Gå til innhold

AMD RDNA2 - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mottok mitt 6800 XT Merc i går kveld. Avinstallerte all nvidia-programvare fra Windows, og den tok antakelig med seg ett eller annet vcredist-greier i slengen, for etterpå var det veldig mye som ikke virket. Etter å ha fått noen spill i Steam til å oppdatere seg, begynner også andre å komme tilbake (nei, det hjalp ikke å installere fra Microsoft). Firefox er fremdeles syk.

Akk, ja. DLL Hell is real, guys.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Pigfaced Git said:

Mottok mitt 6800 XT Merc i går kveld. Avinstallerte all nvidia-programvare fra Windows, og den tok antakelig med seg ett eller annet vcredist-greier i slengen, for etterpå var det veldig mye som ikke virket. Etter å ha fått noen spill i Steam til å oppdatere seg, begynner også andre å komme tilbake (nei, det hjalp ikke å installere fra Microsoft). Firefox er fremdeles syk.

Akk, ja. DLL Hell is real, guys.

Fikk min idag morges.. brukte et par timer på å reinstallere windows og få alt på plass igjen >.< stresssss. 

Lenke til kommentar

Jeg avinstallerte bare nvidia driverene på vanlig måte i fra app menyen i kontrollpanelet, ikke noe problem her :) 

Win 10 installasjonen min har vært igjennom z170, x99 og B350 med 1700 og 3700x. Radeon 390 CF, GTX 1080Ti, GTX 970, 5700XT, GTX970 igjen og nå 6800XT. Aldri brukt noe eksternt avinstallasjonsprogram eller noe sånt. Sikkert bloat i fra helvette, men jeg får forventete resultater i Timespy osv. ^^

Lenke til kommentar

Jeg tviler på om jeg hadde fått problemene uten alle avinstalleringene, men det er jo ikke noen vits i å sitte på gigabytes med drivere og annet slagg som ikke lenger er i bruk. Nå virker plutselig Firefox igjen også, uten at jeg helt ser hvorfor -- sikkert en reboot som måtte til, en gang etter at jeg gjorde hva det nå enn var jeg gjorde. (Det var ikke første reboot etter installasjon av kortet.)

I Linux virket selvfølgelig alt som det skulle etter første boot, uten at jeg måtte installere nye drivere engang.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et RX 6800 XT som jeg kommer til å selge videre, men måtte først teste forskjellen mot RTX 3080. Totalt sett kom RX 6800 XT skuffende ut:

comparison.thumb.png.910e0cf72659ddbc5e8597a06c5efaa5.png

Yakuza Kiwami 2 ble testet med SAM, samme i Deus Ex.

Shadow of the Tomb Raider på Ultra uten RT vant det med 1 fps average i 3440x1440: 135 vs 134 fps.
Med RT på var det svakt: 62 vs 82 fps, men dette var jo forventet...

Quake 2 RTX var to forskjellige verdener: 33 vs 60 fps i samme scene, heller ikke noen overraskelse.

 

RTX 3080 var på den vanlige overklokken jeg kjører: 1980 MHz, 10252 MHz memory

RX 6800 XT kjørte en overklokk på 2500-2600 MHz på 1100 mV, med memory satt til 2150 MHz med Advanced Timings 1 skrudd på.

 

Det er mulig spillutvalgene jeg tok ikke er representative, men dette er spill jeg har spilt der jeg gjerne kunne tenkt meg mer ytelse.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Greit å teste ting selv når man har mulighet :)

Selv er jeg meget fornøyd å sitte med et 6800 XT som kosta meg ~9300kr. Med dagens situasjon og priser på ting, er jeg meget fornøyd med ytelsen det leverer i de spilla jeg spiller, i alle fall akkurat nå. Bryr meg heller ikke om RT og DLSS, og den dagen jeg gjør det, så er vel tiden moden for å bytte ut.

Poenget mitt er at det viktigste er vel å kjøpe og bruke det som passer ens eget behov og bruk :)

Hvilke utgaver av kortene har du testet med?

Lenke til kommentar

Ja, 1980 MHz er jo ikke akkurat unormalt høyt.

Rett ut av boksen presterer XFX RX 6800 XT MERC 319 bedre hos meg enn hva Zotac RTX 3080 Trinity gjorde da jeg hadde det. Nå har jeg selvfølgelig klart å surre vekk det jeg hadde av data på Zotac kortet, så eneste jeg sitter igjen med der er 3DMark data. Vel og merke kjører jeg 2560x1440, og ikke 3440x1440. RTX 3080 har vel vist seg å prestere bedre enn RX 6800 XT i høyere oppløsning "overalt"?

Lenke til kommentar

Mottok et XFX 6800 XT MERC for ca. 3 uker siden og har testet det en del. Vurderte lenge å returnere det siden jeg fikk tilbud om å kjøpe et 3080 til "fornuftig" pris, men endte opp med å beholde det. Jeg er så langt veldig fornøyd med kortet, men ble litt skuffet i begynnelsen over den syntetiske ytelsen out of the box i default modus. Grunnen til at jeg valgte å beholde det er at kortet overklokker og undervolter bra,  har gode temperaturer med oc/uv (72, 92 hotspot med 40% fans), og jeg har klart å hente  rundt 8-10% ytelse både syntetisk og in-game sammenlignet med default. Timespy på 19618 med oc/uv.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (15 timer siden):

Jeg kjøpte et RX 6800 XT som jeg kommer til å selge videre, men måtte først teste forskjellen mot RTX 3080. Totalt sett kom RX 6800 XT skuffende ut:

 

Yakuza Kiwami 2 ble testet med SAM, samme i Deus Ex.

Shadow of the Tomb Raider på Ultra uten RT vant det med 1 fps average i 3440x1440: 135 vs 134 fps.
Med RT på var det svakt: 62 vs 82 fps, men dette var jo forventet...

Quake 2 RTX var to forskjellige verdener: 33 vs 60 fps i samme scene, heller ikke noen overraskelse.

 

RTX 3080 var på den vanlige overklokken jeg kjører: 1980 MHz, 10252 MHz memory

RX 6800 XT kjørte en overklokk på 2500-2600 MHz på 1100 mV, med memory satt til 2150 MHz med Advanced Timings 1 skrudd på.

 

Det er mulig spillutvalgene jeg tok ikke er representative, men dette er spill jeg har spilt der jeg gjerne kunne tenkt meg mer ytelse.

Mitt 6800XT yter dårligere med en spenning på 1100mV kontra 1150mV. Regner med du har sjekket at du faktisk har den overklokken? 

Jeg sjekket det riktinok i Timespy, men det var klart at den ikke nådde frekvensene jeg satte med den spenningen der i alle fall. 

Lenke til kommentar
SVD skrev (1 time siden):

Mitt 6800XT yter dårligere med en spenning på 1100mV kontra 1150mV. Regner med du har sjekket at du faktisk har den overklokken? 

Jeg sjekket det riktinok i Timespy, men det var klart at den ikke nådde frekvensene jeg satte med den spenningen der i alle fall. 

Jeg sjekket bare at det ga en 8% økning i Tomb Raider og Deus Ex før jeg bestemte meg for å gå videre. Har ikke testet overklokking grundig på noe vis

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...