Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forliksrådet - rettskraftig dom?


Slagen mann

Anbefalte innlegg

Hei, har lest meg opp men har et spørsmål:

"Tvistesummen er summen partene i saken kjemper om. Hvis tvistesummen er under 200 000 kroner, kan forliksrådet gi en dom dersom én av partene ønsker det." hentet fra politiet.no

Hvordan blir denne dommen utarbeidet? Har kommet med forslag til motpart før det gikk til forliksrådet (som ble avvist av motpart), som innebar 
en viss % av kostnadene som det var snakk om. Er det denne de tar grunnlag for, om jeg f.eks ønsker en dom der og da? eller tar de utgangspunkt i hele reparasjonskostnadene?

Har også advokat da jeg følte at motpart ikke har tatt meg så særlig seriøst med veldig treeege svar i forkant.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når forliksklage og tilsvar er levert innkaller forliksrådet til et rettsmøte. I dette møtet får dere presentert deres syn på saken og gått gjennom eventuelle dokumentbevis. Vitner kan også høres, men bare frivillig. Forliksrådet vil så mekle. 

Hvis dere ikke kommer til enighet kan forliksrådet avsi dom. Den vil da være basert på det som ble lagt frem i møtet. I forliksklage og tilsvar legges det gjerne ned påstander, som vil være rammene for hva det kan avsies dom for (f.eks. X skal betale Y kr Z, mot Y frifinnes). Forliksrådet tar altså utgangspunkt i beløpet det kreves dom for. 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (2 timer siden):

Når forliksklage og tilsvar er levert innkaller forliksrådet til et rettsmøte. I dette møtet får dere presentert deres syn på saken og gått gjennom eventuelle dokumentbevis. Vitner kan også høres, men bare frivillig. Forliksrådet vil så mekle. 

Hvis dere ikke kommer til enighet kan forliksrådet avsi dom. Den vil da være basert på det som ble lagt frem i møtet. I forliksklage og tilsvar legges det gjerne ned påstander, som vil være rammene for hva det kan avsies dom for (f.eks. X skal betale Y kr Z, mot Y frifinnes). Forliksrådet tar altså utgangspunkt i beløpet det kreves dom for. 

På slutten av forliksklagen står det: 

"Det legges frem påstand om:

1. selger x dømmes til å betale kostnadene til reperasjon

2. subsidiært dømmes selger til heving av kjøp

3. selger x dømmes til å betale saksomkostninger"

 

søker jeg da om alle tre,  1 og 3, eller 2 og 3?

beklager om dette ble rot.

Lenke til kommentar

Tror det er alle 3 du kan søke om hvis alle 3 er aktuelle for deg.

Forliksrådet avsier en dom som blir rettskraftig med mindre den som taper tar det videre til tingretten innen en gitt frist.

Av egen erfaring kan jeg si at rettssikkerheten ikke er den beste

- Uvisst hvem som sitter i forliksrådet. Innenfor en kommune kan det evt være kjenninger av motpart / kjent via (sosialt) nettverk

- Forliksrådet kaller ikke nødvendigvis inn til møte mellom partene.  Konfliktrådet (gratis) kan være bedre (og ihvertfall billigere)  hvis det er det du ønsker mest.

- Motparten kan lyve så det renner av dem i sitt tilsvar, uten særlig frykt for sanksjoner fra Forliksrådet.  §225 er dessverre "sovende" i denne sammenheng.  Vær også forberedt på at motparten vil fremstille deg ufordelaktig om det er minste mulighet for det.

Lenke til kommentar

Hvis du ber om "X, subsidiært Y, (og) Z" så ber du alltid om Z (her: saksomkostninger), og du ber først og fremst om X men hvis du ikke kan få X ber du om Y. 

Altså ber du om 1 og 3, og hvis du ikke kan få 1 ber du om 2 og 3. 

Å legge ned påstand om heving av kjøp er som regel lite hensiktsmessig. Man bør da i stedet legge ned påstand som omfatter konsekvensene av heving av kjøpet - nemlig tilbakebetaling av salgssummen (ev. med renter) mot tilbakelevering av kjøpsgjenstanden. Hvis ikke risikerer man å måtte gå til sak en gang til. En dom på heving av kjøp kan ikke tvangsfullbyrdes. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...