Gå til innhold

Kjøpe Mesh Nettverk til eldre trehus over 3 etasjer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer å kjøpe inn et Mesh nettverk til mine foreldre som bor i et eldre trehus over 3 etasjer, og hvor de sliter med dekning i kjeller og ytterste hjørner av 3 etasje. 


Vurderer sterkt å gå til innkjøp av TP-Link Deco M4 3pk(håper på salg ved slutten av måneden), de er ikke noen tunge brukere og trenger egentlig bare et stabilt nettverk, ingen høye hastigheter. Tenker en M4 i hver etasje.

 

Det jeg lurer på er hvordan det vil fungere om jeg kjører Telenor ruteren (Zyxel P8702N) de har fra før av som vanlig hovedruter og M4 i aksesspunktmodus, vil det fungerer greit? eller taper man hastighet/stabilitet ved å kjøre aksesspunktmodus og ikke en av M4 som ``hoved`` ruteren? Grunnet dette er at jeg ønsker alle portene som er tilgjengelig på Telenor ruteren videre. 

 

Og er det noen rimelige alternativer til Deco m4 dere anbefaler? jeg tenker å holde meg rundt 1000kr (håper å se M4 3 pakk til under 1200 på black friday som den ble i fjor).  

 

 

Håper dere har mulighet til å svare på spørsmålene mine

 

Takk

- Beefbunker

Endret av Beefbunker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar her at de ikke har det helt store ytelsesbehovet, men forventer "grei ytelse over hele huset". 

Hvilken bredbåndstilknytting har de? Kan være at P8702N-ruteren kan fjernes og bruke mesh-settet som ruter. Hvis man imidlertid har eksempelvis fiber med IPTV, vet jeg ikke hvordan eksempel TP-Link-settene håndterer dette i praksis. Hvis det er ISDN er man avhengig av modemet i P8702N. Ytelsesmessig skal det ikke være noe forskjell egentlig om man kjører M4 i aksesspunktmodus eller ruter.

En fordel med å beholde P8702N kan være når man ringer support hos Telenor.

 

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, zanta said:

Modemet i P8702N er for ADSL/VDSL, ikke ISDN. Men det visste du, NULL 🙂

Litt for mye TFB og FBF i hverdagen ;)

JEg kunne vel forsvart meg med om det er DSL Annex A eller Annex B, der Annex B er DSL over ISDN. Mulig det er det man bruker i Norge?

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar,

De har ikke Fiber nei, bruker Bredbånd 150/20  fra Telenor med T-We.

 

Nå er jo det store usikkerhetsmomentet for meg hvordan dekningen blir på andre siden av huset i topp etasjen hvor det står en stasjonær pc uten mulighet å trekke kabel til. Dette er hovedgrunnen til at jeg ønsker å oppgradere dekningen deres. Pipa til huset står i nøyaktig linje midt i mellom ruteren og dette rommet hvor pcn står. 

Har prøvd meg på en billigvariant av nettverksforlenger/Wifi Repeater uten hell, netgear wn3000rp v1h2

 

Skjønner det er vanskelig å si noe om hvordan dekningen blir siden dere ikke vet layouten i huset, men med dagens løsning P8702N langt unna og wn3000rp koblet med kabel til stasjonære, så er det snakk om ekstremt ustabilt nett, og krabbehastigheter opp til nevnt pc. 

Vil et mesh nettverk (M4?) fordelt rundt i huset forbedre dette til en grei opplevelse for de å sitte på vg eller lese epost?

 

 

 

Endret av Beefbunker
Lenke til kommentar
2 hours ago, Beefbunker said:

Takk for svar,

De har ikke Fiber nei, bruker Bredbånd 150/20  fra Telenor med T-We.

 

Nå er jo det store usikkerhetsmomentet for meg hvordan dekningen blir på andre siden av huset i topp etasjen hvor det står en stasjonær pc uten mulighet å trekke kabel til. Dette er hovedgrunnen til at jeg ønsker å oppgradere dekningen deres. Pipa til huset står i nøyaktig linje midt i mellom ruteren og dette rommet hvor pcn står. 

Har prøvd meg på en billigvariant av nettverksforlenger/Wifi Repeater uten hell, netgear wn3000rp v1h2

 

Skjønner det er vanskelig å si noe om hvordan dekningen blir siden dere ikke vet layouten i huset, men med dagens løsning P8702N langt unna og wn3000rp koblet med kabel til stasjonære, så er det snakk om ekstremt ustabilt nett, og krabbehastigheter opp til nevnt pc. 

Vil et mesh nettverk (M4?) fordelt rundt i huset forbedre dette til en grei opplevelse for de å sitte på vg eller lese epost?

Problemet her er vel fort at du har en repeater som du vel i praksis bare bruker som en wifi-klient for PC-en. Repeateren burde stått "et sted i mellom". Slik sett kunne det jo hende at det å flytte repeateren og evt. satse på en USB-dongle for å få wifi på PC-en hvis den ikke har det, kunne gitt et bedre resultat.

Sagt med en mesh-løsning, så skal da hovedenheten snakke med "AP1" som igjen snakker med "AP2", som du da kan ha koblet i PC-en. Når du her snakker om M4, så er det modellen med tre stk. enheter du mener? Ingen praktiske erfaringer med M4 selv, men burde i teorien gjøre jobben.

En annen løsning her, hvis det er kun denne ene pc-en det er snakk om at man trenger dekning til, kan jo være Homeplug via strømnettet. Men i hvert fall for Homeplug ville jeg satset på å kjøpe det slik at det er enkelt å gjøre retur, for hvor godt homeplug fungerer varierer en del fra bolig til bolig. Mine erfaringer med Homeplug er egentlig gode.

Mener å huske at en kollega betalte 1700-1800 kr i fjor på Black Friday for en av TP-Link sine mesh-kit som også hadde Homeplug-støtte. Er vel Deco P7 den het så vidt jeg husker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant, skal lese meg opp på Homeplug. 

Tenker jeg kommer til å gi 3x M4 et forsøk, se hvordan det dekker huset og eventuelle justeringer jeg kan gjøre underveis for å forbedre dekningen i de ytterste områdene. 

Så blir det nok fulgt med litt ekstra neste uke på diverse tilbud, kanskje jeg går for en M5 om den dropper nok i pris.

 

Takk for god hjelp! 

Lenke til kommentar
3 hours ago, NULL said:

Mine erfaringer med Homeplug er egentlig gode.

Jeg bodde i stor villa tidligere, og prøvde flere homeplug (powerline). Ytelsen varierte mye, avhengig av hvilke strømkurser man koblet enhetene til. Huset mitt hadde IT-anlegg, det er mulig at powerline fungerer bedre i boliger med TN-anlegg, hvor man har en felles N-leder i alle uttak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen,

 

Tenkte å legge inn en liten oppdatering:

 

Det ble kjøpt en 3-pack TP-Link Deco M5 på tilbud hos elkjøp!

Har nå fått satt opp 3 Deco M5 på forskjellige plasser i huset, 1 ved Zyxel ruteren tilkoblet med kabel på kontoret, en i stua, og en i andre etasje rett over den plassert i stua. Har Zyxel ruteren fortsatt gående som hoved ruteren og alle 3 M5 i tilgangspunktmodus gjennom TP-Link appen.  

 

Er strålende fornøyd, var kjempe enkelt oppsett, og har nå full dekning i alle hjørner av huset, til og med en litt tricky vaskekjeller omgitt av mur har meget bra dekning, alle enhetene mine hopper automatisk til den M5 som er nærmest ettersom jeg beveger meg rundt i huset, helt sømløst. Anbefales på det sterkeste. 

 

 

 

 

Endret av Beefbunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...