Gå til innhold

Spania innfører 30-sone i alle landets byer – har blitt foreslått i Oslo tidligere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å bøtlegge fartsovertredere er ikke det store problemet.

 

Men 30 km/t kan betre muligheten for utrulling av autonomi.

Med opptil 12 stykker i hvær kollektive flåtebil kan jo gatene så å si bli tømt for kjøretøyer. Skal vi si det kan kalles en «komunistisk» revolusjon......

Selv nu etter tyve år ser det - Norske folk mer på ARK enn på YouTube, betydlig mer.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dødelighet kan minske, og miljøeffekt kan være noe positiv - ja. Men hvordan ser regnestykke ut, når: en vil tilbringe 50-100% mer tid i bilen på samme strekning som før? Det blir betydelig flere biler på veiene enn før, kun fordi turene til folk vil overlappe hverandres i strekninger mye hyppigere, lengre køer, saktere trafikk, osv osv. :( Vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
dariux69 skrev (5 minutter siden):

Dødelighet kan minske, og miljøeffekt kan være noe positiv - ja. Men hvordan ser regnestykke ut, når: en vil tilbringe 50-100% mer tid i bilen på samme strekning som før? Det blir betydelig flere biler på veiene enn før, kun fordi turene til folk vil overlappe hverandres i strekninger mye hyppigere, lengre køer, saktere trafikk, osv osv. :( Vet ikke jeg...

Blir uansett så dyrt å kjøre i Oslo, at det blir ikke så mange bilene der. Mest limousinene som frakter byregjeringens medlemmer rundt. 😏

Lenke til kommentar
dariux69 skrev (21 minutter siden):

Dødelighet kan minske, og miljøeffekt kan være noe positiv - ja. Men hvordan ser regnestykke ut, når: en vil tilbringe 50-100% mer tid i bilen på samme strekning som før? Det blir betydelig flere biler på veiene enn før, kun fordi turene til folk vil overlappe hverandres i strekninger mye hyppigere, lengre køer, saktere trafikk, osv osv. :( Vet ikke jeg...

Det spørs vel hvilken veier du velger. Jeg ser ikke helt for meg 30-sone på E18/E6/159 de over 4 milene det er mellom Asker og Lillestrøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dariux69 skrev (2 timer siden):

Dødelighet kan minske, og miljøeffekt kan være noe positiv - ja. Men hvordan ser regnestykke ut, når: en vil tilbringe 50-100% mer tid i bilen på samme strekning som før? Det blir betydelig flere biler på veiene enn før, kun fordi turene til folk vil overlappe hverandres i strekninger mye hyppigere, lengre køer, saktere trafikk, osv osv. :( Vet ikke jeg...

I tett trafikk så er det sjeldent farten det står på. Litt spekulativt, men jeg tror dette også kan ha en positiv effekt på trafikk, siden det blandt annet øker mulighetene for å smyge inn mellom biler i veikryss.

Jeg mener privatbilen må vekk fra sentrumskjernene uansett, men det er klart at vi først og fremst må tilrettelegge for innfartstrafikken før vi kan begynne med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Blir uansett så dyrt å kjøre i Oslo, at det blir ikke så mange bilene der. 

Digg for oss som faktisk bor i byen. Blitt mye lettere å parkere, mindre støy og mer bruk av gamle parkeringsplasser til ting som faktisk kommer oss til nytte. Og så er det faktisk lite poeng å kjøre overalt inne i Oslo også, stress og kjipt er det og. Hvis flere dropper bilen litt oftere blir det enklere for de som er avhengig av den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Digg for oss som faktisk bor i byen. Blitt mye lettere å parkere, mindre støy og mer bruk av gamle parkeringsplasser til ting som faktisk kommer oss til nytte. Og så er det faktisk lite poeng å kjøre overalt inne i Oslo også, stress og kjipt er det og. Hvis flere dropper bilen litt oftere blir det enklere for de som er avhengig av den.

Flott for de av dere som har råd til det ja.

Lenke til kommentar
2 hours ago, dariux69 said:

Dødelighet kan minske, og miljøeffekt kan være noe positiv - ja. Men hvordan ser regnestykke ut, når: en vil tilbringe 50-100% mer tid i bilen på samme strekning som før? Det blir betydelig flere biler på veiene enn før, kun fordi turene til folk vil overlappe hverandres i strekninger mye hyppigere, lengre køer, saktere trafikk, osv osv. :( Vet ikke jeg...

Nå kjører man gjerne ikke langt i slike gater. I større byer er det normalt veier med høyere fartsgrense man kan komme ut på ganske raskt så effekten på total kjøretid er nok begrenset. Kjører du mer enn noen få minutter bruker du gjerne mesteparten av tiden på annet enn bygater.

Farten har forøvrig veldig lite å si på trengsel og kø. Når farten krymper holder også bilene kortere avstand så veiens kapasitet blir i det store og hele uendret. Røft regnet kan du anta at en vei har en kapasitet på 1500-2000 biler pr. kjørefelt pr. time uansett fart. ved 1500 flyter trafikken fortsatt fritt, ettersom trafikken øker går farten etterhvert drastisk ned helt til det går i stå når det blir fler enn ca 2000 som prøver å bruke veien pr. time. Bygater har naturligvis noen modifikasjoner til dette p.g.a kryss, lyssignaler fotgjengeroverganger o.l., men fortsatt har farten veldig lite å si på trafikkgjennomføringen. 

For trafikksikkerhet har en reduksjon fra 50 til 30km/t i faktisk kjørefart en dramatisk effekt for myke trafikanter, hvor man kan bortimot redusere dødelige/alvorlige ulykker med en magnitude. 
image.png.6a34f09117c9f31ec09a67419546d758.png
Kilde: https://www.vegvesen.no/_attachment/602402/binary/1018282?fast_title=Tåleevne+og+fart+RAPPORT+SINTEF.pdf

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (16 minutter siden):

Flott for de av dere som har råd til det ja.

Når byen er så bra tilpasset at man faktisk ikke trenger å bruke bilen så mye lenger er det godt for lommeboka, ikke dyrere. Man slipper også å betale for fast parkeringsplass, som gjerne er veldig dyrt. Det går opp i opp for mange (ikke alle), og for meg går det i pluss.

Det beste er uansett mindre støy, mer plass og bedre luft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Flott for de av dere som har råd til det ja.

Per dags dato er det vel billigere med månedskort for buss enn hva du betaler i bompenger tilogfra jobb i samme periode. Såfremt du krysser bommen da. Bensinpengene kommer oppå det igjen.
Problemet er ofte at veinettet ikke er planlagt godt nok til at man kun må gå 1km hver vei fra busstoppen, samt mange rare omkjøringen vis du skal fra bortsiden av sentrum til den andre bortsiden av sentrum. Det blir plutselig et par tilfeller hvor det er raskere å gå 4km enn å vente på bussen som ikke kjører direkte mot dit hen du skal.

Eneste som er ergelig er at det blir vanskligere å finne noen plass å deponere bilen, og boligprisene der det er garasjeplass stiger, som de alltids gjør

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Toro22 skrev (På 17.11.2020 den 17.50):

Fra erfaring kjørers det vel hverken 20, 30, eller 50 i spanske byer. Farten er ofte langt over det.

Hadde de hatt en kultur for å holde fartsgrensen, kunne mye vært gjort...

Men, kanskje når grensen er 30 og de "bare kjører" det doble, blir det bedre..

Da jeg var i Barcelona så var vel 100 km/t ikke langt unna tror jeg :)

Man går ikke over veien på rød mann der for å si det slik.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...