Gå til innhold

Klarer systemet mitt å takle RTX 3070


Kriger452

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er inne på tanken om å oppgradere skjermkortet mitt og vurderer sterkt rtx 3070 eller RX 6800, men er litt usikker på om systemet mitt er for gammelt/utdatert. Er også litt redd for at psuen ikke vil holde, selvom den var innafor på psu calculator.

Specs:

Intel Core i7-4790

Nvidia GTX 970

WPM600 bronze 600W

16 GB ddr3

2 TB SATA 7,2K RPM

2 TB SATA 5,4K RPM

500 GB SSD

 

Har dere troen på at et 3070 eller 6800 er verdt pengene eller vil systemet henge for langt bak? Lutt usikker på om det er nok plass i kabinettet og men dette kan evt byttes

Vet pcen trenger en rens😂45422940-9E2C-477E-A5BC-3A1EC1D84B46.thumb.jpeg.828fd5b054dc7bfb71748534e3ccea9c.jpeg5035DA01-D704-4913-89C9-7CF758F70CBE.thumb.jpeg.8bb578466ff5b104748b4d7c0e54cae4.jpeg

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

tbfk skrev (7 minutter siden):

Du vil definitivt se mindre bottleneck med en raskere CPU, men 3070 vil fortsatt være en stor forbedring fremfor 970. En psu på 650w skal også holde.

Takker for svar! Tenker å oppgradere litt underveis da det blir litt i dyreste laget å oppgradere alt samtidig i forhold til bruken. Tror du psuen min på 600 W holder eller vil det være i minste laget å bedre å kjøpe ny?😊

Lenke til kommentar

Har selv 4790k, Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB og 980TI, samt corsair ax1200i

Selv hadde jeg ikke trodd at det hjelper mye å oppgradere skjermkortet. Det er tross alt begrenset med båndbredde på så gammelt system.

Jeg hadde nok oppgrader hovedkort, cpu og ram først. og deretter skjermkortet når enn får råd igjen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
spetter skrev (3 minutter siden):

Har selv 4790k, Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB og 980TI, samt corsair ax1200i

Selv hadde jeg ikke trodd at det hjelper mye å oppgradere skjermkortet. Det er tross alt begrenset med båndbredde på så gammelt system.

Jeg hadde nok oppgrader hovedkort, cpu og ram først. og deretter skjermkortet når enn får råd igjen.

 

 

 

 

Hmm ja ikke sikkert det er så dumt. Får se til black friday nå om det kommer noe greie tilbud🤔redd det bare blir bedre å ta vare på pcen til den dauer også kjøpe ny på sikt😂

Lenke til kommentar

Det er ganske klart at du ikke vil klare å utnytte et RTX 3070 til dets fulle potensiale med en såpass gammel CPU. 

Du kan ta en titt på denne video. De tester med et 2080 TI, et kort som burde være i nærheten av et 3070 kort. De bruker også Intel Core i7-4790K, men de tester med og uten overclock.

 

Lenke til kommentar
Flin skrev (2 minutter siden):

Det er ganske klart at du ikke vil klare å utnytte et RTX 3070 til dets fulle potensiale med en såpass gammel CPU. 

Du kan ta en titt på denne video. De tester med et 2080 TI, et kort som burde være i nærheten av et 3070 kort. De bruker også Intel Core i7-4790K, men de tester med og uten overclock.

 

Skal sjekke ut! Men virker jo som at det skal gå greit utfra denne linken. Men er nok noe i det du sier, skal sjekke den ut nå.

 

https://www.gpucheck.com/gpu/nvidia-geforce-rtx-3070/intel-core-i7-4790-3-60ghz/ultra

Lenke til kommentar
Kriger452 skrev (11 timer siden):

Skal sjekke ut! Men virker jo som at det skal gå greit utfra denne linken. Men er nok noe i det du sier, skal sjekke den ut nå.

 

https://www.gpucheck.com/gpu/nvidia-geforce-rtx-3070/intel-core-i7-4790-3-60ghz/ultra

Den siden er rent søppel, den sier deg ingenting. Hvor flaskehalsen i systemet ligger kommer an på to faktorer:

  • Hvilket spill er det snakk om: noen er 4 CPU-kjerner mer enn nok, i andre vil man "helst" ha 16. Noen spill har også innstillinger som virkelig belaster CPU.
  • Hvilken oppløsning man spiller i: hvis antallet piksler dobles blir det mer for skjermkortet å gjøre. Hvis du skulle spilt i 8K ville du kunne utnyttet et 3090 uten problemer.

Et utsagn som "This combination between RTX 3070 and Intel Core i7-4790 @ 3.60GHz has less than 8% bottleneck in many games and is perfect match to avoid FPS loss." er rett og slett feil. Det varierer fra spill til spill, og den eneste måten å finne ut av det er ved å teste (hvis ytelsen blir markant bedre av å senke oppløsning er det skjermkortet, hvis ikke er det andre faktorer).

I ditt tilfelle ville jeg antatt at du ikke klarer å utnytte all ytelsen til et 3070 med mindre du spiller i 4K, men det er fortsatt den oppgraderingen som vil bidra mest for å få ting spillbart igjen (jeg vil anslå det er minimum 4 ganger så raskt). Det blir i alle fall meningsløst å oppgradere noe annet uten å bytte skjermkort.

 

Det vil alltid være en komponent som holder ytelsen tilbake, og du bør derfor legge pengene der det gir mest mening i øyeblikket. Siden du åpenbart ikke bytter komponenter hvert år vil jeg si at et RTX 3070 er et bra kjøp uansett om du ender opp med å gå for eller vente med CPU-oppgradering i denne omgang (for eksempel til Ryzen 5000-serien kommer på lager eller når Intel lanserer 11000-serien).

 

Kriger452 skrev (10 timer siden):

Ser ut til at resten av pcen også burde vært oppgradert og da blir det nok billigere å bygge ny. Noen som har noen formening om hva den kunne være verdt om jeg hadde lagt den ut for salg? 2-3k eller mer?

Siden du ikke har overklokkbar prosessor eller hovedkort vil jeg si 3.5K maks. Det er en ganske vanlig kombo på bruktmarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (På 19.11.2020 den 0.53):

Den siden er rent søppel, den sier deg ingenting. Hvor flaskehalsen i systemet ligger kommer an på to faktorer:

  • Hvilket spill er det snakk om: noen er 4 CPU-kjerner mer enn nok, i andre vil man "helst" ha 16. Noen spill har også innstillinger som virkelig belaster CPU.
  • Hvilken oppløsning man spiller i: hvis antallet piksler dobles blir det mer for skjermkortet å gjøre. Hvis du skulle spilt i 8K ville du kunne utnyttet et 3090 uten problemer.

Et utsagn som "This combination between RTX 3070 and Intel Core i7-4790 @ 3.60GHz has less than 8% bottleneck in many games and is perfect match to avoid FPS loss." er rett og slett feil. Det varierer fra spill til spill, og den eneste måten å finne ut av det er ved å teste (hvis ytelsen blir markant bedre av å senke oppløsning er det skjermkortet, hvis ikke er det andre faktorer).

I ditt tilfelle ville jeg antatt at du ikke klarer å utnytte all ytelsen til et 3070 med mindre du spiller i 4K, men det er fortsatt den oppgraderingen som vil bidra mest for å få ting spillbart igjen (jeg vil anslå det er minimum 4 ganger så raskt). Det blir i alle fall meningsløst å oppgradere noe annet uten å bytte skjermkort.

 

Det vil alltid være en komponent som holder ytelsen tilbake, og du bør derfor legge pengene der det gir mest mening i øyeblikket. Siden du åpenbart ikke bytter komponenter hvert år vil jeg si at et RTX 3070 er et bra kjøp uansett om du ender opp med å gå for eller vente med CPU-oppgradering i denne omgang (for eksempel til Ryzen 5000-serien kommer på lager eller når Intel lanserer 11000-serien).

 

Siden du ikke har overklokkbar prosessor eller hovedkort vil jeg si 3.5K maks. Det er en ganske vanlig kombo på bruktmarkedet.

Takker for bra utfyllende svar! Har kommet frem til at jeg handler meg ny Pc med 5600x prosessor og rtx 3070 eller 6800 xt alt etter hva som er på lager og hvor stor prisforskjellen er😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...