Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Doseøkning på Smertestillende


KnutValentino

Anbefalte innlegg

Jeg tar Oxycontin grunnet smerter. Men helt fra begynnelsen av så satt fastlegen min 20 mg som høyeste dose jeg har lov til å ta hver 12. Time. 

Men hva om smertene øker på eller/og man får toleranse? 
Hva er vanligvis prosedyren eller det en lege vanligvis gjør? Øker legen vanligvis dosen eller må man bare holde ut selv om smertene ikke er å leve med?

Hva er deres erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, KnutValentino said:

Jeg tar Oxycontin grunnet smerter. Men helt fra begynnelsen av så satt fastlegen min 20 mg som høyeste dose jeg har lov til å ta hver 12. Time. 

Men hva om smertene øker på eller/og man får toleranse? 
Hva er vanligvis prosedyren eller det en lege vanligvis gjør? Øker legen vanligvis dosen eller må man bare holde ut selv om smertene ikke er å leve med?

Oxycodone er meget avhengighetsskapende og noe man ikke bør bruke mer eller lengere enn høyst nødvendig.  10-20mg per 12. time er en vanlig dosering.  Legen kan godt øke doseringen om det viser seg nødvendig, men det er en farlig vei å gå både pga avhengighet og bivirkninger.  Det kan være bedre å veksle mellom forskjellige midler for å unngå du bygger opp toleranse, men alt dette bør du la legen din vurdere; kan kun anbefale ikke å jukse med doseringen på egen hånd. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, KnutValentino said:

Ja, er veldig klar over hvor avhengighetsskapende det er. Det er ikke noe jeg vil anbefale andre å bruke dersom ikke absolutt nødvendig for å si det slik. 

Spør egentlig så jeg vet hva som er vanlig så jeg ikke spør legen om noe som aldri er aktuelt uansett hva.  Takler ikke avvisning særlig bra for å si det slik.

Les da eventuelt https://www.felleskatalogen.no/medisin/oxycontin-mundipharma-562548   Det er offisiell informasjon publisert av legemiddelindustrien og inneholder blant annet retningslinjer omkring dosering og advarsler om bivirkninger for alle legemidler som kan selges i Norge og brukes også som kilde av leger og farmasøyter. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...