvarsrett.

Eller for å si det annerledes; det er like idiotisk av meg å jobbe udokumentert svart som det er for en handyman å mekke på ting selv.

Så du mener at det er idiotisk for en handymann å mekke på ting selv? Kanskje du er vokst opp med bruk og kast og bare kjøp ny? Dummeste jeg har lest så langt her. 

Lenke til kommentar

Jeg regna med at det fremgikk implisitt tydelig at jeg snakka om i denne konteksten, altså handymenn som fikler med sitt elektriske anlegg selv. Men da tydeliggjør jeg her. Det er dust om jeg skulle jobba udokumentert og svart, og det er dust for en handyman å fikle på sin elektriske installasjon hjemme eller andre steder. Uansett om det er i naustet eller på hovedsikringen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (23 minutter siden):

Jeg regna med at det fremgikk implisitt tydelig at jeg snakka om i denne konteksten, altså handymenn som fikler med sitt elektriske anlegg selv. Men da tydeliggjør jeg her. Det er dust om jeg skulle jobba udokumentert og svart, og det er dust for en handyman å fikle på sin elektriske installasjon hjemme eller andre steder. Uansett om det er i naustet eller på hovedsikringen.

Huff, finn deg noen andre å diskutere med. Jeg er ferdig med dette. 

Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):

Det er ingenting i veien med wago eller torix, dersom de brukes riktig.

Torix er lovlig og i salg, men er underlegen wago av flere grunner. Det største problemet er potensialet for feilbruk. Det er lett å tvinne ledere usymmetrisk eller skade kordeller som kan gjøre at små kobberstubber ramler ut av den over tid. Hvem vet hvor de tar veien. Det har ikke wago siden man bare skal ha én leder i hvert hull. Torix har også en tendens til å skru seg ut av seg selv i om den står i et vibrerende/bevegelig miljø. Antar at naustet ikke er av betong og kan flekse i uvær. Wago har mothaker som gjør det umulig. En tredje ting er at torix er mer åpen enn wago og mer utsatt for korrosjon. Skulle jo tro det kan være litt fuktig luft i naustet av og til. Kanskje til og med salt fuktig luft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Torix er lovlig og i salg, men er underlegen wago av flere grunner....


Enig i alt det 😀

Har ikke brukt Torix på årevis selv, kun Wago, men begge deler er altså helt lovlig å bruke, også i en bryter, dersom det er plass nok, noe det generelt ikke er i en påveggsbryter i åpent anlegg.

Jeg ville foretrukket Wago over blindpunkt også, av nettopp de grunnene du nevner, men det er heller ingenting i veien for å bruke blindpunkt på brytere, dersom de har det, å det ikke er plass til wago.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"Torix" ja... Sier litt om "faget" elektriker. Litt som rørlegger med loddetinn og blåselampe.. og fagbrev fra steinalder.
Dette d***et har vært brukt for å koble sammen ledninger/kurser sålenge jeg kan huske. Men det fungerer jo... i mange ti-år.
Wago er lysår framskritt i forhold, men når man ser ett ledningsnett/koblinger i enhver moderne bil/MC så blir el-anlegg i hus bare "unsafe by default". Skulle tatt seg ut å koble ett ledningsnett til en moderne bil/MC med wago, skrukoblinger og "Torix". 
For ikke å snakke om å skru fast ledere med "rett moment" slik det er i brytere/koblingsbokser. 
Det fungerer jo, og det er vel derfor man bør ha fagbrev for å ha bevis på at man kan drive med dette på en forsvarlig måte. For konsekvenser av feil montering kan jo være store.

Apropos bryter.
Brytere som kun bryter en leder ("fase" som noen velger å kalle det), burde jo forbys.
Må jo ha bryter som bryter begge ledere uansett om det er inn eller ute. Men det er jo bare synsing fra min side.

Selv lampett-brytere på Biltema har jo slike som bryter/kobler begge ledere.
Og de er ikke merket med piler/symboler slik andre "ordentlige" brytere som trådstarter ønsket å få hjelp til å montere/koble av fagfolket her.

PS.
Har hatt denne diskusjonen om hva man "kan" gjøre og hva en elektriker *må* gjøre med ex-kollega. (*Ikke* utdannet elektriker).
Vedkommende hadde trukket ledninger/satt opp sikringsbokser/kurser i  flere bygninger slik jeg oppfattet det og mente det var helt OK.
(Oppgraderinger av egne hus/hytter).
Ingen branner så langt. Og det står sikkert ett skilt/"kart" i sikringsboks fra ett el-firma. Jeg ble helt satt ut! (for strøm har jeg faktisk respekt for).
Men:
Jeg har levd litt og det jeg har sett fra "fagfolk" av el-arbeid i diverse hus er rett og slett til tider så dårlig utført/dokumentert at det blir feil å "disse" en "stakkar" som spør om en helt enkel ting om en bryter til ei lampe! (Det er liksom ikke en ladeboks/sveiseapparat på 10kW som skal kobles her).
Men alle dere elektrikere?/"el-politi" her i tråden har *absolutt* rett i at man ligger tynt an dersom det skjer en brann *og* det kan dokumenteres at brannen skyldes at en neandertaler har koblet kreativt.
Så sørg for at en fagmann gjør noe med el-anlegget i hus, hytte og naust :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...