Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, scuderia said:

Du kan gjerne prøve å dokumentere først at Sony kjøper cpu’er direkte hos tsmc først. Lykke til 👍

 

Vel, det var jo et interessant forsøk på å snu diskusjonen uten og svare for seg, evnt elendig hersketeknikk. 

Jeg har jo linket til en artikkel, her finner du flere. https://www.digitimes.com 

Jeg trenger ikke dokumentere at Sony kjøper fra TSMC, har heller ikke påstått dette. Er uansett ikke relevant med mindre du kan vise til noe annet en påstander om hva AMD har av avtaler med Sony, eller hva som er mest lønnsomt for AMD. 

Men så fort du kommer med noen fakta skal jeg heller kjøpe standpunktet ditt.

Endret av Christianms
  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, scuderia said:

Hmmm

TSMC lager ikke cpu'er..

Nei, du har rett. Teknisk sett lager de 7 nm chip som brukes i CPU. Merker meg dog at du fortsatt ikke kommer med noe forsvar på din påstand men heller kommer med et tvetydig svar, "Hmmm", i kombinasjon med en teknisk korreksjon som egentlig er ubetydelig for diskusjonen. Jeg vil si at ballen fortsatt ligger i ditt hjørne.

Endret av Christianms
  • Liker 3
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Christianms said:

Nei, du har rett. Teknisk sett lager de 7 nm chip som brukes i CPU. Merker meg dog at du fortsatt ikke kommer med noe forsvar på din påstand men heller kommer med et tvetydig svar, "Hmmm", i kombinasjon med en teknisk korreksjon som egentlig er ubetydelig for diskusjonen. Jeg vil si at ballen fortsatt ligger i ditt hjørne.

Du må slutte å leke med ballene dine og heller se hva du selv skriver. Korrigerte din påstand om at TSMC lager cpu'er som du nå tydeligvis har forstått er feil så da er det lite vits å kverulere videre om tvetydig ballspill eller hva enn du prøver å diskutere.

Teknisk sett lager TSMC wafere. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, scuderia said:

Du må slutte å leke med ballene dine og heller se hva du selv skriver. Korrigerte din påstand om at TSMC lager cpu'er som du nå tydeligvis har forstått er feil så da er det lite vits å kverulere videre om tvetydig ballspill eller hva enn du prøver å diskutere.

Teknisk sett lager TSMC wafere. 

LOL! Virker som du har lært deg alle teknikkene innen lavmåls debatteknikk. Du klarer ikke forsvare din egen påstand men forsøker heller å latterliggjør mine setninger og påpeker irrelevante detaljer. Ser fortsatt frem til at du skal komme med noe som helst relevant ifht uttalelsen din om at AMD vil prioritere seg selv, og at verifisert informasjon i artikler fra digitaltimes ikke stemmer. Kveruleringen startet når du kom med en påstand du ikke kan verifisere, skulle tro du skjønte det. Har du noe å komme med eller blir det mer avsporing fra din side?

 

Og teknisk sett lager de vel også chips. Iaf ifølge dem selv som nevnt i TSMC sin egen Q3 rapport. 

These technologies including chip stacking solutions, such as SoIC, as well as advanced packaging solution, such as InFO and CoWoS. We are consolidating this offering under one umbrella and naming it TSMC 3DFabric.

https://investor.tsmc.com/english/encrypt/files/encrypt_file/qr/phase5_support/TSMC 3Q20 transcript.pdf

Men for all del, hvis du kan dokumentere at de kun lager wafere så skal jeg gi meg på det område.

Endret av Christianms
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sebben00 skrev (15 timer siden):

Mulig. Det som var også spesielt, var at den stod som "Ikke på nettlager" men tilgjengelig på "Click and Collect" selv om ingen butikker hadde på lager.

Min gjetning: Det er interne Power-ansatte som åpner kort for kjøp slik at de selv kan kjøpe i butikken de jobber i. De sier at de ikke tillater det for ansatte, men de har ingen lovhjemmel å gjøre det med så lenge de ansatte ikke benytter seg av sin egen innlogging.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (1 time siden):

Min gjetning: Det er interne Power-ansatte som åpner kort for kjøp slik at de selv kan kjøpe i butikken de jobber i.

Min gjetning: De skal begynne å levere ut konsoller til butikkene nå og ikke lenger kun ren netthandel. Det forklarer "click & collect"-endringen.

Lenke til kommentar

Jeg tipper at grunnen til at det dukker opp noen få enkeltmaskiner som Click & Collect i blant, er at butikker får inn maskiner i retur av en eller annen grunn. Er sikkert ikke alle som vet at de kan selges for god pris på finn.no eller bare syntes det er lettest å returnere til butikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger ikke å tilgjengeliggjøre varer på nettsidene for å kjøpe noe som ansatt, så trolig bare en feil. Enkelte kjeder/butikker er faktisk ganske strenge på intern salg av produkter som er manko på 🤷🏽‍♂️
 

Selv om det var «ledig» var det altså ingen butikker som faktisk hadde det på lager. Håper vel som alle andre at noe skjer snart! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (55 minutter siden):

Min gjetning: De skal begynne å levere ut konsoller til butikkene nå og ikke lenger kun ren netthandel. Det forklarer "click & collect"-endringen.

Bortsett fra at Sony ikke tillater fysisk salg. De butikkene som gjør det vil ikke lenger motta maskiner fra Sony.
 

Sebben00 skrev (33 minutter siden):

Man trenger ikke å tilgjengeliggjøre varer på nettsidene for å kjøpe noe som ansatt, så trolig bare en feil. Enkelte kjeder/butikker er faktisk ganske strenge på intern salg av produkter som er manko på 🤷🏽‍♂️

Du svarer jo strengt tatt på ditt eget utsagn her. De kjøper ikke "som ansatt", nettopp fordi det er så strengt. De tilgjengeliggjør den og kjøper "som forbruker" i samme øyeblikk. Om man vet nøyaktig når den blir tilgjengelig, så er det lett å få kjøpt. Men det er som nevnt bare spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (8 minutter siden):

Du svarer jo strengt tatt på ditt eget utsagn her. De kjøper ikke "som ansatt", nettopp fordi det er så strengt. De tilgjengeliggjør den og kjøper "som forbruker" i samme øyeblikk. Om man vet nøyaktig når den blir tilgjengelig, så er det lett å få kjøpt. Men det er som nevnt bare spekulasjoner fra min side.

 Butikkene kan ikke bare "få noe inn på lageret sitt fordi de kan", da det vanligvis må utføres et varemottak fysisk på den avdelingen varen kommer inn til. For å kunne gjøre det, må du ha et gyldig varemottaks-ID som genereres av innkjøpsavdelingen i bedriften sammen med leverandør ved bestilling :)

Endret av Sebben00
Fjernet irrelevant linje.
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (2 timer siden):

Min gjetning: Det er interne Power-ansatte som åpner kort for kjøp slik at de selv kan kjøpe i butikken de jobber i. De sier at de ikke tillater det for ansatte, men de har ingen lovhjemmel å gjøre det med så lenge de ansatte ikke benytter seg av sin egen innlogging.

Dette opplevde jeg under PS4-lanseringen. Fikk en her inne (som jobbet hos Power (den gangen Expert)) til å sjekke lagerstatus på min lokale butikk. Mener han sa det var 6 stk, mens når vi stilte oss i kø utenfor butikken var antallet redusert til 5. Butikksjefen var innom butikken sånn et sted mellom 7 og 8 på morran og ga oss bevis på at vi hadde stått i kø og var sikret maskin. Rimelig sikker på at han tok en selv eller en av de andre ansatte. Har også en kamerat som fikk kjøpe før release på en annen lansering. Da stod det på kvitteringen "Diverse" og ikke noe navn som kunne knytte kvitteringen til det produktet han kjøpte. Så slike ting forekommer, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (1 time siden):

Bortsett fra at Sony ikke tillater fysisk salg. De butikkene som gjør det vil ikke lenger motta maskiner fra Sony.

Kilde? Det jeg har sett var at Sony nektet fysisk salg på lanseringsdagen, ikke noe mer om at det gjelder for alltid. De selger jo alt annet via butikker allerede.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Nimrad said:

Kilde? Det jeg har sett var at Sony nektet fysisk salg på lanseringsdagen, ikke noe mer om at det gjelder for alltid. De selger jo alt annet via butikker allerede.

De nektet fysisk salg av PS5 ut 2020, ikke sett noe for 2021 enda, som hverken bekrefter eller avkrefter fysisk salg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...