Gå til innhold

PlayStation 5: Bestilling, levering, forsinkelse og fortvilelse - Frakt og lagerstatus


Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Evil-Duck

Diskusjon om scalping, skryting av sin egen scalping eller scripting for å få tak i konsoller skal ikke diskuteres i tråden her.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Schuminator skrev (3 minutter siden):

Min stod også som «Mottatt» før den plutselig forsvant. Hva stod det hos deg tidligere?

 

BeeRuno skrev (Akkurat nå):

Hm, ganske sikker på min har stått som mottatt hele tiden. Går bare og venter på mail om at jeg ikke får. Noia. 

Mener det Har stått ordensbekreftelse - vi behandler ordren din frem til i dag. Jeg har i vertfall et mye tidligere ordrenr. En andre har skrevet her til nå, mellom 500-1000 forran, men ikke sikkert det har noe å si🤷🏽‍♂️ Har aldri fått noe Mail fra netonnett angående at de ikke vet hvor mange/når den kommer inn heller, hos meg står det bare leverings tidspunkt :) 

Lenke til kommentar
Schuminator skrev (1 minutt siden):

Har prøvd å nå gjennom hos NetOnNets kundeservice for en statusoppdatering. Noen som har lyktes?

Snakka på mail med dei idag, har ikkje noko meir info å komme med. Ordren min var forsvunne frå minesider sian eg hadde handla som gjest og ikkje var innlogga, løye den var der då i første omgang 🤷‍♂️ 

DB57503F-C484-4CE6-AB9D-1269B3D6E593.jpeg

Lenke til kommentar
pacotaco skrev (2 timer siden):

@markene1 Har du fått din konsoll? Du er den jeg har sett som har fått den seneste ordrebekreftelsen (11:10) fra Coop Obs her på forumet, og siden du fikk igjennom din betaling eksakt kl 11 (Coop har sagt at de solgte den siste kl 11), er det mye mulig du fikk kjøpt den siste konsollen. 

Heisann, står enda "Til behandling" på Coop sine sider på min. Så antar jeg ikke får den helt til jeg eventuelt har den i hendene mine 

Lenke til kommentar
5 hours ago, brogamer said:

Jeg sammenligner med DLC fordi akkurat som med scalpers, det er mange som klager på DLC, men siden DLC selger så fortsetter utgiverne av spill å putte DLC inn.

Du må gjerne sammenligne det med markeder som prostitusjon, menneskehandel, organhøsting og narkotika når du først er i gang. Bare for at noen kjøper rettferdiggjør det på ingen måte handlingene.

DLC og mikrotransaksjoner er tilgjengelig for alle som ønsker å kjøpe uten å bli utsatt for svartebørshaier. Man kan velge å kjøpe eller avstå, mange avstår. Det er ikke tilfelle når en lansering blir kuppet av kriminelle gjenger som dette faktisk er.

Quote

Hadde gamere sluttet å kjøpe DLC og microtransactions i morgen hadde DLC og microtransactions blitt borte også. Akkurat likt er det med hote nye releaser av hardware og scalpers, hadde ikke markedet vært der hadde ikke scalpers eksistert.

Dette kan sies om absolutt all kriminell aktivitet med vinning for øyet. "hadde ikke markedet for stjålne luksusbiler vært der hadde ikke vi som leverer varene eksistert". Det nytter ikke å pynte grisen her.

Quote

Forskjellen med limitied edition sneakers er at limited edition sneakers er en ting som skjer hele tiden, det er det de driver med. De måtte fikse scalpers for å beskytte bransjen sin, og det er ikke som om scalpers er et løst problem der heller. PS5 er ikke EOL, nye PS5 ruller ut av fabrikken enda, en gang i fremtiden kommer Ellkjøp til å sette en pall med PS5 på lager og ingen vil bry seg.

Hvor ofte den ettertrakteden lanseringen skjer definerer heller ikke graden av det kriminelle. Om du scalper 6 lanseringer på 1 år eller om du scalper 2 hvert år er like forkastelig i mine øyne.

Quote

De store butikkene har 4-5 slike release eventer i løpet av et år og med gang tilgjengeligheten normaliserer seg så forsvinner problemet av seg selv.

Om det er god eller dårlig tilgang på varen forsvarer igjen ikke handlingen å manipulere/hacke nettbutikker for å kuppe varebeholdningene.

Quote

De har ingen incentiver for å løse et problem som ikke påvirker dem i det hele tatt, spesielt siden det er umulig å stoppe det helt så lenge salget foregår på nett.

Dette er det fine med scalpere, de er bare ute etter lettjente penger som de fleste kriminelle. Man trenger ikke stoppe problemet helt bare gjøre det så lite lønnsomt og verdt strevet at "problemet forsvinner av seg selv". Incentivene er det mange og det finnes de som har andre motiver enn penger og personlig vinning og skyr slikt som dette. Vi har til og med institusjoner som bekjemper kriminalitet uavhengig av hvorvidt man får mer eller mindre penger i kassa av å gjøre det.

Quote

De to største synderne her er Sony som struper supply til Skandinavia akkurat som ved PS4 releasen og folka som betaler 10000 for en PS5 på finn.

Man skal høre mye rart om produsentene som har hatt lanseringer i år men dette var direkte kunnskapsløst. Og det begynner å bli å kjedsommelig å høre "Det er staten som har skylda, hadde de legalisert narkotika hadde vi ikke hatt problemet".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Pluss at Sony diktererer prisen for deg fordi du står uten alternativ. Ikke rent sjelden er spill en hundrelapp eller så dyrere i Store’en. Eksempelvis finner du flere gamle spill til 100 eller 200 på nett i fysisk format, men som koster veil 599 eller mer i PS Store.

For noen (som meg) som kjøper et par spill i året er ikke det en dealbreaker, men for andre betyr det et tap på tusenlapper i året.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 timer siden):

Hvor ofte den ettertrakteden lanseringen skjer definerer heller ikke graden av det kriminelle. Om du scalper 6 lanseringer på 1 år eller om du scalper 2 hvert år er like forkastelig i mine øyne.

Om det er god eller dårlig tilgang på varen forsvarer igjen ikke handlingen å manipulere/hacke nettbutikker for å kuppe varebeholdningene.

Det som er morsomt her er at vi er enige, men du vil at pappa ellkjøp skal fikse det for deg, og jeg sier at det er poengløst fordi det er ingen måter å stoppe scalping på. Svindlere finner alltid en ny metode, om det var lett å fikse ville jo dette vært løst allerede.

Endret av brogamer
Lenke til kommentar
Schuminator skrev (13 timer siden):

Noen som fikk mail allerede på torsdag om at bestillingen deres var forsinket. Vet ikke hvordan man skal tolke statusen til de som ikke har fått. Når har du forventet levering?

Fått dette jeg også. Kontaktet netonnet for å høre hva de betyr, og de sa bare at det ikke var bekreftet lagerdato, men sannsynligvis før jul.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (10 minutter siden):

Fått dette jeg også. Kontaktet netonnet for å høre hva de betyr, og de sa bare at det ikke var bekreftet lagerdato, men sannsynligvis før jul.

Kva ordre nummer har du? Når gjennomførte du ditt kjøp? Eg har snakka med netonnet, men då hadde dei ikkje noko info 

Lenke til kommentar
57 minutes ago, brogamer said:

Det som er morsomt her er at vi er enige, men du vil at pappa ellkjøp skal fikse det for deg, og jeg sier at det er poengløst fordi det er ingen måter å stoppe scalping på. Svindlere finner alltid en ny metode, om det var lett å fikse ville jo dette vært løst allerede.

Ha ha! "Pappa elkjøp" herlig :D
Du mener at banker som tilbyr nettbank tjenester ikke skal være ansvarlig for sikkerheten på sine tjenester? 
Svindlere finner alltid en ny metode så dermed skal man ikke utføre tiltak mot det man ser skjer i dag?
Man skal slutte å patche programvare og exploits bare fordi de finner nye metoder?

Joda det er selvfølgelig måter å stoppe hackingen/manupuleringen scalperne utfører mot nettsidene for å snike i køen og tømme varebeholdningen. Andre har som sagt gjort det og det er her man må starte, lære av hva andre allerede har gjort.

Dette kunne vært gjort noe bedre i forkant av årets tech lanseringer om man hadde erkjent scalping som et økende problem mot netthandel. Men som vi vet, erkjenner man problemet så blir man ofte bedt om å gjøre noe med det. Da er det ofte enklere å stikke hodet i sanden og nekte til man blir blå i ansiktet.

Nå tok denne hacker vinklede scalpingen for årets tech lanseringer de fleste, som ikke er i bransjen, litt på senga men jeg tror kanskje de som driver nettbutikker visste mer enn de liker å fortelle men ikke hadde lyst til å bruke for mye tid og ressurser på det og bruker denne type PR strategi vi ser har utfoldet seg.

Er det slik at man ikke visste mer så burde man hvertfall vært såpass våken når man så det skjedde med andre tech lanseringer tidligere i år og dermed tatt tak i det asap. Men man ser noe symptomatisk rundt holdningene de har vist i media nå siste ukene. Og for meg viser det at de ant. vet mer om problemet og har valgt å ikke gjøre noe mer enn et minimum samt tyr til "vi har kontroll og det er ikke noe problem" taktikken.

Det kan hende vi er enige på enkelte ting men også helt greit at vi er uenige i hvordan man skal bekjempe slik.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (12 minutter siden):

Fikk første bekreftelse på digital kl 0807, mens for disc versjonen kl 0813. Trodde de kun skulle selge den digitale, så jeg oppdaget bare tilfeldig at de hadde disc. 

Fikk du kjøpt både standard og digital utgave?

Står det forventet levering 8-15 desember?

Endret av Schuminator
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (14 minutter siden):

Ha ha! "Pappa elkjøp" herlig :D
Du mener at banker som tilbyr nettbank tjenester ikke skal være ansvarlig for sikkerheten på sine tjenester? 
Svindlere finner alltid en ny metode så dermed skal man ikke utføre tiltak mot det man ser skjer i dag?
Man skal slutte å patche programvare og exploits bare fordi de finner nye metoder?

Joda det er selvfølgelig måter å stoppe hackingen/manupuleringen scalperne utfører mot nettsidene for å snike i køen og tømme varebeholdningen. Andre har som sagt gjort det er her man må starte.

Dette kunne vært gjort noe bedre forkant av årets tech lanseringer om man hadde erkjent scalping som et problem mot netthandel.

Nå tok denne hacker vinklede scalpingen for årets tech lanseringer de fleste litt på senga men jeg tror kanskje de som driver nettbutikker visste mer enn de liker å fortelle men ikke hadde lyst til å bruke for mye tid og ressurser på det.  

Er det slik at man ikke visste mer så burde man hvertfall vært såpass våken at man så det skjedde med andre tech lanseringer tidligere i år og dermed tatt tak i det asap. Men ser man på holdningene de har vist i media nå så visste de ant. mer om problemet og har valgt å ikke gjøre noe mer enn et minimum.

Det kan hende vi er enige på enkelte ting men også helt greit at vi er uenige i hvordan man skal bekjempe slik.

Hei, det var du som startet med generaliseringer og tåpelige sammenligninger jeg bare dykker ned på ditt nivå så vi diskuterer på lik linje.

At noen kommer seg inn i nettbanken min og tar pengene mine er et stort problem for banken min og det har aldri skjedd fordi det ville vært katastrofalt for banken og samfunnet om dette skjedde jevnlig. At du ikke får kjøpt en Playstation 5 på lansering er ikke et problem for samfunnet på noen som helst måte. Eneste måten å løse dette på å gjøre videresalg som privatperson forbudt, og det er ikke staten villig til å innføre eller i stand til å overholde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, brogamer said:

Hei, det var du som startet med generaliseringer og tåpelige sammenligninger jeg bare dykker ned på ditt nivå så vi diskuterer på lik linje.

Nå var det faktisk du som startet sammenligninger når du begynte å trekke paralleller til DLC og mikrotransaksjoner, derfor tok jeg inn egne sammenligninger "for å synke ned på det nivået" som du selv kaller det.

Quote

At noen kommer seg inn i nettbanken min og tar pengene mine er et stort problem for banken min og det har aldri skjedd fordi det ville vært katastrofalt for banken og samfunnet om dette skjedde jevnlig.

Selvsagt og dette vil potensielt bli katastrofalt for nettbutikkene når folk ikke lenger stoler på dem og viser at de så enkelt lar seg vippe av pinnen. Hvorfor skal jeg lagre sensitiv informasjon på nettsider som tar sikkerhet så lite alvorlig? Hvorfor bruke dem i det hele tatt?

Nettbank var for å sette det på spissen men du har mange andre tjenester med mindre nedslagsfelt som til enhver tid jobber med å motvirke alle former for uønsket aktivitet mot sine systemer - heldigvis.

Quote

At du ikke får kjøpt en Playstation 5 på lansering er ikke et problem for samfunnet på noen som helst måte.

Da ser du for snevert på det. Her må man se "big picture".

Quote

Eneste måten å løse dette på å gjøre videresalg som privatperson forbudt, og det er ikke staten villig til å innføre eller i stand til å overholde.

Loveforslag er det siste steget man trenger å gå til for å gjøre noe med problemet.

1. Man trenger ikke forby videresalg men man kan jobbe med aktører som legger til rette for videresalg.
Som Finn og komme frem til en ordning som eks. gir karenstid på videresalg av produkter fra nylanseringer.
Når scalperne ikke lenger bare kan slenge ut rykende ferske hijackede produkter på plattformer som Finn de første x-antall dager/uker så stiger terskelen og lønnsomheten synker betraktelig.  Det koster å brenne inne med 300 PS6 konsoller i 3 måneder.

Går scalperne til facebook jobber man med facebook. Går de til ebay jobber man med ebay osv. eller man kan jobbe proaktivt med alle de største. Dette er tjenester som er avhengig av brukerens tillit.

2. Deretter har man et tonn av tiltak man kan iverksette på flere fronter. Lovforslag er det siste verktøyet som bør komme inn her og er strengt tatt ikke nødvendig.

Eneste lovforslaget jeg ser kunne vært nyttig er å gjøre dagens lovverk ennå klarere på at å manipulere nettjenester og forbigå sikkerhetsfunksjoner er å anse som hacking og være klare på at dette vil straffeforfølges hvis nettbutikken velger å anmelde slike aktiviteter.

En forumbruker har allerede referert til straffesaker fra Finn basert på eksisterende lovverk om at man ikke skal bedrive spekulativt videresalg på Finn for egen vinning. Dette krever da at Finn er villig til å anmelde noe de ser ut til å være (oppfører seg ansvarlig) kontra nettbutikker (på grensen til uansvarlig).

Jeg håper Finn allerede har levert anmeldelser - da er vi på rett vei.

3. Nettbutikker er også avhengig av kundenes tillitt. Vi har allerede sett en del bruker bare her som ikke kommer til å handle mer eller bruke vesentlige beløp i div. nettbutikker etter årets fadeser. Selv har jeg nå sluttet å kjøpe ting som kunne lagt igjen mye penger hos enkelte aktører. Som eier av nettbutikk ville jeg ikke tatt lett på det.

De store nettbutikkene kan nok fort tenke "Nja vi har så mange kunder og bunnlinja nå er så god at vi bryr oss ikke så mye. La PR hente ut blokka over standardsvar" men det er nettopp med slik arroganse at starten på slutten for de store begynner. Slutter man å tilpasse seg tiden man er i så går det bare en vei, selv om den ikke går like fort som hos de minste som gjør samme feil.


EDIT:
Dette handler kun om å gjøre det såpass ubehagelig og strevsomt for de som er ute etter lettjente penger (oftest kriminelle miljøer) at noe annet blir enklere. Noe mer trenger man ikke gjøre da slike individer er enkle å forstå.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...