Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Prioritetsrekkefølge for utrulling av vaksinen


Simen1

Hva tenker du om en slik prioritering?  

48 stemmer

  1. 1. Hva tenker du om en slik prioritering?

    • Jeg synes den høres bra ut
      13
    • Jeg ville hatt en annen prioritering
      30
    • Jeg vil ikke ha noen prioritering
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
J!nx skrev (14 minutter siden):

Jeg har kommet med noen observasjoner, så får folk lese ut av de hva de selv vil: vaksinen er hastig utviklet, og vi velger å gi den til de svakeste først. Det kan godt hende det går bra, og ingenting ville jo vært bedre enn som så.

Rask utvikling er ikke synonymt med dårlig resultat eller dårlig kvalitetssikret. Ingen vaksine i historien har vel hatt så stor tilgang til ressurser for utvikling. Jeg tror resultatet er kvalitetssikret minst like bra som for andre vaksiner i nyere tid, bare at det har tatt kortere tid.

Selvsagt gir vi den til de som er mest sårbar for covid-19 først. Hvilken rekkefølge hadde du sett for deg?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Rask utvikling er ikke synonymt med dårlig resultat eller dårlig kvalitetssikret. Ingen vaksine i historien har vel hatt så stor tilgang til ressurser for utvikling. Jeg tror resultatet er kvalitetssikret minst like bra som for andre vaksiner i nyere tid, bare at det har tatt kortere tid.

Det kan det jo selvfølgelig hende du har helt rett i, jeg bare påpeker det at vi har lagt oss laglig til for hugg når vi har gått så fort frem med vaksinen. Om det er ville vært noe bedre for den totale situasjonen eller ikke å bruke lengere tid er det vanskelig å uttale seg om. Som sagt, jeg er åpen for at jeg kan ta feil.

2 hours ago, Simen1 said:

Selvsagt gir vi den til de som er mest sårbar for covid-19 først. Hvilken rekkefølge hadde du sett for deg?

Jeg ville tenkt det var fornuftig, såfremt de som er sårbare kan holdes isolert den tid det er hensiktsmessig, å gi helsearbeidere vaksine først dernest de sårbare og til slutt resten av befolkningen.

Lenke til kommentar
J!nx skrev (44 minutter siden):

Om det er ville vært noe bedre for den totale situasjonen eller ikke å bruke lengere tid er det vanskelig å uttale seg om.

Det dør 10 000 mennesker av covid19 hver dag på verdensbasis. Hvor mange flere slike dager kunne du tenke deg at vaksinen ble testet før den ble godkjent? De kunne jo i teorien testet den noen måneder til bare for å bli ennå sikrere på at ingen får utslett, kvalme eller andre bivirkninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 2b458...fc7
J!nx skrev (12 timer siden):

Jeg ville tenkt det var fornuftig, såfremt de som er sårbare kan holdes isolert den tid det er hensiktsmessig, å gi helsearbeidere vaksine først dernest de sårbare og til slutt resten av befolkningen.

Sårbare går først fordi det forhindrer dødsfall. Helsearbeidere rykker kun frem i køen hvis det begynner se ut som om helsevesenet skal knekke.

Meget mulig det går et par helsearbeidere med i dragsuget av denne prioriteringen, men det får politikere og fhi stå for i etterkant.

 

Anonymous poster hash: 2b458...fc7

Lenke til kommentar
Gjest 2b458...fc7

Har forresten fått vite at sykehuset "mitt" skal få 50% av alle vaksinene som kommer til kommunen det ligger i så man ser ikke lyst på spredning av den nye mutasjonen.

Anonymous poster hash: 2b458...fc7

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser no at kong Harald (83) og dronning Sonja (83) har fått koronavaksine etter at regjeringa gav dei tilbud om koronavaksine på grunn av deira samfunnsrolle.
Dette i strid med prioriteringsrekkefølgja som er bestemt.

 

Eg er som tidlegare nemt ueinig i at ein skal starte med sjukeheimsbebuerar og deretter etter alder med personar over 85 år som nummer to på lista.
Eg meiner at uungåeleg smitterisiko samt samfunnskritisk nøkkelpersonel også bør prioriterast, men er likevel villig til å akseptere at bestemt er bestemt.
Men eg synes det blir veldig feil å fyrst bestemme at ein skal vaksienere etter alder, for deretter å gi unntak ved behov. At personell som er kritisk for statsapparatet og helsevesenet blir vaksinert tidleg ser eg på som sjølvsagt, men det blir feil når det skal være basert på unntak frå regelen for å gi unntak.

Det sagt så er eg likevel positiv til at regjeringa tok litt til fornufta og bestemte like før nyttår at kommunane kunne bruke opp til 20% av vaksinedosene til helsepersonell for å sikre eit minimum av friske helsepersonell som opprettholde eit minimumsnivå også gjennom neste smittebølge.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (26 minutter siden):

Ser no at kong Harald (83) og dronning Sonja (83) har fått koronavaksine etter at regjeringa gav dei tilbud om koronavaksine på grunn av deira samfunnsrolle. Dette i strid med prioriteringsrekkefølgja som er bestemt.

I det tilfellet er jeg mer enig med regjeringen enn den prioriteringslista de har vedtatt.

Men dette er langt i fra så alvorlige brudd på prioriteringslista som jeg har i min hjemkommune, der kommunale saksbehandlere har besluttet at nettopp kommunale saksbehandlere er "helsepersonell" som skal ha førsteprioritet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

I det tilfellet er jeg mer enig med regjeringen enn den prioriteringslista de har vedtatt.

Men dette er langt i fra så alvorlige brudd på prioriteringslista som jeg har i min hjemkommune, der kommunale saksbehandlere har besluttet at nettopp kommunale saksbehandlere er "helsepersonell" som skal ha førsteprioritet.

Jeg tror flere kommuner gjør dette men unngår å informere om det offentlig. Har hørt rykter via bekjente som jobber i stat og kommune.

Ellers er jeg helt enig i at Kongen og Dronningen får vaksine. Det samme med Erna Solberg som er i risikogruppe. Men resten kan stå i kø som alle andre uten stillingsbaserte frynsegoder.

Per nå så virker det som Pfizer vaksinen er noe kun de utvalgte vil få, selv i Norge.
 

Quote

At personell som er kritisk for statsapparatet og helsevesenet blir vaksinert tidleg ser eg på som sjølvsagt, men det blir feil når det skal være basert på unntak frå regelen for å gi unntak.

Det gjør ikke jeg for jeg vet etter å ha jobbet i slike institusjoner at det nærmest kommer som et frynsegode med jobben fremfor at du faktisk er kritisk for hverken institusjonen eller samfunnet. Nærmest som et slags klasseskille bare fordi man er offentlig ansatt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Sitat

Er de eldste mest verdt?

Jeg kan miste min kreftsyke mamma fordi 100-åringer får vaksine først.

Moren min har kronisk kreft, og i forrige uke fikk vi vite at hun skal i gang med ny cellegiftbehandling. Hun har levd med kreften i mange år, og kan leve med den i mange år til.

Cellegiften vil derimot bryte immunforsvaret hennes til bunns, slik at infeksjoner og andre sykdommer blir mye farligere. Tidligere har hun havnet på isolat på grunn av infeksjoner de fleste av oss knapt ville blitt syke av.

Får hun covid-19 under cellegiftbehandlingen er risikoen høy for at hun dør.

Hun får imidlertid ikke vaksine, fordi sykehjemsbeboere og alle over 74 år prioriteres foran henne. Det er tre kategorier eldre foran henne i vaksinekøen. Slik er Folkehelseinstituttets prioriteringsliste.

Moren min er 64 år, men selv en 20 år gammel kreftpasient som skal ha kjemoterapi, og som har god sjanse til å overleve kreften, prioriteres langt etter 95 år gamle sykehjemsbeboere i vaksinekøen.

Det samme gjelder alle andre i høyrisikogruppen mellom 18 og 64 år.

https://www.nrk.no/ytring/er-de-eldste-mest-verdt_-1.15322105

Kunne ikke vært mer enig!

Lenke til kommentar

Kreftlegen hennes vil sannsynligvis fraråde henne å ta vaksinen, eller gå ennå lengre og hindre at hun får tilbudet. Fordi:

Sitat

 

13 døde knyttet til vaksinasjonen i Norge:
https://www.nrk.no/norge/legemiddelverket-knytter-13-dodsfall-til-bivirkninger-av-vaksinen-1.15327024

Individuell vurdering

Dette er den første rapporten fra Legemiddelverket. De har ferdigbehandlet 29 meldinger om bivirkninger.

– Av de er det 13 dødsfall, ni alvorlige bivirkninger og sju mindre alvorlige bivirkninger, sier medisinsk fagdirektør i Legemiddelverket Steinar Madsen til NRK.

Alle dødsfallene har skjedd hos skrøpelige, gamle pasienter på sykehjem. Alle er over 80 år og noen av dem over 90.

– Det ser ut som at noen av disse pasientene får såpass kraftige bivirkninger i form av feber og uvelsfølelse at det kan gjøre en veldig alvorlig sykdom enda mer alvorlig, som eventuelt vil føre til dødsfall, sier Madsen.

Legemiddelverket har derfor valgt å justere rådene for hvem som skal vaksineres.

– Legene må nå vurdere nøyere hvem som skal vaksineres. De som er veldig skrøpelige og helt på slutten av livet kan man unnlate å vaksinere etter en individuell vurdering, sier Madsen.

Det er i tråd med anbefalingene som kom fra FHI tidligere denne uka.

Madsen understreker at disse tilfellene er sjeldne og at mange tusen skrøpelige er vaksinert uten dødelig utfall.

Med «skrøpelige» mener Madsen pasienter med langtkommen hjertesvikt, demens, kols og andre alvorlige sykdommer.

 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/britisk-suksessoy-ble-skrekkeksempel/73275594

 

Forklarer vell hvorfor en ikke skal pøse på med vaksine der det er "værst", dette snur seg fort!

Nå er det ikke noen overraskelse da det ankom smittede fra hele Storbritannia til feriehus øya. Boris dummet seg ut med å åpne opp til jul som vi spådde her inne. 

Nå er det ikke slik at halve Norge drar til nordnorge heldigvis. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Nå er det ikke noen overraskelse da det ankom smittede fra hele Storbritannia til øya. Boris dummet seg ut med å åpne opp til jul som vi spådde her inne. 

Nei, men det viser at det å dele ut "alt" av vaksine til de plassene som er hardt rammet i dag kan gi store konsekvenser for de som er hardt rammet i morgen.

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Igjen ikke relevant her i Norge. Det måtte være eventuelt sørlendinger til sommeren. 

Jo det er veldig relevant for alle plasser i verden. En vet ikke hvor det blusser opp neste gang. Vestlandet er svært utsatt pga import smitte. Dette kan få store oppblussinger helt plutselig om de ikke tar hensyn. Noe de ofte ikke gjør. Som ett eksempel. 

og da tenker jeg på vestlandet som kysten fra sør til Nord. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber jo innen verftsindustrien her på Vestlandet og leser rapporter hvert eneste mannskapsbytte om nye korona tilfeller siden kanskje september i 2020. Nå nylig ble 3 smittede polske leiearbeidere tatt for å bryte innreise karantene og er nå satt i isolasjon på et hotell her.

Man trenger heller ikke å se lenger enn til verftet på Hyllestad for å se hvor fort ille det kan gå i småkommunene rundt om her, hvor det plutselig ble 90 smittede i en kommune på 1300 personer. Så jeg er ganske enig i det Salvesen her sier. Når en og ser på smittestatestikk for forskjellige yrker ruger verftsarbeidere ganske høyt oppe på smittetoppen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber jo innen verftsindustrien her på Vestlandet og leser rapporter hvert eneste mannskapsbytte om nye korona tilfeller siden kanskje september i 2020. Nå nylig ble 3 smittede polske leiearbeidere tatt for å bryte innreise karantene og er nå satt i isolasjon på et hotell her.

Man trenger heller ikke å se lenger enn til verftet på Hyllestad for å se hvor fort ille det kan gå i småkommunene rundt om her, hvor det plutselig ble 90 smittede i en kommune på 1300 personer. Så jeg er ganske enig i det Salvesen her sier. Når en og ser på smittestatestikk for forskjellige yrker ruger verftsarbeidere ganske høyt oppe på smittetoppen. 

100% enig, det er rett og slett høy risiko. Har familie innenfor HR på verft og det er mye rare historier, folk som kommer inn og drar på jobb i karantene for å være "flinke" osv. Galskap er det, samtidig så det er "rekord" høy ledighet i Rogaland, montro om vi kunne fått noen av de til å bygge stilas eller male? Men det er en diskusjon for en annen dag 😛

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...