Gå til innhold

Stad skipstunnel – økonomer stoler ikke på Kystverket - legger på prisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Politikerne bør løfte blikket og se på helheten i pengebruken.

Stadt skipstunnel har blitt utredet i det uendelige, men har liten nytteverdi for de som bor i Oslo.

Oppdrettsnæringen er en eksportnæring som har stor nytte for sikker seilas langs kysten, så hvordan blir nytteeffekt vurdert av de sentrale politikerne?

Livsvitenskapssenteret til 7 mrd. har knapt vært i media, og folk ser spørrende på deg når denne pengebruken nevnes.

Hva har mest nytteeffekt for samfunnet av Livsvitenskapssenteret og Stadt Skipstunnel?

Livsvitenskapssenteret betyr stort sett utgifter for samfunnet, både i byggeperioden og etterpå.

1000 lærere skal lønnes av staten, og 1500 studenter pr. år vil si 13 mrd. mer i utgifter for staten pr. 10 år, dersom 90% havner på lønningslisten til det offentlige.

Det at det offentlige sveller ut og legger press på offentlige budsjetter er et stort samfunnsproblem.

Vi kan ikke leve av "å klippe hverandre".

Eksportnæringene er motoren i velferdsstaten og da skulle en tro at Stadt Skipstunnel var viktigere enn Livsvitenskapssenteret, og at 60 mil. skaper problem for politikere som ikke har gjort jobben sin når Equinor klarer å rote bort en ufattelig stor sum på 200 mrd. i USA, vitner om politisk spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aanundo skrev (4 minutter siden):

Politikerne bør løfte blikket og se på helheten i pengebruken.

Stadt skipstunnel har blitt utredet i det uendelige, men har liten nytteverdi for de som bor i Oslo.

Oppdrettsnæringen er en eksportnæring som har stor nytte for sikker seilas langs kysten, så hvordan blir nytteeffekt vurdert av de sentrale politikerne?

Livsvitenskapssenteret til 7 mrd. har knapt vært i media, og folk ser spørrende på deg når denne pengebruken nevnes.

Hva har mest nytteeffekt for samfunnet av Livsvitenskapssenteret og Stadt Skipstunnel?

Livsvitenskapssenteret betyr stort sett utgifter for samfunnet, både i byggeperioden og etterpå.

1000 lærere skal lønnes av staten, og 1500 studenter pr. år vil si 13 mrd. mer i utgifter for staten pr. 10 år, dersom 90% havner på lønningslisten til det offentlige.

Det at det offentlige sveller ut og legger press på offentlige budsjetter er et stort samfunnsproblem.

Vi kan ikke leve av "å klippe hverandre".

Eksportnæringene er motoren i velferdsstaten og da skulle en tro at Stadt Skipstunnel var viktigere enn Livsvitenskapssenteret, og at 60 mil. skaper problem for politikere som ikke har gjort jobben sin når Equinor klarer å rote bort en ufattelig stor sum på 200 mrd. i USA, vitner om politisk spill.

Livsvitenskapssenteret kunne nok blitt vesentlig billigere om det ble lagt til en annen by. Og jeg ser for meg at veldig mange av de som blir utdannet der blir gående arbeidsledige en stund etterpå. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Heiti said:

Livsvitenskapssenteret kunne nok blitt vesentlig billigere om det ble lagt til en annen by. Og jeg ser for meg at veldig mange av de som blir utdannet der blir gående arbeidsledige en stund etterpå. 

Det tvilar eg på.  Medisinsk forskning, kjemi og farmasi vert nok ikkje avlegs med det fyrste.  Det er bra at UiO satsar skikkeleg på realfag.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat
Livsvitenskapssenteret til 7 mrd. har knapt vært i media, og folk ser spørrende på deg når denne pengebruken nevnes.

Du har fått svar på dine antydninger om dette senteret i en annen diskusjonstråd. For lesbarhetens skyld gjentar jeg hoveddelen av svaret her:

Sitat

Nå er det ikke bare det som omtales som "Livsvitenskap" direkte som skal inn i bygget, Kjemisk institutt og Farmasøytisk institutt skal også flytte inn der.
Og av de ca 500 hodene fra "Livsvitenskap" tilhører ca. 150 Det Medisinske Fakultet. De resterende kommer fra (og jeg siterer fra UIO sine sider): "kjernefasiliteter koblet til kompetansemiljøer ved kjemi, farmasi og NCMM som strukturbiologi, kjemisk biologi og computational life science"

Kilden til informasjonen ligger her.

En villedende påstand blir ikke mindre villedende av å gjentas.

Endret av 3L5Y3RE8
la til sitat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (1 time siden):

Du har fått svar på dine antydninger om dette senteret i en annen diskusjonstråd. For lesbarhetens skyld gjentar jeg hoveddelen av svaret her:

Kilden til informasjonen ligger her.

En villedende påstand blir ikke mindre villedende av å gjentas.

"Samtidig har Sandset gitt den tverrfaglige satsingen UiO:Livsvitenskap i oppdrag å utarbeide en rapport innen mars 2020 som inkluderer kartlegging og anbefaling av tematiske områder innen livsvitenskap.

·         2020 mars: Rapport med anbefalinger for tematiske områder overleveres universitetsledelsen 

  • Farmasøytisk institutt ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet
  • Kjemisk institutt ved Det matematisk naturvitenskapelige fakultet
  • Generell livsvitenskap inkludert Norsk senter for molekylærmedisin (NCMM) ved Det medisinske fakultet
  • Konvergensmiljøer – tverrfaglige forskningsgrupper
  • Tematiske områder 
  • Teknologitunge spissmiljøer tilknyttet kjernefasiliteter
  • Computational life science
  • Enhet for innovasjon, næringslivs- og samfunnskontakt
  • UiO:Livsvitenskap jobber også med et såkalt biomakerspace der studenter kan teste ut sine ideer i laboratoriet"

Det som er med rød skrift er litt av informasjonen du viser til, men påstanden min om at 90% av de som blir utdannet havner på lønningslisten til fellesskapet(staten) er ikke å overdrive. Trolig er % enda høyere, og det at staten øker sine utgifter med 13 mrd./10-år er det store problemet. Dersom det offentlige eser ut på bekostning av eksportarbeidsplassene er det et stort samfunnsproblem som truer velferdsstaten.

Du vil trolig argumentere med at dette kommer hele samfunnet til gode på en indirekte måte, men det er et argument som alle offentlig tilsette kan bruke. Poenget er at noen må tjene pengene som skal brukes, og uten en god inntektskilde rakner hele velferdsstaten.

Jeg tror vi har nådd en grense når 60% av lønnen til alle som jobber havner tilbake hos fellesskapet, og øker vi skatter og avgifter enda mer rakner systemet.

Stadt Skipstunnel er et gode for eksportindustrien, og er derfor mer samfunnsnyttig enn Livsvitenskapssenteret, er min påstand.

Lenke til kommentar
On 11/19/2020 at 10:56 AM, aanundo said:

Det som er med rød skrift er litt av informasjonen du viser til, men påstanden min om at 90% av de som blir utdannet havner på lønningslisten til fellesskapet(staten) er ikke å overdrive.

Mange av medisinarane kanskje, men farmasøytar, kjemikarar og IT-folk pleier ikkje å hamne der.  Då er vi allereie under halvparten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...